Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2011, 16:38   #21
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Steeds verwijzen naar historische gebieden heeft geen enkel nut, de hedendaagse betekenis van Vlaanderen is het Nederlandstalige deel van België, dat ontkennen slaat volkomen nergens op. Beweringen als 'Antwerpen ligt niet in Vlaanderen maar in Brabant', of 'ik ben geen Vlaming maar Brabander', slaan eveneens nergens op.
Dat komt ook omdat het Vlaams-nationalisme een soort proletariërsnationalisme was, en vandaar dat de onwetenheid zo ver doorgedreven is wegens gebrek aan kennis van eigen streek door nagenoeg de gehele bevolking. Persoonlijk is het argument van aantallen niet doorslaggevend om mij erin te doen volgen. Nu goed, ik ga nu niet zeggen dat ze niet bij het moderne Vlaanderen horen. Ik ben verder ook van mening dat het historische Vlaanderen cultureel tot dezelfde invloedssfeer hoort als het historische Brabant, dat dan weer wel.
Desondanks, als de kans zich voordoet zeg ik vlugger Nederlands of Nederlands-Belgisch dan Vlaams. Dat men denke van mij wat men wil, ik heb het aan het rechte eind in mijn visie. Mensen weten gewoon niet meer wat het woord 'Nederlands' betekent den de moderne betekenis is een belachelijke vereenvoudiging voor de luie onverschilligen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 11 juli 2011 om 16:44.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2011, 16:39   #22
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Dus de zes mooiste dorpen van Vlaanderen liggen niet eens in Vlaanderen?
Dit is trolling...
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2011, 21:57   #23
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Om u een breuk te lachen. Zoveel mensen en organisaties die samen een 'edele' strijd leveren voor het behoud van de Vlaamse cultuur. En daar enorme geldbedragen voor willen spenderen. Notabene diezelfde mensen en verenigingen die er voor zorgen dat de taalcultuur van het enige echte mooiste dorp van Vlaanderen, Rèkem versneld verloren gaat.

Onnozelaars.
Wie en wat doen ze dan om die taalcultuur van Rekem versneld verloren te doen gaan?
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2011, 22:24   #24
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Dit is trolling...
Nee, da's rebelleren.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2011, 00:59   #25
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik, en nog een heel aantal andere mensen.
Neen, enkel jij.

Het enige onnozele is dat het Vlaams Gewest niet gewoon Vlaanderen wordt genoemd.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2011, 08:58   #26
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Nee, da's rebelleren.
Of verdeel en heers taktiek van de franstaligen klakeloos overnemen. Laat me raden je spreekt brabants zeker ipv Nederlands?
Oud 12 juli 2011, 11:10   #27
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Wie en wat doen ze dan om die taalcultuur van Rekem versneld verloren te doen gaan?
In Limburg is het blijkbaar verboden om aan 't loket in het gemeentehuis Limburgs te spreken en moet ge alles in het ABN vragen.
(kan zijn, ik ken de situatie niet)

Hier buiten Limburg spreekt gelukkig 50% van de medewerkers op het districtshuis het dorpsdialect, en de andere 50% plat antwerps, zo kan iedereen geholpen worden in zijn eigen taal

rebellie tegen de onderdrukkende taalpolitiek!
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2011, 11:17   #28
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
In Limburg is het blijkbaar verboden om aan 't loket in het gemeentehuis Limburgs te spreken en moet ge alles in het ABN vragen.

Hier buiten Limburg spreekt gelukkig 50% van de medewerkers op het districtshuis het dorpsdialect, en de andere 50% plat antwerps, zo kan iedereen geholpen worden in zijn eigen taal

Streektalen mogen niet verdwijnen en moeten gekoesterd worden maar ik vind dat aan het loket in het gemeentenhuis algemeen Nederlands hoort. De streektaal is eerder de taal die je met vrienden en in ongdwongen situaties hanteert terwijl bij officiele gesprekken en bij gesprekken met onbekenden het Nederlands van toepassing zou horen te zijn.
Oud 12 juli 2011, 11:30   #29
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Bwa, in Nederlands Limburg spreekt tot 80% van de gemeenteraden in het Limburgs, althans een paar jaar geleden toen ik het las.
Dat scheen ook geen problemen op te leveren.

En dat de bedienden openen in het Nederlands valt iets voor te zeggen, maar dat de 'klant' die langskomt niet zijn streektaal zou mogen spreken lijkt mij toch vergezocht.

