Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 11 maart 2011, 13:21   #41
Sammael
Gouverneur

Standaard

Moet de begroting niet goedgekeurd worden door het parlement? En dat werkt nu toch wel, niet? Degenen die nu in het parlement zitten zijn toch onze verkozenen, niet?

Als de meerderheid in het parlement voor of tegen de door de regering op te maken begroting stemt, dan is die toch democratisch goedgekeurd/afgeschoten, ja toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Wat zijn trouwens de sancties als we de begroting niet binnen de door Europa opgelegde tijdsspanne rondhebben?

En wiens lumineuze idee was het eigenlijk om ervoor te zorgen dat we überhaupt sancties van een supranationalie instelling kunnen krijgen voor iets dat m.i. Belgische interne keuken is? Wat hebben we in ruil voor het toestaan van dergelijke inmenging gekregen dat we vroeger niet hadden?

Laatst gewijzigd door Sammael : 11 maart 2011 om 13:22.
Sammael is offline  
Oud 11 maart 2011, 13:25   #42
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Je zou je nog zwaar kunnen vergissen.
De N-VA kreeg een boost bij de vorige verkiezingen dankzij kiezers die eindelijk een 'grote' staatshervorming willen. De meerderheid van die kiezers is echter bijlange zo extreem niet als de separatisten van de partij aan wie ze hun stem gaven. Precies die harde opstelling van de N-VA aan de onderhandelingstafel, maakt een compromis onmogelijk. Als de CD&V er nu in slaagt om zonder de N-VA een staatshervorming erdoor te krijgen die wél aanvaardbaar is voor de andere partijen én voor de 'nieuwe' N-VA kiezers, dan zou het electoraat van de N-VA wel eens kunnen verschrompelen tot haar ware proporties.
Hetgeen ik merk dat is dat men radicaler Vlaams wordt (alleszins diegene die 'de' politiek iets of wat volgt)... Dat er meer en meer mensen aangeven de volgende maal voor de N-VA te stemmen... Niet omdat ze België perse gesplitst willen krijgen (wel als het niet anders kan) maar omdat dit de enige partij is die oog heeft voor onze belangen en die van onze kinderen (en onrechtstreeks ook op die van het Zuiden)...

Wat de koekendozen tot nu toe bereikt hebben, dat is dat Vlaanderen meer en meer - diep - verdeeld geraakt... en dat is geen goede evolutie...
En onze BV's en cultuurbaronnen doen daar duchtig aan mee...

Laatst gewijzigd door freelancer : 11 maart 2011 om 13:38.
freelancer is offline  
Oud 11 maart 2011, 13:29   #43
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Amon_Re ik ben het niet met je eens. De regering kan zijn begroting aanpassen dus hoe bindend deze begroting is kan je al in twijfel trekken.
Theoretisch heb je gelijk, de begroting kan nadien terug veranderd worden, maar ik zou dat risico niet lopen.

Je hebt uiteraard gelijk dat de druk nu vooral op OVLD & CD&V ligt, en het wegblijven van een reactie baard me zorgen. Ik heb totaal geen enkel vertrouwen in deze 2 partijen.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 11 maart 2011, 13:29   #44
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Dros en nu even realistisch? Zelfs de nota VDL ging VEEL te ver voor de FR en dat was al ruim onvoldoende voor CD&V en N-VA en Groen!+ SP-A hadden ook bedenkingen. Als je denkt dat er een staatshervorming komt die automatisch aan de eisen van zowel de PS, MR, CDH als deze van SP-A, CD&V en meerderheid van N-VA kan voldoen...Lijkt me niet bepaald waarschijnlijk.

Vive je wekt de illusie dat je dit normaal vindt want je lijkt de logica van PS en MR in deze te volgen. Ik zeg niet dat dit zo is maar zo kom je wel over. Ik stel dat de logica van MR onjuist is gezien het mogelijke effect op de echte regering en dat er geen enkele of toch weinig rationele basis is voor hun argumentatie.

Ik vind het een gevaarlijk spel persoonlijk, zo drijf je de FR <=> NL spanningen op. Ik ben het evenmin eens met sommige N-VA standpunten maar je moet geen die hard seperatist zijn om het schandalig te vinden dat een regering zonder een (Vlaamse) meerderheid eens eventjes een begroting zou opstellen. Dat de PS+MR denken zomaar de N-VA te kunnen negeren toont duidelijk hoe goed ze het signaal van de kiezer begrepen hebben.
Gwyndion is offline  
Oud 11 maart 2011, 13:32   #45
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Dat is nu net het probleem; de linkse media blijft toeteren of de belgische loftrompet en angst zaaien voor verandering.

