![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#442 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#443 |
Gouverneur
|
![]() De Limburgers zijn een koloniale macht in het graafschap Loon.
![]() |
#444 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#445 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#446 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Spinoza was een Jood die verbannen werd door zijn gemeenschap, volgens een Katholieke pastoor van het type Het Oosten is dat iets slechts.
Laatst gewijzigd door Weyland : 5 oktober 2011 om 16:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#447 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heeft mijnheer daar iets tegen? Vlamingen mogen toch baas zijn in eigen huis? U vindt wellicht dat dit aan de Francofonen toekomt.
![]() |
#448 |
Minister-President
|
![]() Wat is volgens jou tegengesteld aan wat?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#449 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je tot de conclusie bent gekomen dat deze contreien best zo snel mogelijk worden geannexeerd door de staat Nederland is dat niet meer te rijmen met de rest van je betoog.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#450 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik denk wel in termen van vrijwillige associaties, waarbij ik denk aan het konsept van de Zwitserse (kon)federatie met zijn direkte demokratie die van onderuit werd opgebouwd. Ik zie wel iets in een Verenigde Provincies van de Lage Landen die volgens dit konsept op het grondgebied van de huidige BeNeLux wordt opgebouwd. Niet alleen België, Vlaanderen en Wallonië zouden dan in hun huidige vorm verdwijnen, maar ook Nederland. De provincies zouden volwaardige deelstaten worden, naar het voorbeeld van de Zwitserse kantons. Maar of je het nu wil toegeven of niet, op volgende punten ben je wél tot dezelfde konklusies gekomen : *) Traditioneel flamingantisme, walligantisme en brusselgantisme zijn gewoon lokale vormen van belgicisme; *) Een Vlaanderen, Wallonië, of Brussel die even centralistisch zijn als het vroegere België is oude wijn in nieuwe zakken. Hetzelfde geldt trouwens voor een centralistisch Nederland. *) De konservatieve franstalige kleinburgerij werd vervangen door een even konservatieve vlaamse kleinburgerij. N-VA verdedigt niet de Vlaamse werknemer, maar de belangen van de Vlaamse werkgevers. Op dit vlak is ze gewoon het spiegelbeeld van de franstalige konservatief-liberale FDF.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#452 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Onze onvermoeibare inspanningen zijn erop gericht de Nederlanden op basis van vrijwillige associaties uit te bouwen tot een alleszins harmonieuze (con)federatie van enkele deelstaten, te vergelijken met de Duitse Bundesländer, te weten: - Holland (Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland en Utrecht); - Vlaanderen (West- en Oost-Vlaanderen); - Brabant (Noord-Brabant, Antwerpen en Vlaams-Brabant); - Limburg (Oost- en West-Limburg); - Friesland/Fryslân en - Nedersaksen (Groningen, Drenthe, Overijssel, Flevoland en Gelderland) Eventueel, maar dit ter keuze aan de Walen: - Wallonië (Henegouwen, Waals-Brabant, Luik en Namen) en - Luxemburg (West- en Oost-Luxemburg) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#453 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U wil gewoon het grondgebied terug dat ze u zogezegd afgepakt hebben ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#454 |
Vreemdeling
|
![]() Ernst, West en Oost-Luxemburg samenvoegen lijkt me echt geen goed idee. Wat van mij wel mag is van het Groothertogdom een aparte deelstaat van de Nederlanden te maken, en misschien de Oostkantons ook waar ze van hun autonomie kunnen genieten. Ook zou ik de 5 Nederlandstalige provincies van België niet verdelen tussen een Vlaamse en een Brabantse deelstaat. Hoewel het historisch gezien correcter is, denk ik dat het beter is dat gebied als 1 geheel te houden.
Laatst gewijzigd door Jorge13 : 30 oktober 2011 om 19:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#455 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik betwijfel of er ooit een hereniging komt met het noorden.
Ik begrijp dat ongeveer 35-40% van de Vlamingen voor enige vorm van hereniging of verdergaande samenwerking is, maar ik weet ook dat de tegestand enorm is. Het Begicisme leeft voort in een "anti-Hollandse" houding en soms ook haat. Omgekeerd hebben de meeste Nederlanders geen hekel aan Vlamingen. Indien echter bekend wordt hoeveel haat er onder de Vlamingen is tegenover Nederlanders, dan zal de relatie zeer snel bekoelen in Nederland. Op dit forum zijn al Nederlanders die een zeer kritische houding hebben tegenover Vlamingen. Aanvankelijk was ik een groot voorstander van verregaande samenwerking, maar nu twijfel ik. Ik weet niet, in de omgang met Vlamingen, in hoeverre de Vlamingen een dubbele agenda hebben..... ![]() Het stemt mij al met al treurig.... ![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 30 oktober 2011 om 20:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#456 |
Minister-President
|
![]() Hier ben ik het helemaal mee eens. Zelf was ik ook een Groot-Nederlander. Maar naarmate ik de Vlamingen beter heb leren kennen, ben ik teruggekomen van dat idee. Zodra men in Nederland echt gaat beseffen hoe de Vlamingen over ons denken, zal de liefde snel bekoelen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#457 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#458 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#459 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nederlanders als vijand, zo zien de Beulemansen het graag. Net als de befaamde verplichte lessen Frans blijkt zoiets simpels al onmogelijk te veranderen in Vlaanderen. Waarom? Omdat er geen partij is die vraagt om dit te veranderen. De systeempartijen niet, de Vlaams nationalisten niet. Dat is ook het tragische misverstand van veel Nederlanders, dat zij automatisch denken dat de Vlaams nationalisten aan de Nederlandse kant staan. Nee dus. Noot: Ondertussen groeien de Franstaligen in Belgie elk jaar iets meer naar Frankrijk toe. Opmerking: Kijk voor de grap eens wat het geschiedeniscurriculum van de Franstaligen in Belgie zegt over de Napoleontische Tijd.... Het Vlaamse onderwijs zou superieur zijn, maar voorlopig zijn het de Franstaligen die hun zaakjes op orde hebben. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 30 oktober 2011 om 21:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#460 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De Franstaligen regeren België nu toch al. En het schept wel duidelijkheid! ![]() ![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 30 oktober 2011 om 22:40. |
|
![]() |
![]() |