Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 april 2012, 22:15   #1901
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Het zal je verbazen, maar ik erken de waarde van het christelijke gedachtengoed. Maar evengoed heb ik het niet begrepen op fanatici.
Alleen heeft u tot op heden nog steeds niet echt aangegeven wat die "fanatici" wel zijn?

Amish? Wel, dan heeft u het over een groep die als heel vreedzaam en zorgzaam te boek staat, die in de VS een bijna onberispelijke reputatie geniet en waar Amerikanen een bijna jaloerse heimweegevoel bij hebben.

Wat zijn die "fanatici" waar u het over heeft? Gewetensvolle en bijbelgetrouwe christenen? Wat is daar dan zo "fanatiek" aan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 22:17   #1902
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ha, het bestond dus.....
Natuurlijk, de geschiedenis van de Kerk is ook een geschiedenis van mensen. En ook mensen zijn feilbaar. Fouten gebeuren.
Oud 24 april 2012, 22:17   #1903
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wie denkt een religieuze of spirituele waarheid te kennen is of hoogmoedig of misleid.
Waarom dan wel?
Oud 24 april 2012, 22:21   #1904
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alleen heeft u tot op heden nog steeds niet echt aangegeven wat die "fanatici" wel zijn?

Amish? Wel, dan heeft u het over een groep die als heel vreedzaam en zorgzaam te boek staat, die in de VS een bijna onberispelijke reputatie geniet en waar Amerikanen een bijna jaloerse heimweegevoel bij hebben.

Wat zijn die "fanatici" waar u het over heeft? Gewetensvolle en bijbelgetrouwe christenen? Wat is daar dan zo "fanatiek" aan?
Uit je onverzoenlijk standpunt in deze problematiek maak ik op dat je een fanaticus bent in deze. Voor de rest ken ik je niet.

Ik heb van de Amish enkel gezegd dat ze in de 18e eeuw leven. En dat de Amerikanen een bijna heimweegevoel hebben, daar heb ik in de States, in de aanwezigheid van Amish ver buiten hun gebied niets van gemerkt. Integendeel.

Nu we het toch over de States hebben, het toonbeeld van de christelijke fanatici vind je daar. Met hopen. En met dubbele moraal.
Oud 24 april 2012, 22:22   #1905
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom dan wel?
Omdat ze het bestaansmysterie 'ontheiligen' door er kenmerken aan toe te kennen. Ze maken (voor een stuk) 'kenbaar' wat door zijn aard onkenbaar is.

Laatst gewijzigd door JeeBee : 24 april 2012 om 22:22.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 22:24   #1906
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uit je onverzoenlijk standpunt in deze problematiek maak ik op dat je een fanaticus bent in deze. Voor de rest ken ik je niet.
Welk "onverzoenlijk standpunt" en hoe komt u vervolgens tot de conclusie ik een "fanaticus" zou zijn?

En neen, u kent me niet. Dus, hoe kunt u op basis van een nogal oppervlakkige kennis komen tot een typering van wie ik ben?

Niet dus.
Oud 24 april 2012, 22:25   #1907
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat ze het bestaansmysterie 'ontheiligen' door er kenmerken aan toe te kennen. Ze maken (voor een stuk) 'kenbaar' wat door zijn aard onkenbaar is.
Wat is "het bestaansmysterie"?
Oud 24 april 2012, 22:27   #1908
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:
Welk "onverzoenlijk standpunt" en hoe komt u vervolgens tot de conclusie ik een "fanaticus" zou zijn?

En neen, u kent me niet. Dus, hoe kunt u op basis van een nogal oppervlakkige kennis komen tot een typering van wie ik ben?

Niet dus.
Verdraai alweer mijn woorden niet.

Op je vraag over fanatici noemde ik jou een fanaticus enkel op gebied van abortus met de vermelding dat ik je verder niet ken en dus ook geen verder mening kan hebben. Ik stelde dus al geen typering van je te hebben.

