Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2011, 07:39   #241
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door karo Bekijk bericht
Je mist volledig de boodschap Paul, je weet heel goed wat ik bedoel. Als je wil kunnen we in detail treden. De levensverwachting in Cuba ligt gelijk aan die van de VS. Kindersterfte in Cuba ligt lager dan die van de VS. Als ik moet kiezen tussen de VS en Cuba kies ik toch Cuba, ik zou niet graag in de VS wonen en afhankelijk moeten worden van hun sociale zekerheid. Die is daar namelijk niet. Er zijn daar mensen die al hun bezittingen kwijt zijn ten gevolge van een ziekte?
Kijk ik ben natuurlijk een van die mensen die in de VS meer zou waarmaken dan in CUBA, dus sorry maar mijn liefde gaat toch wel naar het superieur economisch model. Trouwens het sociale volgt wel de economische realiteit, nogmaals dus armoede isrelatief.

En cuba heeft gewoon geluk dat ze daar een genie van een minister van volksgezondheid hebben, apotheker concepcion campa noemt ze.

http://avilian.co.uk/2011/02/cuba-an...c-cooperation/
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 08:14   #242
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Het is niet nodig het zover te gaan zoeken.
Niet gevolgd hoeveel meer Engelse studenten zich aan de universiteit van Maastricht hebben ingeschreven, omdat ze het inschrijfgeld in Engeland niet meer kunnen betalen?
Dit is in Europa en breid zich uit over gans Europa. Ik heb vandaag het debat gevolgd in de Duitse Bundestag. Zielige vertoning van de meerderheidspartijen.
Wat hogere studies betreft zijn er twee visies. Een principe waar men wil van uitgaan in de meeste gevallen, is dat er een soort loskoppeling moet zijn tussen de weelde van de ouders, en de economische mogelijkheden door studie van de volgende generatie. Maw, mensen die bekwaam zijn, maar bescheiden ouders hebben, moeten een mogelijkheid hebben om tot volle ontplooiing te komen: dat is economisch beter dan indien men enkel maar bekwamen met rijke ouders de mogelijkheid geeft om zich verder te ontwikkelen, omdat er gewoon veel minder van zijn.

Maar de vraag is maar in welke mate hogere studies daadwerkelijk een economische meerwaarde zijn. Je kan hogere studies ook zien als een vorm van "luxe", als een vorm van intellectueel entertainment of intellectuele bevrediging, waar niet noodzakelijk een grote economische meerwaarde tegenover staat. En daar kan je natuurlijk over discussieren of het aan de gemeenschap is om dat entertainment aan iedereen uit te delen, of enkel maar aan zij die het (via hun ouders) kunnen veroorloven.

Als men vindt dat intellectueel amuzement voor iedereen moet, dan moet men hoger onderwijs sterk subsidieren. Het is een beetje alsof men belastingen gaat heffen om gratis toegang te geven tot Euro Disney of Walibi of zo. Dat kan een keuze zijn.

Als men hogere studies echter ziet als een economische investering, dan is het enige wat er nodig is, renteloze leningen om die studies te financieren. Inderdaad, als studies zo een grote economische meerwaarde hebben dan zal de student een nuttige investering doen, en zal zijn winst door die studies (zijn hogere inkomsten hierdoor in zijn verdere carriere) ruimschoots de kost van die studies overstijgen. Maw, die renteloze lening was een heel goeie investering. Hij kan die zonder problemen terugbetalen.

Als de student denkt dat hij die lening maar met moeite zal kunnen terugbetalen, dan wil dat gewoon zeggen dat zijn studie economisch niet rendabel is: dat de *economische* meerwaarde van zijn diploma minder waard is dan de kost om dat diploma te bekomen. In dat geval was zijn studie een verlieslatende operatie die meer kost dan ze opbrengt.

Maar als hij het "gratis" kan bekomen (ttz, als anderen zijn studies betalen) dan gaat hij daar natuurlijk wel van profiteren. Maw, in dat geval heeft de maatschappij het netto verlies betaald, en ze had minder geld verloren had ze dat geld direct aan die gast gegeven en hem niet laten studeren. Hij had ook meer geld bekomen dan door zijn studie.
Oud 8 september 2011, 08:16   #243
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Kijk ik ben natuurlijk een van die mensen die in de VS meer zou waarmaken dan in CUBA, dus sorry maar mijn liefde gaat toch wel naar het superieur economisch model.
Zet mij op de juiste plaats en ik maak mijzelf rijker in Cuba dan in de VS want ik heb totaal geen problemen ermee om mij corrupt te verrijken
Oud 8 september 2011, 08:29   #244
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Kijk ik ben natuurlijk een van die mensen die in de VS meer zou waarmaken dan in CUBA, dus sorry maar mijn liefde gaat toch wel naar het superieur economisch model. Trouwens het sociale volgt wel de economische realiteit, nogmaals dus armoede isrelatief.

