Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2011, 07:42   #681
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Tevens levert het ook inzicht in onze huidige maatschappij en is het een belangrijk onderdeel van een humaniora opleiding. Of wil je echt dat burgies echt nerds en vakidioten worden ?
Over dat inzicht in onze huidige maatschappij en verbanden leggen zou ik maar niet te hoog van de toren blazen. Wat onze gedegen opgeleide nationale en Europese politici er van maken getuigt dus helemaal niet van inzicht in onze huidige maatschappij en nog minder van verbanden kunnen leggen. Wij als Belgen hebben nooit de kans gehad om te kiezen voor of tegen Europa. Als ik had mogen stemmen had ik zeker tegen de huidige vorm gestemd. Zelfs zonder studies, maar met een portie gezond boerenverstand(sorry, landbouwkundig ingenieur verstand), besefte iedereen, dat met verschillende begrotingstekorten, sociale, economische en financiële systemen een verenigd Europa moest uitdraaien op het fiasco van nu. Zolang men de nationale, interne verschillen toelaat en dus ook de concurrentie verschillen behoud, zal Europa buiten zijn munt niets gemeenschappelijk hebben. Dat de burger daardoor afhaakt schijnt niet door te dringen bij de hoog afgestudeerden, van alle richtingen. Punt is dus dat verbanden leggen niet hun sterkste zijde is. Wereldvreemde, verkeerde verbanden leggen schijnbaar wel.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2011, 07:58   #682
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Over dat inzicht in onze huidige maatschappij en verbanden leggen zou ik maar niet te hoog van de toren blazen. Wat onze gedegen opgeleide nationale en Europese politici er van maken getuigt dus helemaal niet van inzicht in onze huidige maatschappij en nog minder van verbanden kunnen leggen. Wij als Belgen hebben nooit de kans gehad om te kiezen voor of tegen Europa. Als ik had mogen stemmen had ik zeker tegen de huidige vorm gestemd. Zelfs zonder studies, maar met een portie gezond boerenverstand(sorry, landbouwkundig ingenieur verstand), besefte iedereen, dat met verschillende begrotingstekorten, sociale, economische en financiële systemen een verenigd Europa moest uitdraaien op het fiasco van nu. Zolang men de nationale, interne verschillen toelaat en dus ook de concurrentie verschillen behoud, zal Europa buiten zijn munt niets gemeenschappelijk hebben. Dat de burger daardoor afhaakt schijnt niet door te dringen bij de hoog afgestudeerden, van alle richtingen. Punt is dus dat verbanden leggen niet hun sterkste zijde is. Wereldvreemde, verkeerde verbanden leggen schijnbaar wel.
U al eens de vraag gesteld wat het verband is tussen dit gebrek aan gezond boerenverstand en het hoge advocatengehalte in de politiek ? Ik ben er absolute voorstaner van om een numerus clausus in te voeren op het aantal juristen en advocaten in de wetgevende macht. Quid er een paar op de payrol van de cabinetten te zette maar NIET in de wetgevende commissies en kamers.Dit is geen VOLKSvertegenwoordiging meer.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2011, 08:04   #683
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een hoog begaafd kind heeft interesse in zaken om zich heen, voor zo'n kind zijn alle zaken belangrijk. Je weet nooit waarvoor de kennis nuttig kan zijn.

Maar je moet tussen de hoog begaafden ook onderscheid maken.
1) Je hebt er daar tussen die gewoon niet opvallen omdat ze zich aanpassen aan hun omgeving en op een onopvallende manier werken en klaar staan voor hun zwakkere collega studenten.
Dan zijn ze een stuk minder hoogbegaafd dan men zou denken, he

Citaat:
2) Je hebt de eenzaten, zij houden zich besig met alles en nog wat en lijken stil in een hoekje te zitten. Vaak hebben zij ook een vorm van autisme.
Mijn keuze

Citaat:
3) Je heb dan nog de hoogbegaafden die neerkijken op de maatschappij en er enkel hun profijt willen uit halen.
Iedereen wil profijt halen uit de maatschappij, behalve de dommekloten uit (1), en deze gebruiken dus hun gaven om hun doel te realiseren.

Citaat:
4) Je heb een groep hoog begaafden die verwachten dat de maatschappij hun problemen gaat oplossen en hen voordelen gaat bezorgen omdat ze slimmer zijn dan de rest en de rest minachten.
Dat is het "eerste-van-de-klas" syndroom, he. Aangezien alles je ganse jonge tijd gebaseerd was op succes halen in studies en daarvoor beloond worden (ne kus van de meester en een bank vooruit), vallen die plots van hun wolk als ze merken dat dat de maatschappij niks kan schelen en dat ze eigenlijk op (3) hadden moeten focussen. Maar normaal gezien, aangezien het hoogbegaafden zijn, assimileren ze dat wel redelijk snel, na een depressieve periode.
Oud 30 augustus 2011, 08:06   #684
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jammer voor u, maar hoe ouder ik word hoe meer ik het nu er van inzie. Hoe meer ik de aantrekking er van begrijp.

