Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2011, 15:37   #1741
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Nee hoor. Recht in de roos.
Bron?
Oud 6 april 2011, 15:40   #1742
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Bron?
Raf beschuldigt altijd mensen van homofobie als zijn argumenten op zijn...

Wat moet hij anders?

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 15:45   #1743
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Het is een gegronde reden precies omwille van haar bestaansreden. Ze is gegrond in de antropologie, de maatschappijleer, de geschiedenis, alle mogelijke religie's en de actuele tijd. Overal ter wereld.

Omdat de traditie van het huwelijk een spontane maatschappelijke bescherming is voor relaties die voor procreatie van de groep kunnen zorgen heeft ze meer weg van een een menselijk gedragspatroon, dan wel van een traditie. Net zoals mensen en alleen mensen hun doden begraven, huwen ze ook.

Net zoals we overal ter wereld zien dat koeien rond hun jongen gaan staan als er gevaar dreigt, zien we bij mensen dat zij een spontane maatschappelijke bescherming bieden door het statuut huwelijk, voor relaties die voor procreatie van de groep kunnen zorgen.

Daarom is de traditie van het huwelijk een gegronde reden en daarom is ze ook altijd een gegronde reden geweest. Het is geen cultureel gegeven, maar een antroplogische.

Paulus.
Zeg, Paulus. Wat je hier nu vertelt is : "De traditie is gegrond omdat het een traditie is."

Ik wil weten wat de verantwoording is van de traditie om als gegronde reden te gebruiken voor de discriminatie.

Misschien moet je er toch eerst een nachtje over slapen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 15:55   #1744
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Zeg, Paulus. Wat je hier nu vertelt is : "De traditie is gegrond omdat het een traditie is."

Ik wil weten wat de verantwoording is van de traditie om als gegronde reden te gebruiken voor de discriminatie.

Misschien moet je er toch eerst een nachtje over slapen.
Nee u bent verkeerd. Vooroordelen tot en met...

Het gaat helemaal niet om wat de verantwoording is van de traditie om als gegronde reden te gebruiken voor de discriminatie.

Het gaat erom, wat de verantwoorde reden is om een onderscheid te maken. En als die verantwoorde reden er is, dan is er van discriminatie geen sprake.

En die verantwoorde reden werd u uit de doeken gedaan. Met 'omdat', 'net zoals' en 'daarom'.

Paulus.
Oud 6 april 2011, 15:56   #1745
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Bron?
http://forum.politics.be
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 16:04   #1746
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee u bent verkeerd. Vooroordelen tot en met...

Het gaat helemaal niet om wat de verantwoording is van de traditie om als gegronde reden te gebruiken voor de discriminatie.

Het gaat erom, wat de verantwoorde reden is om een onderscheid te maken. En als die verantwoorde reden er is, dan is er van discriminatie geen sprake.

En die verantwoorde reden werd u uit de doeken gedaan. Met 'omdat', 'net zoals' en 'daarom'.

Paulus.
Het gaat erom om een gegronde reden te geven voor het onderscheid. Ok.

Die gegronde reden heb je nog niet gegeven. Je wil nu traditie inroepen als gegronde reden; dan moet je eerst verantwoorden waarom die traditie een gegronde reden is.

Ga je gang, geef nu eindelijk een gegronde reden.

(tip : koeien hebben er niets mee te maken)
Oud 6 april 2011, 16:37   #1747
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat erom om een gegronde reden te geven voor het onderscheid. Ok.

Die gegronde reden heb je nog niet gegeven. Je wil nu traditie inroepen als gegronde reden; dan moet je eerst verantwoorden waarom die traditie een gegronde reden is.

Ga je gang, geef nu eindelijk een gegronde reden.

(tip : koeien hebben er niets mee te maken)
Ik wil helemaal geen traditie inroepen als gegronde reden.

Mijn gegronde reden is dat de menselijke samenlevingen overal en altijd een onderscheid heeft gemaakt door die relaties die voor procreatie konden zorgen een beschermd statuut te geven.

Dat werd niet tegengesproken. Er werd alleen gezegd dat dit traditie was en traditie nooit een gegronde reden kon zijn.

Dan heb ik aangetoond dat traditie wél een gegronde reden kan zijn als deze verantwoord kon worden.

En die traditie werd verantwoord in de postings hierboven.

