Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 augustus 2011, 10:35   #21
giserke
Banneling

Standaard

Ik kon in de tijd 2 keien doen vechten.
Leerkrachten tegen elkaar opstoken was zo ook een van mijn specialiteiten.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2011, 10:37   #22
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Je moet dat verstaan, Adrian, het gaat hier om de doorsnee kinderen. Die zijn gebaat met publiek onderwijs en hebben nood aan duidelijke structuren. Op zelfverklaarde genieën zoals jij zijn die scholen natuurlijk niet berekend. Daarvoor hebben we Steinerscholen of thuisonderwijs. Je zou blij moeten zijn: op die manier heeft de elite (jij dus) toegang tot een groot reservoir van gedwee en onderdanig personeel.
Ze hebben zij geen nood aan duidelijke structuren.
Structuren dienen alleen maar om schoolmeesters te bevestigen in hun macht.
Is ook niet zo moeilijk.
Figuren die vastgekleefd zijn aan structuren, orde en tucht kun je makkelijk uit evenwicht brengen. Vrij Geleide projectielen kunnen ze niet meester.
Ok, dit monde meestal uit in strafstudie, maar het kwaad en mijn doel was bereikt: gezag tegen zijn kloten stampen.

Laatst gewijzigd door giserke : 9 augustus 2011 om 10:46.
Oud 9 augustus 2011, 11:00   #23
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Wat een onzin.

Onpartijdigheid, objectiviteit en accuraatheid. D�*t zijn waarden.

Ge kunt misschien de presumptie geven aan uw collega, maar dit is gewoon anti-pedagogie.
Objectiviteit bij een reactie op pestgedrag.

Wat een geluk dat jij geen pedadoog bent...
Oud 9 augustus 2011, 11:01   #24
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Is ook niet zo moeilijk.
Figuren die vastgekleefd zijn aan structuren, orde en tucht kun je makkelijk uit evenwicht brengen. Vrij Geleide projectielen kunnen ze niet meester.
Ok, dit monde meestal uit in strafstudie, maar het kwaad en mijn doel was bereikt: gezag tegen zijn kloten stampen.
dus jij zat in de strafstudie, zij hadden er verder geen last van.

en wat heb je dan juist bereikt?
Oud 9 augustus 2011, 11:05   #25
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus jij zat in de strafstudie, zij hadden er verder geen last van.

en wat heb je dan juist bereikt?
Geen last?
Der zitten er nu nog die elkaar niet kunnen luchten (na 20 jaar)
Strafstudie dat was meestal vooraf ingecalculeerd.
Of ik daar mijn huiswerk maakte of thuis maakte eigenlijk geen zak uit.

Laatst gewijzigd door giserke : 9 augustus 2011 om 11:06.
Oud 9 augustus 2011, 11:31   #26
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is ook niet zo moeilijk.
Ik was ook zo ene. Meer straf en strafstudie gedaan dan wie dan ook. Uiteindelijk met een halve klas ons jaar overgedaan als collectieve sanctie (in die tijd was er nog geen sprake van "in beroep gaan" tegen beslissingen van de klassenraad). De rest van de groep werd gewoon buitengezet. Wij zagen onszelf toen ook als de grote rebellen, terwijl we eigenlijk gewoon een hoop balorige pubers waren. Normaal gesproken groei je daaruit.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2011, 11:32   #27
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen last?
Der zitten er nu nog die elkaar niet kunnen luchten (na 20 jaar)
Strafstudie dat was meestal vooraf ingecalculeerd.
Of ik daar mijn huiswerk maakte of thuis maakte eigenlijk geen zak uit.
Dat was bij ons ook zo. Maar eigenlijk konden die mensen elkaar voordien ook al niet luchten. Of denk je nu echt dat dat allemaal jouw verdienste is?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2011, 11:39   #28
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht

-goog. Pedagoog.

Wat een geluk dat ze mij geen diploma Nederlandse Taalkunde hebben gegeven.
Oud 9 augustus 2011, 12:16   #29
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht

U bedoelt het pestgedrag van de leerkracht?

