Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juni 2011, 17:47   #121
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Bedrijven die zoeken naar mensen die binnen hun organisatie en bedrijfscultuur passen, vreemd zeg.

Ik ben ervan geschokt dat men niet vraagt naar een aantal Moslims, op die manier kan men tenminste de keukengebruiken nog eens hernieuwen (halal) en extra pauzes verlenen of de werknemers meer vrij verlenen, niet naar rokers om meer rookpauzes toe te kennen, niet naar Indiërs omdat ze de tulband zo mooi vinden, niet naar West-Vlamingen in een Limburgs bedrijf omdat de Limburgers dan taalcursus West-Vlaams moeten volgen, ... enzoverder.

En hey, waarom zijn er eigenlijk geen vrouwelijke profvoetballers bij de rode Duivels? Liefst nog Marokkaanse (met hoofddoek dus).
Discriminatie?
Dat mag niet van de FIFA. Voetbaluniform is zonder sjahalleke. Daarom mochten die van Iran niet meedoen.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2011, 17:52   #122
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Duidelijke, goede, zeer waardevolle en waarheidsgetrouwe post Rudy!
Eigenlijk is hiermee alles gezegd.
Allez, merci. Ben nogal onder de indruk van uw spontane eensgezindheid.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2011, 17:57   #123
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
In het vervolg gewoon "dalmatier" invullen? of "deense dog"? "Schotse terrier"????
In het vervolg gewoon geen racisme plegen en racistische klanten de deur wijzen. Zou dat niet beter zijn?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2011, 17:58   #124
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Dat zeg ik toch net?
Maar 't is belachelijk eh. Ge kunt mensen beoordelen en afwijzen op hun uitstraling, kleren, manier van praten, (naast kennis en ervaring), maar ze louter afwijzen op huidtint is nogal redelijk belachelijk. Maar ik vermoed dat Dajjal specifiek mikt op een racistisch klantenbestand. Hij zou nog zo idioot zijn om een nobelprijswinnaar af te wijzen als die persoon een kleurtje heeft.
Daar ben ik het eens, maar het is niet het enige onveranderlijke fysieke kenmerk waarop mensen beoordeeld worden... waarom voor huidskleur een uitzondering maken?

Stel je voor dat morgen iemand gaat solliciteren met opvallend grote oren. Hij wordt afgewezen, zogenaamd niet passend binnen het bedrijf, te weinig ervaring, ... weet ik wat. Negen kansen op de tien is de werkelijke reden zijn oren, die de HR verantwoordelijke doen vermoeden dat hij een makkelijk slachtoffer van pesten kan worden met alle mogelijke problemen voor het bedrijf als gevolg, of waardoor hij er gewoon niet zo voorkomend uitziet als verwacht wordt.
Deze man of vrouw kan niets doen.

Een niet-blanke die gaat solliciteren, al dan niet met buitenproportionele oorschelpen, heeft de mogelijkheid om zijn afwijzing op zijn huidskleur te steken ... (Al trok zijn cv bv. op niets en was hij duidelijk minder capabel dan de andere kandidaten).

Merk op dat persoon 1 verder kan gaan met solliciteren en een operatie kan overwegen die iets aan zijn uiterlijk kan doen. Ruw geschatte kostprijs: 5000 euro (incluis dagen dat hij niet kan gaan werken, medisch materiaal en uiteraard de opname en operatie zelf.).

Persoon 2 kan een klacht indienen bij het CGKR en een veelvoud van de 5000 euro die persoon 1 krijgt eisen, en bovendien ervoor zorgen dat er in de samenleving een soort publieke opinie van links versus rechts ("links is boos op discriminerend en racistisch rechts") gevoed wordt, wat op den duur tot sterke polemieken kan leiden. (Toegegeven, moest ik persoon 2 zijn: ik zou het ook proberen! Zie hoeveel dat meisje bij de Hema, in Genk nota bene, kon vangen ).

