Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2012, 06:59   #4181
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Hoe komt dat toch dat klanten in Nederland er geen problemen van maken als het personeel een hoofddoek draagt, en in België wel?
Dat is inderdaad een goede vraag.

Het is alweer duidelijk dat het niet gaat om het 'opeisen' door een bepaalde groep, maar wel om het verbieden door een bepaalde groep.
Oud 10 april 2012, 07:03   #4182
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Dat is inderdaad een goede vraag.

Het is alweer duidelijk dat het niet gaat om het 'opeisen' door een bepaalde groep, maar wel om het verbieden door een bepaalde groep.
Nee niet echt...dankzij de moslimvakbond de PVDA en de christelijke achterlijken in Nederland is er geen nood aan een seculierdere regeling....het is niet omdat de algemene regels soepelder zijn dat de klanten dat ook zijn..

Er zijn trouwens ook tonnen werkgevers die de 'hoofddoek' weren in Nederland op de bedrijfsvloer...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 07:06   #4183
artisjok
Banneling

Standaard

Daarom is het van belang dat er een goede sfeer heerst op de werkplaats, zodat werken geen dagelijkse kwelling wordt. Maar hoe moeten we omgaan met diversiteit op de werkvloer? Moeten we iedereen gelijk behandelen of net rekening houden met verschillen?
...
Houssein Boukhriss (‘geen imam, geen leerkracht, maar gewoon een moslim uit Vilvoorde’) van consultancybureau Trace was de gastspreker van dienst
Boukhriss stelde zijn standpunt onmiddellijk duidelijk: als werkgever moet je altijd je grenzen verleggen, maar je moet ze ook steeds stellen! Het is een situatie van geven en nemen, waarbij het belangrijkste is dat alles steeds werkbaar blijft.

Alle vormen van diversiteit passeerden de revue. Mag je je personeel uit Oilsjt verlof geven als het carnaval is? Ja, maar het moet steeds werkbaar blijven. Mogen moslims vragen om pauzes om te bidden? Ja, dit komt toch enigszins overeen met de rookpauzes van niet-moslims. Maar wat als de helft van je personeel hier om vraagt? Op dat moment moet de werkgever zijn grenzen stellen en denken aan de werkbaarheid van de situatie. Het is en blijft in de eerste plaats een werkplaats. Wat als Mohamed het gezag van een vrouw niet aanvaardt en Jan niet onder ploegbaas Houssein kan functioneren, is dat hetzelfde? Ja, zowel racisme als seksisme zijn vormen van discriminatie. Hoe gaat men om met homoseksualiteit op de werkvloer? Vriendschap kan men nooit verplichten, maar tolerantie is essentieel.

Boukhriss beperkte zich niet enkel tot het bespreken van concrete voorbeelden, hij probeerde ook steeds tips mee te geven aan het publiek. Ga steeds proactief te werk, confronteer je werknemers bij aanwerving dat ze met alcohol, haramproducten… gaan werken. Zorg dat je geïnformeerd bent over een bepaald geloof, voordat je maatregelen neemt. Een geïnformeerd iemand kan je geen blaasjes wijsmaken en je krijgt respect omdat je iets weet. Bovendien is het steeds goed uit te leggen waarom iets niet mag.
http://www.kifkif.be/actua/islam-op-de-werkvloer
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 07:29   #4184
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Dank voor het opzoekwerk, dat is ook mijn ervaring.
De bedrijven waarvoor ik al heb gewerkt vroegen ook om 'deftig' gekleed te gaan wanneer er met klanten in contact werd gekomen. Voor de rest waren er geen voorschriften.
Leuke contradictie......dacht je misschien dat een outfit van Anderlecht of een salafistisch gewaad als 'deftig' aanschouwd worden ?
Oud 10 april 2012, 08:01   #4185
Zenit
Banneling

Standaard

Citaat:
Dank voor het opzoekwerk, dat is ook mijn ervaring.
De bedrijven waarvoor ik al heb gewerkt vroegen ook om 'deftig' gekleed te gaan wanneer er met klanten in contact werd gekomen. Voor de rest waren er geen voorschriften.
De hoofddoek valt niet onder 'deftig" gekleed : dat is religieus geprovoceer.
Zenit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 08:12   #4186
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zenit Bekijk bericht
De hoofddoek valt niet onder 'deftig" gekleed : dat is religieus geprovoceer.
Er valt veel onder de noemer 'deftig' of niet...maar gewoonlijk is er geen noodzaak om te specifieëren omdat er meestal geen halsmisdaad van wordt gemaakt als men iemand een redelijke kledingcode oplegd...
Oud 10 april 2012, 08:12   #4187
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zorg dat je geïnformeerd bent over een bepaald geloof, voordat je maatregelen neemt.
Grappig dat wordt aangeraden dat werkgevers zich tegenwoordig dienen te informeren over geloofszaken en/of andere gevoeligheden van hun werknemers.

