Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2011, 23:11   #3961
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Restwarmte.
Als de staven gesmolten liggen en dat zijn ze voor het grootste deel of misschien al helemaal gaat dat enorm traag.
En dat geeft enorm veel radio actieve elementen af die doorlopend in de lucht terecht komen.
Er staan daar 6 reactors. Minstens 1 of misschien 2 liggen in meltdown.
Telkens men druk aflaat laat men alles vrij dat er aanwezig is.
En de druk binnenhouden gaat ook niet want dan springt alles open en komt het ook vrij.
Wat ze ook doen het is altijd slecht. Echter ze moeten er natuurlijk zorg voor dragen dat door gecontroleerde lozingen zelf ook nog een beetje kunnen werken want gans de boel moet uiteindelijk in een sarcofaag terecht kunnen. En als het open breekt of ontploft is het niet meer mogelijk daar nog iets verder te doen in afwachting.

Maar daar een sarcofaag over leggen is ook nog een huzarenstukje.
Maar drie van de zes reactoren waren in dienst. Het is daar waar de problemen te verwachten zijn (alhoewel uit onverwachte hoek ook nog een paar dokken met gebruikte brandstof opgedoken zijn).
Dat de brandstofstaven een spagettiachtige vorm hadden aangenomen (gedeeltelijk droog gekomen, oververhit, reactie met stoom, vorming van waterstof, openbarsten, vrijgeven radioactiviteit) was zeer snel duidelijk. Wat niet duidelijk is de graad van "meltdown". Bij mijn weten zijn de reactoren altijd gedeeltelijk onder water (weze het wel zeewater) gehouden, en kan de schade alleen optreden op het gedeelte boven water. Dus zeker geen volledige "meltdown" (tenzij ik mij hier vergis, maar denk het niet).
Het is wel zo, dat telkens men druk aflaat, er een gedeelte radioactiviteit naar buiten komt (veronderstel dat men een soort feed en bleed doet, zoniet moet men mij maar verbeteren). Maar de hoeveelheid die moet afgelaten worden, is recht evenredig met de nakomende warmte (en waarschijnlijk nog minder, daar het cnt zo ook wel warmte zal verliezen), dus neemt dagelijks af. Verder zal men ook wel bezig zijn, om de normale afkoelingssystemen in werking te krijgen...
Bob is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 23:12   #3962
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dinges, je moet al dat gelul van de pro's niet zo ernstig nemen. Ze zijn erop uit om mensen zoals jij en ik en nog een paar, op stang te jagen
Als iemand wijzen op het feit dat hij onzin verkoopt (of tracht te verkopen), dan ben ik schuldig. Linkje om uw bewering dat er fusiereactoren gesmolten zijn te staven aub. Of ga je bekennen dat je verkeerd was?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 23:13   #3963
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
De uitdrukking 'better safe then sorry' is van toepassing op deze situatie (uitbreiding van geëvacueerde zone). Wat de inschatting betreft, 7 is de hoogste score voor een nucleaire ramp, de definitie is vrij duidelijk en de metingen ook.

Ik heb absoluut geen probleem met het feit dat ze dit overwegen of zelfs doen, ik heb wel een probleem met mensen die dit onmiddellijk zien als een teken alsof de huidige situatie even ernstig is of ernstiger is dan Tsjernobyl. Tsjernobyl is tot nu toe nog steeds de grootste nucleaire ramp in de geschiedenis van de mens, Fukushima de tweede grootste nucleaire ramp.

Ik heb een probleem met zwart/wit denken (of gewoon niet denken van sommigen).
We zijn nog maar pas een maand verder.
Tegen de tijd dat het "officieel" als ramp hoger of lager dan Tjernobyl zal aanzien worden hebben we allemaal een baard van 2 meter lang.
Maar dat het minstens al even erg is dat is nu al geweten.
Oud 11 april 2011, 23:13   #3964
JurgenD
Staatssecretaris

JurgenD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenaardig :niets ervan gezien op onze VRT; of heb ik iets gemist ?
De VRT durft niet eens een deftige reportage maken over de veiligheid van onze kerncentrales, in het bijzonder de lakse beveiliging op militair niveau.