Het is niet hetzelfde als bezig zijn met de originele teksten en ze te analyseren en vertalen. Een buitenkans die weinig mensen krijgen, en hier voor te rapen valt op de middelbare school.

Kijk, jij hebt de keuze voor jouw kinderen. Ik wil graag die keuze ook nog, want anders is het toch prive school waar die keuze nog steeds is. De overheid moet me geen afgewaterde gemakkellijke middelbare opleiding voorschotelen die in het teken staat van "nodig hebben later". Ik wil dat mijn kinderen gevormd worden tot kritische volwassenen met een ruim wereldbeeld. Een aantal uren latijn of grieks horen daar voor mij bij. Als jij dat niet goed vindt: de keuze is er. Laten we die keuze houden, aub.
Ik kan het niet beter zeggen.
Oud 30 augustus 2011, 08:14   #685
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Kijk, jij hebt de keuze voor jouw kinderen. Ik wil graag die keuze ook nog, want anders is het toch prive school waar die keuze nog steeds is. De overheid moet me geen afgewaterde gemakkellijke middelbare opleiding voorschotelen die in het teken staat van "nodig hebben later". Ik wil dat mijn kinderen gevormd worden tot kritische volwassenen met een ruim wereldbeeld. Een aantal uren latijn of grieks horen daar voor mij bij. Als jij dat niet goed vindt: de keuze is er. Laten we die keuze houden, aub.
Oud 30 augustus 2011, 08:31   #686
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Ik heb 4 jaar latijn gedaan. Ik heb er nooit iets aan gehad. Het heeft me zeker niet geholpen bij mijn ingenieursopleiding die ik voortijdig heb moeten afbreken.
Ge kunt natuurlijk een heel slechte leraar Latijn gehad hebben he. Er zijn een heel pak mensen die een heel slechte indruk van wiskunde hebben omdat ze een slechte leraar hadden. Normaal gezien is Latijn niet (enkel maar) van buiten blokken, maar taalkundig inzicht krijgen. Het taalkundig ontcijferen van een tekst zonder veel intuitie kunnen te gebruiken om te "raden" wat er "ongeveer" zal staan, maar voortgaan op alle grammaticale indicaties. (een erudiet doet het zo niet natuurlijk, maar een middelbare school student wel) Bij "keuzemogelijkheden" de logica van de tekst in 't oog houden om geen onzinnigheden te vertellen. Dat scherpt het denkvermogen aan. Ja, ge moet natuurlijk wel wat van buiten kennen, zoals bij elke taalkundige richting. Als ge uw woordenschat, uw vervoegingen en uw uitzonderingen niet kent in ongeveer gelijk welke taal, dan brabbelt ge er ook maar op los he, en dan leest ge ook "onzinnige" teksten.
Het leuke aan een dode taal is dat ze niet meer gesproken wordt, en dat het dus LOUTER een intellectuele oefening is, en dat het zinloos is om kunnen te brabbelen "moi chercher station de train" of zo.

En verder is er het toch wel bijzonder interessante contact met auteurs van 2000 jaar geleden, hoe die over bepaalde aspekten van de maatschappij dachten, hoe die bepaalde grappen vertelden en dergelijke.
Oud 30 augustus 2011, 10:08   #687
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik kan het niet beter zeggen.
Of bedoel je, ik kan het beter niet zeggen.
Oud 30 augustus 2011, 10:10   #688
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Als ik Catullus niet had gelezen, wist ik niet wat mentula betekent...
Oud 30 augustus 2011, 10:21   #689
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Als ik Catullus niet had gelezen, wist ik niet wat mentula betekent...
Dan moet je op WikipediA kijken dan hoef je Cattullus niet te lezen. Te eenvoudig waarschijnlijk.
Oud 30 augustus 2011, 12:56   #690
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Ik begrijp uw standpunten wel hoor. Maarrrrreuch.... Wat gaan uw kritische volwassenen met een ruim wereldbeeld doen als de kraan in de badkamer lekt?

Begrijp je?

Fred.
Een kritisch volwassene kan, als hij dat wil, een boek over brikoleren kopen, wat materiaal en zelf leren een kraan repareren, als zijn iphone hem vertelt dat een loodgieter te duur is, he. En de eerste twee keren zal hij misschien een stommiteit doen. Ik spreek uit ervaring.

