Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 maart 2011, 23:22   #2281
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Feiten ???
In Duitsland worden 7 , zeven ! , kerncentrales v.h. net gehaald voor een intensieve kontrole.
Ik vrees dat hun industrie overmorgen op haar gat ligt...
Des te beter voor onze industrie...
Totaal onzinnige paniekreactie, die blijkbaar was ingegeven door electorale berekeningen van de Duitse oppertsjeef Angela Merkel. Uiteindelijk heeft ze juist daardoor de verkiezingen in Baden-Württemberg verloren, dat dom wicht.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2011, 23:23   #2282
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn al duizenden ha. regenwoud omgekapt in Brazilie.
Weet jij d�*t nog niet ?
Trouwens, die panelen moeten niet in een woestijn staan.
Ga eens kijken naar het Brugse AZ St Jan: daar staan grote prachtige draaiende zonnepanelen. Het doet deugd om dat te bewonderen !
Mijn maag keert zich om als ik eraan denk hoeveel van mijn belastinggeld daaraan wordt verbrast.
Oud 30 maart 2011, 23:24   #2283
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Van mensen zoals gij geraakt een mens inderdaad uitgeput ja, daar heb je gelijk in. Altijd maar diezelfde zever in pakskes moeten rechtzetten.
De hele discussie kan in enkele woorden samengevat worden : Kernenergie is zéér gevaarlijk, en duur, als je de ongelukken, het stockeren van kern-afval enz enz meerekent in het kostenplaatje...
En binnenkort is de uranium op ook nog !
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2011, 23:30   #2284
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn maag keert zich om als ik eraan denk hoeveel van mijn belastinggeld daaraan wordt verbrast.
pilletje slikken en naar je bedje gaan !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2011, 23:33   #2285
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Mis poes :http://www.wereldtrip.nl/countries.aspx?CountryID=10004

Woestijnen in Brazilië + zonnepanelen = energie.
Dat neemt niet weg dat die woestijnen er niet echt voor geschikt zijn.
De zonne-instraling is er stukken lager dan in de Sahara, Kalahari, Noord-australie, Arizona of delen west van de Andes. Dat zijn zowat de enige plaatsen waar je economisch thermische zonnecentrales kunt installeren. En geen zonnepanelen dus, want die zijn onbetaalbaar.
Oud 30 maart 2011, 23:56   #2286
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
De hele discussie kan in enkele woorden samengevat worden : Kernenergie is zéér gevaarlijk, en duur, als je de ongelukken, het stockeren van kern-afval enz enz meerekent in het kostenplaatje...
En binnenkort is de uranium op ook nog !
4 leugens in één paragraaf ?
kernenergie heeft een veel lager dodental dan steenkoolcentrales en gascentrales.

kernenergie is de goedkoopste bron van energi

het stockeren van afval is een gevolg van de politiek inmening en geen beslissing van de firma's

en er is nog uranium voor 1000jaar energie.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2011, 23:58   #2287
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.

De eerste die zal uitgeput zijn, zal waarschijnlijk de fonne zelf zijn

Wel ik kan mij inbeelden als we vandaag alle kerncentrales uitdraaien, dat we zodanig snel de fossiele grondstoffen beginnen consumeren, dat we binnen 100jaar zeggen, hadden we toen niet de fossiele petroleum en gas verbrandt, dan konden we nu goedkoop zonnepanelen maken, maar ze hebben toen gepanikeerd en zijn massaal beginnen overschakelen op gasgestookte centrales, en het gevolg is nu dat we geen grondstoffen meer hebben om die zonnepanelen te maken..
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2011, 00:08   #2288
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als ze zichzelf aan de huidige, zeer losse regels houden, is die stamcel (eigenlijk beenmerg) transplantatie niet nodig.
Natuurlijk, als ze als kamikazes die regels aan hun laars lappen, dan is het wel mogelijk.

Maar dat kan ik toch niet uitgelegd krijgen aan de anti's.
Al wie daar in de omgeving werkt heeft al te veel straling en zal moeten behandeld worden.
Dat staat al vast.

Heeft niks met anti te maken.
't is gewoon zo.

Pro's hebben daar wat moeite mee.
Oud 31 maart 2011, 00:17   #2289
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Spijtig, maar in tegenstelling tot de VS zijn er geen woestijnen die daarvoor geschikt zijn. Je wilt toch geen tienduizenden vierkante kilometer regenwoud omhakken voor wat zonnepanelen, of?
Ik vind het een beetje triestig dat mensen wel in staat zijn een kerncentrale te bouwen, maar niet in staat zijn om iets anders te ontwikkelen.
Het enige alternatief dat jullie kennen zijn zonnepanelen en windmolens.
Windmolens bestaan al van in de tijd van heel lang geleden en zonnepanelen...tja zo indrukwekkend is dat nu ook weer niet.

