Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 5 april 2011, 12:06   #181
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Bron?
De communistische internationale.
Oud 5 april 2011, 12:07   #182
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Bron?
Ik woon in Brussel en neem elke dag de metro en tram. Je hoort groepjes jonge marokkanen en andere vreemdelingen, anders dan 15 jaar geleden, met elkaar in het Frans spreken.
tomm is offline  
Oud 5 april 2011, 12:08   #183
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik woon in Brussel en neem elke dag de metro en tram. Je hoort groepjes jonge marokkanen en andere vreemdelingen, anders dan 15 jaar geleden, met elkaar in het Frans spreken.
Anekdotisch bewijs dat dus geen bewijs is.
Oud 5 april 2011, 12:09   #184
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
goed dan zijn dat toch al 2 extremisten minder. Jullie met een goeiendag en wij met een FN geweer.
Zijn die niet allemaal in Libië in gebruik?
Hollander is offline  
Oud 5 april 2011, 12:10   #185
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat zal nooit gebeuren, de jongste generaties Marokkanen, Vietnamezen, latino's en weet ik nog wat allemaal die in Brussel geboren zijn spreekt al Frans onder elkaar. 93% van de Brusselaars, onder wie dus ook talloze mensen van buitenlandse origine en ook wel een aantal vlaamstaligen, stemden op franstalige partijen.
Wat zijn dat voor beesten?
SDG is offline  
Oud 5 april 2011, 12:10   #186
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
In het interview zegt Peeters ook nog :

Eigenlijk zou er hem beter iemand vragen om 'Vlaams' te vervangen in 'Nederlands'.
Wie voelt zich geroepen ? Zijn er politiekers in de zaal ?
Langs Vlaamse kant zou dus Nederlandse kant moeten zijn?
Dit is toch al te gek want dan zou iedereen denken dat hij het over de Ollanders heeft. Stel je voor een discutie in het parlement over bv de uitdieping van de Schelde, daar zou niemand nog een woord van begrijpen.
speurneus is offline  
Oud 5 april 2011, 12:15   #187
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De ironie en het spreekt voor zich dat niemand dat in Vlaanderen doorziet de --meeste nationalisten op kop -dat er inderdaad een verwijdering gaande is tussen de Franstaligen in Brussel en de Franstaligen in Wallonië en dat de standpunten en oplossingen die ze in Brussel willen niet stroken met die in Wallonië. Nu die kloof bestaat al langer cf de de facto splitsen van de Franse gemeenschap in een Brussels gedeelte en een Waals gedeelte maar nu wordt dit officiëel.

.
De kloof tussen Vlaamse politici en Brusselse Vlaamse politici wordt toch ook met de dag groter. Geen enkele Brusselse Vlaamse politicus was het eens met de NVA strekking om Brussel door de twee grote gewesten te laten besturen.
speurneus is offline  
Oud 5 april 2011, 12:20   #188
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Langs Vlaamse kant zou dus Nederlandse kant moeten zijn?
Dit is toch al te gek want dan zou iedereen denken dat hij het over de Ollanders heeft. Stel je voor een discutie in het parlement over bv de uitdieping van de Schelde, daar zou niemand nog een woord van begrijpen.
Handelt het in de Franse Gemeenschap dan over Frankrijk?
SDG is offline  
Oud 5 april 2011, 12:22   #189
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
voor supermensen gaat de logica niet op, flaam.
Hollander is offline  
Oud 5 april 2011, 12:25   #190
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr.White Bekijk bericht
Kunnen we Tervuren dan niet meteen per m² aan Wallonië verkopen, dan is ons deel van de staatschuld ook al opgelost, niet twijfelen!
Ach, het is al goeddeels verkocht.