En ik maar denken dat we dit gedoe toch achter ons hadden gelaten.

Blijkbaar niet, dus.

Naast de HR-manager nu ook een religie-manager?

Naast de gebruikelijke administratie nu ook al een religieus archief teneinde allerlei gevoeligheden en potentiële problemen te kunnen duiden?

Of misschien dat toch maar beter uitbesteden?

Het wordt gekker met de dag...

Laatst gewijzigd door Esperanza : 10 april 2012 om 08:16.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 08:20   #4188
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Grappig dat wordt aangeraden dat werkgevers zich tegenwoordig dienen te informeren over geloofszaken en/of andere gevoeligheden van hun werknemers.

Blijkbaar niet, dus.

Naast de gebruikelijke administratie nu ook al een religieus archief teneinde allerlei gevoeligheden en potentiële problemen te kunnen duiden?

Als je bron een (zeldzame) moslimwerkgever is, is dan niet moeilijk...en dat kif-kif dhimmies dat publiceren ook niet...
Ik stel voor dat men Vlamingen in het vervolg informeert of er 'haram' moslims op de werkvloer zijn....
Oud 10 april 2012, 08:32   #4189
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Blijkbaar niet, dus.

Catalogeren en opdelen per religie, ras, ..... om 'anders' te kunnen behandelen (discrimineren)
Wie was daar ook alweer tegen?
Oud 10 april 2012, 08:40   #4190
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
In het Ancien Régime kwam je voor de rechter als je een zondagsmis durfde te mis-sen. Moeten we daarom nu de zondagsmis verbieden, omdat sommigen die vrijheid misbruiken om er een "lichte" dwang van te maken?Veel ouders verplichten hun kinderen nog steeds om naar de mis te gaan. Gaan we daarom alle missen verbieden? Als die kinderen volwassen worden, zullen ze zelf wel keuzes maken. Misschien zijn ze hun ouders dankbaar, misschien krijgen ze hier juist een afkeer van de Kerk door, maar dit verbieden zal alleen maar nog meer problemen veroorzaken.

Je moet de ouders hun kinderen laten opvoeden.

Nu wordt het tijd om Nietzsche te parafraseren: afgezien van het feit dat ik een autochtone moslim ben, ben ik daarvan ook het tegendeel. Denk daar maar eens goed over na!

Dat de eer van een vrouw een kwestie van leven of dood is, heeft overigens niet op de eerste plaats met de islam te maken. Het hoofse ridder-ideaal kent de eer van een vrouw dezelfde waarde toe en het was voor een ridder een eer om voor de eer van een vrouw te mogen strijden en hierbij zijn leven op het spel te zetten.

Of ga je het hoofse ridder-ideaal ook als islamitische import zien? De cultuur van het islamitische Andaloesië heeft inderdaad invloed gehad op de hoofse cultuur van de troubadours in Zuid-Frankrijk, maar als we zo beginnen, moeten we de hele Europese cultuur als volksvreemde import afwijzen en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Deze cultuur vond je zeer recent nog terug bij iemand als Gaston Deferre, tot 1986 burgemeester van Marseilles was en die nooit voor een duel terugdeinsde.
Ah de leugens en overdrijvingen zijn weer daar...graag een bronnetje voor dit gelal..eh nee de middeleeuwse gebruiken tellen niet (meer) mee..

Men moet ouders duidelijk maken, beleefd of onbeleefd, (voor zover dat nog nodig is) dat kinderen verplichten van naar erediensten te gaan mishandeling is...Ouders mogen hun kinderen NIET opvoeden naar goeddunken..en dat is maar goed zo..

Het hoofse ridder-ideaal ? is dat uw referentie voor uw 'achterlijke' sexistische vrouwenbescherming ?
Oud 10 april 2012, 08:42   #4191
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Catalogeren en opdelen per religie, ras, ..... om 'anders' te kunnen behandelen (discrimineren)
Positieve discriminatie (positief racisme) mag wel van de dhimmies...
Oud 10 april 2012, 08:42   #4192
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat is daar grappig aan?
Oud 10 april 2012, 08:43   #4193
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar lees jij dat?
Oud 10 april 2012, 08:51   #4194
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zijn 2 werkgevers op de hoeveel?

Juist.
Bij mijn werkgever stond er al van voor de invasie in het arbeidsreglement dat er geen uiterlijke kentekenen van politieke of religieuze voorkeur werden toegestaan. Ik heb nooit geweten dat men daarbij discrete juweeltjes in de vorm van een kruisje bedoelde, net zomin als een kettinkje met het handje van Fatima of een halve maan zouden verwijderd worden.
Een witte puntmuts of een hoofddoek (die voor mij weldegelijk in dezelfde categorie zitten) zou niet toegestaan zijn.

Al gezien dat vele ingepakte lustobjecten dit dan toch nog willen uiten middels het dragen van een bandana?

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 10 april 2012 om 08:58.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 08:56   #4195
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Bij mijn werkgever stond er al van voor de invasie in het arbeidsreglement dat er geen uiterlijke kentekenen van politieke of religieuze voorkeur werden toegestaan. Ik heb nooit geweten dat men daarbij discrete juweeltjes in de vorm van een kruisje bedoelde, net zomin als een kettinkje met het handje van Fatima of een halve maan zouden verwijderd worden.
Een witte puntmuts of een hoofddoek (die voor mij weldegelijk in dezelfde categorie zitten) zou niet toegestaan zijn.

Al gezien dat vele ingepakte lustobjecten dit dan toch nog willen uiten middels het dragen van een bandana?
staat er bij mijn werkgever niet in..ondanks het feit dat ruim 45% van allochtoonse afkom is en het bedrijf ligt in een multiculturele mijnstreek...

Toch is er niemand met een hoofddoek..waarom ?...zou het liggen aan het feit dat de werkvloer volledig gemengd is, en de lustige vrouwtjes zij aan zij moeten werken met hitsige mannetjes?
Oud 10 april 2012, 09:00   #4196
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar lees jij dat?
Waar denk je dat 'informeren' toe leidt?
Wat is de uiteindelijke bedoeling van informatie vergaren over iets dat eigenlijk tot de priveesfeer behoort?
Oud 10 april 2012, 09:02   #4197
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Men moet ouders duidelijk maken, beleefd of onbeleefd, (voor zover dat nog nodig is) dat kinderen verplichten van naar erediensten te gaan mishandeling is...Ouders mogen hun kinderen NIET opvoeden naar goeddunken..en dat is maar goed zo..
Wie weet dan beter hoe andermans kinderen moeten opgevoed worden?
Oud 10 april 2012, 09:06   #4198
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar denk je dat 'informeren' toe leidt?
Wat is de uiteindelijke bedoeling van informatie vergaren over iets dat eigenlijk tot de priveesfeer behoort?
Er staat niets over "informatie vergaren over iets dat eigenlijk tot de priveesfeer behoort".
Oud 10 april 2012, 09:18   #4199
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie weet dan beter hoe andermans kinderen moeten opgevoed worden?
De supernanny !!!!!!

Ik denk dat iedereen (normale mensen) het erover eens zijn dat opvoeden kan binnen een wettelijk kader dat psychisch en fysiek geweld tov kinderen verbied...meer moet je er niet achter zoeken..
Oud 10 april 2012, 10:14   #4200
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Waarom zou die werkgever hoofddoeken willen vermijden?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
En ja, als een werkgever kopvodden in zijn bedrijf wil vermijden (omdat hij een goor kapitalistisch, sexistische en racistisch varken is), dan moet die het subtiel aanpakken.
Is dit niet duidelijk genoeg geschreven. Dan stel ik voor dat U dringend eens een cursus Nederlands gaat volgen.

Citaat:
Bij ons is er geen dresscode.
Programma's schrijven gaat even goed met als zonder hoofddoek!
In ALLE bedrijven waar ik gewerkt heb was er een dresscode. Eigenlijk, in ALLE bedrijven waar ik gewerkt heb, werd de arbeidskledij voorzien door de werkgever.
Maar ja, ik doe dan ook iets heel vies. Ik verricht arbeid.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be