Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 10 juli 2011, 23:29   #281
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Zo heb ik het ook gezien op RTL. De journalisten van RTL begrepen precies niet goed wat het verschil is tussen een natie en een land. Je kan een land zijn zonder een natie te zijn (zie België) en je kan een natie zijn zonder een land te zijn (zie Vlaanderen, of ook Schotland).
Wat me vooral deed lachen, was toen de journalist van RTL over de concerten sprak : "Will Tura et après Natalia, inconnue chez nous mais visiblement très populaire ici en Flandre."
Everytime is offline  
Oud 10 juli 2011, 23:31   #282
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
euhhh,1830 hé mijn beste....

Een fransman die hier een opstandje kwam uitlokken om deze streken met twee taalkundig gezien verschillendende volkeren onder franse vlag te kunnen brengen...

Daar is alles mee begonnen...
Één volk met verschillende talen. Nederlands, Frans, Waals, Picardisch, Luxemburgs, Duits, ...
Albrecht is offline  
Oud 10 juli 2011, 23:31   #283
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Vreemd, want niet alleen was ik er zelf bij, en vond ik dit niet, ik merk ook dat de media dit zo melden, media die nochtans geen fan van BDW zijn.

Mocht je willen kan ik hier de teletekst ondertiteling van VRT eens zetten of La Une of RTL-TVi of zo, dan kun je zien dat VRT ook van een massale opkomst spreekt.
Ik vraag me trouwens af wat de RTBF en RTL-TVI in Kortrijk deden maar soit, als ze hun tijd willen verliezen............
Everytime is offline  
Oud 10 juli 2011, 23:34   #284
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik vraag me trouwens af wat de RTBF en RTL-TVI in Kortrijk deden maar soit, als ze hun tijd willen verliezen............
Tja, er is altijd de schrik dat BDW daar iets politiek belangrijks zou vertellen en dat ze er niet bij zouden geweest zijn, hee.
Bovendien, bij de Franstalige Goebbeliaanse afdeling zijn ze gek op alles wat Vlaams is, dat kunnen ze dan misbruiken om met het nazisme te vergelijken en zo.
Je weet hoe die onmensen in elkaar steken.
Oud 10 juli 2011, 23:37   #285
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Ze hadden waarschijnlijk gehoopt een glimp op te vangen van die marcherende, scanderende Vlaams-nationalistische doodseskaders waar ze al zoveel over gehoord hadden. Moest dat even een teleurstelling geweest zijn om te ontdekken dat het om gewone mensen ging die eventjes kwamen luisteren naar een populair politicus. Wonder boven wonder, zelfs die enkele belgicistische actievoerders werden niet terstond gelyncht.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 10 juli 2011, 23:41   #286
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ze hadden waarschijnlijk gehoopt een glimp op te vangen van die marcherende, scanderende Vlaams-nationalistische doodseskaders waar ze al zoveel over gehoord hadden. Moest dat even een teleurstelling geweest zijn om te ontdekken dat het om gewone mensen ging die eventjes kwamen luisteren naar een populair politicus. Wonder boven wonder, zelfs die enkele belgicistische actievoerders werden niet terstond gelyncht.
Grappig voorval, ik ben na de laatste toespraak naar mijn favoriete frietkot in een aangrenzende gemeente gegaan.
Er kwam daar een Franstalige vragen naar iets met "poisson" in.
Ik had de indruk dat de uitbater het niet goed begreep, want hoewel die Franstalige zelf vroeg naar de fish burger, zei de uitbater dat het met "poulet" (kip) was.
Ofwel begreep hij het maar al te goed.
Tja, Franstaligen hee, te lui of te fier om nog maar een paar woordjes in een andere taal te spreken.
Oud 10 juli 2011, 23:48   #287
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Grappig voorval, ik ben na de laatste toespraak naar mijn favoriete frietkot in een aangrenzende gemeente gegaan.
Er kwam daar een Franstalige vragen naar iets met "poisson" in.
Ik had de indruk dat de uitbater het niet goed begreep, want hoewel die Franstalige zelf vroeg naar de fish burger, zei de uitbater dat het met "poulet" (kip) was.
Ofwel begreep hij het maar al te goed.
Tja, Franstaligen hee, te lui of te fier om nog maar een paar woordjes in een andere taal te spreken.
Of misschien is Nederlands een moeilijke taal?
Albrecht is offline  
Oud 10 juli 2011, 23:50   #288
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Één volk met verschillende talen. Nederlands, Frans, Waals, Picardisch, Luxemburgs, Duits, ...
Bewijs dat één volk eens,en laat het duits maar achterwege aangezien dat in 1830 géén onderdeel uitmaakte...

