Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 23 augustus 2011, 22:21   #141
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik wil gewoon zeggen dat de NVA een partij is zoals alle anderen.
Vreemd, dat is nu net het tegenovergestelde van wat je andere belgicystische vriendjes altijd zeggen.

Citaat:
En dat ze heel erg gelijkt op het Vlaams Belang. Hetgeen ook niet mag verbazen want ze komen alle twee uit dezelfde hoek.
Hoe kan ze nu tegelijk een partij zijn als alle anderen, en toch op het VB lijken.
Dat is dan ook een partij zoals alle anderen dus ?
Dus dan zegt u dat alle partijen ondemocratisch zijn ?
Zou u niet beter gewoon uw pilletjes pakken in plaats van hier wat te komen raaskallen ?
Oud 23 augustus 2011, 23:44   #142
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist. En daarom is het ook een feit dat de NVA comedie speelt en geen oplossing wilt.
Awel, we zitten niet meer aan tafel - no more scapegoat for you lol. En ofwel falen de Belgicysten en is het duidelijk dat Belgie het probleem is, en niet de N-VA, ofwel slagen de Belgicysten erin een regering en een staatshervorming op poten te krijgen, maar indien deze in de verste verte op de Nota EDR gebaseerd zijn zal Vlaanderen eveneens de schuld bij Belgie en de franstaligen leggen. Choose your poison zou ik zeggen...
Oud 23 augustus 2011, 23:46   #143
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote=De gemuilkorfde;5646480
Hoe kan ze nu tegelijk een partij zijn als alle anderen, en toch op het VB lijken.
Dat is dan ook een partij zoals alle anderen dus ?
[/QUOTE]

Vive la Belgogique!
Oud 24 augustus 2011, 00:24   #144
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u het zegt E.Gidius.
Citaat:
Ja Fonne.

Hier is er duidelijk eentje van slag...

En vissen is ook niet uw favoriete bezigheid aangezien u niets vangt....

Enne ,het is Svennies....

In tegenstelling tot u heb ik aan één nick ruim voldoende...
Svennies is offline  
Oud 24 augustus 2011, 00:26   #145
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Hier is er duidelijk eentje van slag...

En vissen is ook niet uw favoriete bezigheid aangezien u niets vangt....

Enne ,het is Svennies....

In tegenstelling tot u heb ik aan één nick ruim voldoende...
Fonne hou op met tegendraads te doen De franstaligen spreken ons alfabet niet!

... en toen draaide Belgie nog even verder lol

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 24 augustus 2011 om 00:28.
Salvadorii is offline  
Oud 24 augustus 2011, 00:30   #146
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zal mijne sniper nog maar eens een keer in 't vet zetten...

En mijn scope bijregelen...Het wordt stelletjesaan tijd daarvoor...

En laat ze dan maar komen "fonnen"......

Pang.....
Svennies is offline  
Oud 24 augustus 2011, 06:23   #147
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist. En daarom is het ook een feit dat de NVA comedie speelt en geen oplossing wilt.
Toch wel, zij wil de enige oplossing die een echte mogelijke oplossing is: het spel splitsen. Een andere bestaat er gewoon niet, maar daar is nog niet iedereen achter. Moest men onderhandelen over hoe we die splitsing gaan doorvoeren, en dat dan uitvoeren, dan had men de N-VA mee zonder het minste probleem. Maar aanmodderen met een corrupt systeem dat nu al decennia heeft aangetoond van niet te werken, dat is geen deel van "de oplossing".
Natuurlijk moeten de gevoeligheden wat gerespecteerd worden, en kan men spijtig genoeg niet op een paar maand droog doorknippen, wat nochtans het efficientste zou zijn. Het is op die "rekbaarheid" dat er met de N-VA te praten valt. Hoe doen we het "zachtjes". Het "verdampen" van de federale Belgische staat.

Maar nog meer complexiteit en idiotie en slechte werking en inefficientie gaan toevoegen, nee, daar moet je niet mee meedoen. Spijtig genoeg is er nog een nipte partij meerderheid in Vlaanderen te vinden die dat wel wil doen, en dat zal dus nu waarschijnlijk gebeuren. Met alle schade vandien.