Een schalkse ruiter wandelt zo binnen in Tihange, en zouden ze hun latte tegen de betonmuren leggen, zou heel België wel weten met welke prutsers we bezig zijn, zelfs in ons eigen land. En zouden ze eens praten met een paar professoren in de chemie zouden ze ook weten hoe lang die vaten met radioactief afval, die ze in de kleilagen willen dumpen, het eigenlijk langs de buitenkant uithouden.

Maar ja, zie dat Electrabel de stekker en de sponsering opzegt van de VRT !

Nieuwsgeving zou nochtans OBJECTIEF moeten zijn... Dat ze maar eens het smerig boekje opendoen van die petatjes.

Laatst gewijzigd door JurgenD : 11 april 2011 om 23:16.
JurgenD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 23:14   #3965
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JurgenD Bekijk bericht
Intussen is de ramp nu OFFICIEEL NIVEAU 7 (= hetzelfde niveau als Tjernobyl)
Hetzelfde niveau != zelfde impact. Tot nu toe is Tsjernobyl nog steeds de grootste nucleaire ramp ooit.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 23:17   #3966
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar drie van de zes reactoren waren in dienst. Het is daar waar de problemen te verwachten zijn (alhoewel uit onverwachte hoek ook nog een paar dokken met gebruikte brandstof opgedoken zijn).
Dat de brandstofstaven een spagettiachtige vorm hadden aangenomen (gedeeltelijk droog gekomen, oververhit, reactie met stoom, vorming van waterstof, openbarsten, vrijgeven radioactiviteit) was zeer snel duidelijk. Wat niet duidelijk is de graad van "meltdown". Bij mijn weten zijn de reactoren altijd gedeeltelijk onder water (weze het wel zeewater) gehouden, en kan de schade alleen optreden op het gedeelte boven water. Dus zeker geen volledige "meltdown" (tenzij ik mij hier vergis, maar denk het niet).
Het is wel zo, dat telkens men druk aflaat, er een gedeelte radioactiviteit naar buiten komt (veronderstel dat men een soort feed en bleed doet, zoniet moet men mij maar verbeteren). Maar de hoeveelheid die moet afgelaten worden, is recht evenredig met de nakomende warmte (en waarschijnlijk nog minder, daar het cnt zo ook wel warmte zal verliezen), dus neemt dagelijks af. Verder zal men ook wel bezig zijn, om de normale afkoelingssystemen in werking te krijgen...
Eenmaal het in elkander gesmolten ligt mag je daar water over gieten zoveel je wilt. Het helpt toch niet meer. Vandaar de druk telkens, het verdampt terwijl je er op kijkt.

Dat is het gevaar dat wanneer het door de bodem dringt en op een waterlaag laag ondergronds terecht komt men de druk niet meer kan aflaten en je een waterstof atoombom reactie krijgt. Alles vliegt dan in de lucht en wat dan?
Oud 11 april 2011, 23:18   #3967
JurgenD
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Hetzelfde niveau != zelfde impact. Tot nu toe is Tsjernobyl nog steeds de grootste nucleaire ramp ooit.
Tjernobyl is al min of meer onder controle.

Japan wordt van kwaad tot erger. De leute zal nog weken duren. Ze hebben deze week ferm geluk gehad, of er was weer een Tsunami die de boel in het honderd liet (letterlijk en figuurlijk) lopen.

Geduld mijn beste. Alles komt wel (duidelijk) met de tijd. Ook gezond verstand.

Chernobyl was nievau 7 en had slechts 1 reactor. Het duurde een paar weken om het min of meer veilig te maken. In Japan zijn er vier reactoren in gevaar en ze zijn al meer dan vier weken aan het knoeien, en alles escaleert nog steeds. Muffen dat die MOX doet....

