Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2011, 16:15   #381
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

experimenten met genetica boezemt menig mensen veel angst in en er zijn zeker etische kwesties aan verbonden maar zoals elke nieuwe technologie bied ook de genetica heel veel voordelen maar uiteraard in slechte handen ook nadelen maar wie heeft het recht om te beslissen over een technologie die heel wat mensen levens op termijn kan redden? hebben die toekomstige patiënten geen rechten?

Het zijn kortzichtige idioten die dit veld vernietigd hebben en niet beter dan het gespuis van de middeleeuwen dat iedere vorm van wetenschap af deed als hekserij tot spijt van heel wat slachtoffers die de dood vonden tijdens deze vervolgingen.

en men kan dus niet hard genoeg optreden tegen dit soort gespuis dat denkt boven de wet te staan, ik heb geen respect voor dit soort activisten en van mij hadden ze met scherp mogen schieten het zou rap gedaan zijn met het bestormen van dat veld, de eerste die wilde komen hadden ze moeten neerknallen als een konijn punt uit
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2011, 16:15   #382
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Welk fundamenteel verschil is er tussen een ggo en een niet-ggo qua gevaar voor het lichaam? Staat een ggo-organisme gebrandmerkt als ongezond zodat het lichaam plots volledig gaat kokhalzen als het een ggo opneemt?
Een tijdje geleden luisterde ik naar een uiteenzetting v.e. Leuvense prof met een enorme ervaring op dit gebied. Hij stelde dat het nu nog te vroeg is om zo'n ggo's te eten. Er is nog véél ONAFHANKELIJK onderzoek nodig.
Anders gezegd: geldgieren als die van Monsanto moeten zich hier buiten houden.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2011, 16:18   #383
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Nop, die criminele bestormers hebben ook rechten. Daar moet ge niet op schieten, er zijn al genoeg bananenrepublieken in de Arabische wereld waar dat gedaan wordt.

Enkel had men moeten weten dat men te maken had met criminelen, en ofwel er een groter aantal politieagenten, ofwel elite-troepen op moeten zetten. Zo'n politievertegenwoordiging gaat gepaard met criminelen van die aard.

stompzinnige commentaar

Al direct beginnen over criminelen

Laat het maar aan het gerecht over welk soort misdrijf hier gepleegd is

tot zolang zijn ze onschuldig in elke rechtsstaat

In alle ernst discussiëren of daarop moet geschoten worden of niet, toont alleen maar aan, welk soort proto-facistische gedachtengangen onder de schedelpan tekeer gaan bij sommigen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2011, 16:20   #384
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Vreedzaam vernietigen? Ik hoor de advocaat al: "Mijnheer de voorzitter, mijn cliënt heeft het aardappelveld enkel vreedzaam vernietigd.
Dat kan

als de cliënt niet doodgeschoten is,
dan heeft hij dat patattenveld vreedzaan vernietigd
Oud 30 mei 2011, 16:22   #385
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Een tijdje geleden luisterde ik naar een uiteenzetting v.e. Leuvense prof met een enorme ervaring op dit gebied. Hij stelde dat het nu nog te vroeg is om zo'n ggo's te eten. Er is nog véél ONAFHANKELIJK onderzoek nodig.
Anders gezegd: geldgieren als die van Monsanto moeten zich hier buiten houden.
Jep er moet onderzoek gebeuren, en dat houden die fundamentalisten tegen. Ik ben volledig pro onderzoek, uiteraard moeten er geen risico's genomen worden op de volksgezondheid.

Maar stellen dat ggo's eten per definitie ongezond gaat zijn, is puur onzinnig. Voedsel is gewoon een synthese van moleculen, uw lichaam gaat echt niet weten of een stof nu gemaakt is omdat een slimme prof daar nu een handige substitutie in die stof gaat aangebracht hebben, of dat de natuur die wijziging door miljoenen trial en error heeft gehaald.

