Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2012, 19:55   #341
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Zegt uiteraard alles, maar sjok zegt nu niks meer blijkbaar.
Altijd als ze blok staat.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 20:01   #342
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Nee, dat doe ik niet. Dat is iets wat jij ervan maakt.

Ik heb nergens de algemene benaming moslim gebruikt, wél de specifieke term islamist.

Mij geen woorden in de mond leggen aub.
Mijn excuses. Dan heb ik je verkeerd begrepen.
Maar dan begrijp ik niet hoe jij, alleen afgaand op de kleding, weet of iemand islamist is of moslim.
Een vrouw met een hoofddoek, reken je die bij de moslims of de islamisten?

Citaat:
Maar goed, even een voorbeeldje geven :

Wanneer ik het Centraal Station verlaat en ik kom iemand tegen die een zwart pak draagt, een zwarte hoed en ook nog eens pijpekrullen is het tamelijk veilig te veronderstellen dat ik te maken heb met een orthodoxe jood.

Het is evenzeer veilig te stellen dat die man over de grote lijn éénzelfde ideeën, overtuigingen, waarden en normen zal aanhangen als de rest van de joods-orthodoxe gemeenschap. Een paar afwijkende accenten buiten beschouwing gelaten.

Lijkt me nogal wiedes. Mocht die niet dezelfde waarden enzovoort hebben, zou hij zichzelf niet op éénzelfde uniforme wijze kleden als de rest van zijn gemeenschap.

Citaat:
Je kunt in vele gevallen uit de kledij precies afleiden welke overtuigingen, waarden en normen en ideeën iemand aanhangt.
Nu is het precies afleiden, en daarnet was het in grote lijnen en een paar afwijkende accenten.

Citaat:
Tenzij jij misschien de mening bent toegedaan dat bvb. een groepje dansende Hare Krishna's een loutere toevalligheid is waarvan de leden de meest uiteenlopende ideeën hebben?

En dat geldt eveneens voor de gemeenschappen/bewegingen/groeperingen/wat dan ook die ik voordien heb beschreven.

Ja, van iemand die religieuze kledij-voorschriften tot op de letter opvolgt mag men gerust stellen dat die daar ver in gaat.
Mag ik je er op wijzen dat je niet gelimiteerde lijst daarnet niet enkel religieuzen omvatte.
Een Gothic-aanhanger daarentegen herken je al van een mijl ver.

Idem dito wat betreft een mormoon, amish, sikh, moslima, orthodoxe jood, islamist, zwartekousenkerk, gabber, hare-krishna, punker, rocker, Leidse korpsballen, enzovoort, enzovoort, enzovoort. Die lijst is vrijwel eindeloos.
http://forum.politics.be/showthread....13#post5939313

Die herken jij allemaal uit de duizend en jij kan "precies afleiden welke overtuigingen, waarden en normen en ideeën iemand aanhangt".
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 20:06   #343
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
En dan? Doet dat ergens pijn?
Ja, het doet pijn om te zien hoe verworvenheden na 250 jaar Verlichting dreigen terug te worden gedraaid. Als u de geschiedenis nagaat beginnend met de Renaissance en ziet welke prijs men heeft moet betalen om zich te ontvoogden van religie dan vind ik dit een betreurenswaardige trend.

Citaat:
Over Gothics schreef je "Ik denk bv. aan de kledij van Goths of mensen die een beetje ver gaan met hun dweperij met vampieren e.d."
Kan jij zien aan hun kledij met wat iemand dweept? En of ze daar te ver in gaan.
Dat blijkt toch precies een teer punt te zijn bij u wat ik schreef over de kledij van Gothics. Verdenkt u mij mss een afkeuring hiervoor te hebben? Er zijn mensen die ook een stapje verder gaan dan enkel wat kledij. Ik heb het dan over diegenen die hun hoektanden laten bijvijlen en in een doodskist willen slapen.

En weet u, dat is ook allemaal best voor mij. Ik ben echt niet dat kleinburgerlijk ventje waarvoor u mij precies schijnt te houden. Ik stel enkel vast dat er soms reacties op komen van bepaalde mensen. En dit louter ter illustratie van het feit dat men niet steeds allochtoon moet zijn om met de vinger te worden gewezen als het op uiterlijkheden aankomt. En dat had u toch met een beetje goede wil moeten kunnen vatten.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 20:17   #344
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Het is maar de vraag hoe ver men wil gaan met dit "anders" zijn. Er zijn ook mensen die met de vinger worden gewezen ondanks het feit dat ze autochtoon zijn. Ik denk bv. aan de kledij van Goths of mensen die een beetje ver gaan met hun dweperij met vampieren e.d.
Citaat:
Het is Elio di Supo die Gothic verbind met vampieren-aanhangen.
Mijn beste artisjok. Dit is nu toch maar weer een mooi voorbeeldje van uw bijwijlen pervers genoegen in kronkels en verdraaiingen. Heeft u soms een slang als huisdier?

