Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2012, 14:33   #41
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is wat ik inderdaad ook wilde stellen. Loon is niks anders dan een prijs en die hangt af van vraag en aanbod. Het is geen "waardemeter" van de persoon in kwestie.
Ketter
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 14:34   #42
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het geeft natuurlijk wel aan hoe goed een persoon is in het vinden van die plek waar zijn eigen talenten het best renderen...
Talenten en relaties: relaties nooit onderschatten.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 14:34   #43
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Enkele weken geleden was ik aan het tafelen met enkele oude schoolvrienden en onze vriendinnen. Aangezien we ondertussen allemaal afgestudeerd zijn, en stuk voor stuk op 1 juli op een zeer mooie startersjob zijn gestart werd er duchtig nagekaart over onze jobs.

Ten eerste was duidelijk dat we allemaal keihard werken. Twee werken voor financiële instellingen waar een "survival of the fittest" mentaliteit heerst. Eentje doctoreert en ik heb zelf ook een heel intensieve job in de PLC sector. Op een gegeven moment werden onze netto en brutolonen op tafel gegooid. Immers wanneer iedereen hard werkt, is het logisch om te vergelijken wat we ieder waard zijn.

Achteraf zei mijn vriendin dat ze het heel vreemd vond hoe open we waren over ons loon. Nochtans vond geen van ons het een probleem om hier open over te zijn. Aan de andere kant zijn de meeste mensen heel terughoudend om openlijk te praten over hun loonbrief.

Ik vraag me af of dit normaal is. Als je verloond wil worden naar je prestaties, dan is het vanzelfsprekend dat je jezelf kan vergelijken met collega's die dezelfde job doen. Er zijn dan ook slechts 2 situaties waarin je liever niet over je loon praat:
- je verdient te veel en je weet het (angst voor isolatie/ontslag)
- je verdient te weinig en je weet het (schaamte)

In geval 2 vind ik het bijvoorbeeld heel normaal dat een vrouw de loonbrief van haar mannelijke collega's zou mogen zien. Of iemand die vindt dat hij hard werkt en om opslag wil vragen, zou minstens een collega-loonbrief als argument moeten kunnen meenemen. Echter dit zijn onbespreekbare scenario's voor heel veel mensen.
Collega's, m of v, verdienen voor dezelfde prestaties evenveel.

Mensen vinden dat ze veel verdienen als ze merken dat hun naaste omgeving meer moet presteren, of langer moet werken voor minder geld. Over de inhoud, verantwoordelijkheid,leiderschap en specialiteit wordt weinig gepalaverd.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 14:38   #44
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fantoom Bekijk bericht
Dat is voor sommigen althans het voordeel van een kapitalistisch systeem.

Of toch niet?
Zeg dan ineens dat je een communist bent, van het soort armoezaaier dat steeds zal vinden dat een ander die het financieel beter heeft dit niet verdient.
Ik ken uw soort.
Oud 13 maart 2012, 15:31   #45
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Ik neem aan dat u uw riante (mogen we weten hoeveel) loon dan opsplitst en bijvoorbeeld 50% stort aan de arme illegalen die hier onderdak zoeken?
Ik naam aan dat je beseft dat dit structureel niets oplost.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 15:36   #46
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Talenten en relaties: relaties nooit onderschatten.
Ik ben absoluut een ramp wat dat betreft. Ik met telkens weer vragen "wie bent u" als er weer eens iemand aan mijn bureau staat. Enkel collegas waar ik dagelijks me te maken heb ken ik van gezicht...
Maar ik weet dat, en daarom dat ik ook geen leidinggevende functie nastreef. Ik ben erg goed in het snel vinden van de oorzaak van softwarebugs. En dat doe ik dan ook, en goed genoeg dat mijn werkgever er een comfortabel salaris voor wil betalen.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 15:39   #47
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben absoluut een ramp wat dat betreft. Ik met telkens weer vragen "wie bent u" als er weer eens iemand aan mijn bureau staat. Enkel collegas waar ik dagelijks me te maken heb ken ik van gezicht...
Maar ik weet dat, en daarom dat ik ook geen leidinggevende functie nastreef. Ik ben erg goed in het snel vinden van de oorzaak van softwarebugs. En dat doe ik dan ook, en goed genoeg dat mijn werkgever er een comfortabel salaris voor wil betalen.
Idem.

Ik werk in verschillende vzw's (onbetaald) en mijn basistaak is het organiseren van zaken. 90% van mijn contacten zijn via email. We hebben ook enkele mensen die de PR op zich nemen, maar fuck that shit voor mij. Ik kan geen gezichten onthouden, vind mensen snel lastig en vermoeiend en meer van dat fraais.

Division of Labour
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 15:39   #48
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bent dus tevreden.
Oud 13 maart 2012, 15:42   #49
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Idem.

Ik werk in verschillende vzw's (onbetaald) en mijn basistaak is het organiseren van zaken. 90% van mijn contacten zijn via email. We hebben ook enkele mensen die de PR op zich nemen, maar fuck that shit voor mij. Ik kan geen gezichten onthouden, vind mensen snel lastig en vermoeiend en meer van dat fraais.

Division of Labour
Adrian. Onbetaald werken is toch je hoofdjob niet, neem ik aan. Vriendinnen en andere partners zitten daar echt niet op te wachten.
Oud 13 maart 2012, 21:20   #50
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Zeg dan ineens dat je een communist bent, van het soort armoezaaier dat steeds zal vinden dat een ander die het financieel beter heeft dit niet verdient.
Ik ken uw soort.

Laatst gewijzigd door fantoom : 13 maart 2012 om 21:21.
fantoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 08:52   #51
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Daar geeft u weerom een mooi voorbeeld. Definieer "IT job". Helpdesk medewerkers worden rampzalig betaald. Ongeschoolde programmeurs overspoelen de markt. Webdesigners vind je in ieder parochieblad.

Maar hebt u een specialiteit dan verandert plots het plaatje. Systeem- en netwerkbeheerders scheppen bergen geld na het halen van een CCNP, wat iedere programmeur kan verdienen met zelfstudie. Kan u in de voorbeelden van de 1e paragraaf kwaliteit bieden ipv kwantiteit dan verandert ook veel.

Enkel velen weigeren out-of-the-box te denken.
Ongeschoolde programmeurs overspoelen de markt ?

Voor netwerkbeheerder kan je nog certificaten behalen, maar voor een programmeur ligt dit toch anders. Zo een certificaat zegt dan niet veel, enkel dat je het juiste antwoord wist op een meerderheid meerkeuzevragen.
Zie je dat nu als positief of negatief dat een ongeschoolde programmeur de markt opstormt ? Je kan pronken met een programma dat je in elkaar gestoken hebt, maar als die programmeur voor elke stap in zijn programma ergens hulp moest gaan zoeken op een internetforum, dan zal die ook snel door de mand vallen.

Waar zie jij al die ongeschoolde programmeurs en krijgen die echt kansen ?
Oud 22 maart 2012, 09:36   #52
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Lonen afschaffen, probleem opgelost.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 09:58   #53
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Ongeschoolde programmeurs overspoelen de markt ?

Voor netwerkbeheerder kan je nog certificaten behalen, maar voor een programmeur ligt dit toch anders. Zo een certificaat zegt dan niet veel, enkel dat je het juiste antwoord wist op een meerderheid meerkeuzevragen.
Zie je dat nu als positief of negatief dat een ongeschoolde programmeur de markt opstormt ? Je kan pronken met een programma dat je in elkaar gestoken hebt, maar als die programmeur voor elke stap in zijn programma ergens hulp moest gaan zoeken op een internetforum, dan zal die ook snel door de mand vallen.

Waar zie jij al die ongeschoolde programmeurs en krijgen die echt kansen ?
Inderdaad, die zal door de mand vallen als iemand die zeer efficiënt informatie kan vinden en verwerken. Als hij binnen de deadline effectieve en goede programma's aflevert maakt het niet uit of de informatie van een forum komt. In mijn job is dat ook zo, ik ben half de tijd aan het graven in de diepste krochten van het internet om antwoorden te vinden op bepaalde vragen. 90% van de problemen die ik krijg weet ik zelfs niet eens het antwoord op.

Ik weet niet of u uit uw hoofd weet hoe je ctrl-alt-delete kan uitschakelen maar ik kan u verzekeren dat die info vinden niet zo eenvoudig is. Wanneeer een klant dat gisteren moet weten dan zal ik dit informatie vinden. Ik heb daadwerkelijk forumlinks doorgestuurd als reactie op die vraag.

Ik zie mijn support job dan ook niet als programmeur of zoiets, maar wel als het snel vinden en verwerken van goede en correcte informatie. Mij is het worst wat de klant ermee doet zolang hij maar heeft wat hij nodig heeft. En de klant is het worst waar die informatie vandaan komt zolang hij maar geholpen is.

Informatie is veel geld waard, ik kan die informatie vinden wat betekent dat ik ook geld waard ben.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 10:29   #54
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:

Ik weet niet of u uit uw hoofd weet hoe je ctrl-alt-delete kan uitschakelen maar ik kan u verzekeren dat die info vinden niet zo eenvoudig is. Wanneeer een klant dat gisteren moet weten dan zal ik dit informatie vinden. Ik heb daadwerkelijk forumlinks doorgestuurd als reactie op die vraag.
Zoiets onnuttig wil ik ook niet uit het hoofd leren.

Bij te horen dat je heel het internet mag afschuimen naar een oplossing, dan kan ik zeker programmeren. Misschien ben ik gewoon te streng voor mijzelf. Direct eens een afspraak maken met een HR bureau ICT.
Oud 22 maart 2012, 12:43   #55
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Zoiets onnuttig wil ik ook niet uit het hoofd leren.

Bij te horen dat je heel het internet mag afschuimen naar een oplossing, dan kan ik zeker programmeren. Misschien ben ik gewoon te streng voor mijzelf. Direct eens een afspraak maken met een HR bureau ICT.
Good luck. Het is echt niet zo evident als ge denkt. En raar maar waar, in industriële toepassingen komt die vraag al eens voor. Ge moest maar eens ne arbeider hebben die "per ongeluk" ctrl-alt-delete indrukt met alle gevolgen vandien.

Het ding is gewoon dat we beiden een andere job hebben. Ik programmeer amper tot niet, en al helemaal niet aan projecten. Maar mensen komen wel met programmeervragen bij mij terecht. Ik weet waar en hoe ik naar antwoorden moet zoeken. Vervolgens lever ik een proof of concept af en is mijn job afgelopen. Dat is een talent dat niet iedereen gegeven is.

Maar wekenlang zwoegen op een project kan ook niet iedereen dusja. Zo moet iedereen zichzelf optimaal uitspelen. Uzelf uitspelen is trouwens ook een kunst die iedereen zich meester dient te maken.
Oud 22 maart 2012, 18:54   #56
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik naam aan dat je beseft dat dit structureel niets oplost.
Als geld geven aan mensen die honger hebben sctructureel niets oplost kunnen we evengoed heel het sociaal stelsel aan illegalen stopzetten?

Citaat:
Ik weet niet of u uit uw hoofd weet hoe je ctrl-alt-delete kan uitschakelen maar ik kan u verzekeren dat die info vinden niet zo eenvoudig is
Uit nieuwsgierigheid maar waarom zou je dat willen uitschakelen?
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 19:25   #57
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Als geld geven aan mensen die honger hebben sctructureel niets oplost kunnen we evengoed heel het sociaal stelsel aan illegalen stopzetten?

Uit nieuwsgierigheid maar waarom zou je dat willen uitschakelen?
Dan kan de arbeider dat niet meer per ongeluk indrukken.

Oud 22 maart 2012, 19:39   #58
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dan kan de arbeider dat niet meer per ongeluk indrukken.
Dat is geen toevallige toetsencombinatie. Waarom zou een arbeider trouwens toegang moeten hebben tot een computer welke een kritiek probleem kan veroorzaken? Daar heb je bediendes voor
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 19:44   #59
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is geen toevallige toetsencombinatie. Waarom zou een arbeider trouwens toegang moeten hebben tot een computer welke een kritiek probleem kan veroorzaken? Daar heb je bediendes voor
Het is inderdaad zo, zet een arbeider aan een computer, en je ziet die denken, "wat zou er gebeuren als ik per ongeluk ctrl-alt-delete indruk."

Ze kunnen het echt niet helpen die arbeiders.
Oud 22 maart 2012, 20:37   #60
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een half uur stilstand bij een gemiddelde klant van ons kan ettelijke honderdduizenden euro's kosten. Er zijn een bepaald type arbeider die nogal graag stilstand veroorzaken en via ctrl+alt+del is dat relatief eenvoudig als die toetsencombinatie niet speciaal uitgeschakeld is. Helaas zit die combinatie nogal hard ingebakken in windows en kost het aardig wat moeite om die softwarematig uit te schakelen (exact waarom wij toetsenborden zonder delete knop verkopen).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be