![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#3961 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat de brandstofstaven een spagettiachtige vorm hadden aangenomen (gedeeltelijk droog gekomen, oververhit, reactie met stoom, vorming van waterstof, openbarsten, vrijgeven radioactiviteit) was zeer snel duidelijk. Wat niet duidelijk is de graad van "meltdown". Bij mijn weten zijn de reactoren altijd gedeeltelijk onder water (weze het wel zeewater) gehouden, en kan de schade alleen optreden op het gedeelte boven water. Dus zeker geen volledige "meltdown" (tenzij ik mij hier vergis, maar denk het niet). Het is wel zo, dat telkens men druk aflaat, er een gedeelte radioactiviteit naar buiten komt (veronderstel dat men een soort feed en bleed doet, zoniet moet men mij maar verbeteren). Maar de hoeveelheid die moet afgelaten worden, is recht evenredig met de nakomende warmte (en waarschijnlijk nog minder, daar het cnt zo ook wel warmte zal verliezen), dus neemt dagelijks af. Verder zal men ook wel bezig zijn, om de normale afkoelingssystemen in werking te krijgen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3962 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als iemand wijzen op het feit dat hij onzin verkoopt (of tracht te verkopen), dan ben ik schuldig. Linkje om uw bewering dat er fusiereactoren gesmolten zijn te staven aub. Of ga je bekennen dat je verkeerd was?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3963 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tegen de tijd dat het "officieel" als ramp hoger of lager dan Tjernobyl zal aanzien worden hebben we allemaal een baard van 2 meter lang. Maar dat het minstens al even erg is dat is nu al geweten.
![]() |
![]() |
#3964 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Een schalkse ruiter wandelt zo binnen in Tihange, en zouden ze hun latte tegen de betonmuren leggen, zou heel België wel weten met welke prutsers we bezig zijn, zelfs in ons eigen land. En zouden ze eens praten met een paar professoren in de chemie zouden ze ook weten hoe lang die vaten met radioactief afval, die ze in de kleilagen willen dumpen, het eigenlijk langs de buitenkant uithouden. Maar ja, zie dat Electrabel de stekker en de sponsering opzegt van de VRT ! ![]() Nieuwsgeving zou nochtans OBJECTIEF moeten zijn... Dat ze maar eens het smerig boekje opendoen van die petatjes. Laatst gewijzigd door JurgenD : 11 april 2011 om 23:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3965 | |
|
![]() Hetzelfde niveau != zelfde impact. Tot nu toe is Tsjernobyl nog steeds de grootste nucleaire ramp ooit.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3966 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is het gevaar dat wanneer het door de bodem dringt en op een waterlaag laag ondergronds terecht komt men de druk niet meer kan aflaten en je een waterstof atoombom reactie krijgt. Alles vliegt dan in de lucht en wat dan?
![]() |
![]() |
#3967 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Japan wordt van kwaad tot erger. De leute zal nog weken duren. Ze hebben deze week ferm geluk gehad, of er was weer een Tsunami die de boel in het honderd liet (letterlijk en figuurlijk) lopen. Geduld mijn beste. Alles komt wel (duidelijk) met de tijd. Ook gezond verstand. ![]() Chernobyl was nievau 7 en had slechts 1 reactor. Het duurde een paar weken om het min of meer veilig te maken. In Japan zijn er vier reactoren in gevaar en ze zijn al meer dan vier weken aan het knoeien, en alles escaleert nog steeds. Muffen dat die MOX doet.... Laatst gewijzigd door JurgenD : 11 april 2011 om 23:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3968 | |
Staatssecretaris
|
![]() Radiation risks from Fukushima 'no longer negligible' - Published: 11 April 2011
The risks associated with iodine-131 contamination in Europe are no longer "negligible," according to CRIIRAD, a French research body on radioactivity. The NGO is advising pregnant women and infants against "risky behaviour," such as consuming fresh milk or vegetables with large leaves. In response to thousands of inquiries from citizens concerned about fallout from the Fukushima nuclear disaster in Europe, CRIIRAD has compiled an information package on the risks of radioactive iodine-131 contamination in Europe. ref: http://www.euractiv.com/en/health/ra...le-news-503947 Citaat:
