![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Neem eens de trein in Linkebeek en zie of je daar het verschil ziet tussen Brussel en Linkebeek. Of omgekeerd tussen de villawijken van Ukkel en Linkebeek. In Jette heb je ook nog een dorpsgevoel en ze hebben er zelfs 2 bossen; maar toch is het dorp Jette deel van de stad geworden. Interessant filmpje en moedige pogingen van het Vlaams gewest. Van mij mag dat gerust VL blijven hoor; maar ik denk dat je de stad nooit zult kunnen begrenzen. Je kunt de stad een tijdje tegenhouden; maar met de bevolkingsexplosie in Brussel zal dat niet lukken. Wellicht daarom dat de Franstaligen nu al verder gesitueerd zijn in Asse, Halle, Aalst, Bertem,.... De gewone minder rijke Franstaligen slaan de rand gewoon over. Vanuit Aalst, Halle, Leuven ben je ook vrij snel met het openbaar vervoer in Brussel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De naam Nederland is even idiotisch als Vlaanderen en moet dus evenzeer bestreden worden. Vanaf nu moet in de grondwet worden ingeschreven worden dat Holland, euh, Nederland, vanaf nu alleen nog maar Noord-Nederland mag heten.
![]() |
![]() |
#63 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
|
![]() Toen was dat een verwijt. Men vond dat ik 'bekakt' sprak. Nadat mijn medesoldaten mij eens in de eigen streektaal hoorden spreken verandereden ze van gedacht en begrepen ze dat mijn moedertaal voor hen gewoonweg onverstaanbaar was.
Citaat:
Citaat:
Die jonge generatie welbespraakte en aangename Limburgers zijn meestal jongeren die thuis Limburgs spreken zoals mijn kinderen (die werken trouwens alle drie in Leuven). Die daarom gemakkelijker het verschil maken tussen streektaal en AN. Vandaar hun verzorgd taalgebruik. Je maakt de fout streektaal te linken aan minder ontwikkelde mensen. In deze regio is het eerder andersom. Verleden week sprak ik nog met een schoolmeester die zijn kinderen (nu rond 10 jaar oud) bewust in het Maaslands opvoedde. Spreken en gebruik van streektaal heeft niks te maken met oude knarren rond de kerktoren, maar met ontwikkelde mensen met een brede kijk op de wereld die zich bewust zijn van de waarde van hun eeuwenoude cultuur. Mensen die zich niet laten meeslepen door het gezwets van politieke fanatiekelingen die de grenzen van een gewest zonder veel kennis van de plaatselijke eigenheid in hun hoofdkwartier uitgetekend hebben tijdens een politieke koehandel. Diezelfde politiekers willen de inwoners van dat gewest nu een nationalisme (één taal, één cultuur, één volk) aanpraten dat er niet is. Er is trouwens een heropleving bezig van de streektaal. Ik ken tieners die door hun ouders uitsluitend in AN opgevoed werden, die nu bij hun grootouders 'les volgen' om de eigen streektaal te leren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ewel ja, nog slechter! Iemand die de huidige naam "Vlaanderen" verwerpt op basis van het soort redeneringen dat ik in dezen draad zoal lees, zou als 'm consequent was ook de naam Nederland of Keuninkrijk der Nederlanden moeten verwerpen. (PS dan heb ek het nog ni gehad over Duitsland en Frankrijk, die claimen het hele Frankenrijk te zijn of het land van alle Duits/Diets-sprekenden. Wat een abominabele historische blunders!)
![]() |
![]() |
#66 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Weyland : 12 juli 2011 om 18:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb hiervoor wel geen bronnen voorhanden. Het is een hypothese. Ik meen me wel te herinneren dat de term vlaams als benaming voor de nederlandse taal IN het nederlands als een gallicisme werd bestempeld door een linguist Wie en welk werk dat was ben ik helaas vergeten. Laatst gewijzigd door HomoErgaster : 12 juli 2011 om 18:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bij de Brabantse Omwenteling in 1789 en 1790 was het nog meer in zwang om de term Nederlands te gebruiken bij onze intelligentsia. In het Frans, echter, werd enkel de term Belgique (nog een bijvoeglijk naamwoord) aanvaard. Laatst gewijzigd door Weyland : 12 juli 2011 om 19:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door HomoErgaster : 12 juli 2011 om 19:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
|
![]() De verfransing van Jette is ook begonnen met 2 mensen die FR spraken; en ook in New-York heeft men niet altijd ENG gesproken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() als ik het mij herinner zet ik in deze draad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maar dit bewijst nog maar eens dat ook het land Duitsland even kunstmatig is benoemd als het gewest Vlaanderen ![]() PS als ik terugvind welken boek het was, dan laat ek da hier weten naturelijk.
![]() |
![]() |
#75 |
|
![]() Jette was niets meer dan een dorp dat ingepalmd werd door (franstalige) stedelingen, terwijl Leuven en Aalst centrumsteden zijn met hun eigen metropool(tje). Daarbij is de sociologische en juridische context helemaal anders: Frans wordt niet langer gezien als vanzelfsprekend superieur, de kennis van het Frans onder de jongeren neemt af, franstaligen sturen hun kinderen zelfs in Brussel en de faciliteitengemeenten vaak naar Nederlandstalige scholen en het Nederlands is in Vlaanderen de enig aanvaarde taal in het straatbeeld en de communicatie met de overheid. Neen, buiten de onmiddelijke periferie van Brussel is er eigenlijk totaal geen bedreiging voor het Nederlands; zelfs in het gemeentebestuur van Halle heeft de UF geen enkele zetel. Dat ze buiten de Rand maar lekker in Vlaanderen komen wonen, dan zullen we ze eens vernederlandsen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Duitsland is eigenlijk een totum pro parte, eerder dan een pars pro toto en dat is minder erg naar mijn mening (net als in het geval Nederland, trouwens). Laatst gewijzigd door Weyland : 12 juli 2011 om 19:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Gouverneur
|
![]() Dus mag dit ook geaccepteerd worden voor Vlaanderen, inderdaad, mijn punt dus
![]() Citaat:
De Germaanse tweeklank /eu/ (uitspraak ee-oe, ni öö ![]() In het Westen (beide Vlaanders, westbrabant, Zeeland en eertijds ook Holland) werd die altijd lange ie, ongeacht van umlaut of niet. Dit leverde paren op als rieken - ruken dier - duur vier - vuur kieken - kuken lieden - luden/luu (en later, behalve voor r, werd uu > ui) En dus ook Diets - Duuts ![]() Zelfs 'bedieden' ipv 'beduiden', betekenen, heb ik nog in niet eens zo oude bronnen teruggevonden. In het modern Nederlands hebben behalve in 'lieden' naast 'lui' met betekenisverschil en dier nog in dierbaar, de Oostelijke ui/uu-vormen de ie-vormen ongeveer helemaal verdreven, maar westelijke dialecten leeft bijv. zeker kieken en rieken, in mindere mate ook nog vier en dier nog verder ![]() En de bollekes = 'dier': Diets is dus gewoon den oude West-Nederlandse vorm
![]() |
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...rtenberg.dhtml De sluipende verfransing doet zich niet alleen voor in Brussel-Halle-Vilvoorde, maar ook in Huldenberg, Tervuren, Kortenberg en Bertem. Dat hebben de N-VA-afdelingen uit die vier gemeenten vandaag aangeklaagd tijdens een persontmoeting. Het is volgens de partij een fenomeen waarmee alle Vlaamse gemeenten die langs de taalgrens liggen, worden geconfronteerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#80 | |
Gouverneur