Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 april 2012, 11:40   #1841
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Niet echt, neen.

Een kind voorhouden : "denk voor jezelf en kies zelf" is mijn inziens niet bepaald een vorm van indoctrinatie.

Eerder het tegendeel.

Maar laat dit jou vooral niet tegenhouden om het te vinden...
Een ouder moet een kind dus niets bijbrengen? Niet leren wat goed en fout is, hoe het kind moet handelen bij bepaalde situaties?

Jij zegt tegen je kind: denk voor jezelf en kies zelf?

Als mijn ouders mij op die manier hadden opgevoed, had ik waarschijnlijk compleet Nederland op stelten gezet.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 11:41   #1842
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Aha, je bedoeld religieuze doctrine? Jij denkt dat een kind met atheïstische ouders niet geïndoctrineerd is?
Ik ben daar vrij zeker van. Het gebrek in een geloof in een god is iets wat de vrijheid van de persoon vergroot.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 11:42   #1843
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Een ouder moet een kind dus niets bijbrengen? Niet leren wat goed en fout is, hoe het kind moet handelen bij bepaalde situaties?

Jij zegt tegen je kind: denk voor jezelf en kies zelf?

Als mijn ouders mij op die manier hadden opgevoed, had ik waarschijnlijk compleet Nederland op stelten gezet.
Goed en fout zijn zaken die niks te maken hebben met een godsdienst of het geloof in een god.

Ik ben een complete atheist en ook zo opgevoed, en ik heb een sterk besef van goed en fout. Een sterker besef als een gelovige, die vooral excuses hebben om gruwelijke dingen goed te praten.
Oud 24 april 2012, 11:42   #1844
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben daar vrij zeker van. Het gebrek in een geloof in een god is iets wat de vrijheid van de persoon vergroot.
Opvoeding = indoctrinatie, hoe wou je anders je kinderen iets bijbrengen?
Oud 24 april 2012, 11:43   #1845
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed en fout zijn zaken die niks te maken hebben met een godsdienst of het geloof in een god.

Ik ben een complete atheist en ook zo opgevoed, en ik heb een sterk besef van goed en fout. Een sterker besef als een gelovige, die vooral excuses hebben om gruwelijke dingen goed te praten.
Je blijft maar door lullen over gelovige, dat boeit mij geen ene reet.

Het gaat erom dat opvoeding per definitie indoctrinatie is, als je een baby verteld dat die mag doen en laten wat die wilt, en dat blijf je maar herhalen. Dat wordt het nogal een rebels iemand.
Oud 24 april 2012, 11:44   #1846
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
En wat heeft dat te maken met indoctrinatie?
Opvoeden is niet gelijk aan indoctrineren. Ik weet niet hoe jij je kinderen opvoed, maar mijn doel is er kritische, nadenkende personen van te maken die er een andere mening als mijzelf op na mag houden, zolang ze maar onderbouwd is.

Het enigste wat ik meegeef, en dat mag jij indoctrinatie noemen, is dat men respect moet hebben voor de medemens en moet trachten om zichzelf te verheffen. Goed zijn in wat je doen dus.

Geloof in een god er in rammen bij kinderen, is je kinderen gewoonweg leugens wijsmaken en kansen op vrij denken afnemen.
Oud 24 april 2012, 11:45   #1847
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Je blijft maar door lullen over gelovige, dat boeit mij geen ene reet.

Het gaat erom dat opvoeding per definitie indoctrinatie is, als je een baby verteld dat die mag doen en laten wat die wilt, en dat blijf je maar herhalen. Dat wordt het nogal een rebels iemand.
Jij maakt van je kinderen dus robotten.

Ik niet.
Oud 24 april 2012, 11:45   #1848
Tavek
Banneling

Standaard

Ohja, als mijn kind er op latere leeftijd voor kiest om toch te geloven, is dat geen enkel probleem. Hij heeft de vrije keuze gehad.
Oud 24 april 2012, 11:48   #1849
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij maakt van je kinderen dus robotten.

Ik niet.
Jij brengt je kinderen niets bij?
Oud 24 april 2012, 11:49   #1850
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Opvoeden is niet gelijk aan indoctrineren. Ik weet niet hoe jij je kinderen opvoed, maar mijn doel is er kritische, nadenkende personen van te maken die er een andere mening als mijzelf op na mag houden, zolang ze maar onderbouwd is.

Het enigste wat ik meegeef, en dat mag jij indoctrinatie noemen, is dat men respect moet hebben voor de medemens en moet trachten om zichzelf te verheffen. Goed zijn in wat je doen dus.

Geloof in een god er in rammen bij kinderen, is je kinderen gewoonweg leugens wijsmaken en kansen op vrij denken afnemen.
Conclusie: Jij wilt je kinderen iets bijbrengen, dat kan onmogelijk zonder indoctrinatie hoor.
Oud 24 april 2012, 12:09   #1851
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Conclusie: Jij wilt je kinderen iets bijbrengen, dat kan onmogelijk zonder indoctrinatie hoor.
Ik leer ze vooral kritisch en zelfstandig nadenken. Indoctrinatie is toch even wat anders hoor.
Oud 24 april 2012, 12:10   #1852
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik leer ze vooral kritisch en zelfstandig nadenken. Indoctrinatie is toch even wat anders hoor.
Nee daar is niets anders aan, kritisch en zelfstandig denken moet je leren.
Oud 24 april 2012, 13:08   #1853
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee daar is niets anders aan, kritisch en zelfstandig denken moet je leren.
En wat is opvoeden dan....

Ofwel reik je de informatie aan, ofwel laat je ze zelf eens opzoeken en redeneren. Op ontdekking gaan heet dat dan. Je leert je de tools kennen, maar de concrete informatie halen ze zelf uit boeken, de school, media, etc....
Oud 24 april 2012, 13:10   #1854
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat is opvoeden dan....

Ofwel reik je de informatie aan, ofwel laat je ze zelf eens opzoeken en redeneren. Op ontdekking gaan heet dat dan. Je leert je de tools kennen, maar de concrete informatie halen ze zelf uit boeken, de school, media, etc....
De ouders sturen het kind naar school, de ouders laten het kind kennis maken met de media. School en vooral media is niets meer dan indoctrinatie

Dus opvoeding = indoctrinatie, of dat dan direct of indirect is is totaal irrelevant.
Oud 24 april 2012, 13:15   #1855
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
De ouders sturen het kind naar school, de ouders laten het kind kennis maken met de media. School en vooral media is niets meer dan indoctrinatie

Dus opvoeding = indoctrinatie, of dat dan direct of indirect is is totaal irrelevant.
Wel gij indoctrineert uw kind dan maar met het geloof dat er een god is.

Ik zal de mijne wel indoctrineren dat hij of zij zelf moet denken vooraleer crap te slikken van pilaarbijters
Oud 24 april 2012, 13:17   #1856
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel gij indoctrineert uw kind dan maar met het geloof dat er een god is.

Ik zal de mijne wel indoctrineren dat hij of zij zelf moet denken vooraleer crap te slikken van pilaarbijters
Waar haal je het nu weer vandaan, dat ik gelovig ben?
Oud 24 april 2012, 13:21   #1857
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Indoctrinatie (of: indoctrineren) is een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard. Het woord heeft een sterke negatieve connotatie en als gewenst beschouwde beïnvloeding wordt niet als indoctrinatie betiteld.

Zeg mij nu eens hoe Tavek's opvatting van opvoeding als indoctrinatie beschouwd kan worden? Hij probeert het tegenovergestelde te doen.
Oud 24 april 2012, 13:27   #1858
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Indoctrinatie (of: indoctrineren) is een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard. Het woord heeft een sterke negatieve connotatie en als gewenst beschouwde beïnvloeding wordt niet als indoctrinatie betiteld.

Zeg mij nu eens hoe Tavek's opvatting van opvoeding als indoctrinatie beschouwd kan worden? Hij probeert het tegenovergestelde te doen.
Niet alleen Tavek, maar iedere ouder, voed zijn of haar kind naar wensen op.
Je leert je kind, normen en waarden, je leert je kind kennis op doen, u zeggen tegen ouderen enz.

Zeggen dat opvoeding niet per definitie indoctrinatie is is gewoon een leugen, je leert je kinderen dingen die hij of zij nog niet weet, je wilt dus dat hij of zij het aanneemt, een peuter heeft namelijk nog niet echt een eigen mening, die moet dingen maar aannemen van zijn of haar ouders.

Ik denk dat als je je kind , alleen leert hoe je moet eten en drinken, hem of haar dan in een ruimte stopt, hem of haar helemaal niets meer leert. En alleen maar eten en drinken aan hem of haar geeft. Dan komt er niet veel van het kind terecht denk ik /weet ik.
Oud 24 april 2012, 13:28   #1859
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht

omdat "gewenst beschouwde beinvloeding" maatschappelijk en tijdgebonden is. Opvoeden is indoctrinatie, tis niet omdat het een negatieve associatie opwekt dat er maar een artificieel onderscheid uitgevonden moet worden
Oud 24 april 2012, 13:44   #1860
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Niet alleen Tavek, maar iedere ouder, voed zijn of haar kind naar wensen op.
Je leert je kind, normen en waarden, je leert je kind kennis op doen, u zeggen tegen ouderen enz.

Zeggen dat opvoeding niet per definitie indoctrinatie is is gewoon een leugen, je leert je kinderen dingen die hij of zij nog niet weet, je wilt dus dat hij of zij het aanneemt, een peuter heeft namelijk nog niet echt een eigen mening, die moet dingen maar aannemen van zijn of haar ouders.
Leren kennis op doen, u zeggen tegen ouderen, normen en waarden (als we aannemen dat Tavek's waardes binnen de normale normen vallen) leren aan een kind vallen allemaal niet binnen de gegeven definitie van indoctrinatie. Het zijn geen aanvechtbare overtuigingen.

Citaat:
Ik denk dat als je je kind , alleen leert hoe je moet eten en drinken, hem of haar dan in een ruimte stopt, hem of haar helemaal niets meer leert. En alleen maar eten en drinken aan hem of haar geeft. Dan komt er niet veel van het kind terecht denk ik /weet ik.
Maar je kan een kind (aangenomen dat het oud genoeg is om een eigen mening te hebben) opvoeden met zo weinig mogelijk indoctrinatie. Praktisch is het natuurlijk onmogelijk om dat helemaal te doen, maar alle opvoeding als indoctrinatie beschrijven is gewoon achterlijk.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be