Op eigen houtje foldertjes uitdelen zal niet veel helpen.
Er zijn meer communicatie kanalen dan enkel de (commerciële) media. Ik blijf het frappant vinden dat men de moderne communicatiemogelijkheden maar niet weet te gebruiken in dit land.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 11 maart 2011, 13:33   #46
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Je zou je nog zwaar kunnen vergissen.
De N-VA kreeg een boost bij de vorige verkiezingen dankzij kiezers die eindelijk een 'grote' staatshervorming willen. De meerderheid van die kiezers is echter bijlange zo extreem niet als de separatisten van de partij aan wie ze hun stem gaven. Precies die harde opstelling van de N-VA aan de onderhandelingstafel, maakt een compromis onmogelijk. Als de CD&V er nu in slaagt om zonder de N-VA een staatshervorming erdoor te krijgen die wél aanvaardbaar is voor de andere partijen én voor de 'nieuwe' N-VA kiezers, dan zou het electoraat van de N-VA wel eens kunnen verschrompelen tot haar ware proporties.
De harde opstelling? Heb je de nota BDW gelezen?
Amon_Re is offline  
Oud 11 maart 2011, 13:39   #47
Tegenlicht
Banneling

Standaard

Dit is politiek in de puurste vorm. Niks tegen in te brengen. Nva behoort niet tot een regering van lopende zaken, noch lid van de nieuwe regering. VB krijgt toch ook geen meezeggenschap plots?
Tegenlicht is offline  
Oud 11 maart 2011, 13:45   #48
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegenlicht Bekijk bericht
Dit is politiek in de puurste vorm. Niks tegen in te brengen. Nva behoort niet tot een regering van lopende zaken, noch lid van de nieuwe regering. VB krijgt toch ook geen meezeggenschap plots?
Is het al beslist dat N-VA geen lid is van de nog te vormen regering?...

Spa krijgt daarentegen via haar moederpartij wel inspraak...
freelancer is offline  
Oud 11 maart 2011, 13:53   #49
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Ik wil mij hierbij annsluiten maar ik zie het nog een beetje breder.

We hebben in belgië twee "toestanden" die elkaar doorkruisen. Enerzijds hebben wij de vertrouwde franstalige >< Vlaams tegenstelling. Anderzijds hebben leven we in een oligargische/elitaire interpretatie van de democratie. In dit land zijn het de partijen (en dus een elite) die het voor het zeggen hebben. Om de 4 jaar mag de kiezer via het parlement het relatief gewicht van elke partij bepalen. Zodra dat gebeurd is, is de kiezer machteloos. Het parlement vertegenwoordigd hem niet, het is een registratiekamer.

Je kan de Belgische problematiek niet doorgronden als je je beperkt tot de Vl-Wl tegenstelling. OVLD, CD&V, Groen en SPa zijn partijen die meedraaien in ons olgargisch systeem. Ze zijn "Vlaams" in die zin dat ze zelf ook wel merken dat de Vlaamse kiezer andere dingen vraagt dan de franstalige kiezer en ze proberen daar rekening mee te houden maar hun grootste bekommernis is om het oligargisch systeem in stand te houden. En op dat vlak zijn ze de objectieve bondgenoten van de franstalige partijen.

Er zijn slechts twee partijen in dit land die niet - of nog niet - geïntegreerd werden in de heersende oligarchie, namelijk het Belang en de N-VA. Zij zijn geen leden van de club en dreigen de boel op te blazen. Daar zijn alle Belgische partijen behalve die twee het over eens.

Een verregaande staatshervorming kan niet zonder het Belgisch "systeem" te breken. Niet België zelf maar de Belgische manier van doen is daarbij belangrijk. De traditionele partijen aan beide kanten van de taalgrens zijn het gewend om alles onder elkaar te regelen en de kiezer vervolgens te informeren : "Dit is wat we hebben besloten en onze mannetjes in het parlement zullen het goedgkeuren. Je mag bij de volgende verkiezingen de kaarten wat herschudden. Weet echter dat dezelfde groep mensen de beslissingen zal blijven nemen."

De oligarchen (VL en WL) wachten dus tot de N-VA het opgeeft .... of tot de club toetreedt. Heeft de N-VA dat door? Ik denk het niet. Ze lijken uitsluitend te denken in VL-WL termen terwijl hun Vlaamse "partners" OOK op een ander schaakbord spelen, dat van de oligarchen, de elites die dit land controleren.

Er komt geen staatshervorming omdat de traditionele Vlaamse partijen hun ons-kent-ons systeem niet willen opgeven. De slidariteit onder oligarchen is sterker dan de solidariteit onder de Vlaamse partijen. Het systeem is nog altijd belangrijker dan de verzuchtingen van de Vlaamse kiezer.

