Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2011, 19:11   #121
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Vorige week zat ik met mijn twee broers en zuster op een terrasje op de graslei.

We bestelden drie maal vier koffie's en betaalden daarvoor 1200 Belgische franken. In euro's (dertig euro) klinkt het natuurlijk niet zo veel ... maar is dit eigenlijk nog verantwoordt?
Hoeveel koffie's kan men niet maken met dit bedrag?

jij moet zwijgen, jij. Uw loon stijgt veel te snel!
volgende keer kraantjeswater met misschien wat droog brood, en content zijn!

(sarcasme)
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2011, 19:31   #122
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Er blijft me maar één vraag door het hoofd spoken ?

Als je het zoooo duur vindt, waarom ga je er dan iets drinken ?
Beter nog, waarom nuttig je er drie consumpties ?
vette ²

Een product is waard datgene wat de mensen bereid zijn ervoor te betalen. Als U zo weigeren om zo'n hoge prijzen voor uw koffie aanvaarden, en meer mensen zouden dat doen, dan zou ik misschien ook nog eens een kofiie kunnen gaan drinken, die goedkoper is.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2011, 08:12   #123

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Die kostenstructuur kan enkel maar naar beneden als men kosten zou schrappen die niet noodzakelijk zijn. Maar de gemaakte kosten zijn wel degelijk allemaal nodig. Daar kan je moeilijk in snoeien.

Dit zou echt niet lukken : een café zonder muziek. Of een werknemer zonder loon. Of een bedrijf zonder boekhouder. Of een zelfstandige zonder sociale bijdragen.

Elke zichzelf respecterende ondernemer heeft voor ie begint een kosten/batenanalyse gemaakt.
Je kan nu eenmaal geen bedrijf leiden zonder noodzakelijke kosten te maken.
Het kostenplaatje van een horeca-vennootschap met personeel op de Graslei is niet hetzelfde als het kostenplaatje van een zelfstandige uitbater zonder personeel van een pilscafé onder de kerktoren in één of ander dorp.
Als het resultaat daarvan is dat men op den duur onbetaalbare prijzen moet betalen (ik heb het nu niet over de koffie maar over de kosten die er mee gepaard gaan) dan blijf ik er bij dat er iets scheelt aan wat we doorgaans voor alles betalen.
Vele dingen zijn gewoon buiten proportie geworden.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2011, 08:39   #124

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Uiteindelijk verrijkt het patronaat zich door minder eisende nieuwe werkkrachten, hogere consumptie.

De verrijking komt idd niet bij Jan met de pet, maar bij zijn werkgever. D�*�*r zit 't schandaal.

"Cui prodest, is fecit", zoals altijd.
Probleem is dat men gewoon voor alles te veel moet betalen, ook de werkgever.
Als een koffie 2,5 euro kost op een terrasje zal ik uiteindelijk wat minder terrasjes doen per maand. De vicieuze circel is dan natuurlijk dat men nog meer moet vragen voor die koffie.
En ik heb de indruk dat dit met alles zo is.
Oud 9 november 2011, 09:05   #125
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Probleem is dat men gewoon voor alles te veel moet betalen, ook de werkgever.
Als een koffie 2,5 euro kost op een terrasje zal ik uiteindelijk wat minder terrasjes doen per maand. De vicieuze circel is dan natuurlijk dat men nog meer moet vragen voor die koffie.
En ik heb de indruk dat dit met alles zo is.
Neen, hoor. De prijs op zich is immers op zich niet belangrijk; het gaat over de reële prijs. En die gaat van een hoop producten (gelukkig) nog naar beneden. Spijtig genoeg hebben we wel een crisis, maar dat is niet het einde der tijden.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2011, 09:12   #126

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Neen, hoor. De prijs op zich is immers op zich niet belangrijk; het gaat over de reële prijs. En die gaat van een hoop producten (gelukkig) nog naar beneden. Spijtig genoeg hebben we wel een crisis, maar dat is niet het einde der tijden.
Sommige producten blijven inderdaad relatief goedkoop en dan heb ik het vooral over kledij (geen merkkledij) en multimedia zoals televisies, computers enz..

Daartegenover staat echter dat de koopprijzen en huurprijzen van huizen en de energiekosten de pan uitswingen.
Ook wat aannemers vragen voor uit te voeren werken zijn niet meer normaal.
Oud 9 november 2011, 17:01   #127
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Sommige producten blijven inderdaad relatief goedkoop en dan heb ik het vooral over kledij (geen merkkledij) en multimedia zoals televisies, computers enz..

Daartegenover staat echter dat de koopprijzen en huurprijzen van huizen en de energiekosten de pan uitswingen.
Ook wat aannemers vragen voor uit te voeren werken zijn niet meer normaal
.
Dat is echt niet meer normaal te noemen...