Ja, ik denk dat het niet goed is dat andere leerkrachten dat steunen.

Ik denk ook dat het goed is als leerkrachten luisteren naar leerlingen. Dat betekent nog niet dat ze daarmee akkoord moeten gaan, maar luisteren, om hun punt duidelijk te kunnen laten maken, lijkt me geen probleem.

Bij mij op school - publiek onderwijs - had ik zo'n situatie. Ik die uithaalde naar iemand die mij lastig viel. We mochten beide ons verhaal doen (eerst tegen het secretariaat, dan tegen de onder directeur). Ik heb weliswaar straf gekregen, maar hij heeft zich mogen verontschuldigen. Lijkt me volledig terecht.

Ik denk dat mijn school dat toen heel goed heeft aangepakt.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 9 augustus 2011 om 12:25.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2011, 12:18   #30
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet dat verstaan, Adrian, het gaat hier om de doorsnee kinderen. Die zijn gebaat met publiek onderwijs en hebben nood aan duidelijke structuren.
Niemand is gebaat bij onderdrukking.

En onze heren leerkrachten hier maken heel duidelijk dat het hun taak hier is om de kinderen te onderdrukken. Interessant.

"Structuur" =/= "Onderdrukking"
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 9 augustus 2011, 12:27   #31
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op zelfverklaarde genieën zoals jij zijn die scholen natuurlijk niet berekend. Daarvoor hebben we Steinerscholen of thuisonderwijs. Je zou blij moeten zijn: op die manier heeft de elite (jij dus) toegang tot een groot reservoir van gedwee en onderdanig personeel.
Ik ben ook wel blij dat je erkent dat publiek onderwijs dient om 'gedwee en onderdanig personeel' te kweken en masse.

Bewijst alleen maar dat we daar zo snel mogelijk vanaf moeten.
Oud 9 augustus 2011, 12:44   #32
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bedoelt het pestgedrag van de leerkracht?

Ja, ik denk dat het niet goed is dat andere leerkrachten dat steunen.

Ik denk ook dat het goed is als leerkrachten luisteren naar leerlingen. Dat betekent nog niet dat ze daarmee akkoord moeten gaan, maar luisteren, om hun punt duidelijk te kunnen laten maken, lijkt me geen probleem.

Bij mij op school - publiek onderwijs - had ik zo'n situatie. Ik die uithaalde naar iemand die mij lastig viel. We mochten beide ons verhaal doen (eerst tegen het secretariaat, dan tegen de onder directeur). Ik heb weliswaar straf gekregen, maar hij heeft zich mogen verontschuldigen. Lijkt me volledig terecht.

Ik denk dat mijn school dat toen heel goed heeft aangepakt.
"U"?
Oud 9 augustus 2011, 12:46   #33
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik was ook zo ene. Meer straf en strafstudie gedaan dan wie dan ook. Uiteindelijk met een halve klas ons jaar overgedaan als collectieve sanctie (in die tijd was er nog geen sprake van "in beroep gaan" tegen beslissingen van de klassenraad). De rest van de groep werd gewoon buitengezet. Wij zagen onszelf toen ook als de grote rebellen, terwijl we eigenlijk gewoon een hoop balorige pubers waren. Normaal gesproken groei je daaruit.
Jaar overdoen heb ik nooit moeten doen.
Ik had altijd goeie punten.
Dit laatste maakte de leerkrachten compleet zot.
Oud 9 augustus 2011, 13:18   #34
dale
Partijlid

dale's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zalig.

De leerlingen zijn vijanden en we moeten een eenheid vormen om ze te onderdrukken: modern publiek onderwijs.
De leerlingen zijn KINDEREN die structuur en rechtlijnigheid nodig hebben...
dale is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2011, 13:20   #35
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dale Bekijk bericht
Oud 9 augustus 2011, 14:04   #36
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stormbeest Bekijk bericht
Was ik die klastitularis geweest, dan had ik gezegd: "Ik vind het overdreven dat je daarvoor straf krijgt!" of iets dergelijks. Zo heb ik heel veel conflicten tussen een leerling en een leerkracht meegemaakt waarbij ik dacht: "Als �*k in dit geval een collega van die leraar was, dan zou ik collaboreren met de leerling, zou de leerkracht in plaats van de leerling het deksel op de neus krijgen!"
Aan elk verhaal zijn er twee kanten.
Ik zou in ieder geval eerst aan de leerkracht zelf vertellen dat de leerling het precies een beetje onterecht vond, en eerst zijn versie willen horen voor ik er mij mee begin te moeien.