De N-VA moet zich nu uit de onderhandelingen terugtrekken. Die discussie over het budget - ondenkbaar in een normaal democratisch land - is een valstrik, een manier om de N-VA bij het beleid te betrekken zonder toegevingen te hoeven te doen. Men is de N-VA door de deur van het club aan het duwen. Beseft Dewever dat ? Als hij door die deur stapt is het gedaan. Hij wordt dan een oligarch en zal de kiezer nooit meer recht in de ogen kunnen kijken.
Ik kan me wel vinden in uw analyse. Maar is dat specifiek Belgisch? Ik denk dat het systeem van oligarchen die zelfverklaarde elite van 'ons kent ons' overal zult vinden. Bart Dewever past eigenlijk niet goed in dat profiel, hij is en blijft een gewone volksjongen. In een gevestigde politieke partij maakt zo'n persoon geen enkel kans. Men heeft ondertussen toch al alles geprobeerd van demonisering tot mee in het clubje te betrekken, met weinig resultaat tot hiertoe. Ik vind dit wel grappig ze weten absoluut niet hoe ze die moeten aanpakken en met de dag worden ze zenuwachtiger.
Oud 11 maart 2011, 13:54   #50
Tegenlicht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Is het al beslist dat N-VA geen lid is van de nog te vormen regering?...

Spa krijgt daarentegen via haar moederpartij wel inspraak...
Dat was een plan, moeilijk uit te voeren, maar aangezien nva zichzelf buitenspel heeft gezet, wordt er binen 2 maand een regering zonder hen gevormd.

Dan moet de zusterpartij vd nva hun ook maar inspraak geven, of de cdenv.
Tegenlicht is offline  
Oud 11 maart 2011, 13:58   #51
stiertje
Banneling

Standaard

NVA buiten en hopelijk snel!
stiertje is offline  
Oud 11 maart 2011, 14:06   #52
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht
Jullie mening?
Deze regering vertegenwoordigt 32 % van de Vlaamse kiezers en 75% van de Waalse kiezers. Dat PS en MR de democratische rechten van Vlamingen aan hun laars lappen wisten we al langer, maar het zijn vooral CD&V en OVLD die nu een verpletterende verantwoordelijkheid dragen door het steunen van deze anti-Vlaamse regering.

Ik denk dat zelfs Khadaffi gesteund wordt door meer dan 32% van de Libiers.
Oud 11 maart 2011, 14:10   #53
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
De harde opstelling? Heb je de nota BDW gelezen?
uiteraard heeft hij die niet gelezen
born2bewild is offline  
Oud 11 maart 2011, 14:10   #54
Tegenlicht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert Bekijk bericht
Deze regering vertegenwoordigt 32 % van de Vlaamse kiezers en 75% van de Waalse kiezers. Dat PS en MR de democratische rechten van Vlamingen aan hun laars lappen wisten we al langer, maar het zijn vooral CD&V en OVLD die nu een verpletterende verantwoordelijkheid dragen door het steunen van deze anti-Vlaamse regering.

Ik denk dat zelfs Khadaffi gesteund wordt door meer dan 32% van de Libiers.
Zolang gij op uw luie reet blijft zitten, zal de corporatistische dictatuur aanblijven.
Tegenlicht is offline  
Oud 11 maart 2011, 14:11   #55
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Aldus komt de discussie toch steeds in het gegeven der Vlaamse/Belgische Franstalige tegenstellingen terecht : het is weliswaar duidelijk dat de macht en inhoud van uw minderheidsregime niet louter de scheidingslijn van de taalgroepen volgt, maar in wezen is het even duidelijk dat het om een Franstalig regime gaat dat door er belang bij hebbende “Vlaamse” politieke partijen wordt gesteund. Neem die steun (ik noem het medeplichtigheid) weg, en het systeem stort in, de weg vrijmakend voor een echte democratie.
Inderdaad, maar om die steun weg te nemen zal het niet volstaan om enkel "Vlaamse" argumenten te hanteren. De regimepartijen ervan beschuldigen dat ze "onvlaams" zijn is iets dat enkel effect heeft bij een beperkt percentage Vlamingen. Voor velen hoeft Vlaanderen immers niet, zij stemmen op de N-VA (bijvoorbeeld) enkel omdat het Belgisch niveau momenteel zeer slecht werkt, niet omdat ze overtuigd zijn.

Dat is momenteel geen probleem, omdat BDW zo goed is en de traditionelen zo slecht, maar stel dat Bart morgen struikelt, of dat er een bijzonder intelligente en charismatische figuur opduikt bij zijn tegenstanders?