En cuba heeft gewoon geluk dat ze daar een genie van een minister van volksgezondheid hebben, apotheker concepcion campa noemt ze.

http://avilian.co.uk/2011/02/cuba-an...c-cooperation/
Dat is best mogelijk, maar stel dat jij na een tegenslag afhankelijk moet worden van de sociale zekerheid? Kanker of zo? Ik denk dat je het dan snel zult staan janken om terug te komen.
karo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 08:38   #245
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Weet je hoeveel Vs studenten er in Cuba op de schoolbanken zitten? Weet jij hoeveel mensen het slechter hebben in de VS dan de mensen in Cuba, ondanks de boycot tegen Cuba is Cuba nog steeds in staat zijn bevolking te voorzien in hun noden. In tegenstelling tot wat ik in de VS dezer dagen zie.
Bent u goed gebrainwashed zeg. Maar ja, ik kan wel begrijpen dat éénpartij-dictaturen meer uw ding zijn.
Ik merk overigens dat u zedig zwijgt over het aantal mensen dat uw Cubaans paradijs ontvlucht om naar de Amerikaanse hel te gaan. Zij weten het waarschijnlijk allemaal niet zo goed als u.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 08:44   #246
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Het is niet nodig het zover te gaan zoeken.
Niet gevolgd hoeveel meer Engelse studenten zich aan de universiteit van Maastricht hebben ingeschreven, omdat ze het inschrijfgeld in Engeland niet meer kunnen betalen?
Dit is in Europa en breid zich uit over gans Europa. Ik heb vandaag het debat gevolgd in de Duitse Bundestag. Zielige vertoning van de meerderheidspartijen.
Wie trekt er meer internationale studenten aan? De Engelse universiteiten of de Nederlandse?
Oud 8 september 2011, 08:49   #247
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Bent u goed gebrainwashed zeg. Maar ja, ik kan wel begrijpen dat éénpartij-dictaturen meer uw ding zijn.
Ik merk overigens dat u zedig zwijgt over het aantal mensen dat uw Cubaans paradijs ontvlucht om naar de Amerikaanse hel te gaan. Zij weten het waarschijnlijk allemaal niet zo goed als u.
Feiten jozef, geen verwijten en geen persoonlijk gedoe. Het gaat niet over mij Jozef al lijkt het erop dat ik voor u ook wel een leuk onderwerp ben.

US Medical Students in Cuba

http://www.medicc.org/ns/index.php?p=4&s=28
Oud 8 september 2011, 08:50   #248
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie trekt er meer internationale studenten aan? De Engelse universiteiten of de Nederlandse?
Dat hangt af van uw rijdom, wie kan er dure studies betalen en moet onderwijs niet voor iedereen toegangkelijk zijn?
Oud 8 september 2011, 09:06   #249
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Dat hangt af van uw rijdom, wie kan er dure studies betalen en moet onderwijs niet voor iedereen toegangkelijk zijn?
Er bestaat opok zoiets als studiebeurzen. Maar u meent dat de gewone belastingbetaler integraal moet betalen voor de opleiding van toekomstige dokters, ingenieurs enz; ongeacht hun financiële draagkracht. Een vrij a-sociaal standpunt.
Oud 8 september 2011, 09:07   #250
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Feiten jozef, geen verwijten en geen persoonlijk gedoe. Het gaat niet over mij Jozef al lijkt het erop dat ik voor u ook wel een leuk onderwerp ben.

US Medical Students in Cuba

http://www.medicc.org/ns/index.php?p=4&s=28
Welnnen, u negeert juist de feiten: mensen vluchten van Cuba naar de VS omdat ze daar een beter leven vinden, minder onderdrukking, enz.
Oud 8 september 2011, 09:08   #251
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Je mist volledig de boodschap Paul, je weet heel goed wat ik bedoel. Als je wil kunnen we in detail treden. De levensverwachting in Cuba ligt gelijk aan die van de VS. Kindersterfte in Cuba ligt lager dan die van de VS. Als ik moet kiezen tussen de VS en Cuba kies ik toch Cuba, ik zou niet graag in de VS wonen en afhankelijk moeten worden van hun sociale zekerheid. Die is daar namelijk niet. Er zijn daar mensen die al hun bezittingen kwijt zijn ten gevolge van een ziekte?
De cubanen die naar de VS vluchten zijn het niet met u eens. Maar u verkiest natuurlijk dictatuur boven democratie, dat weten we.
Oud 8 september 2011, 09:14   #252
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is best mogelijk, maar stel dat jij na een tegenslag afhankelijk moet worden van de sociale zekerheid? Kanker of zo? Ik denk dat je het dan snel zult staan janken om terug te komen.
wel nee hoor, ik ben hier in belgie zodanig afgeroomd, dat in dat geval ik zodanig veel geld ter mijne bescikking zou hebben dat ik moeiteloos alle kosten zou betalen. Maar enfin, in feite kost dat risico niet gek zoveel, als je weet dat zelfstandigen jaren aan een stuk de grote risico's betaalden en daar in feite niet zoveel moesten voor ophoesten
Oud 8 september 2011, 09:15   #253
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er bestaat opok zoiets als studiebeurzen. Maar u meent dat de gewone belastingbetaler integraal moet betalen voor de opleiding van toekomstige dokters, ingenieurs enz; ongeacht hun financiële draagkracht. Een vrij a-sociaal standpunt.
wie zegt dat studies gratis moeten zijn ? Waarom kunnen we daar geen 50% responsabilisering inbouwen in het kader vanonze krappe begroting zou dat inderdaad een goeie 'relief' zijn.
Oud 8 september 2011, 09:15   #254
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is de discussie die ik aansneed: moet het onderwijs voor iedereen die bekwaam is toegankelijk zijn *omwille van zijn economische return-on-investment* of *omwille van zijn intellectuele entertainment* ?

In het eerste geval volstaat een renteloze lening, nee ?
Oud 8 september 2011, 09:17   #255
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Welnnen, u negeert juist de feiten: mensen vluchten van Cuba naar de VS omdat ze daar een beter leven vinden, minder onderdrukking, enz.
De mensen trekken niet weg uit Cuba omwille van de redenen die jij denkt, ze vluchten weg omdat het land nog steeds onder een embargo zit, daarbij stel ik vast dat de VS enkel de Cubaanse vluchtelingen toelaat en vluchtelingen uit andere latijns amerikaanse landen negeert en tegenhoud MET ZELFS DE KOGEL!!!

Mensen in Cuba hebben het althans beter dan de andere latijns amerikaanse landen en zelfs beter dan de onderste lagen van de VS, daarbij zijn de vluchtelingen uit Cuba in tegenstelling tot de vluchtelingen uit andere latijns amerikaanse landen een minderheid. Het is vergelijkbaar met VS burgers die naar Canada emigreren om daar een beter leven te hebben.
Oud 8 september 2011, 09:19   #256
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
wie zegt dat studies gratis moeten zijn ? Waarom kunnen we daar geen 50% responsabilisering inbouwen in het kader vanonze krappe begroting zou dat inderdaad een goeie 'relief' zijn.
Dat lijkt mij te simplistisch en lineair. Ik ben het met u eens dat er een financiële responsabilisering moet zijn en dat het niet zo kan zijn dat men "gratis" studeert. Gratis bestaat trouwens niet, het is de belastingbetaler die betaalt.
Anderzijds dient er ook in zekere mate rekening gehouden worden met de sociaal-economische achtergrond van studenten om te beletten dat er onnodige drempels zijn voor armere studenten met potentieel. Een geconditioneerd studiebeurssysteem is daarvoor het aangewezen middel.
Oud 8 september 2011, 09:20   #257
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
De mensen trekken niet weg uit Cuba omwille van de redenen die jij denkt, ze vluchten weg omdat het land nog steeds onder een embargo zit, daarbij stel ik vast dat de VS enkel de Cubaanse vluchtelingen toelaat en vluchtelingen uit andere latijns amerikaanse landen negeert en tegenhoud MET ZELFS DE KOGEL!!!

Mensen in Cuba hebben het althans beter dan de andere latijns amerikaanse landen en zelfs beter dan de onderste lagen van de VS, daarbij zijn de vluchtelingen uit Cuba in tegenstelling tot de vluchtelingen uit andere latijns amerikaanse landen een minderheid. Het is vergelijkbaar met VS burgers die naar Canada emigreren om daar een beter leven te hebben.
Communisten kunnen het liegen toch niet laten. Beetje zielig eigenlijk.
Oud 8 september 2011, 09:22   #258
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Hoeveel Cubanen leven in de VS onder de armoedegrens? Of geloof je het sprookje dat alle Cubanen miljonair geworden zijn? De dictatuur van de Westerse boycot en de reclame voor de Amerikaanse droom heeft ervoor gezorgd dat Cubanen vertrokken zijn. Maar de droom is voor de meesten een nachtmerrie geworden.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 09:23   #259
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is de discussie die ik aansneed: moet het onderwijs voor iedereen die bekwaam is toegankelijk zijn *omwille van zijn economische return-on-investment* of *omwille van zijn intellectuele entertainment* ?

In het eerste geval volstaat een renteloze lening, nee ?
Onderwijs staat niet ten dienste van het kapitaal als dat wel zo zou zijn zullen we nog verder weg van een beschaving zijn dan nu.
Oud 8 september 2011, 09:24   #260
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Hoeveel Cubanen leven in de VS onder de armoedegrens? Of geloof je het sprookje dat alle Cubanen miljonair geworden zijn? De dictatuur van de Westerse boycot en de reclame voor de Amerikaanse droom heeft ervoor gezorgd dat Cubanen vertrokken zijn. Maar de droom is voor de meesten een nachtmerrie geworden.
Bent u eigenlijk al ooit in de VS geweest?
Niemand beweert overigens dat alle Cubanen die over de voorbije decennia naar de VS gevlucht zijn miljonair geworden zijn.
U beweert dat de droom voor "de meesten" onder hen een nachtmerrie is geworden. Welnu: hoeveel Cubanen zijn al teruggevlucht naar Cuba?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be