De aannemers zullen evenwel in de nabije toekomst anders gaan piepen...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2011, 17:25   #128
Effect
Minister-President

Standaard

Ge hebt dan ook niet betaald voor een koffie, dan wel voor een koffie op een terras dat gehuurd wordt, gemaakt door personeel dat betaald wordt, met een eigenaar die er liefst zelf ook nog iets aan overhoudt. Al bij al bezien is uwe koffie nog goedkoop geweest, in de gemiddelde hoofdstad betaal je rap 5 euro voor een vergelijkbaar drankje.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2011, 17:25   #129
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ook wat aannemers vragen voor uit te voeren werken zijn niet meer normaal.
Belastingen, reguleringen, bail outs, staatsschuld enzv. dragen niet echt bij, he.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 9 november 2011, 17:26   #130
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Ge hebt dan ook niet betaald voor een koffie, dan wel voor een koffie op een terras dat gehuurd wordt, gemaakt door personeel dat betaald wordt, met een eigenaar die er liefst zelf ook nog iets aan overhoudt. Al bij al bezien is uwe koffie nog goedkoop geweest, in de gemiddelde hoofdstad betaal je rap 5 euro voor een vergelijkbaar drankje.
Waar dan?
Oud 9 november 2011, 19:38   #131
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
3 x 4 = 12 koffies! je betaalt gewoon 100 fr / 2.5 euro per koffie.

zo dramatisch is dat toch niet?

En welke gierigaard heeft zijn tournee overgeslagen?

Probeer het eens uit met 12 Duvels anders?
ah dat vind jij niet dramatisch? € 1 = 40,3399 BEF effe niet vergeten
Prijs is nu dus 2.5€ of 100BF; nog geen 10 jaar geleden was dat nog maar de helft.
Nachtje stappen in mega-discotheek bv:
10€ gemiddeld inkom (403BF); 4€ voor een redbull (161BF) 10€ voor een sterke cocktail (403BF) en laat ons zeggen nog minimum 4 colaatjes aan 2.5€ per stuk en 4 watertjes aan zelfde prijs (20€ of 806BF) maakt 44€ of 1775BF. En da's dan heel economisch geteld en de nacht overleeft.
Eind jaren 90 ging ik nog met 2000BF al goed op de lappen, nu is dat makkelijk 4000BF voor hetzelfde. En als we echt goed willen doorzakken nog eens maal 2 (8068BF of 200€ - 4034BF of 100€).

Voorbeeld bioscoop: vroeger met 4 man naar de film voor ongeveer 600BF, snoep en drank inbegrepen - nu: 4x9€ + 4x4€ (drank en snoepgoedje) of 52€ - 2098BF

Enige dat we kunne concluderen is dat sinds 2002 met de invoering van de euro de prijzen harder de pan uitgeswingt zijn dan ooit ervoor. Ik vind dat beangstiogend zeker gezien alles blijft stijgen en we in verhouding evenveel verdienen als vroeger.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2011, 19:45   #132
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
ah dat vind jij niet dramatisch? € 1 = 40,3399 BEF effe niet vergeten
Prijs is nu dus 2.5€ of 100BF; nog geen 10 jaar geleden was dat nog maar de helft.
Nachtje stappen in mega-discotheek bv:
10€ gemiddeld inkom (403BF); 4€ voor een redbull (161BF) 10€ voor een sterke cocktail (403BF) en laat ons zeggen nog minimum 4 colaatjes aan 2.5€ per stuk en 4 watertjes aan zelfde prijs (20€ of 806BF) maakt 44€ of 1775BF. En da's dan heel economisch geteld en de nacht overleeft.
Eind jaren 90 ging ik nog met 2000BF al goed op de lappen, nu is dat makkelijk 4000BF voor hetzelfde. En als we echt goed willen doorzakken nog eens maal 2 (8068BF of 200€ - 4034BF of 100€).

Voorbeeld bioscoop: vroeger met 4 man naar de film voor ongeveer 600BF, snoep en drank inbegrepen - nu: 4x9€ + 4x4€ (drank en snoepgoedje) of 52€ - 2098BF

Enige dat we kunne concluderen is dat sinds 2002 met de invoering van de euro de prijzen harder de pan uitgeswingt zijn dan ooit ervoor. Ik vind dat beangstiogend zeker gezien alles blijft stijgen en we in verhouding evenveel verdienen als vroeger.
Is dit een serieuze vergelijking?...
U moet toch minstens ook berekenen hoeveel U in 2001 verdiende en nu in 2011...

------------------------------

En hoeveel betaalde U in 2001 voor een notebook? Voor een harde schijf? Voor een TV?

Laatst gewijzigd door freelancer : 9 november 2011 om 19:56.
Oud 9 november 2011, 19:55   #133
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Waar dan?
Probeer Londen, Barcelona of Rome eens. Voor minder dan 5 euro kom je daar niet weg met een simpele koffie. De enige reden dat u in België "maar" 2.5 euro betaalt is om de simpele reden dat uw serveerster in het zwart betaald wordt.