Nu vraag jij een verantwoording voor die traditie? Die geef ik je en je vraagt daar weer een verantwoording voor.

Ja zo kunnen we bezig blijven tot St Juttemis natuurlijk.

De verantwoorde en gegronde reden van het onderscheid is:

dat de maatschappij overal en altijd een onderscheid heeft gemaakt om vanuit die vele soorten relaties die mensen kunnen hebben, die relaties die voor procreatie konden zorgen, met name een man-vrouw-relatie, een beschermd statuut te geven, genaamd het "huwelijk".

Relaties die niet kunnen voor procreatie van de soort zorgen door hun aard en eigenheid kwamen nooit in aanmerking voor datzelde statuut.

Gezien dit menselijk fenomeen overal en altijd voorkomt, zien we het als een antropologisch gegeven, iets typisch menselijk, net zoals het begraven van doden bijvoorbeeld. het gaat om menselijk gedrag zowel in het voordeel van de groep als van de individuen. Het homohuwelijk draagt niks bij voor de groep, maar slechts enkel voor zichzelf en is alsdusdaning van een gans andere aard.

Omdat homoseksualiteit en heteroseksualiteit wezenlijk verschillen, kan de weigering om het burgerlijke huwelijk open te stellen voor homoseksuelen, niet beschouwd worden als discriminatie.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 6 april 2011 om 16:43.
Oud 6 april 2011, 16:55   #1748
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik wil helemaal geen traditie inroepen als gegronde reden.

Mijn gegronde reden is dat de menselijke samenlevingen overal en altijd een onderscheid heeft gemaakt door die relaties die voor procreatie konden zorgen een beschermd statuut te geven.

Dat werd niet tegengesproken. Er werd alleen gezegd dat dit traditie was en traditie nooit een gegronde reden kon zijn.

Dan heb ik aangetoond dat traditie wél een gegronde reden kan zijn als deze verantwoord kon worden.

En die traditie werd verantwoord in de postings hierboven.

Nu vraag jij een verantwoording voor die traditie? Die geef ik je en je vraagt daar weer een verantwoording voor.

Ja zo kunnen we bezig blijven tot St Juttemis natuurlijk.

De verantwoorde en gegronde reden van het onderscheid is:

dat de maatschappij overal en altijd een onderscheid heeft gemaakt om vanuit die vele soorten relaties die mensen kunnen hebben, die relaties die voor procreatie konden zorgen, met name een man-vrouw-relatie, een beschermd statuut te geven, genaamd het "huwelijk".

Relaties die niet kunnen voor procreatie van de soort zorgen door hun aard en eigenheid kwamen nooit in aanmerking voor datzelde statuut.

Gezien dit menselijk fenomeen overal en altijd voorkomt, zien we het als een antropologisch gegeven, iets typisch menselijk, net zoals het begraven van doden bijvoorbeeld. het gaat om menselijk gedrag zowel in het voordeel van de groep als van de individuen. Het homohuwelijk draagt niks bij voor de groep, maar slechts enkel voor zichzelf en is alsdusdaning van een gans andere aard.
Paulus, het is overal altijd zo geweest is ook geen gegronde reden.

Citaat:
Omdat homoseksualiteit en heteroseksualiteit wezenlijk verschillen, kan de weigering om het burgerlijke huwelijk open te stellen voor homoseksuelen, niet beschouwd worden als discriminatie.

Paulus.
Als jij geen gegronde reden kan geven voor die weigering is het wel discriminatie.
Oud 6 april 2011, 17:05   #1749
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Paulus, het is overal altijd zo geweest is ook geen gegronde reden.
Waarom niet? Waarom mag men geen onderscheid maken op grond van de reden waarvoor men dat al altijd en overal gedaan heeft. Namelijk omdat het om een andere soort relatie gaat. Ze is van een andere aard.
Citaat:
Als jij geen gegronde reden kan geven voor die weigering is het wel discriminatie.
Die geef ik volgens mij weldegelijk. Omdat homoseksualiteit en heteroseksualiteit wezenlijk verschillen, kan de weigering om het burgerlijke huwelijk open te stellen voor homoseksuelen, niet beschouwd worden als discriminatie.

zucht

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 6 april 2011 om 17:08.
Oud 6 april 2011, 17:39   #1750
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom niet? Waarom mag men geen onderscheid maken op grond van de reden waarvoor men dat al altijd en overal gedaan heeft. Namelijk omdat het om een andere soort relatie gaat. Ze is van een andere aard.