Kijkt u eens naar mijn post die ik een aantal pagina's terug heb moeten opdiepen. Ik zei Goth OF mensen die een beetje ver gaan met hun dweperij met vampieren. En u leidt daar meteen uit af dat ik Gothics verbind met vampirisme. Kan u in het vervolg ietsje zorgvuldiger zijn als u mijn citaten wil aanhalen?
Oud 18 januari 2012, 20:24   #345
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, het doet pijn om te zien hoe verworvenheden na 250 jaar Verlichting dreigen terug te worden gedraaid. Als u de geschiedenis nagaat beginnend met de Renaissance en ziet welke prijs men heeft moet betalen om zich te ontvoogden van religie dan vind ik dit een betreurenswaardige trend.
Welke verworvenheden worden er teruggedraaid?

Citaat:
Dat blijkt toch precies een teer punt te zijn bij u wat ik schreef over de kledij van Gothics. Verdenkt u mij mss een afkeuring hiervoor te hebben? Er zijn mensen die ook een stapje verder gaan dan enkel wat kledij. Ik heb het dan over diegenen die hun hoektanden laten bijvijlen en in een doodskist willen slapen.
Ik verdenk je er van mensen te beoordelen op basis van hun uiterlijk, en hen daarbij bepaalde ideeën, overtuigingen, waarden en normen toe te schrijven.
Oud 18 januari 2012, 20:30   #346
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Welke verworvenheden worden er teruggedraaid?
Gelijkheid en gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen en zeer belangrijk, scheiding tussen kerk en staat.

Citaat:
Ik verdenk je er van mensen te beoordelen op basis van hun uiterlijk, en hen daarbij bepaalde ideeën, overtuigingen, waarden en normen toe te schrijven.
Wat u over mij denkt is gebaseerd op enggeestige interpretaties van stukjes tekst op een forum. En in feite bewijst het ook dat u niet veel anders bent dan diegenen die u graag beschuldigt van stereotiep denken.

Het zij zo.
Oud 18 januari 2012, 20:33   #347
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En u leidt daar meteen uit af dat ik Gothics verbind met vampirisme.
Waarom zou men dat niet verbinden?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gothic_(subcultuur)

Laatst gewijzigd door CyberpunX : 18 januari 2012 om 20:34.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 20:40   #348
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Gelijkheid en gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen en zeer belangrijk, scheiding tussen kerk en staat.
Wat verworven werd, is dat vrouwen gelijke rechten hebben. Die rechten hebben we nog steeds, die werden niet teruggedraaid.
We hebben die gelijkheid en gelijkwaardigheid nooit in alle hoofden kunnen afdwingen. Die is er nooit in alle hoofden geweest en die zal er nooit in alle hoofden komen.

Citaat:
Wat u over mij denkt is gebaseerd op enggeestige interpretaties van stukjes tekst op een forum. En in feite bewijst het ook dat u niet veel anders bent dan diegenen die u graag beschuldigt van stereotiep denken.

Het zij zo.
Ik baseer me inderdaad op jouw persoonlijke schrijfsels. Wat is daar stereotiep aan?
Oud 18 januari 2012, 20:50   #349
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Waarom zou men dat niet verbinden?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gothic_(subcultuur)
Daar gaat het niet om. Het ging er om dat mij iets werd toegeschreven dat ik niet gezegd had. Als blijkt dat er idd Goths zijn die vampirisme aanhangen dan maakt dit artisjok haar opwerping enkel maar zwakker.
Oud 18 januari 2012, 20:52   #350
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn beste artisjok. Dit is nu toch maar weer een mooi voorbeeldje van uw bijwijlen pervers genoegen in kronkels en verdraaiingen. Heeft u soms een slang als huisdier?