Soms zijn leerlingen/jongeren ook niet helemaal eerlijk als ze iets aanklagen. Genoeg meegemaakt dat ik een situatie tegenkom waarbij een student/jongere me iets vertelt waarvan ik denk "mmh, de reactie van m'n collega klopt niet als dat verhaal juist is". Bijvoorbeeld straffen om een futiliteit. Goed, ik ga dan vragen waarom er toch gestraft is geweest. Het verhaal van de bestraffer was dan dat ie al de hele ochtend vreselijk bot zat te doen, en dat die futiliteit de druppel was. Allez, terug naar de jongere om te zeggen dat het volgens de leerkracht zo is dat ie al de hele ochtend vervelend aan 't doen was, en al heel wat opmerkingen had gekregen ervoor. Dat werd dan ook, wel met heel veel tegenzin en gemekker, bevestigd door de jongere zelf.
Moest ik dan eerst gedaan hebben van "wat?! straft die voor zoiets onbenulligs?!" dan had ik allicht meer kwaad dan goed gedaan. In ieder geval heeft iémand dan geleerd dat de situatie uit de context trekken loont.
Dat was nu niet in een school maar in een gesloten instelling, maar goe, het systeem is zowat hetzelfde.

Mijn studentjes zitten ondertussen in 't hoger onderwijs en worden niet meer gestraft, maar ik krijg toch ook redelijk dikwijls "geklaag" over andere docenten en dingen die niet kunnen enzo. Of dingen die ze anders willen zien. Een aanpassing van 't lessenrooster omdat het onlogisch in elkaar zit, bijvoorbeeld. Eerst nagaan bij hen wat het probleem precies is, en voor ge vanalles begint te zeggen dat ge misschien niet kunt waarmaken of dat de waarheid (dat ding daar in het midden) onrecht aandoet, nagaan bij de andere partijen wat er precies aan de hand is of aan gedaan kan worden.
En als je het dan NOG niet met een collega eens bent, moet ge dat eerst zeggen tegen die collega. Of in de teamvergadering opwerpen.

Heel vaak uiten studenten hun ongenoegens zelfs niet tegen de betrokken docent. Dan hebben ze bijv. net les gehad van een collega als het uw toer is, en voelt ge dat er iets aan 't borrelen is, maar weet ge niet wat. Ge kunt dan vragen wat er aan de hand is, en zeggen dat ze dat tegen de docent in kwestie ook moeten zeggen, maar ge kunt moeilijk zeggen van: WOW! Jullie hebben hier helemaal gelijk!! We gaan nu de troepen verzamelen en gaan protesteren aan de deur van de docent!!
Sommige dingen borrelen ook al lang, en dan komt dat er ineens uit. Ik maak hen dan liever duidelijk dat ze een studentenvertegenwoordiger hebben, en dat die best de zaak aankaart bij de juiste persoon, dan zelf ineens ten strijde te trekken hoor.
Oud 9 augustus 2011, 14:19   #37
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Ik kan me inbeelden dat het meestal niet zo gemakkelijk is frustraties van beide partijen nuchter in te schatten, maar wat is de pedagogische waarde van eens straf die als onterecht wordt ervaren?? (of voor de echte daders: straffeloosheid!)
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2011, 14:23   #38
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dale Bekijk bericht
Inderdaad, en anders straffen we ze tot ze mooi tussen de lijntjes lopen.