Overigens, ggo's zijn al lang in de running in de USA en koeien enzo worden er ook mee gevoed. Heb nog geen weet van massa's gestorven koeien en mensen door die ggo's. (Maar laat deze laatste paragraaf geen pleidooi zijn tegen onderzoek, enkel een pleidooi tegen het blinde wantrouwen tegen ggo's)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2011, 16:22   #386
eno2
Banneling

Standaard

Kn
Citaat:
ack:

Oorlog om aardappelen

maandag 30 mei 2011 om 10u05

“Boeren hebben gentechnologie absoluut niet nodig om goed te boeren of te tuinieren, integendeel zelfs”, betoogt Louis De Bruyn van de Werkgroep Eigen Zaadteelt.

De geschiedenis van de aardappelveredeling bewijst dat. Nieuwe robuuste rassen met een brede horizontale resistentie tegen ziekten zijn de enige manier om op lange termijn gezonde aardappelrassen te krijgen.

Protest tegen ggo’s afdoen als blind verzet, zoals Dieter De Cleene doet in een opiniebijdrage in De Standaard van 6 mei, doet de waarheid geweld aan.

Gentechnologie als noodzakelijk?
Volgens De Cleene is blind verzet tegen ggo’s met dubieuze claims over gezondheid en milieu nefast voor een degelijk debat. Uiteraard heeft hij gelijk dat het debat moet gaan over hoe we voedsel produceren en hoe ggo’s de problemen juist aanpakken of verergeren.

En hij wijst terecht op het VN-rapport dat pleit voor meer focus op agro-ecologie in het landbouwonderzoek, net zoals VN-rapporteur voor het Recht op Voedsel, prof. Olivier De Schutter, recent nog deed.

Jammer is wel dat De Cleene de scherpe kritiek op ggo’s in datzelfde VN-rapport negeert. Meer nog, hij stelt gentechnologie voor als noodzakelijk: wie kan er nu tegen een aardappel zijn die minder wordt bespoten?

Een wetenschappelijke terugblik op hoe de aardappel werd ontwikkeld, leidt niet tot een pleidooi voor ggo’s. De methode van horizontale veredeling blijkt veel beter uit te pakken dan de ‘gen per gen’-resistentie, de methode waar ggo’s op steunen. Wat is nu juist het verschil tussen beide?

Bij ‘gen per gen’-resistentie streven veredelaars naar resistentiegenen, waarop de sleutel van de parasiet niet past zodat de ziekte geen kans krijgt. Dit soort resistentie duurt echter maar tot een parasiet met een gepaste sleutel ontstaat die de plant kan binnendringen.

Opnieuw beginnen of meer pesticiden gebruiken
Op dat ogenblik is de resistentie doorbroken en moet je opnieuw beginnen of meer pesticiden gebruiken. Ook al vind je verschillende genen die resistent zijn, dan nog zullen er parasiet-schimmelrassen ontstaan die voor elk van deze sloten de gepaste sleutelbos vinden.

Er bestaat echter nog een methode: de biometrische of ‘horizontale resistentieveredeling’. In een populatie aardappelen hebben niet alle individuen dezelfde weerstand tegen een ziekte. De veredeling selecteert de gewasindividuen met de hoogste weerstand, zodat later de weerstand van heel de populatie hoger wordt.

Horizontale veredeling betrekt ook kwalitatieve eigenschappen, zodat het ras algemeen ook beter wordt. Toen in 1530 de Spanjaarden de aardappel uit de Nieuwe Wereld naar Europa brachten, vormde dit gewas hier nauwelijks knollen. Europese tuiniers selecteerden deze aardappel via horizontale veredeling tot één van de belangrijkste voedingsgewassen, bruikbaar op gronden waar geen tarwe kon groeien.

Schrik voor schimmel doet pesticidengebruik toenemen
Toen de parasietschimmel Phytophtora infestans in 1845 ineens uit Mexico opdook, verwoestte die praktisch de hele Europese aardappelteelt. Maar de overgebleven individuen waren het meest resistent, want noodgedwongen kozen de veredelaars de gezondste planten uit om verder mee te telen. Deze aardappelknollen werden ook steeds groter en lekkerder.

Maar de schrik voor de ziekte zat er wel in en de eerste succesvolle chemische pesticiden kwamen in gebruik. Dit had het perverse effect dat horizontale veredeling werd afgebouwd, omdat men chemisch de ziekte wel de baas kon. Die afbouw veroorzaakte genetische erosie waardoor de resistentie sterk verminderde en het pesticidengebruik toenam.