Dan kunnen we allemaal meegenieten de komende maanden. Even een commercial, pour nos amis: ![]() ![]() ![]() ![]() In koor: Groene Energie, onze Eindejaarsboodschap, we doen u alvast, groen lachen ! ![]() Laatst gewijzigd door JurgenD : 12 april 2011 om 00:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3969 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- in Chernobyl is dat DIRECT vrijgekomen (de reactor werkte - enfin, hij deed overuren aan meer dan 10 keer zijn nominaal vermogen), zodat dus alle heel heel aktieve kortlevende isotopen onmiddellijk zijn vrijgegeven (waarvan men een paar dagen later al geen spoor meer had: het zou kunnen zijn dat dit dus hogere dosissen heeft veroorzaakt die niet gemeten zijn). Hier zit alles al minstens 4 weken aan 't afkoelen, zodat een groot deel van de heel actieve kortlevende spullen uitgestorven is. Dat is niet te verwaarlozen: dat deelt de aktiviteit minstens door 10 (en het restwarmtevermogen ook!). - in Chernobyl is het met heel veel energie (100 GW drijvende kracht) in de atmosfeer gegooid terwijl het hier op zijn ergste smeult en sist: een factor 10 000 in de drijvende kracht minder (we hebben het hier over enkele MW). Vandaar dat dit ongeluk, zelfs in zijn ergste toekomstige vorm (een goed stuk komt uiteindelijk vrij) Chernobyl niet kan benaderen. En op dit ogenblik ZEKER niet: er zijn op zijn best enkele kilogram radioactief spul vrijgegeven, terwijl we dat in tonnen moeten meten, en in veel grotere activiteit, in Chernobyl. Dat is niet om Fukushima te minimaliseren, dat zijn gewoon objectieve technische gegevens. Je kan toch moeilijk stellen dat de vrijgave van tonnen materiaal dat "direct heet van de naald" is, minder erg is dan de vrijgave van enkele kilogram spul, met enkele weken afkoeling. We zouden naar een ongeveer even grote vrijgave KUNNEN gaan als de corium lava ginder over de vloer gaat lopen, maar zelfs dan zal de hevigheid van de verspreiding veel minder zijn, en de hardst stralende kort levende isotopen zijn ginder allang weg. Niet dat het al niet erg genoeg is, en dat het niet serieus erg kan zijn, maar als je louter de getallen beschouwt, dan kan je toch moeilijk Fukushima als erger beschouwen, niewaar ?
![]() |
![]() |
#3970 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zullen waarschijnlijk nog wel enkele vrijgaves gebeuren bij sommige manoeuvers, maar mijn hoop is nu toch wel dat ze stilaan het boeltje daar onder kontrole gaan krijgen. Alles zal inderdaad wel afhangen van de toestand van de reactoren en de piscines (vooral!), maar, tenzij serieuze averij, zie ik niet in hoe je nog kan bekomen dat het gros vrijkomt. Natuurlijk betalen ze duur de kemels van de eerste dagen, he.
![]() |
![]() |
#3971 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van zolang ge enige vorm van containment hebt, kan je a priori water doen CIRCULEREN, en afkoelen. Tot nu toe hebben ze enkel maar kunnen besproeien en dus laten verdampen, en ja, 't kan goed zijn dat het ginder zo lek als een zeef is en dan zullen ze eens goed in hun haar moeten krabben. Maar in TMI bijvoorbeeld was 70% gesmolten en dat hebben ze ginder (na de blunders van de eerste dag), perfect kunnen koelen. Toegegeven, de centrales in Fukushima zien er een stuk slechter uit (vooral na het geklungel van de eerste week, he). Maar het is nog verre van zeker (zou ik hopen!) dat we naar een totale vrijgave komen. Het is pas op dat ogenblik dat vergelijkingen met Chernobyl terecht zijn. Citaat:
Natuurlijk kan het wel zijn dat als je DROOG corium laat uitvloeien, en het komt water tegen, dat je nogal hevige stoomontwikkeling krijgt (en ditto vrijgave), maar zolang ze het spel ginder nat houden aan de onderkant, kan dat niet gebeuren.
![]() |
![]() |
#3972 | |
|
![]() Citaat:
Kan je mij eens uit leggen hoe het mogelijk kan zijn dat Greenpeace in Japan zelf I-131 concentraties meet die onproblematisch zijn en dat tegelijkertijd hier aan de andere kant van de wereld er een gevaar zou kunnen zijn? Ik heb de indruk dat een hoop organisaties vastbesloten zijn om het gebrek aan waarneembare stralingsschade te compenseren door zoveel mogelijk angst aan te jagen.
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 12 april 2011 om 05:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3973 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
www.dutchrobotgames.nl Oftewel, ik werk zeer regelmatig en nauw samen met Nederlanders.
![]() |
![]() |
#3974 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfs met 4.5 Sievert achter de kiezen is dat perfect mogelijk.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 12 april 2011 om 05:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3975 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor jou sla ik een onderbroek uit lood.
![]() |
#3976 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heb zojuist wel gelezen dat er in totaal een 10% van de "Tsernobylactiviteit" geloosd is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3977 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3978 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is één fusiereaktor gesmolten. Dat was vóór het internet bestond. Een linkje kan je zoeken in oude dagbladen of magazines. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3979 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geef ons dan een naam van het research project. Ik ken geen enkele Tokamak die gesmolten is.
![]() |
#3980 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |