Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 15 september 2011, 12:03   #41
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De NVA is uit de federale onderhandelingen gestapt omdat ze geen België meer wil.
Uiteraard, en omdat er blijkbaar geen schot kwam in een akkoord om Belgie op een propere manier op termijn op te doeken.

Wat er nu is gebeurd is nog erger, het zal nog nefaster worden de dag dat we Belgie opdoeken.
Oud 15 september 2011, 12:13   #42
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renaat6 Bekijk bericht
Wat gisteren, woensdagavond laat in de Wetstraat te Brussel te zien was, had men nooit voor mogelijk gehouden. Op het FDF na, vrijwel gans Franstalig België , en behalve het zieke VB, voor het grootste deel uit lucht bestaande N-VA en op sterven na dood LDD, ook de meerderheid van Nederlandstalig België, kon moeilijk zijn euforische blijheid onderdrukken over het 'evenwichtig' akkoord dat men had bereikt over BHV, de angel die de laatste acht jaar ons politieke bestel totaal wist te verzieken.
Nee, BHV is niet de angel die de laatste acht jaar het politieke bestel verziekte, het was een symptoom van hoe Belgie functioneert: namelijk als kolonisator van Vlaanderen, met de welwillendheid van nog net een krappe meerderheid in Vlaanderen.

Het zieke VB, het uit lucht bestaande N-VA en het op sterven na dode LDD stellen wel een kleine helft van het elektoraat voor, he. Nu, toegegeven, ze waren nog net een minderheid.

Er zijn nu twee mogelijkheden: ofwel stemt de Vlaming uiteindelijk in met het Belgische kolonisatieproces, en eerlijk gezegd, het is zijn goede recht om zichzelf vrijwillig te onderwerpen en voor de overkant te betalen en ook nog eens zijn grond af te geven in ruil voor politieke dominantie en misprijzen. Dan heeft-ie wat-ie verdient, en daar valt eigenlijk niks op te zeggen. Ik distantieer mij dan totaal van dat volkje.
Ofwel is dit een grote stap verder in de totale verzieking van de relaties tussen de twee elkaar misprijzende volkeren, en is het opgesloten houden van die twee in een en dezelfde compromisstruktuur op lange tijd onhoudbaar. Wat ik persoonlijk denk.

De volgende verkiezingen zullen dat duidelijk maken.

Citaat:
Afgezien van het feit dat dit gebeuren enkel de blokkade wegneemt welke de echte onderhandelingen voor een staatshervorming en een nieuwe regering in de weg stond, en er nu nog veel meer, misschien wel even moeilijke, compromissen dienen gesloten te worden, mag 19 september alvast als een historische datum voor België geboekstaafd worden: De dag dat politici van beide gemeenschappen er terug in slaagden om tot wederzijdse tevredenheid een voorheen onhaalbaar geacht akkoord af te sluiten.
Nee, dit is de dag dat Vlaanderen definitief Brussel kwijtspeelde, en waarschijnlijk een groot stuk van Brabant erbij, meer niet. En zeggen dat het was om BHV te splitsen, om te vermijden dat Vlaanderen het risico zou lopen van Brussel zou kwijtspelen, en een stuk van Brabant.

Maw, om een risico uit de weg te gaan, hebben we er vandaag een zekerheid van gemaakt.

Zolang we voorlopig nog in een Belgische kontekst blijven, speelt dat geen grote rol: het belang van dit slechte akkoord zal duidelijk worden op het ogenblik van de splitsing die in Vlaanderen blijkbaar als hypothetisch wordt beschouwd, en waar ze aan Franstalige kant zonder blozen in de kranten van schrijven.

