Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 18 juli 2011, 16:59   #181
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Raar,
IRL ken ik mensen van allerlei politiek pluimage, maar nog nooit een Vlaming ontmoet die voor een Groot Nederland is.
Omgekeerd ken ik bijvoorbeeld wel een aantal (2!) Walen die Frankrijk zien zitten...
Ontmoet op een forummeeting. Daarbuiten? Geen kat! En ik houd niet op het te vragen. Ook binnen de NVA nog NIEMAND ontmoet die me niet raar aankeek bij de vraag... je krijgt dan zoiets van:"hela zotteke, welle zen gin hollanders zene"

Ik denk er juist aan dat ik er toch éne ken: iemand van voorpost.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 18 juli 2011, 17:02   #182
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Er is wel een fundamenteel verschil: oost en west Duitsland zijn slechts veertig jaar gescheiden geweest. Veel Duitsers hadden familie aan de andere kant, niet weinig konden zich de tijd voor die splitsing nog herinneren uit eerste hand. Er was ook geen haatcampagne tegen 'den vuilen oost/west-Duits', enkel tegen een politieke denkrichting.
Noord en zuid Nederland zijn al langer uit elkaar, de Belgische staat heeft ruim de tijd gehad het collectieve geheugen te herprogrammeren naar eigen behoefte en de Ollanderhaat er in te stampen. Dat zal veel moeilijker te genezen zijn en zeker niet van de ene week op de andere gebeuren.
Nee, maar eenmaal het Belgische systeem weggevallen is, zullen Vlaanderen en Nederland wellicht dichter naar elkaar toegroeien. En ik ben er zelfs van overtuigd dat een door Vlaanderen geleid België al een totaal andere verhouding met Nederland zou hebben. Als je - zoals mensen als Eddy Bal voorstaan - de scheiding van de geesten werkelijk totaal wil houden, zit er eigenlijk niets anders op dan de Belgitude verder te cultiveren en de Vlaming verstrikt te houden in zijn Belgische (minderwaardigheids)complexen.
SDG is offline  
Oud 18 juli 2011, 17:04   #183
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Met de huidige structuur heb je gelijk, maar net als een onafhankelijk Vlaanderen (momenteel) een fictieve situatie is, is een efficiënt België dat ook.
Het verschil is dat een efficient België utopischer is dan een onafhankelijk vlaanderen.
alfa16vjtd is offline  
Oud 18 juli 2011, 17:25   #184
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Nee, maar eenmaal het Belgische systeem weggevallen is, zullen Vlaanderen en Nederland wellicht dichter naar elkaar toegroeien. En ik ben er zelfs van overtuigd dat een door Vlaanderen geleid België al een totaal andere verhouding met Nederland zou hebben. Als je - zoals mensen als Eddy Bal voorstaan - de scheiding van de geesten werkelijk totaal wil houden, zit er eigenlijk niets anders op dan de Belgitude verder te cultiveren en de Vlaming verstrikt te houden in zijn Belgische (minderwaardigheids)complexen.
Naar elkaar toegroeien, ja, maar het zal tijd vergen, 180 jaar Belgitude wis je niet zomaar eventjes uit.

Nu ik maak me ook niet teveel zorgen daarover, Kris Peeters en Rutten trekken samen op en men spreekt in termen van deltaregios. Geen tienduizend Eddy Bals kunnen dat tegenhouden, integendeel, hoe meer ze Belgique afbreken hoe meer ze die integratie mogelijk maken. Op een dag gaan ze inzien dat hun kruistocht tegen België daar net verantwoordelijk voor is. Ik ben er zeker van dat ze tegen dan zelf de meest rabiate Belgicisten zullen worden.
Pelgrim is offline  
Oud 18 juli 2011, 17:27   #185
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Ontmoet op een forummeeting. Daarbuiten? Geen kat! En ik houd niet op het te vragen. Ook binnen de NVA nog NIEMAND ontmoet die me niet raar aankeek bij de vraag... je krijgt dan zoiets van:"hela zotteke, welle zen gin hollanders zene"

In de praktijk is de integratie al volop bezig. Met dank aan de separatisten van jouw soort die het grootste obstakel opruimen: Belgique.

Voor jou is de enige garantie om den Ollander nog buiten te houden niks anders dan de instandhouding van de Belgische staat.
Pelgrim is offline  
Oud 18 juli 2011, 17:32   #186
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Ik kan niet meer volgen. Wat willen 'we' nu eigenlijk?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 18 juli 2011, 17:42   #187
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik kan niet meer volgen. Wat willen 'we' nu eigenlijk?
Den Belgique weg, wat anders?
Pelgrim is offline  
Oud 18 juli 2011, 17:44   #188
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Waar bevinden zich de Heel-Nederlanders in Wallonië en Luxemburg?
Zijn stelling is te gek om los te lopen.
eno2 is offline  
Oud 18 juli 2011, 17:50   #189
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Het zijn nochtans de protestanten die eerst afgescheiden zijn.
als ik spreek van bewaren, dan heb ik het over taal.
eno2 is offline  
Oud 18 juli 2011, 17:56   #190
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Dat heb je heel goed gezien. De Franco-Belgitude en de Katholieke Kerk hebben diepe sporen nagelaten. Genezen van "Ollanditis" vraagt veel geduld.
Oud 18 juli 2011, 18:06   #191
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Begin je daar met scheldpartijen te gooien ipv argumenten? Gelieve te argumenteren en niet op vlaams nationalisten zitten te bashen. Het is niet omdat je denkt dat je gelijk hebt dat het ook zo is.
De pot verwijt de ketel.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat heb je heel goed gezien. De Franco-Belgitude en de Katholieke Kerk hebben diepe sporen nagelaten. Genezen van "Ollanditis" vraagt veel geduld.
Altijd klagen dat ik een contra-reformatorische bril op heb, terwijl je zelf niet kan zwijgen over Protestantse standpunten. Beetje hypocriet, niet?
Albrecht is offline  
Oud 18 juli 2011, 18:07   #192
Albrecht
Banneling