EDIT: misschien even verduidelijken: ik heb het over het splitsen van de bevoegdheden en macht van de belgische federale staat, he. Het "responsabiliseren", het "overdragen van homogene bevoegdheden" en dergelijke. Niet over een staatskundige splitsing per se.

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 augustus 2011 om 06:28.
patrickve is offline  
Oud 24 augustus 2011, 06:34   #148
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
(...)
EDIT: misschien even verduidelijken: ik heb het over het splitsen van de bevoegdheden en macht van de belgische federale staat, he. Het "responsabiliseren", het "overdragen van homogene bevoegdheden" en dergelijke. Niet over een staatskundige splitsing per se.
De vraag is of het ene zonder het andere kan.
Oud 24 augustus 2011, 07:30   #149
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel, zij wil de enige oplossing die een echte mogelijke oplossing is: het spel splitsen. Een andere bestaat er gewoon niet, maar daar is nog niet iedereen achter. Moest men onderhandelen over hoe we die splitsing gaan doorvoeren, en dat dan uitvoeren, dan had men de N-VA mee zonder het minste probleem. Maar aanmodderen met een corrupt systeem dat nu al decennia heeft aangetoond van niet te werken, dat is geen deel van "de oplossing".
Natuurlijk moeten de gevoeligheden wat gerespecteerd worden, en kan men spijtig genoeg niet op een paar maand droog doorknippen, wat nochtans het efficientste zou zijn. Het is op die "rekbaarheid" dat er met de N-VA te praten valt. Hoe doen we het "zachtjes". Het "verdampen" van de federale Belgische staat.

Maar nog meer complexiteit en idiotie en slechte werking en inefficientie gaan toevoegen, nee, daar moet je niet mee meedoen. Spijtig genoeg is er nog een nipte partij meerderheid in Vlaanderen te vinden die dat wel wil doen, en dat zal dus nu waarschijnlijk gebeuren. Met alle schade vandien.

U doet nu aan holle woordenkramerij. Slogantaal. België is één van de meest welvarende landen ter wereld! U bent niet ernstig meer. Hier valt u goed door de mand. U hebt uw ware gelaat laten zien.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 augustus 2011 om 07:33.
Het Oosten is offline  
Oud 24 augustus 2011, 07:31   #150
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
De vraag is of het ene zonder het andere kan.
Wel, een staatsmachine die niks meer te zeggen heeft, of een staat die niet meer bestaat, dat komt in de praktijk op hetzelfde neer, he, ge hebt er gene last meer van. Maar in 't ene geval kan je sommigen nog troosten dat "het nog bestaat", en dat is een belangrijk voordeel om mensen over de streep te halen die nog weerhoudend zouden kunnen zijn voor een droge splitsing.

Beschouw het als de Britse Commonwealth. De Australiers kunnen ook nog denken dat ze "Brits" zijn bijvoorbeeld, maar ze hebben daar verder geen last van. Omdat de koningin van Engeland behalve symbolisch, niks te zeggen heeft in Australie, en dat de Australiers en de Engelsen geen compromissen moeten sluiten (hoewel dat waarschijnlijk beter zou lukken dan in Belgie, omdat het twee volkeren zijn die dichter bij elkaar zijn dan Walen en Vlamingen).

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 augustus 2011 om 07:54.
patrickve is offline  
Oud 24 augustus 2011, 07:41   #151
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U doet nu aan holle woordenkramerij. Slogantaal.U bent niet ernstig meer. Hier valt u goed door de mand.
Ah bon ? 't is nochtans duidelijk wat ik zeg, nee ? De belgische federale staatsmachine is een onhebbelijk ding waar niks serieus werkt, gewoon omdat men altijd een zogezegd "compromis" moet vinden tussen twee groepen mensen (enfin, hun vertegenwoordigers) die haaks op elkaar staande standpunten hebben op ongeveer alles wat je maar kan denken, en waar men in de loopgraven ligt om elkaar een kloot af te trekken. Het dient gezegd dat de Franstaligen veel beter zijn in dat *spelletje* dan de vlamingen, maar het resultaat is toch wel ongelofelijk slecht, incoherent en ingewikkeld bestuur, op een manier dat geen bestuur eigenlijk beter is.