Die geef ik volgens mij weldegelijk. Omdat homoseksualiteit en heteroseksualiteit wezenlijk verschillen, kan de weigering om het burgerlijke huwelijk open te stellen voor homoseksuelen, niet beschouwd worden als discriminatie.

zucht

Paulus.
Jij mag een onderscheid maken; maar je mag hen enkel anders behandelen, (=weigeren); indien daar een gegronde reden voor is. Ze verschillen is geen gegronde reden.

Het gelijkheidbeginsel vertoont twee aspecten.

1. Het verbiedt dat personen die zich in eenzelfde situatie bevinden, op verschillende wijze behandeld worden;

2.Het verzet zich er tevens tegen dat personen die zich in verschillende situaties bevinden, op dezelfde wijze behandeld zouden worden.

Wanneer het Grondwettelijk Hof (vroeger Arbitragehof) zich moet buigen over de grondwettelijkheid van een norm van wetgevende aard ten opzichte van het gelijkheidbeginsel, gaat het tewerk in vier stappen:

1. Heeft het bestreden onderscheid betrekking op twee categorieën van personen die zich in vergelijkbare situaties bevinden.

2. Wat is het doel van dit onderscheid en is dit doel wettig.

3. Kan de maatregel die door de betwiste norm gedragen wordt, objectief gerechtvaardigd worden en is de maatregel geschikt ten opzichte van het beoogde doel.

4. Bestaat er een evenredige verhouding tussen de aangewende middelen en het beoogde doel.
http://www.elfri.be/gelijkheidsbeginsel
Oud 6 april 2011, 18:04   #1751
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij mag een onderscheid maken; maar je mag hen enkel anders behandelen, (=weigeren); indien daar een gegronde reden voor is. Ze verschillen is geen gegronde reden.
Dat is wél een gegronde reden. Om diezelfde reden worden er trouwens ook geen polygamische huwelijken toegelaten. Eveneens omdat ze verschillen.

Het is volkomen gerechtvaardigd om niet zomaar alles soorten van relaties toe te laten en te erkennen als zijnde een huwelijk.

Paulus.
Oud 6 april 2011, 18:19   #1752
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is wél een gegronde reden. Om diezelfde reden worden er trouwens ook geen polygamische huwelijken toegelaten. Eveneens omdat ze verschillen.

Het is volkomen gerechtvaardigd om niet zomaar alles soorten van relaties toe te laten en te erkennen als zijnde een huwelijk.

Paulus.
Neen, dat is geen gegronde reden.
Niet om dezelfde reden worden polygame huwelijken niet toegelaten; want die zijn nog steeds niet toegelaten, en huwelijk tussen 2 mannen of 2 vrouwen wel.
Oud 6 april 2011, 19:25   #1753
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ondraagelijke lichtheid zegt u?
Dat zeg ik, ja.

Citaat:
Ik heb je mijn visie op het huwelijk, zoals het huwelijk er nog steeds is in het overgrote deel van de wereld, proberen uit de doeken te doen. Ik heb je uitgelegd dat het een antropologisch gegeven was voor alle mensen ter wereld overal en door alle tijden heen. Een maatschappelijke bescherming van een relatie die voor procreatie van de groep kan zorgen.
En ik heb u gezegd dat dat achterhaald is. Ik niet alleen trouwens.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 6 april 2011, 19:28   #1754
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat homoseksualiteit en heteroseksualiteit wezenlijk verschillen, kan de weigering om het burgerlijke huwelijk open te stellen voor homoseksuelen, 'N'ooit beschouwd worden als discriminatie.
Omdat blanken en zwarten wezenlijk verschillen, kan de weigering om een discotheek open te stellen voor zwarten nooit beschouwd worden als discriminatie.

Omdat mannen en vrouwen wezenlijk verschillen, kan de weigering om vrouwen te laten stemmen nooit beschouwd worden als discriminatie.

Omdat zieken en gezonden wezenlijk verschillen, kan de weigering om zieken toe te laten in mijn café nooit beschouwd worden als discriminatie.

...

Dat is de consequentie van uw stelling, Paulus.

Citaat:
Oud 6 april 2011, 19:31   #1755
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Raf beschuldigt altijd mensen van homofobie als zijn argumenten op zijn...