Ik snap de redenering natuurlijk wel, wslk omdat anders FR-taligen ook zouden gaan opeisen om in het FR in vlaamse loketten te worden bediend, maar hier wordt dan meteen het kind met het badwater weggegooid
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2011, 11:58   #30
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Neen, enkel jij.
Er is een hele wereld buiten politics.
Citaat:
Het enige onnozele is dat het Vlaams Gewest niet gewoon Vlaanderen wordt genoemd.
't Is alletwee onnozel.
Citaat:
Of verdeel en heers taktiek van de franstaligen klakeloos overnemen. Laat me raden je spreekt brabants zeker ipv Nederlands?
Ik spreek Nederlands. Nooit enig dialect aangeleerd gekregen.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2011, 12:29   #31
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Steeds verwijzen naar historische gebieden heeft geen enkel nut, de hedendaagse betekenis van Vlaanderen is het Nederlandstalige deel van België, dat ontkennen slaat volkomen nergens op. Beweringen als 'Antwerpen ligt niet in Vlaanderen maar in Brabant', of 'ik ben geen Vlaming maar Brabander', slaan eveneens nergens op.
Zo is dat! Ik heb trouwens nog vanwege geen enkele van die kleinzerige ventjes een serieus alternatief gelezen voor de term "Vlaanderen". Behalve wellicht onnozelheden zoals "Noord-België" of "Nederlandstalig België". Wat perfect past in de francofone optiek: "Sois belge et tais-toi!".
Oud 12 juli 2011, 13:06   #32
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Streektalen mogen niet verdwijnen en moeten gekoesterd worden maar ik vind dat aan het loket in het gemeentenhuis algemeen Nederlands hoort.
Als zowel de ambtenaar als de burger streekgenoten zijn die privé dezelfde streektaal spreken, of als de gemeenteraadsleden privé ook dezelfde streektaal spreken, zie ik niet waarom ze dan plots AN zouden moeten spreken.
Streektalen zijn cultureel erfgoed. Vandaar het handvest van Europsese minderheidstalen.
Citaat:
Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden

Het Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden [1] is een verdrag dat op 25 juni 1992 door het Comité van Ministers van de Raad van Europa vastgesteld werd en op 1 maart 1998 in werking trad. Het doel van het Handvest is enerzijds de bescherming en bevordering van regionale talen en talen van minderheden als bedreigd onderdeel van het Europees cultureel erfgoed en anderzijds sprekers van regionale talen of talen van minderheden de mogelijkheid te bieden deze talen zowel in het openbare als persoonlijke leven te gebruiken.
België weigerde onder druk van Vlaamse politici dit handvest te ondertekenen.
Omdat die met dat filmpje nu afkomen als grote beschermers van de Vlaamse cultuur wil ik wijzen op hun dubbelzinnige houding. Waar ze enerzijds een kapitaal geld willen geven en mensen oproepen voor het behoud van cultuur in Brabantse dorpen weigeren ze dat voor Limburgse dorpen. Erger ze stellen alles in het werk om die cultuur te doen verdwijnen. Besluit: het zijn raddraaiers die enkel als doel hebben de publieke opinie te bespelen om hun eigen macht te verstevigen of toch minstens te behouden (door de machtsuitbreiding van Franstaligen tegen te houden).
Citaat:
De streektaal is eerder de taal die je met vrienden en in ongdwongen situaties hanteert terwijl bij officiele gesprekken en bij gesprekken met onbekenden het Nederlands van toepassing zou horen te zijn.
Waarom? Enkel als je weet of kan veronderstellen dat je gesprekspartners of mogelijke toehoorders je streektaal niet machtig zijn lijkt het me normaal dat je automatisch op AN overschakelt. In mijn winkel begin ik steeds in de streektaal, maar schakel onmiddellijk over naar AN als ik merk dat de klant geen Limburgs spreekt.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2011, 15:45   #33
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Streektalen mogen niet verdwijnen en moeten gekoesterd worden maar ik vind dat aan het loket in het gemeentenhuis algemeen Nederlands hoort. De streektaal is eerder de taal die je met vrienden en in ongdwongen situaties hanteert terwijl bij officiele gesprekken en bij gesprekken met onbekenden het Nederlands van toepassing zou horen te zijn.
Precies. Overigens, soms lacht men wel eens met Limburg, maar ik heb al gemerkt dat de jongere generatie daar vaak veel mooier en beter Nederlands spreekt dan elders.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 12 juli 2011 om 15:45.
Oud 12 juli 2011, 15:50   #34
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Waar ze enerzijds een kapitaal geld willen geven en mensen oproepen voor het behoud van cultuur in Brabantse dorpen weigeren ze dat voor Limburgse dorpen. Erger ze stellen alles in het werk om die cultuur te doen verdwijnen. Besluit: het zijn raddraaiers die enkel als doel hebben de publieke opinie te bespelen om hun eigen macht te verstevigen of toch minstens te behouden (door de machtsuitbreiding van Franstaligen tegen te houden).