Laatst gewijzigd door JurgenD : 11 april 2011 om 23:29.
Oud 11 april 2011, 23:33   #3968
JurgenD
Staatssecretaris

Standaard

Radiation risks from Fukushima 'no longer negligible' - Published: 11 April 2011

The risks associated with iodine-131 contamination in Europe are no longer "negligible," according to CRIIRAD, a French research body on radioactivity. The NGO is advising pregnant women and infants against "risky behaviour," such as consuming fresh milk or vegetables with large leaves. In response to thousands of inquiries from citizens concerned about fallout from the Fukushima nuclear disaster in Europe, CRIIRAD has compiled an information package on the risks of radioactive iodine-131 contamination in Europe.

ref: http://www.euractiv.com/en/health/ra...le-news-503947

Citaat:
Eenmaal het in elkander gesmolten ligt mag je daar water over gieten zoveel je wilt. Het helpt toch niet meer. Vandaar de druk telkens, het verdampt terwijl je er op kijkt.

Dat is het gevaar dat wanneer het door de bodem dringt en op een waterlaag laag ondergronds terecht komt men de druk niet meer kan aflaten en je een waterstof atoombom reactie krijgt. Alles vliegt dan in de lucht en wat dan?
Ik heb daar ook naar verwezen een paar weken terug. Dan wordt het blubblub met een deel van de kust, een fonteintje, en een injectie tot in de hogere luchtlagen van (volgens het pro-team) positieve, gezonde radioactiviteit ! En als het in de snelle luchtstromingen komt is het prijs.

Dan kunnen we allemaal meegenieten de komende maanden.

Even een commercial, pour nos amis:

Electrabel, het antwoord op alles wat je niet gevraagd hebt.
Eandis, de truuk met het keun (konijn). Zie, verbruik minder energie en betaal toch meer !
In koor: Groene Energie, onze Eindejaarsboodschap, we doen u alvast, groen lachen !

Laatst gewijzigd door JurgenD : 12 april 2011 om 00:01.
Oud 12 april 2011, 04:41   #3969
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't is te zeggen dat het in tjernobyl voor het grootste deel de lucht is ingegaan .
Wat rest is blijkbaar nog steeds schadelijk genoeg.
Dus in fukushima is niks de lucht ingegaan en is de rest vele keren groter dan tjernobyl.
Ik zou het eens moeten opzoeken, maar als je alle reactoren en alle zwembaden neemt van de 4 problematische reactoren in Fukushima, dan zal je enkele keren (6 of zo, zou het moeten opzoeken) de inventaris hebben van Chernobyl. Als het ginder dus allemaal op dezelfde manier in de lucht zou gaan, dan zou er dus 6 keer meer vrijkomen MAAR:

- in Chernobyl is dat DIRECT vrijgekomen (de reactor werkte - enfin, hij deed overuren aan meer dan 10 keer zijn nominaal vermogen), zodat dus alle heel heel aktieve kortlevende isotopen onmiddellijk zijn vrijgegeven (waarvan men een paar dagen later al geen spoor meer had: het zou kunnen zijn dat dit dus hogere dosissen heeft veroorzaakt die niet gemeten zijn). Hier zit alles al minstens 4 weken aan 't afkoelen, zodat een groot deel van de heel actieve kortlevende spullen uitgestorven is. Dat is niet te verwaarlozen: dat deelt de aktiviteit minstens door 10 (en het restwarmtevermogen ook!).

- in Chernobyl is het met heel veel energie (100 GW drijvende kracht) in de atmosfeer gegooid terwijl het hier op zijn ergste smeult en sist: een factor 10 000 in de drijvende kracht minder (we hebben het hier over enkele MW).

Vandaar dat dit ongeluk, zelfs in zijn ergste toekomstige vorm (een goed stuk komt uiteindelijk vrij) Chernobyl niet kan benaderen.

En op dit ogenblik ZEKER niet: er zijn op zijn best enkele kilogram radioactief spul vrijgegeven, terwijl we dat in tonnen moeten meten, en in veel grotere activiteit, in Chernobyl.

Dat is niet om Fukushima te minimaliseren, dat zijn gewoon objectieve technische gegevens. Je kan toch moeilijk stellen dat de vrijgave van tonnen materiaal dat "direct heet van de naald" is, minder erg is dan de vrijgave van enkele kilogram spul, met enkele weken afkoeling.

We zouden naar een ongeveer even grote vrijgave KUNNEN gaan als de corium lava ginder over de vloer gaat lopen, maar zelfs dan zal de hevigheid van de verspreiding veel minder zijn, en de hardst stralende kort levende isotopen zijn ginder allang weg.