Anders zou er vroeg of laat nog eens een origineel idee in hun hoofd opduiken, en dat kunnen we als maatschappij, niet hebben.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 9 augustus 2011 om 14:25.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2011, 14:40   #39
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stormbeest Bekijk bericht
Toen ik in het eerste middelbaar zat, moest je, telkens als je straf kreeg, dat melden aan de klastitularis. Die gaf daar dan wat commentaar op. Uiteraard gaf hij de strafgevende leekracht in alle gevallen 100 % gelijk.

Een keer, tijdens een les fotografie, zei de leraar dat we naar buiten zouden gaan om daar bepaalde dingen te doen. Een leerling zei toen: "Pfff, 't is zo warm." Die mocht meteen in de klas blijven zitten en straf schrijven. Hij meldde zijn straf dus, zoals het moest, aan de klastitularis, die natuurlijk zijn collega, zoals in alle gevallen, 100 % gelijk gaf en de leerling 100 % ongelijk.

Was ik die klastitularis geweest, dan had ik gezegd: "Ik vind het overdreven dat je daarvoor straf krijgt!" of iets dergelijks. Zo heb ik heel veel conflicten tussen een leerling en een leerkracht meegemaakt waarbij ik dacht: "Als �*k in dit geval een collega van die leraar was, dan zou ik collaboreren met de leerling, zou de leerkracht in plaats van de leerling het deksel op de neus krijgen!"

Maar in de praktijk gebeurt dat zo goed als nooit. Als er een conflict is tussen een leerling en een leraar, is de eerste altijd de pineut, krijgt de leraar in alle, maar dan ook alle gevallen, 100 % gelijk. Hij zou nog zonder reden een leerling met een pistool mogen doodschieten voor de ogen van zijn collega's, ze zouden hem nóg gelijk geven. Dit heb ik bedacht met de term "heiligheidsprincipe". Als leraars écht willen, kunnen ze altijd wel een reden bedenken om een leerling straf te geven.

Waar komt nu dit heiligheidsprincipe vandaan? Als �*k in een job in het onderwijs had, zou ik dit principe op grote schaal verlaten.
Dat heeft alles te maken met het in stand houden van gezagsstructuren.

Het is zoals pa die u onder uw voeten geeft, en ma die komt sussen en u een koekske geeft.

Of zoals uw hond straffen omdat m in de meubels gebeten heeft, en moeder de vrouw niet tegen zijn zielige blik kan en hem dan wat gaat troosten.

Als een meerdere u straft, iets oplegt, iets vraagt, en gij gaat bij een andere op datzelfde niveau gelijk of uw goesting is dat ondermijning van het gezag, en dat dient in alle structuren waar gezag belangrijk is, absoluut vermeden te worden.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2011, 14:41   #40
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Onlangs nog meegemaakt dat een collega met een lln naar mij komt en vertelt wat hij heeft uitgestoken. De lln had blijkbaar met zn brooddoos tegen iemand zn kop geslagen. Ik verschoot er wel van. Dat kind is bij mij super braaf en spreekt nooit tegen. Ik had dus nooit verwacht dat hij zoiets zou durven. De collega stelde vast dat de jongen een week niet meer buiten mag spelen. Dat kind was er natuurlijk kapot van en begon te huilen. Heb een gesprek gehad met die jongen en daaruit bleek dat die jongen gepest werd en uitgescholden werd en in een staat van woede met zn brooddoos naar die persoon mikte. Ik keur hetgeen die jongen gedaan heeft niet goed maar ik begrijp hem wel enerzijds. Achteraf nog een klasgesprek gehouden en toen vertelden anderen dat ze getuige waren van de ruzie en dat de jongen onterecht gestraft werd. Dat vermoeden had ik dus ook.

Dat kind was al droevig en moest daarbovenop nog eens een week op straf staan. Ik stond ook niet achter de lk die deze jongen heeft gestraft en heb het gemeld aan de directie. De ouders van de jongen kwamen af naar school en heb hen aangespoord om naar de directie te stappen voor meer uitleg. Dat zult ge misschien 'collaboreren met de ouders' noemen. Maar het zij zo.
Als jij er eens eentje straft omdat hij het zwijn heeft uitgehangen, hoop ik dat ge het scheel even zwaar op uwe neus gaat krijgen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be