Sommigen concluderen daaruit nogal snel de ‘noodzaak’ van de ggo-aardappel. De in Wetteren gepote aardappelen bevatten
enkele resistentiegenen uit wilde aardappelen. Dat maakt deze rassen echter niet robuust of langdurig resistent tegen schimmels met een grote sleutelbos.

Het kan anders …
Een hedendaags voorbeeld van hoe het anders kan, is de Akelei, een groentenbedrijf uit Schriek dat eigen zaad teelt voor een tiental groenten via horizontale veredeling. Een voorbeeld: de ‘Schriekse blauwgroene winterprei’ blinkt al 25 jaar uit in ziekteweerstand en goede teeltkwaliteit, zonder gebruik van pesticiden.

In plaats van blind te geloven in technologische vooruitgang, houdt het activisme tegen ggo’s de beide voeten op de grond. De onderbouwing vanuit de wetenschap, de geschiedenis en de landbouwpraktijk is niet dubieus, noch blind. Minder pesticiden is een fout streefdoel: zonder is gezonder!

Louis De Bruyn is voorzitter van de Werkgroep Eigen Zaadteelt
Wat kan er nu beter zijn dan de eigen zaadteelt?

Al die ggo-bucht, weg ermee

.

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 mei 2011 om 16:24.
Oud 30 mei 2011, 16:24   #387
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
stompzinnige commentaar

Al direct beginnen over criminelen

Laat het maar aan het gerecht over welk soort misdrijf hier gepleegd is

tot zolang zijn ze onschuldig in elke rechtsstaat

In alle ernst discussiëren of daarop moet geschoten worden of niet, toont alleen maar aan, welk soort proto-facistische gedachtengangen onder de schedelpan tekeer gaan bij sommigen.
Waar woon je precies? Ik ken wel mensen die willekeurige huizen willen bestormen voor de fun, jij vindt dat blijkbaar geen misdrijf dus je kan daar niets op tegen hebben.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 30 mei 2011, 16:29   #388
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar woon je precies? Ik ken wel mensen die willekeurige huizen willen bestormen voor de fun, jij vindt dat blijkbaar geen misdrijf dus je kan daar niets op tegen hebben.
Kom maar af jongetje, de ene kan zich al beter verdedigen dan de andere

een huis bestormen is geen stuk land bestormen hé, dat is huisvredebreuk

je moet eens leren minder invalied te vergelijken

en tracht ook eens een maatschappelijk waardevol motief te bedenken voor je mijn huis bestormt, anders ben je maar een oninteressant stormrammetje
Oud 30 mei 2011, 16:33   #389
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kom maar af jongetje, de ene kan zich al beter verdedigen dan de andere

een huis bestormen is geen stuk land bestormen hé, dat is huisvredebreuk

je moet eens leren minder invalied te vergelijken

en tracht ook eens een maatschappelijk waardevol motief te bedenken voor je mijn huis bestormt, anders ben je maar een oninteressant stormrammetje
Ja, het bestormen van een land waar wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan is veel verderfelijker dan het bestormen van een huis die met hand en tand de wetenschap bestrijdt.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 30 mei 2011, 16:34   #390
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
gehuigert
Overigens, ggo's zijn al lang in de running in de USA en koeien enzo worden er ook mee gevoed.
dat is een van de redenen waarom ik geen koeien moet en ook geen dierlijke producten, met al die rotzooi die daarmee uitgehaald wordt door criminele
multinationale voedselproducenten
Oud 30 mei 2011, 16:35   #391
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
dat is een van de redenen waarom ik geen koeien moet en ook geen dierlijke producten, met al die rotzooi die daarmee uitgehaald wordt door criminele
multinationale voedselproducenten
Dat is ook een van de redenen dat mensen als u in de minderheid zijn en aan het uitsterven zijn. Darwin at work.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 30 mei 2011, 16:37   #392
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, het bestormen van een land waar wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan is veel verderfelijker dan het bestormen van een huis die met hand en tand de wetenschap bestrijdt.
grappig

bedenk dan iets verderfelijkers om dat verderfelijke mee te vergelijken, dan het bestormen van mijn huis
Oud 30 mei 2011, 16:40   #393
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
grappig