Wat moet hij anders?

Paulus.
Dat is geen "beschuldiging", Paulus, dat is een vaststelling.

Citaat:
Oud 6 april 2011, 19:38   #1756
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zoek helemaal niet naat een wettekst waarin het woord "discriminatie" voorkomt.

Als jij beweert dat er gediscrimineerd werd op grond van seksuele geaardheid dan moet jij dat door wetteksten kunnen aantonen of ander verkoop je gebakken lucht.

De waarheid is echter dat er niet eens naar je seksuele geaardheid gevraagd wordt als je wil trouwen. Wat zou het een grond van discriminatie geweest zijn.....

Uw bewering slaat dus nergens op. Laat staan dat u ze zou kunnen funderen.

Paulus.
Tot voor enkele decennia werd je als homoseksueel in onze contreien ofwel als crimineel ofwel als geesteszieke beschouwd. In vele landen is dat trouwens vandaag de dag nog steeds het geval. Dat er geen oude wetteksten zullen te vinden zijn waarin staat dat het huwelijk niet open stond voor homo's zal wel kloppen, want dat was in die tijd zo vanzelfsprekend dat het er niet bij moest staan. Homo's bestonden niet, daar werd niet over gepraat. En als ze zich wel durfden outen konden ze daarvoor in de gevangenis of in het één of ander gesticht belanden.

Dat er veel jongvolwassen homo's (meisjes en jongens) in die tijd verplicht zijn geweest om met iemand van het andere geslacht te trouwen, en hun levenlang ongelukkig zijn gebleven, dat klopt ook. Maar het is een schande dat jij dat feit hier probeert voor te stellen als een bewijs dat er niet werd gediscrimineerd. Die geforceerde huwelijken, die voor veel van die mensen in de grootste miserie en zelfs met zelfmoord zijn afgelopen, zijn het zuiverste bewijs dat er wel degelijk zwaar gediscrimineerd werd, en niet alleen op het vlak van het huwelijk. Een beetje respect dus graag voor die voorbije generaties die hun hele leven hebben afgezien.
Oud 6 april 2011, 22:27   #1757
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus
Een verantwoorde traditie is of kan dus een gegronde reden zijn.
Dan moet je eerst die traditie verantwoorden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus
Een verantwoorde traditie is of kan dus een gegronde reden zijn.

Akkoord of niet? Ja of neen?!
Ja

Citaat:
Na drie weken zou je het nu toch moeten weten hé zeg?! Wat is uw probleem eigenlijk?!

Amai, amai, amai toch....

Paulus.
Dat is wel een toeval.
Ik wacht nu al 3 weken op die verantwoording; op die gegronde reden.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 22:33   #1758
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou ik die verantwoording geven als u weigert te zeggen dat een verantwoorde traditie inderdaad een gegronde reden kan zijn?

Paulus zit vast

Citaat:
Bovendien. Ik was eerst.

Paulus.
In de zin van als eerste stellen dat God bestaat dan moet de ande het maar weten te weerleggen ?
Oud 6 april 2011, 22:35   #1759
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tussen de benen van de koppels Raf.

Daar zit dat wezenlijk verschil.

Paulus.
Tiens... echt ? ... dat meent ge niet
Dát zou dan betekenen dat het vroegere huwelijk discrimineerde op basis van de sekse van het koppel ?
Oud 6 april 2011, 22:41   #1760
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
J
Dat heeft niks met gespartel te maken.

Het woordje "vrouw" bijvoorbeeld kwam wel voor bij de wet van algemeen enkelvoudig stemrecht, maar kwam niet voor in de wet van meervoudig stemrecht bijvoorbeeld. Daar was alleen sprake van mannen.

Dat de vrouw eertijds gediscrimineerd werd kan men daardoor duiden met wetteksten.
Wat tracht je nu te zeggen ?
Dat bij het meervoudig kiesrecht er geen sprake was van discriminatie terwijl het duidelijk voorbehouden was voor mannen en bij het enkelvoudig wel sprake is van discriminatie omdat het woordje 'vrouw' ( i betwijfel dat ten sterkste .... ik gok net om het omgekeerde ) er expliciet bij stond bij het enkelvoudig stemrecht.

Laatst gewijzigd door praha : 6 april 2011 om 22:41.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be