Niet dat het al niet erg genoeg is, en dat het niet serieus erg kan zijn, maar als je louter de getallen beschouwt, dan kan je toch moeilijk Fukushima als erger beschouwen, niewaar ?
Oud 12 april 2011, 04:51   #3970
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar zou je er mee naartoe gaan toch?

Natuurlijk komt dat vrij. Meer dan 70% van de staven liggen in elkander gesmolten. Wilt het ongeluk dat het door de vloeren brand en op een waterlaag komt (ze zitten daar aan de oceaan dus die komt op een waterlaag) gaat alles in een superknal in de lucht.

En in het beste geval gaat het niet door de grond, heb je geen superknal maar wel een superstraler voor de rest van onze dagen en onze kinderen hun dagen en hun kinderen...enz.

En die ijzeren mantel met al die tonnen zout die daar rondom de kern vastgekoekt zit...dat vreet ook nog eens al het metaal en beton aan van binnenuit.

Leuk vooruitzicht.
Ja, kijk, als je daar van uitgaat, dan zie ik niet in waarom die mannen ginder nog moeite doen, he. Ik geef toe daar schrik voor gehad te hebben de eerste week, maar nu ziet het er toch wel iets positiever uit zou ik hopen.

Er zullen waarschijnlijk nog wel enkele vrijgaves gebeuren bij sommige manoeuvers, maar mijn hoop is nu toch wel dat ze stilaan het boeltje daar onder kontrole gaan krijgen. Alles zal inderdaad wel afhangen van de toestand van de reactoren en de piscines (vooral!), maar, tenzij serieuze averij, zie ik niet in hoe je nog kan bekomen dat het gros vrijkomt.

Natuurlijk betalen ze duur de kemels van de eerste dagen, he.
Oud 12 april 2011, 05:10   #3971
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eh, nee, he, moest dat waar zijn, dan hadden die mannen beter hun schup afgekuist den eersten dag.

Van zolang ge enige vorm van containment hebt, kan je a priori water doen CIRCULEREN, en afkoelen. Tot nu toe hebben ze enkel maar kunnen besproeien en dus laten verdampen, en ja, 't kan goed zijn dat het ginder zo lek als een zeef is en dan zullen ze eens goed in hun haar moeten krabben.

Maar in TMI bijvoorbeeld was 70% gesmolten en dat hebben ze ginder (na de blunders van de eerste dag), perfect kunnen koelen. Toegegeven, de centrales in Fukushima zien er een stuk slechter uit (vooral na het geklungel van de eerste week, he). Maar het is nog verre van zeker (zou ik hopen!) dat we naar een totale vrijgave komen.

Het is pas op dat ogenblik dat vergelijkingen met Chernobyl terecht zijn.

Citaat:
Nee, dat zijn smoesjes. Enfin, smoesjes waar men in Chernobyl ook schrik voor had, maar daar is het (veel hetere) corium zelfs niet door de betonnen vloer geraakt.

Natuurlijk kan het wel zijn dat als je DROOG corium laat uitvloeien, en het komt water tegen, dat je nogal hevige stoomontwikkeling krijgt (en ditto vrijgave), maar zolang ze het spel ginder nat houden aan de onderkant, kan dat niet gebeuren.
Oud 12 april 2011, 05:36   #3972
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JurgenD Bekijk bericht
Radiation risks from Fukushima 'no longer negligible' - Published: 11 April 2011

The risks associated with iodine-131 contamination in Europe are no longer "negligible," according to CRIIRAD, a French research body on radioactivity. The NGO is advising pregnant women and infants against "risky behaviour," such as consuming fresh milk or vegetables with large leaves. In response to thousands of inquiries from citizens concerned about fallout from the Fukushima nuclear disaster in Europe, CRIIRAD has compiled an information package on the risks of radioactive iodine-131 contamination in Europe.
Overigens vreemd dat je op de CRIIRAD website hier niks over kan lezen. Verder ook vreemd dat men CRIIRAD een "research body" noemt. Blijkbaar is een indrukwekkend acronym hiervoor genoeg.

Kan je mij eens uit leggen hoe het mogelijk kan zijn dat Greenpeace in Japan zelf I-131 concentraties meet die onproblematisch zijn en dat tegelijkertijd hier aan de andere kant van de wereld er een gevaar zou kunnen zijn?