Kijkt u eens naar mijn post die ik een aantal pagina's terug heb moeten opdiepen. Ik zei Goth OF mensen die een beetje ver gaan met hun dweperij met vampieren. En u leidt daar meteen uit af dat ik Gothics verbind met vampirisme. Kan u in het vervolg ietsje zorgvuldiger zijn als u mijn citaten wil aanhalen?
Oud 18 januari 2012, 20:54   #351
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat verworven werd, is dat vrouwen gelijke rechten hebben. Die rechten hebben we nog steeds, die werden niet teruggedraaid.
We hebben die gelijkheid en gelijkwaardigheid nooit in alle hoofden kunnen afdwingen. Die is er nooit in alle hoofden geweest en die zal er nooit in alle hoofden komen.
Dat vrouwen nog steeds gelijke rechten hebben is dankzij het feit dat men vasthoudt aan verworvenheden die men in Europa in de loop der eeuwen heeft verkregen. Daarom is het ook belangrijk dat wie zich in Europa wil komen vestigen (of er al generaties verblijft maar opgevoed werd in bepaalde tradities) deze principes ook onderschrijft. En niet zoals in Groot-Brittannie waar 1/3 van de moslim bevolking graag de toepassing wil zien van het Sharia rechtssysteem.

Citaat:
Ik baseer me inderdaad op jouw persoonlijke schrijfsels. Wat is daar stereotiep aan?
Dat u al bepaalde gevolgtrekkingen doet betreffende mijn persoon zonder dat ik dit al expliciet had meegedeeld.
Oud 18 januari 2012, 21:11   #352
Elbow
Banneling

Standaard

Citaat:

Het zij zo.
Correcte vaststelling. Immer op jacht naar de splinter in andermans oog, ziet ze de balken in haar eigen ogen niet meer.
Elbow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 21:14   #353
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elbow Bekijk bericht
Correcte vaststelling. Immer op jacht naar de splinter in andermans oog, ziet ze de balken in haar eigen ogen niet meer.
En ziet ze ''leugens'' in anderen hun post die er niet zijn en ook niet kan duiden.
Oud 18 januari 2012, 21:57   #354
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat vrouwen nog steeds gelijke rechten hebben is dankzij het feit dat men vasthoudt aan verworvenheden die men in Europa in de loop der eeuwen heeft verkregen.
Welke verworvenheden werden dan teruggedraaid?
Citaat:
Daarom is het ook belangrijk dat wie zich in Europa wil komen vestigen (of er al generaties verblijft maar opgevoed werd in bepaalde tradities) deze principes ook onderschrijft.
Smijten we dan alle "echte" Europeanen buiten die deze principes niet onderschrijven?
Oud 18 januari 2012, 22:21   #355
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Welke verworvenheden werden dan teruggedraaid?
Dus u maakt zich hoegenaamd geen zorgen? Een beetje zoals Jean-Luc Dehaene met zijn "problemen moet men oplossen als ze zich stellen"? Ik denk niet dat we op onze lauweren moeten gaan rusten en veronderstellen dat het allemaal wel in orde gaat komen.

Een beetje alertheid en bepaalde zaken openbaar bespreken kan alvast een bijdrage leveren in het beschermen van verworvenheden die men in Europa moeizaam heeft opgebouwd. Hier een lakse houding gaan aannemen zou ongepast zijn ten aanzien van al die generaties die deze verworvenheden hebben bekomen tegen een vaak hoge prijs.

Citaat:
Smijten we dan alle "echte" Europeanen buiten die deze principes niet onderschrijven?
In feite zouden ze dat verdienen. Maar dan krijg je het praktisch probleem naar waar ze moeten gesmeten worden.
Oud 19 januari 2012, 06:35   #356
eLife
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Door zijn de moslims het zelf niet over eens.

Uit een enquete blijkt dat slecht 32% van de bevraagde moslims denkt dat een dier onverdoofd moet geslacht worden.
http://www.slideshare.net/Dierenrech...estijn-8327567
Bedankt voor de info, Artisjok.
eLife is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2012, 06:41   #357
eLife
Lokaal Raadslid

Standaard

Aangezien dat ik van Cynara geen antwoord kreeg (wel maar niet wat ik gevraagd had), ga ik even op google "ritueel slachten" intikken.

surfen naar www.google.be en typen "ritueel slachten".

Resultaten:
1) Ritueel slachten - Wikipedia
nl.wikipedia.org/wiki/Ritueel_slachten
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie. Ga naar: navigatie, zoeken. Ritueel slachten is een verzamelterm voor het slachten op een door het geloof voorgeschreven ...

Ik klik erop en dan krijg ik Dhabiha (islamitisch ritueel slachten)

We gaan eens kijken wat dat is...