Er is inderdaad een groot 'Brabants' complot aan de gang om de Limburgse cultuur te vernietigen. Hoe valt het weer mee daar in de middeleeuwen? Doe niet zo pathetisch - Oud-Rekem is overigens door Toerisme Vlaanderen als mooiste dorp gekozen.
Oud 12 juli 2011, 15:57   #35
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht

Klopt in Kinrooi alleszins niet, hier spreken ze je gewoon aan in het dialect.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2011, 16:06   #36
pajoske

Standaard

Citaat:
Precies. Overigens, soms lacht men wel eens met Limburg, maar ik heb al gemerkt dat de jongere generatie daar vaak veel mooier en beter Nederlands spreekt dan elders.
Niet alleen de jongere generatie. In mijn legertijd kreeg al het verwijt te deftig Nederlands (Hollands) te praten.
Citaat:

Er is inderdaad een groot 'Brabants' complot aan de gang om de Limburgse cultuur te vernietigen. Hoe valt het weer mee daar in de middeleeuwen? Doe niet zo pathetisch - Oud-Rekem is overigens door Toerisme Vlaanderen als mooiste dorp gekozen.
Je kan daar lacherig over doen maar feit blijft dat de reden waarom men "Limburgs" niet wilde erkennen als minderheidstaal angst is dat Franstaligen dat zouden gebruiken om in Brabant en uitbreiding Vlaanderen hun Frans als minderheidstaal te erkennen. Brabant verkiest de Limburgse cultuur te vernietigen uit angst dat ze een paar woordjes Frans zouden moeten leren. Of anders gezegd: Brabant verkiest wel haar onroerend goed voor veel geld te verkopen aan Franstaligen maar Limburg moet opdraaien om de verfransing die dat meebrengt tegen te houden. En dat niet allen op gebied van taal, maar ook bij de aankoop van onroerend goed(recht op wonen in eigen streek voor Brabanders).

In plaats van lacherig te doen raad ik je aan een poging te doen mijn argumentatie te ontkrachten.
Oud 12 juli 2011, 16:08   #37
pajoske

Standaard

Citaat:
Klopt in Kinrooi alleszins niet, hier spreken ze je gewoon aan in het dialect.
Hier ook. Maar dat is eigenlijk niet wettelijk in Vlaanderen.
Oud 12 juli 2011, 16:10   #38
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier ook. Maar dat is eigenlijk niet wettelijk in Vlaanderen.
Dat geldt dus voor alle provincies, overigens zal het mij worst wezen, daar houdt toch niemand zich aan.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2011, 16:21   #39
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Niet alleen de jongere generatie. In mijn legertijd kreeg al het verwijt te deftig Nederlands (Hollands) te praten.
Dat is geen verwijt, dat is een compliment.

Citaat:
Je kan daar lacherig over doen maar feit blijft dat de reden waarom men "Limburgs" niet wilde erkennen als minderheidstaal angst is dat Franstaligen dat zouden gebruiken om in Brabant en uitbreiding Vlaanderen hun Frans als minderheidstaal te erkennen. Brabant verkiest de Limburgse cultuur te vernietigen uit angst dat ze een paar woordjes Frans zouden moeten leren. Of anders gezegd: Brabant verkiest wel haar onroerend goed voor veel geld te verkopen aan Franstaligen maar Limburg moet opdraaien om de verfransing die dat meebrengt tegen te houden. En dat niet allen op gebied van taal, maar ook bij de aankoop van onroerend goed(recht op wonen in eigen streek voor Brabanders).

In plaats van lacherig te doen raad ik je aan een poging te doen mijn argumentatie te ontkrachten.
De argumentatie stoelt nergens op omwille van de simpele reden dat 'Brabant' als agens wordt aangehaald. Dat heeft 0,0 betekenis in een 21ste-eeuwse Vlaamse context. Als ik naar Diest of naar Landen afzak, staat het plaatselijke dialect daar veel verder af van Leuven dan bijvoorbeeld het Ninoofs, hoewel de eerste twee gemeenten in Vlaams-Brabant liggen en Ninove in Oost-Vlaanderen.

De beslissing om zowel het Limburgs als het Frans (als het 'Brabants', als het 'Vlaams') de status van minderheidstaal te ontzeggen is dan ook door Vlaanderen genomen, een Vlaanderen dat maar één standaardtaal heeft, namelijk het Nederlands. Nu begrijp ik best dat jij terugwil naar die heerlijke tijd waar het dialect van een Limburgs dorp al niet meer begrepen werd in een ander Limburgs dorp vijf kilometer verder (om die reden is het trouwens ook al onnozel om over 'het Limburgs' te spreken), maar de middeleeuwen zijn nu toch al een tijdje voorbij. De jongere generatie Limburgers heeft dat trouwens goed begrepen en is doorgaans welbespraakt en aangenaam in de omgang, dat merk ik hier aan de Limburgse studenten. Dat een aantal onverstaanbaar mompelende oude knarren daar in één of ander godvergeten dorp, waar dan ook in Vlaanderen, hun kerktorenmentaliteit niet kunnen loslaten deert dan ook niet zo.
Oud 12 juli 2011, 17:21   #40
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die indruk heb ook altijd al gehad.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be