Vergeet niet dat als u het onderscheid maakt tussen het waals,frans,picardisch en letzenburgs aangezien je dan ook een onderscheid zou moeten maken tussen limburgs,antwerps ,mechels en de dialecten uit oost én west Vlaanderen...

Jouw gast ,dan bestaan wij uit tientallen volkeren ,elk met zijn eigen taaltje...

Dan is dat één volk gevoel wel een beetje aan mislukking toe...

Tja,geschiedenis was blijkbaar niet uw beste vak...het is u vergeven...
Svennies is offline  
Oud 10 juli 2011, 23:53   #289
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Dat is een inhoudsloos excuus dat sommige franstaligen gebruiken om de eigen luiheid te vergoeilijken. Zelfs al moest het Nederlands inherent moeilijker zijn dan andere talen, is het nog steeds geen onmogelijke opdracht de elementaire basis van onze taal onder de knie te krijgen. Dat wordt dagelijks bewezen door de talloze buitenlanders (waaronder ook franstaligen) die na slechts enkele jaren aanwezigheid op ons grondgebied bijna perfect Nederlands spreken.
Oud 10 juli 2011, 23:53   #290
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Dat kan niet, want in "Sois Belge et tais-toi" lachen ze met het Vlaams, dat volgens hen eigenlijk Frans is met een Vlaams accent.
Ze verwijzen dan naar woordjes als "content".
Wel, als het dan toch zo goed erop lijkt, dan moet dat toch geen probleem zijn om Vlaams te spreken ?
Gewoon het accent wat aanpassen.
Als dat al te moeilijk is...
Oud 10 juli 2011, 23:55   #291
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Definieer: een 'moeilijke' taal.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 10 juli 2011, 23:55   #292
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is een inhoudsloos excuus dat sommige franstaligen gebruiken om de eigen luiheid te vergoeilijken. Zelfs al moest het Nederlands inherent moeilijker zijn dan andere talen, is het nog steeds geen onmogelijke opdracht de elementaire basis van onze taal onder de knie te krijgen. Dat wordt dagelijks bewezen door de talloze buitenlanders (waaronder ook franstaligen) die na slechts enkele jaren aanwezigheid op ons grondgebied bijna perfect Nederlands spreken.
Ik heb regelmatig contact met een oudere Franstalige die al jaren in mijn streek woont. Hij kan Nederlands redelijk verstaan, maar praten beperkt zich tot een hoop basiswoorden. 't Is niet dat hij lui is, maar hij heeft geen talenknobbel.

Daarbij, het Frans van onze scholieren is ook belabberd slecht. Ik mocht altijd spreken voor gans mijn klas als wij op schoolreis waren in Franstalige plekken.

Na een hoop jaren zonder gebruik na het middelbaar zal dat helemaal 'gene vette' zijn.

Laatst gewijzigd door Albrecht : 10 juli 2011 om 23:56.
Albrecht is offline  
Oud 10 juli 2011, 23:57   #293
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Definieer: een 'moeilijke' taal.
Uitzonderingen, uitzonderingen! Het totaal gebrek aan logica in de Germaanse talen. 't Is misschien ook daarom dat ik onze taal zo mooi vind.
Albrecht is offline  
Oud 11 juli 2011, 00:01   #294
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Ik heb regelmatig contact met een oudere Franstalige die al jaren in mijn streek woont. Hij kan Nederlands redelijk verstaan, maar praten beperkt zich tot een hoop basiswoorden. 't Is niet dat hij lui is, maar hij heeft geen talenknobbel.
Ze hebben allemaal wel een excuus.

Citaat:
Daarbij, het Frans van onze scholieren is ook belabberd slecht. Ik mocht altijd spreken voor gans mijn klas als wij op schoolreis waren in Franstalige plekken.
Niet iedereen neemt graag het woord, dat wil nog niet zeggen dat anderen er niets van bakten.

Citaat:
Na een hoop jaren zonder gebruik na het middelbaar zal dat helemaal 'gene vette' zijn.
Opnieuw een veronderstelling, dat men na het middelbaar dat niet veel meer zal gebruiken.