Een loodgieter die enkel maar geleerd heeft om kranen te repareren zal nooit iets van de wereld snappen, en door de eerste de beste populist overtuigd worden.
Oud 30 augustus 2011, 13:17   #691
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een kritisch volwassene kan, als hij dat wil, een boek over brikoleren kopen, wat materiaal en zelf leren een kraan repareren, als zijn iphone hem vertelt dat een loodgieter te duur is, he. En de eerste twee keren zal hij misschien een stommiteit doen. Ik spreek uit ervaring.
Juist. Maar een degelijke zinken of koperen dakgoot leggen zal echt niet lukken hoor. Zelfs een eenvoudig muurtje metselen (dat recht blijft staan ) is niet zo simpel als het lijkt.

Citaat:
Een loodgieter die enkel maar geleerd heeft om kranen te repareren zal nooit iets van de wereld snappen, en door de eerste de beste populist overtuigd worden.
Dat is inderdaad waar. Maar ergens heb ik toch het gevoel dat de hoger opgeleiden soms een beetje wereldvreemd zijn, teveel theoretisch gericht, terwijl de loodgieter in de dagdagelijkse praktijk veel beter zijn plan zal trekken in geval van nood.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2011, 13:25   #692
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ge kunt natuurlijk een heel slechte leraar Latijn gehad hebben he. Er zijn een heel pak mensen die een heel slechte indruk van wiskunde hebben omdat ze een slechte leraar hadden. Normaal gezien is Latijn niet (enkel maar) van buiten blokken, maar taalkundig inzicht krijgen. Het taalkundig ontcijferen van een tekst zonder veel intuitie kunnen te gebruiken om te "raden" wat er "ongeveer" zal staan, maar voortgaan op alle grammaticale indicaties. (een erudiet doet het zo niet natuurlijk, maar een middelbare school student wel) Bij "keuzemogelijkheden" de logica van de tekst in 't oog houden om geen onzinnigheden te vertellen. Dat scherpt het denkvermogen aan. Ja, ge moet natuurlijk wel wat van buiten kennen, zoals bij elke taalkundige richting. Als ge uw woordenschat, uw vervoegingen en uw uitzonderingen niet kent in ongeveer gelijk welke taal, dan brabbelt ge er ook maar op los he, en dan leest ge ook "onzinnige" teksten.
Het leuke aan een dode taal is dat ze niet meer gesproken wordt, en dat het dus LOUTER een intellectuele oefening is, en dat het zinloos is om kunnen te brabbelen "moi chercher station de train" of zo.

En verder is er het toch wel bijzonder interessante contact met auteurs van 2000 jaar geleden, hoe die over bepaalde aspekten van de maatschappij dachten, hoe die bepaalde grappen vertelden en dergelijke.

Vind ik nu eens ook. Op het moment zelf had ik een broertje dood aan Latijn en ben enkel maar in die richting gebleven omdat mijn vrienden er toen inzaten. Achteraf wel blij aangezien het me kon helpen om makkelijker grote cursussen te doorbladeren. Daarenboven zonder zelfs een woordje spaans of italiaans geleerd te hebben versta ik meestal de context van bijvoorbeeld spaanse krantenartikels.
Bollywood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2011, 13:27   #693
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik begrijp uw standpunten wel hoor. Maarrrrreuch.... Wat gaan uw kritische volwassenen met een ruim wereldbeeld doen als de kraan in de badkamer lekt?

Begrijp je?

Fred.
Enne, aan wie krijgt die dure loodgieter zijn werk verkocht als er alleen nog loodgieters en werklozen rondlopen ?
Oud 30 augustus 2011, 13:52   #694
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist. Maar een degelijke zinken of koperen dakgoot leggen zal echt niet lukken hoor. Zelfs een eenvoudig muurtje metselen (dat recht blijft staan ) is niet zo simpel als het lijkt.
Tuurlijk. Vanaf een zekere moeilijkheidsgraad iedereen zijn vak, he.

Citaat:
Dat is inderdaad waar. Maar ergens heb ik toch het gevoel dat de hoger opgeleiden soms een beetje wereldvreemd zijn, teveel theoretisch gericht, terwijl de loodgieter in de dagdagelijkse praktijk veel beter zijn plan zal trekken in geval van nood.
Dat is omdat jij de "dagdagelijkse praktijk" juist beperkt tot het soort van handelingen waar mensen met vakopleidingen nu precies hun job doen. Stop een loodgieter op een wetenschappelijke conferentie of in een ingenieursbureau of in een front room van een bank, en het zal die loodgieter zijn die "nogal wereldvreemd" lijkt. Het is omdat je de loodgieter met iemand anders in "loodgieters omstandigheden" vergelijkt dat hij het voordeel heeft. Hoe verder je van je "opleidingswereld" bevindt, hoe onhandiger je natuurlijk overkomt.
Oud 30 augustus 2011, 14:03   #695
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik moet dat ook niet kunnen. Voor die paar keer in een mensenleven dat onze dakgoot moet vervangen worden, bestaan er stielmannen. Een kraan of lavabo vervangen, een nagel in de muur kloppen of een fiets repareren heb ik van mijn pa geleerd (die overigens ook een klassieke opleiding heeft gehad). Voor dat soort zaken hoef je niet naar school te gaan als je er niet je broodwinning van wil maken.