Kan ik er dan uit besluiten dat ingenieurs niks kunnen verzinnen?
Er zijn nochtans mogelijkheden. Men zou bv energie kunnen opwekken via trillingen, geluid zelfs, water, brandstoffen van meerdere materialen en waarschijnlijk van veel zaken die ik ook niet ken natuurlijk.
En toch valt alles altijd stil.
Wat heeft men dan de laatste 50 jaar zo gedaan als ik vragen mag?
Oud 31 maart 2011, 02:53   #2290
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Graag wou ik even opmerken dat Greenpeace even betrouwbaar is als de zogenaamde kernlobby. Beiden zijn namelijk anti-CO2 en verdedigen in feite dezelfde belangengroepen.

Dat gezegd zijnde, moet men beseffen dat de energieopwekking op 1 of andere manier moet gebeuren. Kool(C)- of kern-energie, we zullen er nog een tijdje nolens volens mee voort moeten sukkelen, als ik me zo mag uitdrukken.

Mag ik hopen dat de autoriteiten dit energieprobleem in spe oplossen zonder dat er een politieke agenda van wordt gemaakt in de stijl van 'neo-babylonische waterwetten' aka Kopenhagen climategate.

Ten slotte moet iedereen beseffen dat om zogenaamde vervuiling te beperken iedereen in eigen huis kan beginnen. Eis vervolgens dezelfde maatregelen/beperkingen/verbeteringen van de 'grote industrie'.
De belangengroepen zullen steeds meer energie en grondstoffen voor hun dolgedraaide industrie opeisen, ze zullen U bestraffen met 'taksen' en beperkingen terwijl de aan een falende economie gekoppelde industrie steeds meer zal verbruiken. Sta dit niet toe en werk proactief mee aan een efficiënte(re) energie- consumptie/opwekking. En dit geldt tevens voor alle andere consumptiegoederen. Draai niet mee dol in de zinloze consumptierace (domme waardeloze electronische producten/gadgets).
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 31 maart 2011 om 03:16.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2011, 04:55   #2291
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik vind het een beetje triestig dat mensen wel in staat zijn een kerncentrale te bouwen, maar niet in staat zijn om iets anders te ontwikkelen.
Het enige alternatief dat jullie kennen zijn zonnepanelen en windmolens.
Windmolens bestaan al van in de tijd van heel lang geleden en zonnepanelen...tja zo indrukwekkend is dat nu ook weer niet.

Kan ik er dan uit besluiten dat ingenieurs niks kunnen verzinnen?
Er zijn nochtans mogelijkheden. Men zou bv energie kunnen opwekken via trillingen, geluid zelfs, water, brandstoffen van meerdere materialen en waarschijnlijk van veel zaken die ik ook niet ken natuurlijk.
En toch valt alles altijd stil.
Wat heeft men dan de laatste 50 jaar zo gedaan als ik vragen mag?
Kijk, in tegenstelling tot crackpots die geregeld hun mirakelkwakzalverij komen verkopen ivm perpetuum mobile en andere dingen, is het energie probleem niet gemakkelijk opgelost omdat het door natuurwetten wordt gedikteerd. Als de energie er niet is, kunt ge ze er ook niet uithalen.

Ik zou zeggen: lees het boek van Mckay eens over de energieproblematiek.

http://www.withouthotair.com/

Het is een echte aanrader. Het is geen pro-kernenergie boek of zo, het is een nuchtere analyse van het energie vraagstuk, met schattingen en grootte-ordes.

Het beste werk ter zake dat ik ooit heb gezien. En vrij toegankelijk.

Laatst gewijzigd door patrickve : 31 maart 2011 om 04:58.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2011, 06:21   #2292
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Al wie daar in de omgeving werkt heeft al te veel straling en zal moeten behandeld worden.
Wat is teveel, en welke behandeling?
Als ze zich aan de momenteel "daar" geldende norm houden, kan je de opgenomen dosis alleen maar vaststellen met een dosimeter op het moment zelf, of nadien met een bloedproef. 250millisievert is nog niet eens kort bij de drempel van stralingsziekte.
2500 millisievert daarentegenover is gegarandeerd stralingsziek, wat op een kater van 2-3 weken neerkomt, een verzwakte weerstand voor een maand of 3 en een verhoogde kans op kanker.
Alsof die kans niet zou verhogen na continue bezopen zijn voor 3 weken.

Citaat:
Dat staat al vast.

