![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
BILLIET, J. en DE WITTE, H., “Wie stemde in juni 1999 voor het Vlaams Blok en waarom?” in Tijdschrift voor Sociologie, 22, (2001), 1, pp. 5-31. ADAM, Een electorale en socio-professionele analyse van het Vlaams-nationalisme in West-Vlaanderen, 1938-1976-2000, Gent, Universiteit Gent, 2001-2002, (Diss. Lic.) ACHTERBERG, P. en HOUTMAN, J., “Het spook van de rechtse arbeidersklasse” in Sociologische Gids, 50, (2003), 1, pp. 1-18. M. SWYNGEDOUW en D. HEERWEGH, Wie stemt op welke partij? De structurele en culturele kenmerken van het stemgedrag in Vlaanderen, Leuven, Instituut voor Sociaal en Politiek Opinieonderzoek, 2009, 7-9. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
We discussiëren over een wetenschappelijk thema, dus ik verwacht dat je op zijn minst de moeite zou doen. Vraagje: Heeft u de bronnen die u aanhaalde zelf wel gelezen en begrepen? Wat we uit JOU pdf bestandje hebben kunnen lezen is niet meer dan een bevestiging van wat IK zei en het borduurde bovendien verder op de theorieën die ik aanhaalde. Citaat:
Ik neem het woord mening terug om het te veranderen in hersenspinsel. HIER MIJN LAATSTE OPSOMMING VAN DE STELLING: (duidelijker kan ik het niet stellen) Doordat mensen van de lage klasse minder sociaal en cultureel kapitaal hebben, maken ze minder kans op school en, daaropvolgend, de arbeidsmarkt. Bij de middenklasse en de hogere klasse vinden wij 'post-materialistisch' stemgedrag terug dat te herleiden valt tot 'nieuw links'. (ruimte voor deze idealen vanwege financiële ruimte, cultureel kapitaal, etc.) Extreem rechts populisme is het 'nieuwe rechts' dat veel aanhang vindt bij rechts, onder de arbeidersbevolking. Naast deze nieuwe post-materialistische 'breuklijn', bestaan nog altijd de oude breuklijnen. Laatste persoonlijke opmerking: als je toch zo graag je 'mening' wilt geven, doe dat dan vanuit het kader van de discussie. het ging namelijk over de theorieën van Inglehart en Lipset en Rokkan... Geen enkele keer tegengekomen in uw eerste post.
![]() |
![]() |
#44 |
Vreemdeling
|
![]() In de beginjaren was het voornamelijk 'extreem' dat lagere klassen aantrok.
Vaak een roep tot verandering, een establishment dat niet wou luisteren, frustratie. De gevolgen zijn nu stilaan duidelijk geworden, iedereen is een beetje gefrustreerd geworden, omdat men toen de kop in het zand stak. Nu geldt die regel niet meer, de hele stroming doorheen Europa is opvallend, het zijn geen pummels meer die voor 'extreem gaan'. Hele vooraanstaande landen zoals Zwitzerland, en Denemarken en andere worden nu geleid door wat hier 20 jaar geleden absolute taboe was. De elite wordt 'extreem', leerkrachten worden 'extreem', ouders die een school moeten kiezen voor hun kinderen worden 'extreem'. Spa en Groen zijn voor een groot deel allochtonen partijen geworden, wat sowieso de laagste klassen vormen. De autochtone bevolking verliest zijn interesse in linkse partijen, omdat ze zo geassocieerd zijn met multi-cultuur, naiëfheid en poltieke correctheid. Al is er wel een wil tot een sociale basis, maar men associeert het huidige links niet meer met die sociale basis. Ze zijn zelfs een bedreiging geworden voor onze sociale basis, veel geld dat in bodemloze putten is gekapt, zo redeneert men nu. Laatst gewijzigd door Caleb : 24 februari 2011 om 22:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Omdat groen! een partij is die zorgt dat zonnepanelen gesubsidieerd zijn. Dat passief huizen allerhande extra belastingsvoordeel krijgen, endergerlijke maatregelen. Promotie-campagnes voor Volvo S80.
Er is wel 1 catch... niemand behalve de rijken of zeer gegoeden hebben dat. De gewone mens heeft 'maar' dakisolatie, of houdt dikke-truien-dagen i.p.v zonne-energie, of rijden met een corsaatje (oh hemel, een diesel dan nog!)... en vallen in ongenade bij Groen!.
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat veel mensen een probleem hebben of krijgt met de hoge energieprijzen zal Groen worst wezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Lijkt me allemaal heel duidelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Vreemdeling
|
![]() ALS uw stelling klopt komt dit volgens mij doordat de gemiddelde VB-stemmer slechter geïnformeerd en lager geschoold is (dommer om het cru uit te drukken) is en zich bijgevolg makkelijk laat verleiden tot populistische partijen. Ik denk trouwens dat rijken proportioneel tov andere 'klassen' meer Open VLD stemmen dan Groen!
Laatst gewijzigd door berrege : 2 maart 2011 om 20:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik wil heus niet al die arbeiders te eten geven die allemaal zonnepanelen op hun dak liggen hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister-President