Citaat:
De verwachting van Vlaanderens afgewassen Hitler-versie, De Wever, dat men nooit tot een voor beide landsdelen aanvaarbaar akkoord zou kunnen komen, heeft een flinke deuk gekregen. Ietwat beteuterd staat hij nu aan de zijlijn toe te kijken, hopend dat één van de nu nog even moeilijke hindernissen de regeringsonderhandelingen, zo niet doet springen, dan toch zodanig lang zal laten aanslepen tot de politieke crisis hem voldoende stemmen oplevert om het scenario van van Duitsland, begin de jaren dertig van vorige eeuw, te copieren.
Nee, hij heeft integraal gelijk: dit is - in tegenstelling tot wat die 4 dweilen aan tafel zullen zeggen natuurlijk - een ongelofelijk slecht akkoord voor Vlaanderen. De reden van de splitsing van BHV (namelijk het vrijwaren van Vlaams grondgebied op het ogenblik van de splitsing) is helemaal teniet gedaan, en zelfs erger gemaakt.

Erger kon het moeilijk. Ik kan mij bijna geen slechter akkoord over BHV indenken.

Citaat:
Indien de onderhandelaars er echter in slagen om ook de financieringswet, en overdracht van bevoegdheden tot een goed einde te brengen, en daarenboven een begrotingsconsensus vinden, ziet het er bar slecht uit voor 'de grootste partij van het land' Een partij die zijn huidige aanhang grotendeels te danken heeft aan een pseudo- Hitlerdoctrine: Eén volk, Eén land, Eén taal, en van het parasieterende andere volk moet men af!
Uiteraard gaat men snel een wafelijzerbegroting op poten stellen: tegen midden december moet er een regering zijn, he. Dat dat vooral nefast zal zijn voor Vlaanderen zal een tweede keer niet erg zijn, we zijn het nu gewoon.

En uiteraard moet men af van het parasiterende volk.
Oud 15 september 2011, 22:46   #43
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Hebt u nu nog altijd niet begrepen dat 'de verkiezingen winnen' en 'de grootste zijn' niet volstaat om te regeren? Als je geen absolute meerderheid hebt, moet je overeenkomen met 'verliezers' en 'mindere winnaars'. Ben je daartoe niet (meer) in staat, dan ben je veroordeeld tot de oppositie. Dat is verdorie de kern van democratie. Dus inderdaad, "hoe democratisch...".
In een gezonde democratie is het not done de winnaar en al zeker niet de grootste partij buiten de regering te houden. Dat wel doen is mee het graf van de democratie graven.

Daarbij kan België m e eigenlijk geen barst schelen. Het is onregeerbaar geworden door onderling onverzoenbare belangen. In zo´n situatie is jouw schets van democratie niet meer dan een terminale overgangsperiode bij wijze van een verlengde doodstrijd.

Laatst gewijzigd door eno2 : 15 september 2011 om 22:47.
eno2 is offline  
Oud 15 september 2011, 22:48   #44
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
In een gezonde democratie is het not done de winnaar en al zeker niet de grootste partij buiten de regering te houden. Dat wel doen is mee het graf van de democratie graven.
groene flamingant is offline  
Oud 15 september 2011, 23:22   #45
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Blijkbaar is er aan de Franstaligen beloofd om een Franstalige rechter aan te stellen in Halle-Vilvoorde als BHV juridisch gesplitst wordt (dixit Milquet). Welke addertjes gaan er hier nog uitkomen?

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 15 september 2011, 23:40   #46
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Blijkbaar is er aan de Franstaligen beloofd om een Franstalige rechter aan te stellen in Halle-Vilvoorde als BHV juridisch gesplitst wordt (dixit Milquet). Welke addertjes gaan er hier nog uitkomen?
Kan dat?

- Splitsing gerechtelijk arrondissement BHV.
- En daarna een Franstalige rechter in Halle-Vilvoorde?

Of is die splitsing van dat gerechtelijk arrondissement ook een 'veronderstelde' splitsing?
Oud 15 september 2011, 23:47   #47
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Kan dat?

- Splitsing gerechtelijk arrondissement BHV.
- En daarna een Franstalige rechter in Halle-Vilvoorde?