Standaard

Overigens, een onafhankelijk "Vlaanderen" zal gewoon een iets liberalere versie van België zijn. Ik bedoel, dezelfde politici van bij ons die het hier verzieken, zullen het in een onafhankelijke staat ook verder verzieken.
Albrecht is offline  
Oud 18 juli 2011, 18:55   #193
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens, een onafhankelijk "Vlaanderen" zal gewoon een iets liberalere versie van België zijn. Ik bedoel, dezelfde politici van bij ons die het hier verzieken, zullen het in een onafhankelijke staat ook verder verzieken.
Hoezo ,géén PS,CdH en de rest van de franstalige partijen meer om heel het politiek niveau te blokkeren....

Gedaan mét eisen te stellen die tot ver buiten hun taalgebied worden gesteld,gedaan met af te dokken om dit geld vervolgens in een bodemloos gat te zien verdwijnen...

Eindelijk verlost van de strik,joëlleke én lauretteke en andere francofone geldverspillaars...

Dat zijn voor mij al méér dan argumenten genoeg aangezien de strik en zijn vazallen alléén maar hun geldverslindend beleid zo lang mogelijk willen verderzetten op kosten van Vlaanderen..
Svennies is offline  
Oud 18 juli 2011, 19:01   #194
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Hoezo ,géén PS,CdH en de rest van de franstalige partijen meer om heel het politiek niveau te blokkeren....

Gedaan mét eisen te stellen die tot ver buiten hun taalgebied worden gesteld,gedaan met af te dokken om dit geld vervolgens in een bodemloos gat te zien verdwijnen...

Eindelijk verlost van de strik,joëlleke én lauretteke en andere francofone geldverspillaars...

Dat zijn voor mij al méér dan argumenten genoeg aangezien de strik en zijn vazallen alléén maar hun geldverslindend beleid zo lang mogelijk willen verderzetten op kosten van Vlaanderen..
SPA, VLD, N-VA, VB, Groen!, ...

Die geven ook een hoop miserie.
Albrecht is offline  
Oud 18 juli 2011, 19:02   #195
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De pot verwijt de ketel.
Altijd klagen dat ik een contra-reformatorische bril op heb, terwijl je zelf niet kan zwijgen over Protestantse standpunten. Beetje hypocriet, niet?
Sorry Albrecht, maar het waren niet de (weinige) protestanten in Vlaanderen die in 1830 voor een afscheiding gewonnen waren. Ik ben overigens wel gelovig maar geen protestant en evenmin katholiek.
Oud 18 juli 2011, 19:09   #196
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Inderdaad. Wanneer men spreekt over een hereniging van de Nederlanden, dan mag men ontkennen wat men wil, dat zijn gedachten van een romanticus (en ik heb daar overigens niets op tegen)
Het streven om twee gelijktalige en ook nog aan elkaar grenzende gebiedjes in één staatkundig verband samen te brengen is allesbehalve romantisch, maar gewoon pragmatisch.
Cunning linguist is offline  
Oud 18 juli 2011, 19:11   #197
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Sorry Albrecht, maar het waren niet de (weinige) protestanten in Vlaanderen die in 1830 voor een afscheiding gewonnen waren. Ik ben overigens wel gelovig maar geen protestant en evenmin katholiek.
De eerste scheiding was door protestanten. De tweede scheiding door katholieken (die tweederangsburgers waren) en rattachisten.

En 't is niet omdat je Noachiet bent dat je niet door een protestantse bril kunt kijken.

Laatst gewijzigd door Albrecht : 18 juli 2011 om 19:13.
Albrecht is offline  
Oud 18 juli 2011, 19:12   #198
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Het streven om twee gelijktalige en ook nog aan elkaar grenzende gebiedjes in één staatkundig verband samen te brengen is allesbehalve romantisch, maar gewoon pragmatisch.
Hereniging versus vereniging, linguïst.
Albrecht is offline  
Oud 18 juli 2011, 19:15   #199
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht

Dit zegt de man in de straat, mijnheer Bal:

http://www.youtube.com/watch?v=kh8Zb...eature=related
Ernst Niessen is offline  
Oud 18 juli 2011, 19:16   #200
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De eerste scheiding was door protestanten. De tweede scheiding door katholieken (die tweederangsburgers waren) en rattachisten.

En 't is niet omdat je Noachiet bent dat je niet door een protestantse bril kunt kijken.
Noachieten? Leven die niet volgens de joodse moraal?
Het Oosten is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be