Ik heb de indruk dat een hoop organisaties vastbesloten zijn om het gebrek aan waarneembare stralingsschade te compenseren door zoveel mogelijk angst aan te jagen.
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 12 april 2011 om 05:41.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2011, 05:51   #3973
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Wat je schrijft, zal waarschijnlijk wel juist zijn.
Ik vrees echter dat jij nog nooit, in 't klein of in 't groot, op een of andere manier "zaken" gedaan hebt met Hollanders. Ik scheer ze niet �*llemaal over dezelfde kam maar gewone mensen die in de grensstreken wonen, weten er meer van.
www.team-RCC.org
www.dutchrobotgames.nl

Oftewel, ik werk zeer regelmatig en nauw samen met Nederlanders.
Oud 12 april 2011, 05:54   #3974
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Voor de retourticket ...Is dat goedkoper voor lijken ?
Geen idee, maar ik zal je al teleur mogen stellen op voorhand. Ik ga zowiezo lang genoeg leven om levend terug te kunnen keren.
Zelfs met 4.5 Sievert achter de kiezen is dat perfect mogelijk.

Laatst gewijzigd door maddox : 12 april 2011 om 05:54.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2011, 05:55   #3975
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hangt van de onderbroek af hé.
Als het zo een reetvetertje is zou ik dat toch maar niet doen...dat is geen zicht voor een man.

Langs de andere kant met reclame op van "politics.be"...zou er misschien wel kunnen over nagedacht worden.
Voor jou sla ik een onderbroek uit lood.
Oud 12 april 2011, 06:40   #3976
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Nogmaals. Er is niets dat zegt dat de brandstofstaven in elkaar gesmolten zijn tot een brij. Denk eerder dat het een spagettiachtige vorm heeft (tamelijk intakt aan de onderzijde, een catastrofe aan de bovenzijde - weet ook niet waarom men de kernen steeds gedeeltelijk gevuld heeft gehouden, en niet volledig).
Heb zojuist wel gelezen dat er in totaal een 10% van de "Tsernobylactiviteit" geloosd is.
Bob is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2011, 07:03   #3977
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De uitdrukking 'better safe then sorry' is van toepassing op deze situatie (uitbreiding van geëvacueerde zone). Wat de inschatting betreft, 7 is de hoogste score voor een nucleaire ramp, de definitie is vrij duidelijk en de metingen ook.

Ik heb absoluut geen probleem met het feit dat ze dit overwegen of zelfs doen, ik heb wel een probleem met mensen die dit onmiddellijk zien als een teken alsof de huidige situatie even ernstig is of ernstiger is dan Tsjernobyl. Tsjernobyl is tot nu toe nog steeds de grootste nucleaire ramp in de geschiedenis van de mens, Fukushima de tweede grootste nucleaire ramp.

Ik heb een probleem met zwart/wit denken (of gewoon niet denken van sommigen).
Deze morgen op het nieuws: de spleetogen aanzien het nu als "even erg als Tsjernobyl". Ze zien in dat hun berichtgeving teveel tegengesproken wordt ddoor de FEITEN.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2011, 07:07   #3978
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als iemand wijzen op het feit dat hij onzin verkoopt (of tracht te verkopen), dan ben ik schuldig. Linkje om uw bewering dat er fusiereactoren gesmolten zijn te staven aub. Of ga je bekennen dat je verkeerd was?
"Onzin" Deze morgen werd nóg eens bevestigd dat de contra's géén onzin verkopen.
Er is één fusiereaktor gesmolten. Dat was vóór het internet bestond. Een linkje kan je zoeken in oude dagbladen of magazines.

Oud 12 april 2011, 07:08   #3979
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Onzin" Deze morgen werd nóg eens bevestigd dat de contra's géén onzin verkopen.
Er is één fusiereaktor gesmolten. Dat was vóór het internet bestond. Een linkje kan je zoeken in oude dagbladen of magazines.

Geef ons dan een naam van het research project. Ik ken geen enkele Tokamak die gesmolten is.
Oud 12 april 2011, 07:09   #3980
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is geen onzin: "tot nu toe" .

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be