En indien je zelf vindt dat je terzake geen onverzoenlijk standpunt hebt, gelieve dan deze thread eens te herlezen.
Oud 24 april 2012, 22:28   #1909
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb van de Amish enkel gezegd dat ze in de 18e eeuw leven. En dat de Amerikanen een bijna heimweegevoel hebben, daar heb ik in de States, in de aanwezigheid van Amish ver buiten hun gebied niets van gemerkt. Integendeel.
Uw stelling klopt vooreerst niet. U heeft het immers alleen over de Amish van de zogenaamde Old Order. Daarnaast is er ook nog een hele waaier aan andere Amish die veel minder bekend zijn, maar naar aantal veel groter.

Voor het overige kan ik het niet helpen dat u niet vertrouwd bent met de gevoelens die Amerikanen koesteren ten aanzien van de Amish. U weet bijvoorbeeld dan ook niet dat de Amish zich in toenemende mate op het vervaardigen van ambachtelijke producten hebben toegelegd, daar dit een explosief groeiende sector is. Amerikanen lopen storm op producten die door Amish worden vervaardigd: die hebben in de VS de reputatie van degelijk, betrouwbaar te zijn.
Oud 24 april 2012, 22:28   #1910
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat is "het bestaansmysterie"?
Dat wat jij verlaagt tot de notie 'god' met attributen, met de nadruk op dat laatste.

(Zit je te wachten op een foutje of tegenspraak van mijnentwege? Doe zo verder.)

Laatst gewijzigd door JeeBee : 24 april 2012 om 22:29.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 22:30   #1911
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verdraai alweer mijn woorden niet.

Op je vraag over fanatici noemde ik jou een fanaticus enkel op gebied van abortus met de vermelding dat ik je verder niet ken en dus ook geen verder mening kan hebben. Ik stelde dus al geen typering van je te hebben.

En indien je zelf vindt dat je terzake geen onverzoenlijk standpunt hebt, gelieve dan deze thread eens te herlezen.
Waarom zou ik een "fanaticus" zijn op het gebied van abortus? U heeft nog steeds geen typering gegeven van wat een "fanaticus" nu eigenlijk is, dus kunt u dat concept geenszins op me toepassen.

Wat is trouwens "onverzoenlijk"? Bent u ook een "fanaticus" omdat u onverzoenlijk blijft zweren bij de legalisering van abortus? Of geldt het etiketten kleven alleen in één, welbepaalde richting?
Oud 24 april 2012, 22:31   #1912
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:
Uw stelling klopt vooreerst niet..
Dat beweert u.

Maar u weet niet welke relatie ik heb met de USA, noch hoeveel tijd ik daar heb doorgebracht, noch zoveel andere zaken. Ik spreek enkel uit mijn persoonlijke ervaring.
Oud 24 april 2012, 22:32   #1913
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat wat jij verlaagt tot de notie 'god' met attributen, met de nadruk op dat laatste.

(Zit je te wachten op een foutje of tegenspraak van mijnentwege? Doe zo verder.)
Waarom zou de notie "God" het "bestaansmysterie" verlagen? Ik zie in heel uw redenering veel a priori-denken, veel vooringenomenheid; weinig objectivering echter.
Oud 24 april 2012, 22:33   #1914
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom zou ik een "fanaticus" zijn op het gebied van abortus? U heeft nog steeds geen typering gegeven van wat een "fanaticus" nu eigenlijk is, dus kunt u dat concept geenszins op me toepassen.

Wat is trouwens "onverzoenlijk"? Bent u ook een "fanaticus" omdat u onverzoenlijk blijft zweren bij de legalisering van abortus? Of geldt het etiketten kleven alleen in één, welbepaalde richting?
Neen, ik ben geen fanaticus want ik ben geen voorstander van abortus maar gun wel de vrijheid aan vrouwen om daar een eigen weloverwogen beslissing terzake in te nemen.

En u begint ferm te zagen.
Oud 24 april 2012, 22:33   #1915
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat beweert u.

Maar u weet niet welke relatie ik heb met de USA, noch hoeveel tijd ik daar heb doorgebracht, noch zoveel andere zaken. Ik spreek enkel uit mijn persoonlijke ervaring.
Inderdaad, dat weet ik niet. Ik stel alleen vast dat u niet weet welke plaats de Amish in de Amerikaanse samenleving hebben. Niet langer als een volkomen geïsoleerde groep, maar als een groep die in toenemende mate de nieuwsgierigheid wekt van de Amerikanen.
Oud 24 april 2012, 22:34   #1916
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, ik ben geen fanaticus want ik ben geen voorstander van abortus maar gun wel de vrijheid aan vrouwen om daar een eigen weloverwogen beslissing terzake in te nemen.

En u begint ferm te zagen.
U bent geen voorstander van abortus, maar u verdedigt wel het recht op abortus...

Kortom, u bent wel een voorstander van de legalisering van abortus. Dus van abortus.
Oud 24 april 2012, 22:38   #1917
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:
U bent geen voorstander van abortus, maar u verdedigt wel het recht op abortus...

Kortom, u bent wel een voorstander van de legalisering van abortus. Dus van abortus.
Mag ik het zo formuleren, ik ben een voorstander van persoonlijke vrijheid terzake zelfs indien het gebruik van die vrijheid niet strookt met mijn eigen opvattingen.

Een nuance die u niet kan opbrengen.
Oud 24 april 2012, 22:41   #1918
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dat weet ik niet. Ik stel alleen vast dat u niet weet welke plaats de Amish in de Amerikaanse samenleving hebben. Niet langer als een volkomen geïsoleerde groep, maar als een groep die in toenemende mate de nieuwsgierigheid wekt van de Amerikanen.
Kan u dat eens omstandig uitleggen, ook al heeft het niet het minste belang. Het strookt niet met mijn ervaringen.

Maar natuurlijk is - voor iemand die de uiterste precisie van anderen schijnt te eisen - een zin als 'toenemende mate van nieuwsgierigheid' uitermate helder en veelzeggend.
Oud 24 april 2012, 22:41   #1919
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mag ik het zo formuleren, ik ben een voorstander van persoonlijke vrijheid terzake zelfs indien het gebruik van die vrijheid niet strookt met mijn eigen opvattingen.

Een nuance die u niet kan opbrengen.
Dan gelooft u niet in de objectivering van een zaak als het ongeboren leven. U zit volop ondergedompeld in het relativisme, uiteindelijk een weg die nergens naar leidt en een gebrek toont aan morele soliditeit.
Oud 24 april 2012, 22:44   #1920
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan u dat eens omstandig uitleggen, ook al heeft het niet het minste belang. Het strookt niet met mijn ervaringen.

Maar natuurlijk is - voor iemand die de uiterste precisie van anderen schijnt te eisen - een zin als 'toenemende mate van nieuwsgierigheid' uitermate helder en veelzeggend.
Op de Duitse tv was er onlangs een reportage over de Amish. Daarin werd, naar Duitse traditie, heel grondig ingegaan op allerlei aspecten van hun doen en laten. Daaruit bleek dat de Amish een groep zijn met een vrij grote verscheidenheid die niet te herleiden valt tot enkel het typische beeld dat de meesten van de Amischer hebben. Daarnaast bleek dat de Amish zich in toenemende mate toeleggen op de uitbouw van een eigen vorm van toerisme, omdat het voor hen moeilijk wordt nog ieder lid van de familie een werkbare plaats te geven in de landbouwsector. Die vorm van toerisme behelst de nadruk op het vervaardigen van ambachtelijke producten van allerlei, iets wat gretig wordt afgenomen door de doorsnee Amerikaan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be