Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 4 september 2011, 20:42   #221
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
En de uitverkoop aan de EU dan?
Daarover verschillen we van mening - ik vind dat geen uitverkoop - ze hebben enkel iets te zeggen als een land zelf geen orde op zaken stelt. Dat is ook normaal vind ik - de euro kan niet blijven bestaan als landen als Griekenland blijven onverantwoord te doen omdat ze kunnen free-riden. En de crisis was veel erger geweest zonder de euro - vergelijk Ijsland en Ierland maar, alsook de reactie van Ijsland na het ineenstorten van hun munt (lid van EU/euro willen worden).

Als Belgie zelfs verantwoordelijkheid neemt, heeft de EU zich niet te moeien, maar met de PS zal dat niet voor morgen zijn...

Verder vind ik dat het twee aparte kwesties zijn en het niet nuttig is van ze door elkaar te halen.

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 4 september 2011 om 20:45.
Salvadorii is offline  
Oud 4 september 2011, 20:44   #222
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Daarover verschillen we van mening - ik vind dat geen uitverkoop - ze hebben enkel iets te zeggen als een land zelf geen orde op zaken stelt. Dat is ook normaal vind ik - de euro kan niet blijven bestaan als landen als Griekenland blijven onverantwoord te doen omdat ze kunnen free-riden. En de crisis was veel erger geweest zonder de euro - vergelijk Ijsland en Ierland maar, alsook de reactie van Ijsland na het ineenstorten van hun munt (lid van EU/euro willen worden).

Als Belgie zelfs verantwoordelijkheid neemt, heeft de EU zich niet te moeien, maar met de PS zal dat niet voor morgen zijn...
Hebt gij eigenlijk wel enig idee hoeveel van de Belgische wetten en Vlaamse decreten en zelfs gemeentelijke reglementen gebaseerd zijn op dictaten vanuit de EU?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 4 september 2011, 20:48   #223
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hebt gij eigenlijk wel enig idee hoeveel van de Belgische wetten en Vlaamse decreten en zelfs gemeentelijke reglementen gebaseerd zijn op dictaten vanuit de EU?
Dat klopt,maar welke partijen zitten er ook alweer in de federale regering die dit hebben goedgekeurd...
Svennies is offline  
Oud 4 september 2011, 20:49   #224
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Dat klopt,maar welke partijen zitten er ook alweer in de federale regering die dit hebben goedgekeurd...
En in de Vlaamse regering en in de lokale overheden. ALLE partijen hebben keer op keer die uitverkoop mee goedgekeurd. Ja, ook N-VA en het VB. Allemaal.

't Zijn dus allemaal volksverraders.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 4 september 2011, 20:50   #225
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Die cijfers zijn misleidend omdat het meestal gaat over zeer banale zaken, bvb veiligheidsvoorschriften voor een elektrisch apparaat, wat als 'parma ham' verkocht mag worden etc - en hoewel ze banaal zijn zijn zulke regels nodig om één markt te creeren waar iedereen op gelijke voet staat - zeker als klein land is dat belangrijk voor ons , zelfs noodzakelijk voor onze welvaart. En als je in een groep regels afspreekt is het normaal dat men niet altijd zijn zin krijgt.

En dat zijn geen dictaten van de 'EU' - de EU is niets meer dan een verzameling van de vertegenwoordigers van zijn lidstaten (of regeringsleiders, of parlementsleden), de commisie kan zo goed als niet op eigen houtje.
Oud 4 september 2011, 20:52   #226
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel om eerlijk te zijn heb ik daar geen enkel idee van. Af en toe wordt er een onpopulaire maatregel genomen en schuiven ze de schuld op de EU maar anders zou ik het niet weten.
stuyckp is offline  
Oud 4 september 2011, 20:53   #227
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
En in de Vlaamse regering en in de lokale overheden. ALLE partijen hebben keer op keer die uitverkoop mee goedgekeurd. Ja, ook N-VA en het VB. Allemaal.