Ik wil maar zeggen: de discriminatie wet leidt tot positieve discriminatie. Niet-blanken veeleisende mensen (het wil nogal eens voorkomen dat bepaalde volkeren een stuk eisender zijn dan de gemiddelde "ik ben bang dat iemand mij opmerkt" binnenvrettende Vlamingen) hebben op deze manier steeds een stok achter de deur...
Dat is een probleem. Volgens mij zelfs een probleem dat een negatieve spiraal (voor henzelf) in werking zet: ze hebben het gevoel beschermd te zijn door de overheid, en permitteren zich daardoor meerdere dingen. Met als gevolg dat ze ervoor kunnen zorgen dat er werkelijk gediscrimineerd zal worden.

Uitzonderingen in de wet voor bepaalde dingen hebben volgens mijn minieme ervaring ermee vooral als gevolg dat de tenen van de groep die onder de uitzondering valt, enkel maar groeien ...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 16 juni 2011 om 18:02.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2011, 18:00   #125
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
In het vervolg gewoon geen racisme plegen en racistische klanten de deur wijzen. Zou dat niet beter zijn?
en allemaal hand-in-hand rond het kampvuur dansen in vrede en broederschap..

Dat alle allochtoonse medemensen zich eens leren te integreren dan is er geen enkel niet-racistisch excuus meer..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2011, 18:03   #126
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Dat alle allochtoonse medemensen zich eens leren te integreren dan is er geen enkel niet-racistisch excuus meer..
Sluit de racistische code "BBB" die door dat interimkantoor gebruikt werd de geïntegreerde allochtone medemens uit? Of zijn er eenvoudigweg geen geïntegreerde allochtone medemensen?

Met je gebruikelijk simplismen zal je er niet komen hoor...
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 16 juni 2011, 18:05   #127
Alienation
Minister

Alienation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo® Bekijk bericht
niks van , bij mij geen vreemdelingen ! zelfs niet om later een huis aan te verhuren .... ik nu men botten afdraaien , en die da later om zeep helpen , k zien hier in de wijk al genoeg me da volk ! ( een volldeg vernieuwd huis krijgen die , leven er met veel teveel in en renuëren alles )
of ze branden alles dat van hout is op in hun houtstoof. Verhuizen ze, hebt ge geen vloeren meer, geen deuren, ...
Oud 16 juni 2011, 18:17   #128
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Sluit de racistische code "BBB" die door dat interimkantoor gebruikt werd de geïntegreerde allochtone medemens uit? Of zijn er eenvoudigweg geen geïntegreerde allochtone medemensen?

Van simplismen gesproken :
Citaat:
Lekker realistisch..

Laten we het debacle van de Genkse Hema niet vergeten, een onnozele zotte trien die het nut van moslims aan te werven terecht in vraag heeft gesteld..
Oud 16 juni 2011, 18:40   #129
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van simplismen gesproken
Dat is geen simplisme. De wetgeving hierrond is voor iedereen voldoende duidelijk, ook voor interimkantoren.

Citaat:
Oud 16 juni 2011, 18:46   #130
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is geen simplisme. De wetgeving hierrond is voor iedereen voldoende duidelijk, ook voor interimkantoren.
In die zéér duidelijke wetten staat ook dat niemand drugs mag kopen/gebruiken, noch te snel rijden, noch surfen/bellen op kosten van zijn baas..etc....
Het mag niet dus mag men het niet doen = Simplisme troef..

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 16 juni 2011 om 18:47.
Oud 16 juni 2011, 18:50   #131
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Allemaal goed en wel, maar waar kunnen we nu nog ongestraft een blank persoon huren/aannemen?
Oud 16 juni 2011, 18:54   #132
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In die zéér duidelijke wetten staat ook dat niemand drugs mag kopen/gebruiken, noch te snel rijden, noch surfen/bellen op kosten van zijn baas..etc....
Het mag niet dus mag men het niet doen = Simplisme troef..
Als je het toch doet en je wordt gepakt, draag je daar de gevolgen van. Als jij betrapt wordt met drugs, kom je voor de rechter; als jij geflitst wordt aan 180 km/h in de bebouwde kom, betaal je een boete en verlies je voor een tijdje het recht om een auto te besturen; als jij surft/belt op kosten van de baas (wat volgens mij NERGENS in een wet staat), kan die baas je (een deel van) je loon inhouden of - in extreme gevallen - je C4 geven.

Als jij je bezondigt aan racisme en je wordt betrapt, kan de rechter je tot een schadevergoeding veroordelen.