Toen ik mijn legerdienst deed, las ik in onze pers dat Wallonië het steeds beter deed, en dat de talenkennis van het Nederlands op hetzelfde niveau stond als die van het Frans bij onze jongeren.
Ik was dan ook heel benieuwd hoe dat zou lopen.
Bleek dat ze naast "kotverdomme", of "poepen voor 't vaderland" geen bal van het Nederlands kenden.
En die economie die het zoveel beter aan het doen was ?
Niets van gemerkt, ik zie alleen dat ze tegenwoordig weer hetzelfde fabeltje proberen te slijten.
Oud 11 juli 2011, 00:03   #295
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Dat heeft allemaal te maken met immersie. Ongeacht de grootte van 's mans 'talenknobbel': als men enkel franstalige media consumeert en in de veilige zone blijft zal men natuurlijk nooit beter worden in het Nederlands. Dat geldt voor elke taal.

Citaat:

Dat kan dan wel zijn, maar behoudens uitzonderingen zou geen enkele Vlaming het ooit in zijn hoofd halen om in Wallonië in het Nederlands te bestellen. Niet in het minst omdat men hem in 99% van de gevallen gewoon niet zou verstaan, maar ook omdat men beseft dat men zich moet aanpassen aan de streek waarin men zich bevindt en niet omgekeerd.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 11 juli 2011 om 00:03.
Oud 11 juli 2011, 00:04   #296
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze hebben allemaal wel een excuus.
't Is een aardige kerel. Harde werker.
Citaat:
Niet iedereen neemt graag het woord, dat wil nog niet zeggen dat anderen er niets van bakten.
Een tweetal anderen bakten er iets van, maar namen niet graag het woord. De rest kon hoogstens Frans spreken na lange voorbereiding. En ik zat in een talen-klas.

Citaat:
Opnieuw een veronderstelling, dat men na het middelbaar dat niet veel meer zal gebruiken.
Ik kijk naar mijn ouders.

Citaat:
Toen ik mijn legerdienst deed, las ik in onze pers dat Wallonië het steeds beter deed, en dat de talenkennis van het Nederlands op hetzelfde niveau stond als die van het Frans bij onze jongeren.
Ik was dan ook heel benieuwd hoe dat zou lopen.
Bleek dat ze naast "kotverdomme", of "poepen voor 't vaderland" geen bal van het Nederlands kenden.
En die economie die het zoveel beter aan het doen was ?
Niets van gemerkt, ik zie alleen dat ze tegenwoordig weer hetzelfde fabeltje proberen te slijten.
Ik heb familie in't leger. Frans is daar echt een noodzaak.
Albrecht is offline  
Oud 11 juli 2011, 00:04   #297
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Uitzonderingen, uitzonderingen! Het totaal gebrek aan logica in de Germaanse talen. 't Is misschien ook daarom dat ik onze taal zo mooi vind.
Wat een zever.
Frans bulkt van de uitzonderingen, en vooral van de uitzondering op de uitzonderingen van de uitzonderingen.
Gewoon maar om te weten of je een -s moet schrijven op het einde van een woord kun je makkelijk 6 blz. grammatica voor leren.
En het idiote is dat die -s dan nog niet eens uitgesproken wordt.
Ook qua werkwoordvervoegingen krioelt het van de uitzonderingen.
Laat staan die tijden die wij niet meer hebben, en die je dus ook niet meer hoeft te leren (subjunctief, passé simple, ...)

Neen, de waarheid is dat Nederlands in vergelijking een vereenvoudiging betekent.
Maar ze zijn gewoon te lui of te fier of allebei.
Oud 11 juli 2011, 00:04   #298
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wat me vooral deed lachen, was toen de journalist van RTL over de concerten sprak : "Will Tura et après Natalia, inconnue chez nous mais visiblement très populaire ici en Flandre."
Natalia

http://www.youtube.com/watch?v=Wecbhj00Cvk

Zeno! is offline  
Oud 11 juli 2011, 00:06   #299
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
't Is een aardige kerel. Harde werker.
Dan zal het aan zijn fierheid liggen, maar het resultaat blijft hetzelfde.
Oud 11 juli 2011, 00:06   #300
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat heeft allemaal te maken met immersie. Ongeacht de grootte van 's mans 'talenknobbel': als men enkel franstalige media consumeert en in de veilige zone blijft zal men natuurlijk nooit beter worden in het Nederlands. Dat geldt voor elke taal.
Hij wordt beter, behalve in't spreken.

Citaat:
Dat kan dan wel zijn, maar behoudens uitzonderingen zou geen enkele Vlaming het ooit in zijn hoofd halen om in Wallonië in het Nederlands te bestellen. Niet in het minst omdat men hem in 99% van de gevallen gewoon niet zou verstaan, maar ook omdat men beseft dat men zich moet aanpassen aan de streek waarin men zich bevindt en niet omgekeerd.
De meesten zouden zich eerder gaan behelpen in't Engels, als hun Frans niet goed is.
Albrecht is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be