Men begint aan Vlaamse kant te beseffen dat men die federale staatsdwingelandij beter kwijt dan rijk is, en de N-VA vertegenwoordigt dat standpunt (het VB ook, maar radikaler). Aan Franstalige kant is dat nog niet goed doorgedrongen omdat men beter in het spelletje "den andere ne kloot afdraaien" is, maar men zit daar toch ondertussen ook maar met abominabel bestuur.

Er is maar 1, en een voor de hand liggende oplossing, dat slecht werkend federaal machien afbreken. Enfin, haar zeggenschap afbreken. Ik heb altijd gezegd dat om de gevoeligheden te respekteren, voor die mensen die denken dat een staatsbedrijf iets meer voorstelt dan een groep mensen die macht uitoefenen over anderen, en daar een "natie" of een ander dwaas concept willen achter zien, dat die federale staat mag blijven bestaan, zolang die zich maar niet meer moeit met belangrijke dingen, en met geld. Het vlagske en de koning (mits die vent echt niks meer te zeggen heeft) mag voor mijn part blijven. Maar geen enkele gemeenschappelijke bevoegdheid meer. Geen enkele inkomst van belang. Geen enkele beslissingsmacht. Ge kunt dan natuurlijk zeggen dat ge die beter helemaal opdoekt, da's juist. Maar dat kan sommige gevoeligheden raken en als die gevoeligheden ervoor zorgen dat we met het dwingelandij scharminkel van een federale overheid moeten blijven zitten, dan zijn we beter om daarmee rekening te houden.

Ik had de indruk dat dat de lange termijn visie van de N-VA is ook. Nu, hoe snel het precies moet gaan (ttz, liefst zo rap mogelijk, maar zonder de mensen te bruskeren), en al dat, dat is taktische overweging. Zolang het einde van de zeggenschap van de federale overheid er maar in zit over afzienbare tijd. Da's veel beter voor iedereen (behalve natuurlijk voor het profitariaat zelf dat leeft van de wantoestanden opgezet door die compromissenmachine).
Oud 24 augustus 2011, 07:49   #152
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
België is één van de meest welvarende landen ter wereld!
Ah, dat heb je bijgevoegd. Wel, dat is niet waar, dat "Belgie een van de meest welvarende landen ter wereld" is. Ja, het is een Westers land. Belgie doet het niet slecht, maar "Belgie" is veel meer dan de federale staatsmachine. Belgie, dat is een grondgebied met mensen en steden en infrastruktuur en dergelijke meer. Met bedrijven, en initiatiefnemende mensen. Heeft niks met de Belgische staat te maken. Als je het hebt over de rijkdom van Belgie, dan heeft dat niet veel met die federale staat te maken, die er eerder voor zorgt dat Belgie minder rijk is dan het zou kunnen zijn. Voor zover ik weet heeft de Belgische staat een schuld die ongeveer even groot is als het ganse BNP. Ik vind niet dat je dus kan stellen dat dat zo een welvarende staatsmachine is. Dat Belgen, en vooral Vlamingen, ijverige mensen zijn die heel hard werken voor weinig geld, dat is wat "Belgie" boven water houdt. Zolang je op de poef leeft kan je doen alsof je rijk bent, he. Maar het leven in het buitenland is vaak veel aangenamer. Zo fantastisch is Belgie niet. Vergelijk Belgie eens met Zwitserland of zo.

Het is altijd een dwaze fout om de rijkdom van een land aan zijn staatsmachine toe te schrijven. In het beste geval helpt die staatsmachine de rijkdom niet teveel omzeep.