Toch niet zo ingewikkeld?

Citaat:
Oud 16 juni 2011, 18:59   #133
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je het toch doet en je wordt gepakt, draag je daar de gevolgen van. Als jij betrapt wordt met drugs, kom je voor de rechter; als jij geflitst wordt aan 180 km/h in de bebouwde kom, betaal je een boete en verlies je voor een tijdje het recht om een auto te besturen; als jij surft/belt op kosten van de baas (wat volgens mij NERGENS in een wet staat), kan die baas je (een deel van) je loon inhouden of - in extreme gevallen - je C4 geven.

Als jij je bezondigt aan racisme en je wordt betrapt, kan de rechter je tot een schadevergoeding veroordelen.

Toch niet zo ingewikkeld?
Als je je blijft blindstaren op de 'wettekst' en niet naar de oorzaken van deze discriminaties wil zoeken los je niks op..
Oud 16 juni 2011, 19:00   #134
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Bedrijven zijn niet dom.

De kleine bedrijven kunnen zich de luxe niet permitteren iemand aan te werven wervan ze niet absoluut zeker zijn dat er rendement is. Voor hen is de werklust en de klant koning. Zo eenvoudig is dat. Stuur eens een vrouw als interiem naar de buitenlucht binnen een bouwvakkersbedrijf . Nog iets ? Of worden bepaalde jobs voor vrouwen nu eenmaal als not done beschouwd, omdat ze niet over de nodige kracht zouden beschikken ?

De grote bedrijven, multinationals, calculeren gewoon alles in. Op hun balans zal het rendement of het verlies van voor het goedziend oog wel waarneembaar zijn, maar binnen de grote winst verwaarloosbaar. Voor hen is het aanwerven van een gehandicapte, een 'allochtoon' of een vrouw niet meer dan oftewel een verplichting, oftewel een gender-imago-onderwerp. Zolang het saldo positief blijft.

Hoe dan ook. En ik bekijk dergelijke discussies vanop afstand, met een glimlach. De klant blijft koning. En de klant voor een uitzendbureau is de ondernemer.
Die kleine bedrijven zijn nooit absoluut zeker dat er rendement is. Daarvoor dient toch de proefperiode bij iedere aanwerving.

De klant is koning, maar binnen de grenzen van de wet.

Laatst gewijzigd door artisjok : 16 juni 2011 om 19:00.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2011, 19:05   #135
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Voila.
Zo'n 75% van de interimkantoren is tot dit "simplisme" in staat en 25% niet.
Oud 16 juni 2011, 19:07   #136
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Voila.
Zo'n 75% van de interimkantoren is tot dit "simplisme" in staat en 25% niet.
Zo'n 90% van de burgers is in staat om geen illegale drugs te kopen/gebruiken..voila..
Oud 16 juni 2011, 19:24   #137
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je je blijft blindstaren op de 'wettekst' en niet naar de oorzaken van deze discriminaties wil zoeken los je niks op..
Tjah uw oplossing kennen we al lang: allochtonen buiten.

Ik zou zeggen wake up, de wereld is veranderd, we leven niet meer in de jaren 30-40.
Allochtonen zijn er nu eenmaal en zullen er ook altijd blijven. Het enige dat je kan doen is langzaamaan van beide kanten leren samen te leven.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2011, 19:37   #138
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo'n 90% van de burgers is in staat om geen illegale drugs te kopen/gebruiken..voila..
Bron?
Oud 16 juni 2011, 19:50   #139
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

Waarom hanteer je dan zelf simplismen en reduceer je het probleem tot "die werkgevers + interimkantoren zijn per definitie racistisch"? Of is het niet gepast te suggereren dat ook de allochtoon zijn rol hierin te spelen heeft?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2011, 19:55   #140
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Tjah uw oplossing kennen we al lang: allochtonen buiten.

Ik zou zeggen wake up, de wereld is veranderd, we leven niet meer in de jaren 30-40.
Allochtonen zijn er nu eenmaal en zullen er ook altijd blijven. Het enige dat je kan doen is langzaamaan van beide kanten leren samen te leven.
Zo simpel zeg? Ik dacht dat twee verschillende culturen niet kunnen samenleven zonder dat het botst?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be