Heeft niks met anti te maken.
't is gewoon zo.

Pro's hebben daar wat moeite mee.
Dat zijn uw woorden.

Laatst gewijzigd door maddox : 31 maart 2011 om 06:21.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2011, 06:23   #2293
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Goeie uitleg.
Pas maar op, of U word ook als Pro Kernenergie Freak aangeduid.
Oud 31 maart 2011, 06:34   #2294
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Graag wou ik even opmerken dat Greenpeace even betrouwbaar is als de zogenaamde kernlobby. Beiden zijn namelijk anti-CO2 en verdedigen in feite dezelfde belangengroepen.

Dat gezegd zijnde, moet men beseffen dat de energieopwekking op 1 of andere manier moet gebeuren. Kool(C)- of kern-energie, we zullen er nog een tijdje nolens volens mee voort moeten sukkelen, als ik me zo mag uitdrukken.

Mag ik hopen dat de autoriteiten dit energieprobleem in spe oplossen zonder dat er een politieke agenda van wordt gemaakt in de stijl van 'neo-babylonische waterwetten' aka Kopenhagen climategate.

Ten slotte moet iedereen beseffen dat om zogenaamde vervuiling te beperken iedereen in eigen huis kan beginnen. Eis vervolgens dezelfde maatregelen/beperkingen/verbeteringen van de 'grote industrie'.
De belangengroepen zullen steeds meer energie en grondstoffen voor hun dolgedraaide industrie opeisen, ze zullen U bestraffen met 'taksen' en beperkingen terwijl de aan een falende economie gekoppelde industrie steeds meer zal verbruiken. Sta dit niet toe en werk proactief mee aan een efficiënte(re) energie- consumptie/opwekking. En dit geldt tevens voor alle andere consumptiegoederen. Draai niet mee dol in de zinloze consumptierace (domme waardeloze electronische producten/gadgets).
De enige die metingen moet doen en kenbaar maken is Japan.
Nu meten ze iets maar ze meten veel te weinig.
De radioactiviteit verspreidt zich ook niet regelmatig.
Dus een denkbeeldige cirkel trekken rond bijv. Fukushima heeft weinig zin.

Ondanks dat ze blijven koelen is er elke dag uitstoot.
Het bekken waar kernafval ligt is lek.
Koelwater stroom lekker de zee in.
En is er weer geen gevaar voor de volksgezondheid.

Omhulsels (in zirkonium) waar de splijtstof in zit is ook beschadigd.
Het gaat dus over zirkonium en die kan een temp aan van 700°C.
bron: ARD.

Ze gaan nu ook proberen om een laagje plastiek over alles te gieten
Alweer een hoogtechnologische oplossing....
Ze zijn daar zo hoogtechnologisch dat ze zelf niet meer weten waaraan te beginnen.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2011, 06:47   #2295
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Pas maar op, of U word ook als Pro Kernenergie Freak aangeduid.
Oh, maar dat ben ik ook. Mijn favoriete bron van kernenergie... de zonbron.

Verder ben ik niet pro kernenergie noch pro C-energie, maar wel realistisch. Als iedereen werkende stopcontacten van een hoog vermogen, op allerlei ondenkbare plaatsen in huis wil, en liefst nog een paar 3 fasen in de schuur en elders, dan moet daar een prijs voor betaald worden.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2011, 07:04   #2296
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
De enige die metingen moet doen en kenbaar maken is Japan.
Nu meten ze iets maar ze meten veel te weinig.
De radioactiviteit verspreidt zich ook niet regelmatig.
Dus een denkbeeldige cirkel trekken rond bijv. Fukushima heeft weinig zin.
Je moet ergens mee beginnen he.

Citaat:
Ondanks dat ze blijven koelen is er elke dag uitstoot.
Het bekken waar kernafval ligt is lek.
Vertel nu eens iets wat niet geweten is. Of waar de "pro's" geen vermelding van gemaakt hebben.

Citaat:
Koelwater stroom lekker de zee in.
En is er weer geen gevaar voor de volksgezondheid.
Niet verwonderlijk, de overlevenden van de aardbeving en Tsunami zitten niet meer in die omgeving.

Citaat:
Omhulsels (in zirkonium) waar de splijtstof in zit is ook beschadigd.
Het gaat dus over zirkonium en die kan een temp aan van 700°C.
Het zirkonium is gebruikt omdat het chemisch zeer stabiel is, en nucleair een zeer "doorzichtig" materiaal is voor neutronen.
Citaat:
Ze gaan nu ook proberen om een laagje plastiek over alles te gieten
Alweer een hoogtechnologische oplossing....
Je bent of verkeerd geïnformeerd, of je hebt de informatie verkeerd begrepen, of U geeft de informatie opzettelijk verkeerd weer.
Er is een potentieël hulpmiddel vanuit de VS , een soort van kunsthars, die als ze over een oppervlak gespoten wordt, alle stof bind,en op die manier ook los radioactief materiaal vast kan houden. Ze willen dat gebruiken om de verspreiding van nucleair materiaal tegen te gaan. Met natuurlijk als nadeel dat lokaal de straling wat hoger gaat blijven.

