Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2012, 20:06   #81
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Hier ook weer over op het sociale. Er zijn bedienden, die zelf en/of hun werkgever bijdragen voor een buitenwettelijk pensioen (een som die men ontvangt bij pensioenleeftijd). Maar onze arbeiderkuiser zal dit zeker niet gedaan hebben.
Maw we vergelijken veel beter de grote massa, dan den top.
Trouwens wat mij het meeste stoort aan ambtenarenpensioenen is hun perekwatie. Over de rest kunnen we discusieren. Maar perekwatie is een sociaal voorrecht dat niet meer van deze tijd is, en dat trouwens alleen ambtenaren genieten. Misschien is het zelfs uniek in Europa, of op de wereldbol.
http://users.skynet.be/fransvanmeche...115-189921.pdf

Het is nu eenmaal zo dat deze perekwatie er is omdat de staatspensioenen aanzien worden als een uitgestelde wedde...en een wedde gaat nu eenmaal mee met de index.
Van mij mag dat uitdoven omdat de weddes tussen de privé en de Staat meer en meer naar elkaar toe groeien, maar het kan niet om dit plots op te heffen : diegenen die al j�*�*�*�*�*�*ren een wedde 'van niks' gehad hebben 'in afwachting van een riant pensioen' zouden daar serieus gediscrimineerd worden tegenover de 'nieuwelingen' die nu wèl een deftige wedde hebben......hebben.......
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 20:18   #82
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht

Het is nu eenmaal zo dat deze perekwatie er is omdat de staatspensioenen aanzien worden als een uitgestelde wedde...en een wedde gaat nu eenmaal mee met de index.
Van mij mag dat uitdoven omdat de weddes tussen de privé en de Staat meer en meer naar elkaar toe groeien, maar het kan niet om dit plots op te heffen : diegenen die al j�*�*�*�*�*�*ren een wedde 'van niks' gehad hebben 'in afwachting van een riant pensioen' zouden daar serieus gediscrimineerd worden tegenover de 'nieuwelingen' die nu wèl een deftige wedde hebben......hebben.......
In feite is dat allemaal zever, als de begroting het niet kan ophalen is daar gewoon iets gecreerd die niet kan betaald worden. En je mag van mij gerust een eenheidsstelstel maken, of gewoon de ambtenaren aan solidariteit belasten zodat ze hun fantastisch stelsel in stand kunnen houden.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 20:34   #83
Den Bal
Gouverneur

Den Bal's schermafbeelding

Standaard

Ikzelf ben geen ambtenaar maar heb er in mijn vriendenkring en familie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
- Gemiddeld dubbel pensioen tov privé en 3 keer meer dan zelfstandigen
==> Veel privébedrijven hebben een extra legaal pensioen.
Citaat:
- vol pensioen na 20 jaar ambtenarij
==> Ik ga ervan uit dat je het over de pensioengrens hebt. Als je bij veel werknemers kijkt, zal je zien dat er verschillende zijn die dit halen.
Citaat:
- dubbel verlof tov privé, onderwijs 4 maanden betaalt verlof
==> Over het onderwijs kan ik niet meespreken. Hoewel ik in de schaduw woon van een school en eerlijk gezegd zie ik tijdens de vakantieperiodes daar tcoh heel wat bedrijvigheid. Als ik naar een aantal privé-bedrijven kijk met 35, 38 of meer dagen verlof dan is dat toch een stuk minder dan de 28 dagen.

Over het loon staat hier niets. Ik weet dat een maandloon van € 1300 netto voor een voltijdse baan toch zo geen vetpot is. Ik ga nu niet spreken over die topambtenaren.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 20:37   #84
Den Bal
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
En nog staken ze om de haverklap..... Totaal geen schaamte of verantwoordelijkheidsgevoel, men zou ze toch @#%{§ !!!
Ja ja. Hoe zit dat weeral over dat scheren en die kam?

Ik denk dat de meeste ambtenaren nog niet te rap staken.
Oud 26 juni 2012, 20:52   #85
Den Bal
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Bij ambtenaren is er sowieso wel meer "misbruik" dan in de privé. Een kameraad van mij is ambtenaar bij douane en accijnzen en mag vaak "zomaar" om 16u naar huis, terwijl zijn uren tot 17u lopen. Ik ken ook een ambtenaar die 's avonds een telefoontje i.v.m. een technisch probleem in vijf minuten afhandelde en hiervoor doodleuk twee overuren opschreef.
==> Dat heb je in de privé ook. Alleen is er in de privé wat meer controle dan in de opbare diensten waardoor dergelijke praktijken langer in stand blijft.

Citaat:
Gezien er geen sprake is van zuiver winstbejag is er vanzelf minder werkdruk dan in de privé. Dit zorgt ervoor dat efficiëntie net iets minder belangrijk wordt. Je ziet toch vaak goed het gebrek aan werkdruk of de typische overbemanning wanneer je een overheidsorgaan binnenstapt.
==> Ik denk dat dit ondertussen in heel wat diensten achterhaald is.