Let maar op de gemeenteverkiezingen van 2012...
Eberhard Leclerc is nu online  
Oud 5 april 2011, 12:26   #191
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
De franstaligen zetten nu het geschut al uit. Zij weten ook wel dat de Brusselse omgangstaal het Frans is, maar zij zien ondertussen ook wel dat het Nederlandstalig onderwijs steil in de lift zit (een verdrievoudiging op tien jaar) en dat het franstalig onderwijs er ondertussen geen 50 % procent meer bedraagt (naast het NL en de andere (via internationale scholen) talen).
Zij weten uit het verleden beter dan wie ook, hoe je een stad/streek verfranst. Zij voelen een hernederlandsingswind waaien en vrezen dat op (langere) termijn het keer wel eens kon keren. Zeker indien Vlaanderen massaal op het Nederlandstalig onderwijs in BSL zou willen inzetten. ('Wat let Vlaanderen' vraag ik me al jaren af !)
Dit is hun eerste stap in een 'psychologische', 'propagandistische', 'warme', maar wapenvrije oorlog.
Man, man maar jij kent helemaal niks van de toestand hier in Brussel.
Het Nederlands heeft in Brussel enkel succes in de lagere scholen maar zeker niet in het middelbaar of hoger onderwijs. Het is zo dat meer en meer Franstalige ouders hun kinderen naar een Nederlandstalige lagere school sturen- zo leren ze tenminste Nederlands- maar na zes jaar gaan die naar een Franstalige school. Dus droom maar verder van je hernederlandsingswind want daar is op het terrein niks van te merken.
speurneus is offline  
Oud 5 april 2011, 12:27   #192
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Ik heb dat altijd een zeer ongelukkige benaming gevonden.
speurneus is offline  
Oud 5 april 2011, 12:29   #193
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als dat het niveau is van "het nieuwe Vlaanderen" (als ik zo nu en dan eens naar de Vlaamse tv kijk krijg ik die indruk eveneens...) dan zal dat wat worden, dat onafhankelijke Vlaanderen...
Ik heb net een reportage gezien over Letland, de meest welvarende Sovjet republiek. Na de onafhankelijkheid heeft de regering zich bijna exclusief toegewijd aan nationalisme en 40% van de bevolking (de russischtaligen) kregen zelfs geen burgerrechten. Nazi Jodenvervolgers kregen standbeelden, standbeelden die de bevrijding van het nazisme uitbeeldden werden neergehaald. Bijna de helft van alle wetten zijn nationalistisch geïnspireerd. Van economie hadden de nieuwe heersers evenwel geen kaas gegeten: gevolg: een lagere levensstandaard dan 20 jaar geleden en Letland is nu het armste land van de EU.
De zware economische crisis die Letland erger raakte dan zelfs Ijsland, Ierland of Griekenland, (er waren op een bepaald moment zelfs voedselrellen) heeft veel Letten doen inzien dat ze moeten samenwerken met de anderstaligen als ze vooruit willen, nu heeft Riga een Russische burgemeester en ook veel Letten stemden op hem.
Gelukkig herinnert tomm ons er af en toe aan dat hij een krankzinnige russofiele communist is en dat we als dusdanig niet al te veel rekening moeten houden met wat hij te vertellen heeft.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 5 april 2011, 12:31   #194
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Brussel is Vlaams en daarmee is alles gezegd. U mag nog rond de pot draaien wat u wil, dat gaat niets veranderen aan de realiteit. Brussel is een Vlaamse stad en een artificieel pseudogewest zal daar helemaal niets aan veranderen. Peeters is nog veel te braaf geweest en de poging tot annexatie door Wallonie, dat is pas provocatie.
denken staat vrij,...
speurneus is offline  
Oud 5 april 2011, 12:34   #195
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In feite is Brussel reeds een volwaardig gewest,
U weet toch ook dat dit niet waar is?

Citaat:
Waar franstaligen naartoe willen is een federalisme met 3 (of zelfs 4, als de duitstaligen een eigen gewest willen), net zoals in het voorstel van Vandelanotte. Dan wordt België een normale federale staat net als Duitsland, de VS, Canada, etc.
Het zou alleszins een logischer geheel opleveren.

Citaat:
Baden-Wurtenberg heeft ook geen culturele bevoegdheid over Baden Wurtenbergers die in Berlijn wonen... dat zou daar tot net hetzelfde zootje leiden als hier.
In zowel Berlijn als Baden-Württemberg spreekt men alleen maar Duits. Daarmee loopt deze vergelijking ook mank.

Hoewel ik een sterke voorstander ben van federalisme met 2+2, denk ik niet dat het verstandig of productief is om die 11% Vlamingen in Brussel een apart onderwijsnet te geven, om maar een voorbeeld te noemen. De Franstalige Brusselaars, of zij die toch Franstalig stemmen, zijn met heel wat meer en zouden perfect zelf een onderwijsnet kunnen uitbouwen.
Vito is offline  
Oud 5 april 2011, 12:37   #196
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ach, het is al goeddeels verkocht.

Let maar op de gemeenteverkiezingen van 2012...
Dat zal ik doen, maar het zou me verbazen als op 6 jaar tijd UF van 20% naar over de 50% zou wippen. En tegen 2012 zijn we uw berichtje al lang vergeten.
Vito is offline  
Oud 5 april 2011, 12:41   #197
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Dat zal ik doen, maar het zou me verbazen als op 6 jaar tijd UF van 20% naar over de 50% zou wippen. En tegen 2012 zijn we uw berichtje al lang vergeten.
Zijn kaartje al eens gezien? Volgens zijn voorspellingen heeft binnen twintig jaar heel H-V én een deel van Oost-Vlaanderen een franstalige meerderheid. Geen probleem met een zekere mate van alarmisme, en we moeten alles doen om een dergelijke evolutie tegen te houden, maar het verband met de werkelijkheid lijkt wel enigszins zoek.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 5 april 2011, 12:42   #198
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Ik houd het op rond de 30%.

Maar er is niets aan de hand hoor.

De Vlaam heeft zijn 'historische rechten', jeweetzelluf.
Eberhard Leclerc is nu online  
Oud 5 april 2011, 12:47   #199
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Brussel is een Vlaamse stad en dat is het dan. Welke partijen er opkomen in die stad is dan ook compleet irrelevant evenals het stemgedrag.
droom maar verder,....maar ik vrees dat het ontwaken bitter zal zijn.
speurneus is offline  
Oud 5 april 2011, 12:47   #200
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Zijn kaartje al eens gezien? Volgens zijn voorspellingen heeft binnen twintig jaar heel H-V én een deel van Oost-Vlaanderen een franstalige meerderheid. Geen probleem met een zekere mate van alarmisme, en we moeten alles doen om een dergelijke evolutie tegen te houden, maar het verband met de werkelijkheid lijkt wel enigszins zoek.
Nee, maar als je zoals ik dagelijks naar Brussel spoort en vaststelt hoezeer het aantal anderstalige migranten tussen pakweg Denderleeuw en Brussel op de trein de laatste tien jaar gestegen is, dan weet je dat het toch vlugger kan gaan dan sommigen hier wellicht vermoeden.
SDG is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be