Laatst gewijzigd door eLife : 19 januari 2012 om 06:47.
Oud 19 januari 2012, 06:42   #358
eLife
Lokaal Raadslid

Standaard

Dus,
Binnen de islam gelden verschillende voorschriften voor het slachten van dieren voor consumptie. Alleen als aan deze voorwaarden wordt voldaan is het vlees rein (halal) voor consumptie. De belangrijkste voorwaarden zijn:
  • de slachter dient een moslim te zijn die bekwaam is in het slachten van dieren;
  • de slachtplaats moet rein en zoveel mogelijk bacterie-vrij zijn;
  • de slachter dient zorg te dragen voor het comfort van het dier; het slachtmes mag bijvoorbeeld niet zichtbaar zijn voor het dier of in de nabijheid van het dier geslepen worden; het slachten mag niet door andere dieren gezien worden;
  • het dier wordt met de voorkant in de richting van de qibla (Mekka) geplaatst;
  • voordat een dier geslacht wordt, spreekt de slachter de woorden Bismillah, Allahoe Akbar (in naam van God, God is de grootste) uit, waarmee hij zijn dankbaarheid en respect uit voor God die, volgens de islam, in de voedselvoorziening van de mensheid voorziet;
  • met een scherp mes worden in één beweging de halsslagader en de luchtpijp doorgesneden. Er mag geen gebruik worden gemaakt van verdoving. Het dier moet bij vol bewustzijn zijn en niet langer lijden dan noodzakelijk is.

Klopt dit allemaal, Cynara?
Oud 19 januari 2012, 07:31   #359
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eLife Bekijk bericht
Dus,
Binnen de islam gelden verschillende voorschriften voor het slachten van dieren voor consumptie. Alleen als aan deze voorwaarden wordt voldaan is het vlees rein (halal) voor consumptie. De belangrijkste voorwaarden zijn:[*] de slachter dient een moslim te zijn die bekwaam is in het slachten van dieren.
Volgens hardcore islamisten, ja. Een tolerantere variante geeft aan, soms, dat anderen van het boek ook mogen slachten en dat indien alle voorwaarden voldaan zijn, dit voedsel ook halal is.
Citaat:
[*] de slachtplaats moet rein en zoveel mogelijk bacterie-vrij zijn
Alleen rein, in de hele koran komt het concept bacterie niet in voor. Niet verwonderlijk daar de bacterie-theorie pas laat 19de eeuw aanvaard werd in de westerse wereld.
Citaat:
[*]
de slachter dient zorg te dragen voor het comfort van het dier; het slachtmes mag bijvoorbeeld niet zichtbaar zijn voor het dier of in de nabijheid van het dier geslepen worden; het slachten mag niet door andere dieren gezien worden;[*] het dier wordt met de voorkant in de richting van de qibla (Mekka) geplaatst;[*] voordat een dier geslacht wordt, spreekt de slachter de woorden Bismillah, Allahoe Akbar (in naam van God, God is de grootste) uit, waarmee hij zijn dankbaarheid en respect uit voor God die, volgens de islam, in de voedselvoorziening van de mensheid voorziet;[*] met een scherp mes worden in één beweging de halsslagader en de luchtpijp doorgesneden. Er mag geen gebruik worden gemaakt van verdoving. Het dier moet bij vol bewustzijn zijn en niet langer lijden dan noodzakelijk is.[/list]
Klopt, op 1 ding na. Een dier mag niet verdoofd zijn vanwege het verbod op roesmiddelen. Aangezien "mechanische" verdovingen in veel gevallen ook dodelijk zijn, of het dier zwaar kunnen verwonden, zijn die ook niet toegelaten.

Laatst gewijzigd door maddox : 19 januari 2012 om 07:31.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2012, 07:45   #360
eLife
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Volgens hardcore islamisten, ja. Een tolerantere variante geeft aan, soms, dat anderen van het boek ook mogen slachten en dat indien alle voorwaarden voldaan zijn, dit voedsel ook halal is.

Alleen rein, in de hele koran komt het concept bacterie niet in voor. Niet verwonderlijk daar de bacterie-theorie pas laat 19de eeuw aanvaard werd in de westerse wereld.
Wat betekent rein of rein vlees?
Trouwens, sinds wanneer ken je het woord "bacterie", sinds wanneer bestaat bacteriologie en sinds wanneer bestaat de Koran?

Citaat:
Klopt, op 1 ding na. Een dier mag niet verdoofd zijn vanwege het verbod op roesmiddelen. Aangezien "mechanische" verdovingen in veel gevallen ook dodelijk zijn, of het dier zwaar kunnen verwonden, zijn die ook niet toegelaten.
Je kent dat !?

Laatst gewijzigd door eLife : 19 januari 2012 om 07:46.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be