Nodig wat vrienden uit en zet thuis uw eigen koffie, voor 5 euro kan iedereen zich een hartaanval drinken aan espresso's. Ahmaja dan zit ge niet meer op een terras in de zon op de markt van Brussel.... tis het een of het ander.

Ik noem zoiets hypocriet.
Oud 9 november 2011, 19:57   #134
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Inderdaad, we verdienen in verhouding evenveel als vroeger, aangezien de lonen ook de pan zijn uitgeswingd tegen dezelfde snelheid als de lonen zijn gestegen. Dat hebt ge goed gezegd.

Onze koopkracht is hoger dan ooit te voren, met dank aan de index (waar ik compleet PRO ben, for the record).
Oud 9 november 2011, 21:38   #135
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Onze koopkracht is hoger dan ooit te voren, met dank aan de index (waar ik compleet PRO ben, for the record).

Hier ben ik helemaal niet zo van overtuigd. Ik denk dat bvb zaken als energie en een eigen woning nog een stuk sneller in prijs gestegen zijn dan het gemiddeld salaris. Ik vind het ook niet echt correct om het salaris dat u nu heeft te vgln met het salaris dat u 10 jaar geleden had.

Een relevantere vergelijking lijkt me hoe het salaris van iemand die nu de job doet die u 10 jaar geleden had zich verhoudt qua koopkracht tegenover dat van u destijds. (Tenzij uw carrière sindsdien een volledig vlak verloop heeft gekend natuurlijk)

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 9 november 2011 om 21:38.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2011, 22:15   #136
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Hoeveel heeft Europa er nog nodig in functie van de vergrijzing ?
Daarvoor geen enkele. We kunnen zelf vergrijzen.
Oud 10 november 2011, 11:29   #137
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Hier ben ik helemaal niet zo van overtuigd. Ik denk dat bvb zaken als energie en een eigen woning nog een stuk sneller in prijs gestegen zijn dan het gemiddeld salaris. Ik vind het ook niet echt correct om het salaris dat u nu heeft te vgln met het salaris dat u 10 jaar geleden had.

Een relevantere vergelijking lijkt me hoe het salaris van iemand die nu de job doet die u 10 jaar geleden had zich verhoudt qua koopkracht tegenover dat van u destijds. (Tenzij uw carrière sindsdien een volledig vlak verloop heeft gekend natuurlijk)
En die is dus hoger... Aan de eene kant is energie duurder, aan de andere kant zijn onze apparaten zuiniger dan ooit. In feite is dit vrijwel nul-operatie. Waar tegenwoordig ieder kind een laptop heeft, kostte een laptop in 1990 300 000 BEF! En waar merk-eten duurder wordt zijn witte producten goedkoper dan ooit door de vele prijzenoorlogen.

Dus vertel me eens, op welk gebied is het leven duurder geworden?
Oud 10 november 2011, 11:48   #138
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
En die is dus hoger... Aan de eene kant is energie duurder, aan de andere kant zijn onze apparaten zuiniger dan ooit. In feite is dit vrijwel nul-operatie. Waar tegenwoordig ieder kind een laptop heeft, kostte een laptop in 1990 300 000 BEF! En waar merk-eten duurder wordt zijn witte producten goedkoper dan ooit door de vele prijzenoorlogen.

Dus vertel me eens, op welk gebied is het leven duurder geworden?
Bwa... De huur-, woning- en grondprijzen bijvoorbeeld... En niet een beetje...
Water... Verzekeringen...
Eerlijk gezegd... enorm veel dingen...

Wat ook een pak goedkoper geworden is (uitgezonderd de merkartikelen):
kleding, schoenen (en de artikelen reeds eerder gemeld)...
Oud 10 november 2011, 12:05   #139
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Bwa... De huur-, woning- en grondprijzen bijvoorbeeld... En niet een beetje...
Water... Verzekeringen...
Eerlijk gezegd... enorm veel dingen...

Wat ook een pak goedkoper geworden is (uitgezonderd de merkartikelen):
kleding, schoenen (en de artikelen reeds eerder gemeld)...
Inderdaad, de woningmarkt is een van de sectoren die onbetaalbaar aan het worden is. Binnen 2 jaar wil ik mijn eigen huis kopen, dat gaat nog een serieuze dobber worden. Ik hoop eerder dat de markt crasht tegen die tijd, gezien onze woningmarkt een serieuze bubble vertoont.
Oud 10 november 2011, 21:39   #140
Erwinvds
Gouverneur

Erwinvds's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Jonckheer Mambo
Niet om ambetant te zijn maar als je het precies wilt moet het eigenlijk Jonker Mambo zijn.
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be