Citaat:
Ze zijn daar zo hoogtechnologisch dat ze zelf niet meer weten waaraan te beginnen.
U had dat allemaal wel beter kunnen regelen nietwaar. In 1970 de energiebehoefte voorzien en vervullen met zonnepanelen en windmolens nietwaar.
Oud 31 maart 2011, 07:16   #2297
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik ben 100% voorstander van het vervangen van oude reactoren door nieuwere. Maar wie houdt dat tegen op dit moment?
als je nu kernreactoren vervangt in Japan dan zullen aardbevingen niet plots tot het verleden behoren hé. ipv kernreactoren geld investeren om wind en zonnenergie op te slagen en veel efficientere zonnepanelen. kun je heel de oceaan volzetten

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
De reactoren bleken toch erg aardbevingsresistent te zijn. Ze hebben het zelfs stukken beter gedaan dan waar zo voor ontworpen waren. Is het echt nodig dat kernreactoren een ELE overleven?

water vervuild, grond errond zwaar vervuild, exportblokkade omwille van vervuiling, alle veiligheidssystemen hebben gefaald waardoor men heeft teruggegrepen op zandzakjes, waterkanonnen en helikopters om de beol te koelen (zonder succes). ettelijke werkers zijn opgenomen en dreigen oa amputaties te moeten ondergaan, drinkwater tokyo is vervuild, ondertussen zeker 1 meltdown, nog steeds nul controle over de reactoren, ...

i'm not convinced
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2011, 07:21   #2298
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
4 leugens in één paragraaf ?
kernenergie heeft een veel lager dodental dan steenkoolcentrales en gascentrales.
volgens moskou zijn er in tsjernobyl MAAR 31 doden gevallen.
over het aantal indirecte slachtoffers kun je tot in de eeuwigheid blijven discussiËren over causaliteit.

bvb amper 10% vd baby's in de getroffen regio's (witrusland, ukraine) wordt gezond geboren. zijn die andere 90% geen slachtoffers vd kernenergie?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2011, 07:21   #2299
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
als je nu kernreactoren vervangt in Japan dan zullen aardbevingen niet plots tot het verleden behoren hé. ipv kernreactoren geld investeren om wind en zonnenergie op te slagen en veel efficientere zonnepanelen. kun je heel de oceaan volzetten
En met welke energie ga je die zonnepanelen maken?

Citaat:
water vervuild, grond errond zwaar vervuild, exportblokkade omwille van vervuiling, alle veiligheidssystemen hebben gefaald waardoor men heeft teruggegrepen op zandzakjes, waterkanonnen en helikopters om de beol te koelen (zonder succes).
Citaat:
ettelijke werkers zijn opgenomen en dreigen oa amputaties te moeten ondergaan,
2 van de 3 dus.
Citaat:
drinkwater tokyo is vervuild,
In bangladesh is het grondwater natuurlijk vervuild met arseen.
Citaat:
ondertussen zeker 1 meltdown
Bijna zeker 3, en met wat joleit, nog eens 3 brandstofpoelen die hun opgeslagen brandstofstaven als Corium in de kelders hebben laten vloeien.

Citaat:
nog steeds nul controle over de reactoren, ...

i'm not convinced
Ik wel. Ik wil niet terug naar de oertijd.
Oud 31 maart 2011, 07:25   #2300
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
volgens moskou zijn er in tsjernobyl MAAR 31 doden gevallen.
over het aantal indirecte slachtoffers kun je tot in de eeuwigheid blijven discussiËren over causaliteit.
Ok, anderen dichten Tjernobyl 100 000 doden toe, en 250 000 gewonden.

En dan? Dat is alleen maar statistiek, en dan kunnen we gaan vergelijken met andere situaties. Maar dat mag niet, want alleen Kernenergie is Nu akahba.

Citaat:
bvb amper 10% vd baby's in de getroffen regio's (witrusland, ukraine) wordt gezond geboren. zijn die andere 90% geen slachtoffers vd kernenergie?
Als je gaat nakijken hoe de rest van de Sovjet Industrie geregeld was qua "milieu-ethiek", ga je er wel even anders tegenaan kijken.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be