bedenk dan iets verderfelijkers om dat verderfelijke mee te vergelijken, dan het bestormen van mijn huis
'k Denk dat ge de boodschap niet inziet. De wereld wil vooruit en de meerderheid ziet in (cfr. democratie) dat de wetenschap daarbij leidt. De weg naar de ggo's is ingeslagen, een veldslag is gewonnen door uw kamp, maar niet de oorlog. De oorlog kan je niet winnen, daarvoor zijn mensen als u een veel te marginale fractie in de mensenpopulatie op de wereld.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 30 mei 2011, 16:42   #394
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is ook een van de redenen dat mensen als u in de minderheid zijn en aan het uitsterven zijn. Darwin at work.
Kom me niet vertellen dat het vegetarische niet in de lift zit

iedereen weet dat steeds meer mensen steeds meer respect gaan betonen
aan de aarde en de ecosystemen (en aan de bevolking) door vegetariër te worden

en weet ook dit: je zal moeten wennen aan steeds meer tegenstand tegen het ontwikkelen van Frankenfood door de criminele voedselmultinationals, die de wetenschappers gewoon op hun loonstaat zetten om des te beter wetenschappelijk te keer te kunnen gaan, maar ook des te minder ethisch.

Niettemin vind ik dat onderzoek vrij moet zijn, maar dat betekent dan ook: niet op de loonstaat van de multinationals

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 mei 2011 om 16:43.
Oud 30 mei 2011, 16:42   #395
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Het patattenveld zal opnieuw gemaakt worden volgend jaar. Als ge chance hebt is het nog publiek, als ge pech hebt is het geheim en weet ge niet meer waar het staat. Elders in de wereld gebeurt hetzelfde. Uw visie sterft uit, nolens volens.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 30 mei 2011, 16:44   #396
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Genetische manipulatie is "slecht" dat weet iedereen. s!
ik niet, dus wat meer uitleg aub.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2011, 16:44   #397
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Het patattenveld zal opnieuw gemaakt worden volgend jaar. Als ge chance hebt is het nog publiek, als ge pech hebt is het geheim en weet ge niet meer waar het staat. Elders in de wereld gebeurt hetzelfde. Uw visie sterft uit, nolens volens.
Hou jij sterftecijfers bij van visies?
Oud 30 mei 2011, 16:45   #398
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kom me niet vertellen dat het vegetarische niet in de lift zit

iedereen weet dat steeds meer mensen steeds meer respect gaan betonen
aan de aarde en de ecosystemen (en aan de bevolking) door vegetariër te worden

en weet ook dit: je zal moeten wennen aan steeds meer tegenstand tegen het ontwikkelen van Frankenfood door de criminele voedselmultinationals, die de wetenschappers gewoon op hun loonstaat zetten om des te beter wetenschappelijk te keer te kunnen gaan, maar ook des te minder ethisch.
U denkt dat alle vegetariërs dat zijn omdat er ggo's aan koeien wordt gevoed? Ma jongens toch, ik denk dat ge over de marginale fractie van een marginale fractie aan het spreken zijt.

De meeste mensen zijn vegetariër omdat groenten eten duurzamer is dan vlees eten. Kleinere ecologische voetafdruk enzo. Die discussie situeert zich enkele lichtjaar van de discussie over ggo's.

Sorry to crush your dream.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 30 mei 2011, 16:46   #399
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
ik niet, dus wat meer uitleg aub.
Beste speurneus

zie boven

een tekstje over eigen zaad dat misschien te lang zal zijn voor je speurneus
Oud 30 mei 2011, 16:47   #400
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hou jij sterftecijfers bij van visies?
Terwijl er tien jaar geleden nog heel wat tegenstand was tegen ggo's, merk ik op dat hier op het forum, op facebook, in mijn vriendenkring, in de poll van De Morgen, in de columns in de krant, in de lezersbrieven in de krant en op fora van kranten er op enkele dissidente mensen na bijna niemand tegen onderzoek naar ggo's zijn.

Dus ja, uw levensvisie sterft uit. 50 criminele bestormers veranderen daar niets aan, de laatste 50 mammoeten zijn ook niet blijven leven.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be