U gaat ervan uit dat we nadeel gaan ondervinden van Europese maatregelen. Kan je een concreet voorbeeld geven ?
stuyckp is offline  
Oud 4 september 2011, 20:54   #228
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kijk, om één markt te hebben, wat van levensbelang is voor een klein land met een open economie a la Belgie en vooral Vlaanderen (80% van de export van Belgie), moet men gemeenschappelijke regels hebben. Idem ditto voor één munt. Ge kunt ook geen voetbalwedstrijd hebben waar één ploeg volgens een setje regels speelt en de tegenstander volgens een ander setje, dat spreekt toch voor zich? En het zijn geen diktaten - er wordt democratisch gestemd, of door de EU-parlementsleden of door de regeringsleiders.
Oud 4 september 2011, 20:55   #229
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Die cijfers zijn misleidend omdat het meestal gaat over zeer banale zaken, bvb veiligheidsvoorschriften voor een elektrisch apparaat, wat als 'parma ham' verkocht mag worden etc - en hoewel ze banaal zijn zijn zulke regels nodig om één markt te creeren waar iedereen op gelijke voet staat - zeker als klein land is dat belangrijk voor ons , zelfs noodzakelijk voor onze welvaart. En als je in een groep regels afspreekt is het normaal dat men niet altijd zijn zin krijgt.

En dat zijn geen dictaten van de 'EU' - de EU is niets meer dan een verzameling van de vertegenwoordigers van zijn lidstaten (of regeringsleiders, of parlementsleden), de commisie kan zo goed als niet op eigen houtje.
Dit kan toch niet de uitverkoop zijn waar Txiki op doelt of wel ?
stuyckp is offline  
Oud 4 september 2011, 20:56   #230
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Wel om eerlijk te zijn heb ik daar geen enkel idee van. Af en toe wordt er een onpopulaire maatregel genomen en schuiven ze de schuld op de EU maar anders zou ik het niet weten.
Wat vaak gebeurt is dat een partij het in de EU goedkeurt om achteraf te zeggen tegen de eigen kiezers 'maar we moeten van Europa, t heeft niets met ons te maken' - lafheid en hypocrisie...
Oud 4 september 2011, 20:58   #231
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Euhhm ,het is alléén de federale die beslist over de europese aangelegenheden..
Svennies is offline  
Oud 4 september 2011, 20:58   #232
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U gaat ervan uit dat we nadeel gaan ondervinden van Europese maatregelen. Kan je een concreet voorbeeld geven ?
Het enige waar ik van uit ga, mister N-VA, is Vlaamse soevereiniteit. Zegt u dat iets? Dat is alleszins niet wat gij en uw partij nastreven.

En als gij nog moet zoeken naar nadelen van Europese maatregelen, dan vraag ik mij af waar ge mee bezig bent, mister N-VA.

Leest gij eigenlijk nog wel eens iets? Bijvoorbeeld de toespraak van Liégeois waarin hij het migratiesysteem in Europa aanklaagt? Migratie, dat is toch ook waar uw partij zo mee bezig is he?
Txiki is offline  
Oud 4 september 2011, 20:59   #233
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euhhm ,het is alléén de federale die beslist over de europese aangelegenheden..
waaaat???

miljaar.... zeg dat het niet waar is, he...

Citaat:
Vlaanderen en EU-beleid

Het ‘foro interno, foro externo’ principe dat stelt dat de Belgische deelstaten ook verantwoordelijk zijn voor de internationale aspecten van hun bevoegdheden, wordt eigenlijk ook doorgetrokken binnen de Vlaamse overheid. Zo staat elke vakadministratie en vakminister in voor de opvolging van hun beleidsveld op Europees niveau.

Beleidsvelden waar het beleid in grote mate op Europees niveau wordt uitgetekend zoals bv. Landbouw of Leefmilieu, worden daarom gekenmerkt door administraties met een groot aantal beleidsmedewerkers die zich op EU-dossiers richten of hebben soms zelfs een aparte afdeling of team voor de opvolging van Europese en internationale aangelegenheden.

Voor dossiers of thema’s die echter raken aan de bevoegdheid van meerdere vakadministraties, treedt het Departement internationaal Vlaanderen op als trekker. Via overleg wordt werk gemaakt van gemeenschappelijke Vlaamse standpunten. Het kan gaan over dossiers die eerder beperkt zijn in de tijd, maar ook over thema’s die veelal permanent aan de orde zijn.

Op de volgende webpagina’s kan u meer informatie vinden over drie van dergelijke ‘beleidsdomeinoverschrijdende’ dossiers waar het Departement internationaal Vlaanderen instaat voor de opvolging, met name het cohesiebeleid, het EU-handelsbeleid en het zogeheten ‘meerjarig financieel kader’ over het EU-budget voor de periode 2014-2020.
Txiki is offline  
Oud 4 september 2011, 21:01   #234
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dit kan toch niet de uitverkoop zijn waar Txiki op doelt of wel ?
Met uitverkoop bedoelt hij de nieuwe controles en sancties die de EU kan nemen als landen hun budgetten niet onder controle krijgen (denk ik). Maar die zijn nodig omdat men anders freeriders a la Griekenland krijgt die zelfs de goede leerlingen de dieperik mee insleuren.