De vaardigheden uit de lessen Latijn heb ik daarentegen wel dagelijks nodig in mijn job als vertaler.
Oud 30 augustus 2011, 14:12   #696
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat is omdat jij de "dagdagelijkse praktijk" juist beperkt tot het soort van handelingen waar mensen met vakopleidingen nu precies hun job doen.
Ik drukte mij niet duidelijk genoeg uit, ik bedoelde eigenlijk vooral de basisbehoeften: voor eten en drinken zorgen, een dak boven je hoofd enz.. allez overleven hé. Het soort zaken waar hoger opgeleiden niet meer aan denken omdat iemand anders het voor hen doet. Het zou goed zijn om hoger opgeleiden zo nu en dan eens iets heel elementairs te laten doen. Zelfs WC potten kuisen Op die manier houden ze kontakt met de basis.

Fred.
Oud 30 augustus 2011, 14:15   #697
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Ik moet dat ook niet kunnen. Voor die paar keer in een mensenleven dat onze dakgoot moet vervangen worden, bestaan er stielmannen.
Ja, maar dat is nu net mijn punt: binnenkort zijn die er niet meer, die stielmannen. Dat is nu al 50 jaar bezig dat men neerkijkt op technische beroepen. Het gevolg is dat niemand nog een stiel wil leren.

Fred.
Oud 30 augustus 2011, 14:37   #698
subocaj

Standaard

Citaat:
Tuurlijk. Vanaf een zekere moeilijkheidsgraad iedereen zijn vak, he.
Dat is omdat jij de "dagdagelijkse praktijk" juist beperkt tot het soort van handelingen waar mensen met vakopleidingen nu precies hun job doen. Stop een loodgieter op een wetenschappelijke conferentie of in een ingenieursbureau of in een front room van een bank, en het zal die loodgieter zijn die "nogal wereldvreemd" lijkt. Het is omdat je de loodgieter met iemand anders in "loodgieters omstandigheden" vergelijkt dat hij het voordeel heeft. Hoe verder je van je "opleidingswereld" bevindt, hoe onhandiger je natuurlijk overkomt.
Tegenwoordig word ook in hogere echelons teveel
opgedeeld. Als een industrieel ingenieur een mooi en goed ontwerp uittekent voor bijvoorbeeld een pneumatisch aangestuurd hydraulisch circuit en na uitvoering van de werken aanwezig is bij de test, merk je tegenwoordig dat ze in theorie en symbolen op plan zeer goed zijn, maar als hij dan vraagt, wijzend naar een pomp en regelbare smoring, wat dat is, stel ik me toch vragen bij de praktische kennis van deze goede man. Misschien vind jij dat niet nodig, maar hij zal bij een eventueel defect toch het werkvolk moeten kunnen aansturen voor de herstelling. Vooral omdat in deze tijd van besparingen de back-up van de normale onderhoud technieker dikwijls is weggesaneerd.
Oud 30 augustus 2011, 14:42   #699
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, maar dat is nu net mijn punt: binnenkort zijn die er niet meer, die stielmannen. Dat is nu al 50 jaar bezig dat men neerkijkt op technische beroepen. Het gevolg is dat niemand nog een stiel wil leren.

Fred.
Alleen domme mensen kijken neer op technische beroepen. Alleen domme mensen denken dat burgies wereldvreemde nerds zijn die in de praktijk onhandig zijn.

Laatst gewijzigd door pajoske : 30 augustus 2011 om 14:44.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2011, 14:52   #700
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Fred.
Vandaar dat ik eerder zei: maak het technisch onderwijs beter en aantrekkelijker, zodat mensen hun kinderen niet naar het ASO sturen louter omwille van de status. Het ASO is net bedoeld voor kinderen met weinig aanleg of interesse in techniek. En een vak als Latijn (of toch op z'n minst een vak Algemene Taalkunde) kan zeker nuttig zijn in bepaalde richtingen van het ASO.

Laatst gewijzigd door Johan217 : 30 augustus 2011 om 14:54.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be