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 augustus 2011 om 07:50.
patrickve is offline  
Oud 24 augustus 2011, 07:57   #153
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Dat is onzin natuurlijk. Trouwens: de splitsing van België is toch ook een oplossing? Zelfs een hele goede zou ik zeggen. Maar het is niet die die de N-VA als oplossing heeft aangeboden. Ze heeft wel drie duidelijke basisprincipes aangegeven voor een door haar aanvaardbare oplossing:
* homogene bevoegdheden
* responsabilisering
* maximale autonomie voor de eigen bevoegdheden.
Geen van de drie basisprincipes is gerealiseerd op dit moment in de diverse voorstellen.
Citaat:
Toch wel, zij wil de enige oplossing die een echte mogelijke oplossing is: het spel splitsen. Een andere bestaat er gewoon niet, maar daar is nog niet iedereen achter.
Patrickve, volgens fonne heeft de N-VA een oplossing aangegeven die volgens u niet betaat.
Kan een van beide geleerden hier duidelijkheid in brengen ?
jogo is offline  
Oud 24 augustus 2011, 08:06   #154
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Patrickve, volgens fonne heeft de N-VA een oplossing aangegeven die volgens u niet betaat.
Kan een van beide geleerden hier duidelijkheid in brengen ?
Dat is twee keer dezelfde oplossing. Leer eens lezen.

Als alle bevoegdheden overgedragen zijn, dan mag de "lege doos" federale staat die niks meer te zeggen heeft en geen budgetten meer heeft, blijven bestaan, of niet. In 't eerste geval (fonne, N-VA...) hebben we "belgie niet staatskundig gesplitst" en in het tweede geval wel, maar in de praktijk is dat identiek hetzelfde: het probleem is opgelost want de bron van het probleem (de dwingelandij van de federale staat en het daaruit volgende slechte bestuur) is weg.

Het eerste is een de facto splitsing maar met behoud van de lege doos, het tweede een echte splitsing. In de praktijk identiek. Ik dacht dat het eerste precies "de verdamping van Belgie" was (de N-VA weg), terwijl de botte splitsing en "onafhankelijkheid uitroepen" eerder de VB weg is. Maar in de praktijk is dat dezelfde oplossing: het afbreken van de macht van de federale staat.

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 augustus 2011 om 08:08.
patrickve is offline  
Oud 24 augustus 2011, 08:13   #155
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is twee keer dezelfde oplossing. Leer eens lezen.
oef, zover zijn we al
Namelijk dat het huichelarij is voor te stellen alsof er een verchil zou zijn
jogo is offline  
Oud 24 augustus 2011, 08:20   #156
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
oef, zover zijn we al
Namelijk dat het huichelarij is voor te stellen alsof er een verchil zou zijn
Wel, voor mensen die met vlaggetjes zwaaien, en over "naties" en "volkeren" en zo spreken, maakt het wel een verschil natuurlijk. Wat voor mij persoonlijk telt, is wie wat te zeggen heeft over wat men gemeenschappelijk doet versus prive/individueel (als mens), en waar men centen van de burger voor afpakt (belastingen). Als alle bevoegdheden gesplitst zijn, dan zijn de Vlamingen verantwoordelijk voor hun eigen bestuur, en dus voor hun eigen gemeenschappelijk beleid en hun eigen belastingsdruk en wat ze er mee doen, en kunnen ze ook stemmen voor de mensen die dat verwezenlijken, zoals in een normaal democratisch land. En de Franstaligen ook. En moeten de twee niks met elkaar te maken hebben. Da's toch veel beter, dat je kan kiezen voor de mensen die gaan beslissen hoe en hoeveel men je gaat komen afpakken om iets mee te doen "voor de gemeenschap" en dat je dat niet moet overlaten aan een compromis overleg met mensen waar je niet voor kon stemmen ? Ik kan mij geen enkele situatie indenken waarbij het beter is om met mensen die je niet kon verkiezen, gaan te moeten (gedwongen) overleggen hoe je geld gaat afpakken van de burger, wetten stemmen, en geld uitgeven. Maw, ik kan mij geen enkele instantie indenken waarbij de Belgische federale staat enig positief effect heeft (behalve natuurlijk voor zij die van die machine en haar wantoestanden leven he).

Maar voor de nostalgici die nog met Belgische vlaggetjes willen zwaaien (en ik vraag mij af wat ze daarbij denken, wat ze zich daarbij voorstellen ?), is het beter dat "de Belgische staat" blijft bestaan, ook al is die helemaal leeg.