Ik snap ook niet wat het probleem is om het 'recht' om roekeloos om te gaan met de staatsfinancieen op te geven... ik heb ook geen probleem met ons 'recht' om Belgie met radioactieve afval te besproeien op te geven bvb...
Oud 4 september 2011, 21:03   #235
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met uitverkoop bedoelt hij de nieuwe controles en sancties die de EU kan nemen als landen hun budgetten niet onder controle krijgen (denk ik). Maar die zijn nodig omdat men anders freeriders a la Griekenland krijgt die zelfs de goede leerlingen de dieperik mee insleuren.

Ik snap ook niet wat het probleem is om het 'recht' om roekeloos om te gaan met de staatsfinancieen op te geven... ik heb ook geen probleem met ons 'recht' om Belgie met radioactieve afval te besproeien op te geven bvb...
Met uitverkoop aan EU bedoel ik het vrijwillig afstaan van soevereiniteit aan de EU. Zodat er hier geen beleid meer gevoerd kan worden dat in het belang is van de mensen die hier wonen, leven en werken. Nee, Vlaanderen wordt radertje in een machine. Waar we als gewoon volk niks over te zeggen hebben en niks te controleren hebben.
Txiki is offline  
Oud 4 september 2011, 21:06   #236
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
waaaat???

miljaar.... zeg dat het niet waar is, he...
Ja wat, heu wat,de Vlaamse regering in nog altijd onderhorig aan de federale regering wat het uiteindelijk beslissingsrecht betreft...
Svennies is offline  
Oud 4 september 2011, 21:09   #237
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja wat, heu wat,de Vlaamse regering in nog altijd onderhorig aan de federale regering wat het uiteindelijk beslissingsrecht betreft...
waaaaaaaaaaaat????? maar dat is toch om van te bleiten, he
Txiki is offline  
Oud 4 september 2011, 21:11   #238
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Met uitverkoop aan EU bedoel ik het vrijwillig afstaan van soevereiniteit aan de EU. Zodat er hier geen beleid meer gevoerd kan worden dat in het belang is van de mensen die hier wonen, leven en werken. Nee, Vlaanderen wordt radertje in een machine. Waar we als gewoon volk niks over te zeggen hebben en niks te controleren hebben.
Soevereiniteit wordt niet afgestaan zozeer als gepoelt: en volgens mij is dat noodzakelijk en onvermijdelijk.

Bovendien is de staatsfinancieen mogen omzeep helpen een recht die Belgie beter niet heeft. Zoals ik al zei: moesten onze staatschuld en begrotingstekort onder controle zijn, maw op een duurzame manier beheerd worden, zou de EU zich niet moeien en zeker niks kunnen opleggen. Nu profiteren we welvan de euro maar we komen onze plichten niet na, en dat is onhoudbaar.
Oud 4 september 2011, 22:32   #239
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Op dit ogenblik proberen sommigen met mij te achterhalen wat een volksverrader is en wat een volksverrader uitvreet.

We bereikten ondertussen nog een overeenstemming wat een volk is, doch waarschijnlijk bestaan er meerdere categorieën, de etnische en de niet-etnische volkeren opdeling.

Voorlopig is nog onduidelijk op welke manier een volk verraden kan.
Wat dacht je van:

Een volksverrader is iemand die zichzelf als lid van een bepaald volk (etnisch of niet-etnisch) beschouwt (dit staat los van de nationaliteit!) en door dat volk ook als lid beschouwd wordt, maar toch systematisch en doelbewust tegen de belangen van dat volk in handelt, en dit op een manier/niveau dat dat volk wel degelijk treft en er schade van ondervindt.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.

Laatst gewijzigd door Nebur : 4 september 2011 om 22:32.
Nebur is offline  
Oud 4 september 2011, 22:35   #240
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor niks? Bon, dan zijt ge heel egoistisch en pricipes kent ge niet blijkbaar... mij niet gelaten...
Sorry, maar dit is je reinste onzin. Ikzelf ben ook overtuigd Vlaams-nationalist, maar mijn leven staat me toch nog nauwer aan het hart dan mijn Vlaams-nationalisme. Ik ben niet bereid te sterven voor Vlaanderen. Toch vind ik dat ik iemand met principes ben. Wat egoïsme hiermee te maken heeft, is me al helemaal onduidelijk.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be