Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 februari 2012, 21:51   #121
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
????

Stel U vraag Bobke moest het zijn dat ge vermoed dat ik iets essentieels zou gemist hebben
Gewoon lezen waar ik op antwoordde.
Dat ging over abortus op 14 weken.
Dat heeft dus niets met die vrouw te maken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2012, 22:06   #122
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Gewoon lezen waar ik op antwoordde.
Dat ging over abortus op 14 weken.
Dat heeft dus niets met die vrouw te maken.
Ik heb dat
Citaat:
Nee ik bedoel dat men dan niet kan bewijzen dat ge geen abortus gepleegd hebt.
Dus als er een proces van komt ....
gelezen en er vervolgens op geantwoord... zo goed als ik kon
Blijkbaar was dat antwoord, achteraf gezien, niet bevredigend genoeg ?

Waarom ik precies voelde om je te antwoorden ... weet ik tot op heden nog steeds niet goed... waarschijnlijk puur verveling... in feite was het een al té domme opmerking om enig weerwoord aan te bieden.

Maar misschien ook mede omdat ik de indruk kreeg _ niet alleen in deze discussie _ dat je blijkbaar maar niet wilt vatten dat er zoiets als 'in dubio pro reode'-principe bestaat.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2012, 22:29   #123
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb dat
gelezen en er vervolgens op geantwoord... zo goed als ik kon
Blijkbaar was dat antwoord, achteraf gezien, niet bevredigend genoeg ?

Waarom ik precies voelde om je te antwoorden ... weet ik tot op heden nog steeds niet goed... waarschijnlijk puur verveling... in feite was het een al té domme opmerking om enig weerwoord aan te bieden.

Maar misschien ook mede omdat ik de indruk kreeg _ niet alleen in deze discussie _ dat je blijkbaar maar niet wilt vatten dat er zoiets als 'in dubio pro reode'-principe bestaat.
Wat is er volgens u dom aan om een dokter te laten komen als je een miskraam hebt ?
Vindt ge het echt zo onwaarschijnlijk dat iemand u van abortus beticht als je het niet doet?
Oud 28 februari 2012, 23:24   #124
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik kan enkel herhalen wat ik hier al gezegd heb en wat blijkbaar over het hoofd gezien werd?

De houding van de eiser kan worden begrepen vanuit het feit dat:
- de vrouw verantwoordelijk gedrag moet stellen
- een zorgplicht heeft jegens een kind

Wat hier te discussie staat is enerzijds het recht van de vrouw op zelfbeschikking, anderzijds het recht van de foetus op medische verzorging en ondersteuning.

Door zichzelf te verwaarlozen (drugsmisbruik, geen medische bezoeken terwijl ze in de problemen zat (de drugs)), heeft ze ook een derde meegesleurd in haar negatieve spiraal, nl. haar eigen kind.
De vrouw kan geacht worden niet toerekeningsvatbaar te zijn geweest op het moment van de feiten, het artikel suggereert een problematische psyche die deze veronderstelling nog sterker onderbouwt.
De vrouw had weet van haar wankele situatie (drugsgebruik), doch heeft de beschikbare hulpkanalen geweigerd. En ze was zelf niet bij machte om te kiezen... Wat bij een zwangere vrouw die niet wilskbekwaam is op het moment?
Sta je die toe om abortus te plegen?
...
Vergeet daarbij niet dat ook abortus plegen medische consults vereist.

Het is anders als je het op legale manier doet en daarmee ook je doel bereikt bv, de preparé eten zoals Nynorsk al stelde. Dat leidt tot een zeer ridicule sitatuie, maar wat ga je anders doen? Mensen aanklagen omdat ze zachte kazen hebben gegeten?

Ik wil ook nog toevoegen dat er internationaal zeer grote verschillen zijn, zelfs tussen ons land en de buurlanden, wat betreft de invulling van het conflict:

"baas in eigen buik - zelfbeschikkingsrecht moeder" vs
"rechten van de foetus, bescherming van het prille leven, recht van de foetus om te leven"
Dat het ongeboren kind recht heeft op prenatale zorg, is een standpunt dat niet onvaak wordt ingenomen.

Voor literatuur hieromtrent, zie de boeken van Herman Nys.
Oud 29 februari 2012, 00:43   #125
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is er volgens u dom aan om een dokter te laten komen als je een miskraam hebt ?
Je moet er niks anders bijsleuren
Dom/ niet dom... wie gaat dat beoordelen ?
Er zijn duizenden vrouwen die zonder enig doktersbezoek een zwangerschap uitzitten.
Indien het tot een miskraam komt is het achteraf altijd makkelijk stellen dat ge beter naar een dokter had geweest.
Achteraf _ als blijkt dat het een miskraam was _ is het nogal onzinnig een dokter te laten komen.
waarom je dat doen ?
Er is stikt gezien zelfs geen sprake van een overlijden ... laat staan eentje in verdachte omstandigheden.