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 augustus 2011 om 08:22.
patrickve is offline  
Oud 24 augustus 2011, 08:39   #157
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar voor de nostalgici die nog met Belgische vlaggetjes willen zwaaien (en ik vraag mij af wat ze daarbij denken, wat ze zich daarbij voorstellen ?), is het beter dat "de Belgische staat" blijft bestaan, ook al is die helemaal leeg.
dan stel ik met u de N-VA huichelarij vast en de N-VA bekommernis om wat vlaggezwaaiers rond een lege doos.
jogo is offline  
Oud 24 augustus 2011, 08:54   #158
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een zeer zwak artikel van Rondas.Slaat nergens op.En Rondas had beter moeten weten. Zulke artikels zijn veel te politiek gekleurd. Wat wil die man nu eigenlijk zeggen? Ik snap er niets van. Beke verkrijgt van di Rupo dat er een aantal punten zullen worden geschrapt en nu is het weer niet goed. Rondas bouwt dan een hypothese op dat di Rupo die punten eigenlijk niet heeft gewild. Rondas speelt voor helderziende. Wat een snertartikel! Indien dit alles is wat die man in zijn marge heeft, dan beklaag ik de KVS.
Ik mag toch hopen dat u nu niet denkt dat u inhoudelijk bent geweest? Of is dit uw definitie van een inhoudelijke reactie?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 24 augustus 2011, 09:01   #159
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah, dat heb je bijgevoegd. Wel, dat is niet waar, dat "Belgie een van de meest welvarende landen ter wereld" is. Ja, het is een Westers land. Belgie doet het niet slecht, maar "Belgie" is veel meer dan de federale staatsmachine. Belgie, dat is een grondgebied met mensen en steden en infrastruktuur en dergelijke meer. Met bedrijven, en initiatiefnemende mensen. Heeft niks met de Belgische staat te maken. Als je het hebt over de rijkdom van Belgie, dan heeft dat niet veel met die federale staat te maken, die er eerder voor zorgt dat Belgie minder rijk is dan het zou kunnen zijn. Voor zover ik weet heeft de Belgische staat een schuld die ongeveer even groot is als het ganse BNP. Ik vind niet dat je dus kan stellen dat dat zo een welvarende staatsmachine is. Dat Belgen, en vooral Vlamingen, ijverige mensen zijn die heel hard werken voor weinig geld, dat is wat "Belgie" boven water houdt. Zolang je op de poef leeft kan je doen alsof je rijk bent, he. Maar het leven in het buitenland is vaak veel aangenamer. Zo fantastisch is Belgie niet. Vergelijk Belgie eens met Zwitserland of zo.

Het is altijd een dwaze fout om de rijkdom van een land aan zijn staatsmachine toe te schrijven. In het beste geval helpt die staatsmachine de rijkdom niet teveel omzeep.
U draait rond de pot. België is een welvarend land. Eén van de meest welvarende landen op deze aardbol. Dat is nogal wat! Beroepskritikasters zoals u helpen mee deze Belgische welvaart teniet te doen. In die zin heeft De Gucht gelijk: deze generatie onbekwame politici is bezig het kind met het badwater weg te gooien. En mensen zoals u doen er opgewekt aan mee.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 augustus 2011 om 09:17.
Het Oosten is offline  
Oud 24 augustus 2011, 09:08   #160
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U draait rond de pot. België is een welvarend land. Eén van de meest welvarende landen op deze aardbol. Dat is nogal wat! Beroepskritikasters zoals u helpen mee deze Belgische welvaart teniet te doen. In die zin heeft De Gucht gelijk: deze generatie onbekwame politici zijn bezig het kind met het badwater weg te gooien. En mensen zoals u doen er opgewekt aan mee.
Er is slechts één soort die de zogezegde "Belgische" welvaart naar de haaien brengt en dat is de Belgische PS, haar hondstgrouwe coalitiegenoot CDH en haar Vlaams filiaal SPa. Die willen op sociaal-economisch vlak alles houden zoals het is.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be