Als je echter kan aantonen dat de regimepartijen politieke huichelaars zijn die België als schaamlap gebruiken om hun corrupte visie op de politiek te verbergen, als je kan bewijzen dat Di Rupo, Kris Peeters en Vandelanotte geen echte democraten zijn, dan heb je aan argumentarium die iedereen aanspreekt. Anders bekeken : indien Bart Dewever Vlaanderen van België weet los te rukken maar ons gewest vervolgens op dezelfde manier wordt bestuurd als België nu, dan zou ik dat als een Pyrrus overwinning beschouwen.
Kaal is offline  
Oud 11 maart 2011, 14:21   #56
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Theoretisch heb je gelijk, de begroting kan nadien terug veranderd worden, maar ik zou dat risico niet lopen.

Je hebt uiteraard gelijk dat de druk nu vooral op OVLD & CD&V ligt, en het wegblijven van een reactie baard me zorgen. Ik heb totaal geen enkel vertrouwen in deze 2 partijen.
Ik volg je redenering, ik zou het evenmin een ideaal scenario vinden, ik stel gewoon dat het evenmin 100% bindend zou zijn. Het hangt ook redelijk af van wat CD&V en o-VLD nu doen. Anders kan deze begroting ook nog afgeschtoen worden in het parlement wat niet onmogelijk is. Ik zie CD&V het niet direct goedkeuren gezien hoe dicht we bij de volgende verkiezingen zijn?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegenlicht Bekijk bericht
Dat was een plan, moeilijk uit te voeren, maar aangezien nva zichzelf buitenspel heeft gezet, wordt er binen 2 maand een regering zonder hen gevormd.

Dan moet de zusterpartij vd nva hun ook maar inspraak geven, of de cdenv.
Jaja, N-VA zet zichzelf buiten spel door niet te buigen voor de FR, we kennen je logica wel. Jullie juigen demcoratie toe zolang de Vlamingen op de "juisten" stemmen. Anders zetten deze zich "buiten spel" end an is het maar logisch dat de mening van die domme boertjes niet telt he? Eenieder met intellectuele eerlijkheid zal erkennen dat hoewel n-VA zeker ook fouten gemaakt heeft en maakt minstens hetzelfde van de FR partijen kan egzegd worden.
Gwyndion is offline  
Oud 11 maart 2011, 14:23   #57
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Leterme twijfelt of lopende zaken begroting rond krijgt
Hier staan MR en PS diametraal tegenover elkaar. Het zou goed kunnen dat Leterme eind April met lege handen naar de Europese Commissie moet gaan. Niets werkt hier nog. Maar we hebben functionerende regeringen genoeg, dan kan de vraag gesteld worden aan de Europese Commissie of de Vlaamse en Waalse gewestregering een eigen meerjarige begroting mogen opmaken met tijdelijke overheveling van betreffende bevoegdheden tot zolang we geen federale regering hebben. Dit of de chaos.
Oud 11 maart 2011, 14:27   #58
Tegenlicht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht

Jaja, N-VA zet zichzelf buiten spel door niet te buigen voor de FR, we kennen je logica wel. Jullie juigen demcoratie toe zolang de Vlamingen op de "juisten" stemmen. Anders zetten deze zich "buiten spel" end an is het maar logisch dat de mening van die domme boertjes niet telt he? Eenieder met intellectuele eerlijkheid zal erkennen dat hoewel n-VA zeker ook fouten gemaakt heeft en maakt minstens hetzelfde van de FR partijen kan egzegd worden.
Ik poneer u enkel de feiten. Mijn doel is de staat te ontmantelen, dus bespaar mij uw emotioeel sentiment.
Tegenlicht is offline  
Oud 11 maart 2011, 14:27   #59
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht
Linkje in de gazet.

Vaststellingen:

1) De huidige onderhandelingen vertragen/blokkeren door de vele "non's" en de demandeur-de-rien houding, zodat men aan de macht kan blijven in een lopende regerening levert weldegelijk wat op; men kan deze meerjarenbegroting nu een linkser cachet geven. Dat dat tegen de wil van de (dare I say; Vlaamse) kiezer is, en dus tegen de principes van de democratie, dat zal hun worst wezen.

2) Het feit dat deze begroting nu "moet" worden opgesteld door de lopende regering wordt weer handig gebruikt als drukkingsmiddel in de huidige onderhandelingen, waar men de partij aan de andere kant van de tafel wil aanzetten tot verdere toegevingen. Uit het artikel:

Jullie mening?

Mvg,

PP
Fel constructief waren de gasten van N-VA totnutoe niet.

Dat zalook zo zijn bij het opstellen van een meerjaren begroting.

Wie wind zaait zal.......
Henri1 is offline  
Oud 11 maart 2011, 14:28   #60
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Het goede nieuws: we hebben een regering.
Het slechte nieuws: het is absoluut niet de regering waarvoor Vlaanderen gekozen heeft.
Dat uw mening, dat blijkt niet uit de uitslag, want 72% van de vlamingen heeft niet voor N-VA gestemd.
Henri1 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be