Citaat:
Vindt ge het echt zo onwaarschijnlijk dat iemand u van abortus beticht als je het niet doet?
Het gaat niet over waarschijnlijk versus onwaarschijnlijk ... een betichting(aantijging) is vlug gemaakt.
wat jij hier komt te zeggen dat mensen zich maar best op voorhand indekken tegen kwaadsprekerijen/laster etc

Een beschuldiging is nog heel wat anders.... je gaat dan een officiele verklaring afleggen.
Pas als politie daar graten in ziet zal het misschien leiden tot een gerechtelijk onderzoek en dan misschien tot een proces en dan misschien tot een veroordeling.

Laatst gewijzigd door praha : 29 februari 2012 om 00:47.
Oud 29 februari 2012, 00:53   #126
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

@Bobke

Ik krijg continu de idee dat omwille van dat het hier om zo'n 'bizar' gebeuren gaat je steeds denkt in termen dat de ouders ( vader ) wat hebben willen wegmoefelen door het 'lijkje' te verbranden.
juist ?

Het kan dat er wat meers aan de hand is ...maar dat hoeft niet... mensen zijn nu eenmaal rare wezens en niet iedereen handelt strikt in termen wat gij onder 'normaal' denkt te verstaan.
Oud 29 februari 2012, 03:03   #127
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@Bobke

Ik krijg continu de idee dat omwille van dat het hier om zo'n 'bizar' gebeuren gaat je steeds denkt in termen dat de ouders ( vader ) wat hebben willen wegmoefelen door het 'lijkje' te verbranden.
juist ?

Het kan dat er wat meers aan de hand is ...maar dat hoeft niet... mensen zijn nu eenmaal rare wezens en niet iedereen handelt strikt in termen wat gij onder 'normaal' denkt te verstaan.
Ik neem aan dat de vader in dit verhaal, probeert met het gedrag van zijn dochter en zijn geweten in het klare te komen.

Dat dan het Belgische openbare ministerie daar denkt zich te moeten/kunnen bewijzen is walgelijker gedrag dan de eventuele misdaad die daar is gepleegd.
Oud 29 februari 2012, 07:27   #128
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Hebt ge dat verhaal van Nynorsk gelezen ? post #92 en #post #74
Ok, we kunnen dus uitzonderingen hebben op de regel.
Citaat:
Echt niet zo abnormaal dus.... misschien ben jij het wel die erg strenge eisen stelt aan 'in de maatschappij passen'
Omdat we met 6 500 000 000 teveel zijn, helaas , vind ik dat er veel strengere eisen en al veel meer doorgedreven straffen moeten zijn. Helaas hebben "we als" "heilige graal der bestuursvormen" de Dictatuur der dommen, euhm, Democratie gekozen.

Citaat:
zei ik dat dan ?
Het leek me toch zo.
Ook wou ik het nog eens dunnetjes in de verf zetten dat de dame in kwestie echt wel begeleiding nodig heeft, en geen verblijf in Hotel In Den Hotel Pollepel.
Oud 29 februari 2012, 08:14   #129
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je moet er niks anders bijsleuren
Dom/ niet dom... wie gaat dat beoordelen ?
Er zijn duizenden vrouwen die zonder enig doktersbezoek een zwangerschap uitzitten.
Indien het tot een miskraam komt is het achteraf altijd makkelijk stellen dat ge beter naar een dokter had geweest.
Achteraf _ als blijkt dat het een miskraam was _ is het nogal onzinnig een dokter te laten komen.
waarom je dat doen ?
Er is stikt gezien zelfs geen sprake van een overlijden ... laat staan eentje in verdachte omstandigheden.
Als er iemand van alles bijsleurt ben jij het wel.
De feiten zijn dat het parket uitgaat van negen maand zwangerschap.
De vrouw beweert bevallen te zijn op zes maand en het kind dood geboren was.
Ze dat niet kan aantonen aangezien er geen dokter geraadpleegd werd en er geen getuigen zijn.
Het parket het ook niet kan nagaan aangezien het bewijsstuk verbrand is.
Al de rest is blabla.
Oud 29 februari 2012, 08:24   #130
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@Bobke

juist ?

Ik heb van in het begin gezegd dat we die mogelijkheid niet kunnen uitsluiten.
Ik denk dat inderdaad dat de rechtbank net zo denkt en geen precedent wil scheppen.
Geef toe dat het de ideale manier van werken zou zijn als iemand zijn voldragen kind wil kwijtraken.
Voor zover ik weet is zelfs te vondeling leggen strafbaar.
Oud 29 februari 2012, 08:30   #131
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over waarschijnlijk versus onwaarschijnlijk ... een betichting(aantijging) is vlug gemaakt.
wat jij hier komt te zeggen dat mensen zich maar best op voorhand indekken tegen kwaadsprekerijen/laster etc

Een beschuldiging is nog heel wat anders.... je gaat dan een officiele verklaring afleggen.
Pas als politie daar graten in ziet zal het misschien leiden tot een gerechtelijk onderzoek en dan misschien tot een proces en dan misschien tot een veroordeling.
Allez een beschuldiging dan.
Een vader bijvoorbeeld die vaststelt dat het kind plots uit de buik van zijn vrouw verdwenen is.
Er worden wel gekkere processen gevoerd.
Oud 29 februari 2012, 08:37   #132
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik neem aan dat de vader in dit verhaal, probeert met het gedrag van zijn dochter en zijn geweten in het klare te komen.

Dat dan het Belgische openbare ministerie daar denkt zich te moeten/kunnen bewijzen is walgelijker gedrag dan de eventuele misdaad die daar is gepleegd.
Ja Xenophon en het gerecht.
Dat zal nooit goed komen.
Oud 29 februari 2012, 09:59   #133
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Als er iemand van alles bijsleurt ben jij het wel.
De feiten zijn dat het parket uitgaat van negen maand zwangerschap.
De vrouw beweert bevallen te zijn op zes maand en het kind dood geboren was.
Ze dat niet kan aantonen aangezien er geen dokter geraadpleegd werd en er geen getuigen zijn.
Het parket het ook niet kan nagaan aangezien het bewijsstuk verbrand is.
Al de rest is blabla.
Ik lees nergens dat het parket uitgaat van een voldragen zwangerschap met een gezond kind bij de geboorte.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 februari 2012, 10:08   #134
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Allez een beschuldiging dan.
Een vader bijvoorbeeld die vaststelt dat het kind plots uit de buik van zijn vrouw verdwenen is.
Er worden wel gekkere processen gevoerd.
dus jij vindt het normaal dat iemand die een miskraam heeft gekregen, zomaar beschuldigd wordt van abortus, tenzij ze kan "bewijzen" dat ze geen enkele poging heeft gedaan om de vrucht te aborteren?

Welke straffen voorzie jij voor miskramen? doodgeboortes? doodgeboorte bij negen maanden zwangerschap? oei! dat wordt de zwaarste straf zeker?
Oud 29 februari 2012, 10:25   #135
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Ik lees nergens dat het parket uitgaat van een voldragen zwangerschap met een gezond kind bij de geboorte.
Wel van negen maand zwangerschap.
Oud 29 februari 2012, 10:26   #136
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dus jij vindt het normaal dat iemand die een miskraam heeft gekregen, zomaar beschuldigd wordt van abortus, tenzij ze kan "bewijzen" dat ze geen enkele poging heeft gedaan om de vrucht te aborteren?
Neen, en in veel gevallen is het simpel te vermijden. Miskraam krijgen, 100bellen. De doodgeborene niet in een beautycase steken, of doorspoelen als in Nynorsks voorbeeld.

Citaat:
Welke straffen voorzie jij voor miskramen? doodgeboortes? doodgeboorte bij negen maanden zwangerschap?oei! dat wordt de zwaarste straf zeker?
Ik geen. Moeder Natuur is een echte teef.

Maar domheid moet ook niet excuus worden
Oud 29 februari 2012, 10:29   #137
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Welke straffen voorzie jij voor miskramen? doodgeboortes? doodgeboorte bij negen maanden zwangerschap? oei! dat wordt de zwaarste straf zeker?
Zie je ergens staan dat ik dat normaal vind ?
Ik vind het wel normaal dat men bij een miskraam een dokter raadpleegt.
Oud 29 februari 2012, 10:33   #138
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Neen, en in veel gevallen is het simpel te vermijden. Miskraam krijgen, 100bellen. De doodgeborene niet in een beautycase steken, of doorspoelen als in Nynorsks voorbeeld.
Zou dat echt nog lukken met een kind van 6 maand ?
Oud 29 februari 2012, 10:38   #139
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
nee, maar tot drie/vier maanden lijkt me dat toch best mogelijk?

nogmaals:
je krijgt op een bepaald moment geen menstruatie meer
je gaat niet naar de dokter (geen verplichting)
je krijgt een aantal maanden later een miskraam
je bent nog steeds niet verplicht om naar de dokter te gaan

waar zit hem de strafwettelijke overtreding dan?

Er zijn genoeg sukkelaartjes die geboren worden uit verslaafde en/of alcoholieke moeders: die moeten toch ook niet allemaal 18 maanden in den bak gaan zitten?
Oud 29 februari 2012, 10:40   #140
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen idee.
Maar als ik een buikgevoel geef, is een goed ontwikkeld 6 maanderke tussen 1,4 en 2 kg.

Een moeilijke 3 doortrek drol, die nog gemakkelijk breekt, is met moeite 600 gram.

Ik denk dat ik het antwoord weet.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be