Of is die splitsing van dat gerechtelijk arrondissement ook een 'veronderstelde' splitsing?
Geen idee, maar er moet een reden zijn waarom de Franstaligen zo staan te springen voor dit akkoord.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 15 september 2011, 23:59   #48
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
la belgique is GEEN democratie, nooit geweest.
Ze heeft wel een punt he. 't Is weer zoals altijd, veel blabla en weinig boemboem. Op dat punt blijkt de N-VA niet te moeten onder doen voor CD&V. De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Het N-VA verwijt de andere dat ze de broek op de enkels hebben laten zakken, maar waar hangt de broek van de N-VA nu? En wij dit en wij dat, maar als het er op aankomt, WIJ JUIST NIETS.

Laatst gewijzigd door Garry : 16 september 2011 om 00:02.
Garry is offline  
Oud 16 september 2011, 00:07   #49
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
het probleem is natuurlijk dat ze NIET voor Beke kozen maar voor Bart.
Ze hebben al eens voor Filip gekozen ook hé, en toen kraaide er ook geen haan om toen ze er hun cordonnetje rond deden ontstaan.
Garry is offline  
Oud 16 september 2011, 00:08   #50
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
of we het nu spijtig vinden of niet, de 4 partijen aan tafel hebben een meerderheid aan Nederlandstalige kant. maw, meer dan 50% van de mensen hebben er op gestemd.
Maar hoe lang nog.
Garry is offline  
Oud 16 september 2011, 00:11   #51
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Helaas, te weinig
Helaas nu nog wel ja, maar even helaas komen er terug verkiezingen, en dan?
Garry is offline  
Oud 16 september 2011, 00:16   #52
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ze hebben al eens voor Filip gekozen ook hé, en toen kraaide er ook geen haan om toen ze er hun cordonnetje rond deden ontstaan.
Philip bedoelt ge? Ik geraak maar niet gewend aan zijn artiestennaam

Nebur is offline  
Oud 30 september 2011, 11:15   #53
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Geen idee, maar er moet een reden zijn waarom de Franstaligen zo staan te springen voor dit akkoord.
De Franstaligen spelen het hard blijkbaar op dit moment:

"Als we onze zin niet krijgen met die Franstalige rechtbanken in Halle-Vilvoorde blazen we alle akkoorden van de voorbije dagen en weken op".
(Bron: VRT-radio)

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 30 september 2011 om 11:16.
Oud 30 september 2011, 11:24   #54
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

"Als we onze zin niet krijgen met die Franstalige rechtbanken in Halle-Vilvoorde blazen we alle akkoorden van de voorbije dagen en weken op".
De ideale moment dus voor de Vlaamse partijen om het zaakje op te blazen zonder de schuld te krijgen.

Al verwacht ik mij eerder aan een volgend rondje broekafstekerij.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 30 september 2011, 12:00   #55
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
De ideale moment dus voor de Vlaamse partijen om het zaakje op te blazen zonder de schuld te krijgen.

Ik vrees er ook voor.
Oud 30 september 2011, 12:10   #56
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ze spreiden nog liever hun anus dan het akkoord opblazen. Onze 4 dertigers zijn aan't poseren voor goatse
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 30 september 2011, 12:45   #57
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waar wachten de 'Vlamingen op om hen voor te zijn en zo nog enige geloofwaardigheid te behouden? Of gaan ze echt helemaal 'bare butt'?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 30 september 2011, 14:27   #58
Shadowke

Standaard

Citaat:

is natuurlijk te verwachten!
de prijs zo hoog mogelijk opdrijven!

als ik de Vlaamse onderhandelaars was, stapte ik stante pede op!
Shadowke is offline  
Oud 30 september 2011, 14:29   #59
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En vervolgens ingemaakt te worden bij de verkiezingen. Zie je CD&V in de huidige omstandigheden al naar de kiezer trekken. Ze kunnen evengoed hun winkel sluiten.
solidarnosc is offline  
Oud 30 september 2011, 14:30   #60
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
is natuurlijk te verwachten!
de prijs zo hoog mogelijk opdrijven!

als ik de Vlaamse onderhandelaars was, stapte ik stante pede op!
Voila, dat had ik nu eens voorspeld.

Ze zullen hun broek nu wel laten zakken.
matthias999 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be