![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
|
![]() Ik kon in de tijd 2 keien doen vechten.
Leerkrachten tegen elkaar opstoken was zo ook een van mijn specialiteiten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
|
![]() Citaat:
Structuren dienen alleen maar om schoolmeesters te bevestigen in hun macht. Is ook niet zo moeilijk. Figuren die vastgekleefd zijn aan structuren, orde en tucht kun je makkelijk uit evenwicht brengen. Vrij Geleide projectielen kunnen ze niet meester. Ok, dit monde meestal uit in strafstudie, maar het kwaad en mijn doel was bereikt: gezag tegen zijn kloten stampen. Laatst gewijzigd door giserke : 9 augustus 2011 om 10:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
![]() Citaat:
Wat een geluk dat jij geen pedadoog bent...
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
|
![]() Citaat:
en wat heb je dan juist bereikt?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
|
![]() Citaat:
![]() Der zitten er nu nog die elkaar niet kunnen luchten (na 20 jaar) Strafstudie dat was meestal vooraf ingecalculeerd. Of ik daar mijn huiswerk maakte of thuis maakte eigenlijk geen zak uit. Laatst gewijzigd door giserke : 9 augustus 2011 om 11:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
|
![]() Dat was bij ons ook zo. Maar eigenlijk konden die mensen elkaar voordien ook al niet luchten. Of denk je nu echt dat dat allemaal jouw verdienste is?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
![]() Citaat:
Wat een geluk dat ze mij geen diploma Nederlandse Taalkunde hebben gegeven.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
Ja, ik denk dat het niet goed is dat andere leerkrachten dat steunen. Ik denk ook dat het goed is als leerkrachten luisteren naar leerlingen. Dat betekent nog niet dat ze daarmee akkoord moeten gaan, maar luisteren, om hun punt duidelijk te kunnen laten maken, lijkt me geen probleem. Bij mij op school - publiek onderwijs - had ik zo'n situatie. Ik die uithaalde naar iemand die mij lastig viel. We mochten beide ons verhaal doen (eerst tegen het secretariaat, dan tegen de onder directeur). Ik heb weliswaar straf gekregen, maar hij heeft zich mogen verontschuldigen. Lijkt me volledig terecht. Ik denk dat mijn school dat toen heel goed heeft aangepakt.
__________________
Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 9 augustus 2011 om 12:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
En onze heren leerkrachten hier maken heel duidelijk dat het hun taak hier is om de kinderen te onderdrukken. Interessant. "Structuur" =/= "Onderdrukking"
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
Bewijst alleen maar dat we daar zo snel mogelijk vanaf moeten.
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
![]() Citaat:
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
|
![]() Citaat:
Ik had altijd goeie punten. Dit laatste maakte de leerkrachten compleet zot. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Partijlid
Geregistreerd: 10 maart 2011
Berichten: 208
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
|
![]() Citaat:
Ik zou in ieder geval eerst aan de leerkracht zelf vertellen dat de leerling het precies een beetje onterecht vond, en eerst zijn versie willen horen voor ik er mij mee begin te moeien. Soms zijn leerlingen/jongeren ook niet helemaal eerlijk als ze iets aanklagen. Genoeg meegemaakt dat ik een situatie tegenkom waarbij een student/jongere me iets vertelt waarvan ik denk "mmh, de reactie van m'n collega klopt niet als dat verhaal juist is". Bijvoorbeeld straffen om een futiliteit. Goed, ik ga dan vragen waarom er toch gestraft is geweest. Het verhaal van de bestraffer was dan dat ie al de hele ochtend vreselijk bot zat te doen, en dat die futiliteit de druppel was. Allez, terug naar de jongere om te zeggen dat het volgens de leerkracht zo is dat ie al de hele ochtend vervelend aan 't doen was, en al heel wat opmerkingen had gekregen ervoor. Dat werd dan ook, wel met heel veel tegenzin en gemekker, bevestigd door de jongere zelf. Moest ik dan eerst gedaan hebben van "wat?! straft die voor zoiets onbenulligs?!" dan had ik allicht meer kwaad dan goed gedaan. In ieder geval heeft iémand dan geleerd dat de situatie uit de context trekken loont. Dat was nu niet in een school maar in een gesloten instelling, maar goe, het systeem is zowat hetzelfde. Mijn studentjes zitten ondertussen in 't hoger onderwijs en worden niet meer gestraft, maar ik krijg toch ook redelijk dikwijls "geklaag" over andere docenten en dingen die niet kunnen enzo. Of dingen die ze anders willen zien. Een aanpassing van 't lessenrooster omdat het onlogisch in elkaar zit, bijvoorbeeld. Eerst nagaan bij hen wat het probleem precies is, en voor ge vanalles begint te zeggen dat ge misschien niet kunt waarmaken of dat de waarheid (dat ding daar in het midden) onrecht aandoet, nagaan bij de andere partijen wat er precies aan de hand is of aan gedaan kan worden. En als je het dan NOG niet met een collega eens bent, moet ge dat eerst zeggen tegen die collega. Of in de teamvergadering opwerpen. Heel vaak uiten studenten hun ongenoegens zelfs niet tegen de betrokken docent. Dan hebben ze bijv. net les gehad van een collega als het uw toer is, en voelt ge dat er iets aan 't borrelen is, maar weet ge niet wat. Ge kunt dan vragen wat er aan de hand is, en zeggen dat ze dat tegen de docent in kwestie ook moeten zeggen, maar ge kunt moeilijk zeggen van: WOW! Jullie hebben hier helemaal gelijk!! We gaan nu de troepen verzamelen en gaan protesteren aan de deur van de docent!! Sommige dingen borrelen ook al lang, en dan komt dat er ineens uit. Ik maak hen dan liever duidelijk dat ze een studentenvertegenwoordiger hebben, en dat die best de zaak aankaart bij de juiste persoon, dan zelf ineens ten strijde te trekken hoor.
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2006
Berichten: 3.167
|
![]() Ik kan me inbeelden dat het meestal niet zo gemakkelijk is frustraties van beide partijen nuchter in te schatten, maar wat is de pedagogische waarde van eens straf die als onterecht wordt ervaren?? (of voor de echte daders: straffeloosheid!)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.784
|
![]() Citaat:
Anders zou er vroeg of laat nog eens een origineel idee in hun hoofd opduiken, en dat kunnen we als maatschappij, niet hebben.
__________________
Citaat:
Laatst gewijzigd door Xenophon : 9 augustus 2011 om 14:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.475
|
![]() Citaat:
Het is zoals pa die u onder uw voeten geeft, en ma die komt sussen en u een koekske geeft. Of zoals uw hond straffen omdat m in de meubels gebeten heeft, en moeder de vrouw niet tegen zijn zielige blik kan en hem dan wat gaat troosten. Als een meerdere u straft, iets oplegt, iets vraagt, en gij gaat bij een andere op datzelfde niveau gelijk of uw goesting is dat ondermijning van het gezag, en dat dient in alle structuren waar gezag belangrijk is, absoluut vermeden te worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.475
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |