![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#381 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uiteraard moet je nu voor elke tussenstap GEEN extra belastingen gaan heffen, want anders ga je dubbel tellen. Het is het laatste bedrijf (de winkel, zeg maar) die de volle pot BTW betaalt, want van zijn verkoopprijs gaat de BTW af. Dat wil zeggen dat hij een lagere "effectieve" verkoopprijs krijgt dan de marktwaarde. Hierdoor moet hij dus AL ZIJN KOSTEN (de middelen die dienen om de meerwaarde te kreeren) ook aan lagere prijs kopen dan hij zou kunnen mocht er geen BTW zijn op de verkoopprijs. Bij die "middelen" horen ook alle gedoogde misbruiken. Het zijn kosten die hij maakt ook al zijn die niet erg efficient in zijn produktieproces, hij moet het allemaal betalen met de verkoopprijs min BTW. Hij gaat dus goederen en diensten aanschaffen aan een lagere prijs dan hij normaal zou doen zonder BTW. Maw, de toeleveringsbedrijven gaan ook minder kunnen vragen dan mocht er geen BTW op het eindprodukt gevraagd worden, en als alle kosten evenredig verdeeld worden, dan is die lagere prijs PRECIES gelijk aan wat het zou zijn mocht men daar BTW op geheven hebben. Voorbeeldje: stel ik verkoop een auto voor 10 000 Euro. Ik moet daarvan zeg maar 20% aan BTW aan de staat, voor mij is die verkoopprijs dus 8000 Euro. Stel dat ik als autoverkoper commerciele kosten heb, waaronder misbruiken van mijn personeel en zo, maar ook loonkosten en al wat ge wilt, gelijk aan 1000 Euro. Dat wil zeggen dat ik net in evenwicht ben als ik die auto voor 7000 Euro kan inkopen. Mijn "toegevoegde waarde" bestaat uit mijn commerciele prestatie die grotendeels bestaat uit misbruiken van mijn personeel en hun lonen. Da's niet efficient, maar goed, da's mijn zaak. Had ik geen 20% BTW moeten betalen, dan had ik mijn personeel en hun misbruiken kunnen fiancieren voor bijna 1200 Euro, en had ik de auto kunnen aankopen voor 8800 Euro of zo, maw 20% hoger dan wat ik kan omdat ik BTW betaal. Het is dus alsof de verkoper van de auto OOK 20% minder heeft gehad, dus "BTW heeft betaald". En zo schuift dat door.
![]() |
![]() |
#382 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen antwoord dus.
![]() |
![]() |
![]() |
#383 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je zou "algemeen belang" kunnen definieren als een (al dan niet gewogen ?) gemiddelde van al die subjectieve eigenbelangen, maar dat is heel moeilijk, want hoewel je natuurlijk als subject heel goed weet wat je zelf aangenaam vindt, is dat moeilijk te weten voor een andere, en kan je zelfs de communicatie van de andere daarover niet betrouwen. Hoewel het "algemeen belang" als concept van gemiddelde der subjectieve eigenbelangen dus wel kan ingevoerd worden, is het onmogelijk te kennen door een subject. Eigenbelang voor een subject is dus veel duidelijker gedefinieerd en kenbaar dan algemeen belang voor een subject. Bovendien stelt zich de vraag van de weegfunctie.
![]() |
![]() |
#384 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#385 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Uw antwoord is even betekenisloos omdat je zelf het antwoord niet kent op je eigen vragen en in je filosofische overpeinzingen, je eigen hebt vastgereden. Meestal eindigen zo mensen in de psychiatrie.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#386 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#387 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#388 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zie de enkele overpeinzingen van Patrick; maar daar kan best nog wat aan uitgebreid worden; en allemaal niet al te goed voor de notie van het algemeen belang. Wil je dat ik die vragen beantwoord - en derhalve een argument maak tegen het algemeen belang? Ga jij dan de vragen beantwoorden en trachten een argument te maken voor het algemeen belang? Daarom dat ik de vragen stel aan een verdediger van het algemeen belang. In de hoop om antwoorden te krijgen die de notie niet problematisch maken. Maar vermits er geen antwoorden op komen...
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 9 september 2011 om 11:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#389 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Enfin; de grote verdedigers van het algemeen belang kunnen eenvoudige problemen die in de filosofie al lang en breed bekend zijn over de notie 'algemeen belang' niet antwoorden.
Wat moeten we daar van concluderen, Subocaj en Karo?
![]() |
![]() |
![]() |
#390 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het klopt dat je niet kan zeggen over een ander individu wat die aangenaam vindt, maar je moet ook niet in andermans plaats beslissen wat voor hem of haar het individuele belang is. Bij algemeen belang gaat het erom dat je personen zoveel mogelijk de middelen geeft om zelf hun individuele deugden te kunnen ervaren. Er is werkelijk geen verschil met eigenbelang, behalve dat meer mensen een groot deel kunnen doen van wat zij hun belang vinden. Integendeel. De verdedigers ervan kunnen het even goed definiëren als tegenstanders eigenbelang kunnen definiëren. Laatst gewijzigd door Robinus V : 9 september 2011 om 11:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#391 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je zegt bijvoorbeeld 'de optelsom'; maar hoe tel je die zaken op? En wat als er conflicterende 'belangen' zijn? Wat als ik X wil en jij -x? Hoe 'tel' je die op? Als het via democratie gaat; hoe kan je marginale afwegingen in rekening nemen? (Denk aan de problematiek die Coase oplost in 'the problem of social cost'.) Citaat:
Citaat:
Je hebt bijvoorbeeld de notie van 'wat doe je met iemand die heel graag dure champagne drinkt en alleen zo gelukkig kan worden' altijd maar dure champagne geven? (Zo heb je een hele rits voorbeelden.) En een andere zaak; waarom zou alleen een 'belang' - een soort van hedonistisch preferentie voldoening - van belang zijn? Waarom is bijvoorbeeld de notie dat men behoort te produceren voor zijn eigen consumptie mogelijkheden, tenzij misschien heel goede redenen dat dit niet mogelijk is (gehandicapten, bijvoorbeeld) ook niet van belang? Dat heeft overigens secundaire effecten - boven het hedonistische preferentie voldoening - zoals incentives om effectief te produceren, persoonlijk zelfrespect en meer van dat fraais. Er is een bepaalde vorm van 'algemeen belang' dat wijsgerige verdedigbaar is, en dat is de vorm van regel-utilitarisme. Algemeen belang gaat daar dan niet over preferenties of preferentie voldoening, maar simpelweg over algemene regels vna interactie die sociale interactie mogelijk maken op vrijwillige voorwaarden, waardoor preferenties op de tweede orde maximaal bevredigd kunnen worden, met respect voor vrijwillige interactie en rechten. Enfin; ik denk niet dat je op de hoogte bent van de vele problemen die deze simpele zinnen met zich meebrengen.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 9 september 2011 om 12:03. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#392 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De notie 'individueel belang' is helemaal niet zo problematisch als algemeen belang. Ontologisch heeft dat een intrigerend statuut; dat wat de persoon belangrijk vindt, is zijn individueel belang en hij kan middelen hanteren om dat belang - of doel - na te streven. (Liefst zijn eigen middelen en niet die van anderen.) Er is een directe epistemische band tussen de persoon en 'zijn' belang, zijn doelen. De problemen met noties van 'algemeen belang' gaat erover dat je dit op een of andere manier allemaal moet samenbrengen om een bepaald 'algemeen belang' te definiëren. Het kunnen geen oppervlakkige zaken zijn zoals 'veiligheid' of 'economische zekerheid' om dat dit nog steeds niets zegt over de marginale afwegingen die daar mee gepaard gaan. (Nog een extra probleem boven op de gene die ik hier boven al heb vermeld.)
![]() |
![]() |
![]() |
#393 |
Europees Commissaris
|
![]() Kort samengevat:
Algemeen belang is de optelsom van alle individuele belangen, waarbij zoveel mogelijk individuen een zo hoog mogelijk welzijn ervaren. (reeds ongeveer gezegd) Om een zo hoog mogelijk individueel welzijn te ervaren draait het erom te doen wat waarschijnlijk het hoogste individueel welzijn oplevert. Daarvoor maak je inschattingen, die soms juist en soms onjuist blijken te zijn. Het zelf mogen maken van die inschattingen en het zelf mogen beslissen wat waarschijnlijk het best voor je is, lijkt op zichzelf bij te dragen aan dat welzijn. Bij eigenbelang draait het dus rond inschattingen. Achteraf kan blijken dat je beter dit of dat gedaan zou hebben, maar gemiddeld levert het maken van beslissingen een hoger individueel welzijn op dan wanneer je zomaar alles zijn gang laat gaan. Om een zo hoog mogelijk algemeen welzijn te bereiken draait het erom te doen wat waarschijnlijk de hoogste optelling van het individueel welzijn van iedereen oplevert. Daarvoor maak je inschattingen, die soms juist en soms onjuist blijken te zijn. Het zelf mogen maken van die inschattingen en het zelf mogen beslissen wat waarschijnlijk het best voor je is (democratie tegenover dictatuur, aristocratie, plutocratie, ...) lijkt op zichzelf bij te dragen aan dat welzijn. Bij algemeen belang draait het dus rond inschattingen. Achteraf kan blijken dat je beter dit of dat gedaan zou hebben, maar gemiddeld levert het maken van beslissingen een hoger algemeen welzijn op dan wanneer je zomaar alles zijn gang laat gaan. Zowel het probleem van individueel welzijn als het probleem van algemeen welzijn stelt zich bij elk systeem. Algemeen welzijn draait om de structuren die voor zoveel mogelijk mensen zo goed mogelijk zijn (=de vorm van samenleven met anderen, je kan ook structuren hebben bestaande uit twee mensen, structuren binnen structuren en structuren rond structuren) en individueel welzijn draait rond de manier van leven, waarbij je zoveel mogelijk genot nastreeft, binnen die structuren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#394 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben dus in zekere mate "corrupt" ten opzichte van de eigenaar van het bedrijf waar ik voor werk, ja. Ik gebruik middelen die mij werden toegestopt om mijn werk te doen, voor mijn eigen plezier. Op precies dezelfde manier dat een ambtenaar/politicus zijn beslissingsmacht misbruikt om zichzelf en zijn naasten plezier te doen, ipv het "algemeen belang" te dienen, waarvoor die macht hem werd toegestopt. Alleen beperkt in mijn geval de schade van mijn corruptie zich tot mijn werkgever, terwijl voor een staatsdienaar de draagwijdte van zijn onvermijdelijke corruptie veel groter is. Citaat:
![]() |
![]() |
#395 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe ga je dat proces maken? En waarom zou niet iedereen gewoon zeggen 'geef zoveel mogelijk aan mij, dat is goed voor iedereen!' zoals we nu zien in de parlementaire democratie. En dan nog alle andere problemen die je niet hebt geantwoord.
![]() |
![]() |
![]() |
#396 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vandaag de dag gebeurt dat voornamelijk door een kleine rijke elite, die eigenlijk enkel beslissen wat voor henzelf het beste is, maar het is een domme gedachte te denken dat het geen invloed heeft op die optelsom of dat die optelsom niet zou bestaan, want dan negeer je ook de individuele delen van de optelsom. Democratie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#397 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is enkel wanneer een grote meerderheid van mensen een regel inderdaad tot hun eigenbelang rekenen, dat die regel als algemene leefregel kan ingevoerd worden (bijvoorbeeld: verbod om te moorden). Citaat:
Maar zoals je in je tweede zin zegt, kan je vaststellen dat mensen MUTUEEL ZINVOLLE AKKOORDEN vanzelf wel zullen afsluiten. Op vrijwillige basis. Welnu, dat is kapitalisme, he.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 9 september 2011 om 12:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#398 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is het leuke voordeel van het marktproces. En daarnaast kan je natuurlijk nog solidariteit en gemeenschapswerk en al die belangrijke zaken hebben door vormen van (vrijwillige) collectieve actie. Niets mis mee. Citaat:
Beantwoord die eens allemaal aub.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 9 september 2011 om 12:55. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#399 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En wacht; als mensen niet gedwongen mogen worden...
wat als mensen hun middelen niet willen afstaan voor 'democratie' om daar over te beslissen; wat dan? Of zijn het eigenlijk niet hun middelen? Alles behoort eigenlijk toe aan iedereen?
![]() |
![]() |
![]() |
#400 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat, natuurlijk in de veronderstelling dat de beslissingen door een kleine groep personen genomen worden. Als de beslissingen door een grote groep personen genomen worden (Hoe neem je een beslissing met een grote groep personen ? Door te stemmen ?), dan ga je eerder bekomen dat het eigenbelang van een meerderheid het eigenbelang van een minderheid gaat schaden, zoals in 3 wolven en 2 schapen stemmen over het menu. Het is veel realistischer om ervan uit te gaan dat elkeen maar 1 ding doet, en dat is zijn eigenbelang dienen. Dat kan elk persoon als de beste. En dan iedereen zo veel mogelijk vrijheid van handelen te geven, zonder dwingelandij, door mutuele akkoorden te sluiten, om zichzelf zo veel mogelijk te bedienen. Wat niet wil zeggen dat er geen collectieve regels kunnen zijn die voor een overgrote meerderheid als in hun eigenbelang gezien worden en dus aan de hele maatschappij worden opgelegd. Maar merk het verschil tussen "overgrote meerderheid" en "gewone meerderheid". En zelfs daar moet men oppassen. Heksenjachten behoren dan nog steeds tot de mogelijkheden.
![]() |