Citaat:
Ze hebben ook veel andere voordelen. Los van de lagere werkdruk hebben ze een hoger pensioen en is er wellicht meer tolerantie voor wat betreft ziekte.
==> Vanaf de eerste dag hebben ze een controle arts.

Citaat:
In Belgique is 1 op 3 ongeveer ambtenaar, ik dacht dat dit de "beste" score van Europa was. Dit hoge aantal is nu net verantwoordelijk voor de hoge lasten op arbeid die dit onland kent. In feite zou elke overheidsdienst minstens 5% moeten besparen en best reduceert men het aantal ambtenaren door privatiseringen en reorganisatie. Dit zou ruimte geven om de lasten op lonen te verlagen, wat meer jobs in de privaat zou creeëren.
==> Ik mag er niet aan denken dat men een aantal zaken zou privatiseren. Om 1 voorbeeld te nemen de autokeuring gebeurd door een privé firma. Ik zou wel eens willen weten hoeveel auto's onterecht herkeurd worden. (kassa) Ik heb het zelf al een aantal keer meegemaakt. Afgekeurd worden. Zonder aan de wagen te laten werken na enkele dagen terugkeren en goed gekeurd worden. Uiteindelijk moeten die privé bedrijven winst maken hé.
Oud 26 juni 2012, 20:55   #86
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
In feite is dat allemaal zever, als de begroting het niet kan ophalen is daar gewoon iets gecreerd die niet kan betaald worden. En je mag van mij gerust een eenheidsstelstel maken, of gewoon de ambtenaren aan solidariteit belasten zodat ze hun fantastisch stelsel in stand kunnen houden.
Dit dateert van 1969. Ambtenaren die vanaf dat jaar in dienst gekomen zijn en na 40 jaar op pensioen gaan hadden/hebben dus volgens U geen recht op die uitgestelde wedde (hun beginwedde was geen vette....en als we het zouden vergelijken met een overeenkomstige bediendejob in de privé was het huilen met de pet op.....maar dat pensioen was toch een compensatie in het vooruitzicht) ? Inderdaad, allemaal zever.

Er is TOEN iets gecreërd dat NU niet meer kan betaald worden...misschien daarom dat de pensioenleeftijd met 2 jaar is opgetrokken ?

En ook van mij mag er een eenheidsstelsel komen, maar dan wel met een overgangsfase waarin het voorgaande wordt ingebouwd.....

En wat die "solidariteit" betreft : betalen zij geen belastingen, solidariteitsbijdrage, enz. ??????

Het is een zaak van geven en nemen, maar dan met de juiste gegevens.
Oud 26 juni 2012, 22:13   #87
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En waarom kan het niet plots opgeheven worden. De statutaire ambtenarenpensioenen liggen momenteel al gevoelig hoger dan deze van de arbeiders/bedienden, en het perekwatieverschijnsel zal de kloof alleen nog maar vergroten.
En de vraag is nog maar, tegen dat de nieuwelingen op pensioen gaan (tegen hun 80 ?), of er dan nog voldoende geld gaat zijn.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 22:19   #88
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal Bekijk bericht
Ja ja. Hoe zit dat weeral over dat scheren en die kam?

Ik denk dat de meeste ambtenaren nog niet te rap staken.
Och, wat specifiek de pensioenen betreft. Hier hebben de loodsen zich een tijdje geleden wel van hun beste zijde laten zien. Ze hebben daar wel gestaakt om ook pensioenrechten te krijgen op hun premies, maw hun streven was zeer duidelijk een maximum staatspensioen van 7000€.
En er lopen wel wat meer loodsen rond dan ceo's van grote nationale bedrijven.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 22:20   #89
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal Bekijk bericht
==> Dat heb je in de privé ook. Alleen is er in de privé wat meer controle dan in de opbare diensten waardoor dergelijke praktijken langer in stand blijft.

==> Ik denk dat dit ondertussen in heel wat diensten achterhaald is.

==> Vanaf de eerste dag hebben ze een controle arts.

==> Ik mag er niet aan denken dat men een aantal zaken zou privatiseren. Om 1 voorbeeld te nemen de autokeuring gebeurd door een privé firma. Ik zou wel eens willen weten hoeveel auto's onterecht herkeurd worden. (kassa) Ik heb het zelf al een aantal keer meegemaakt. Afgekeurd worden. Zonder aan de wagen te laten werken na enkele dagen terugkeren en goed gekeurd worden. Uiteindelijk moeten die privé bedrijven winst maken hé.
beste vriend, je bent een voorbeeld van iemand die valse excuses zoekt waarom een groep zich anders zou moeten of mogen gedragen dan een andere groep; Laten we er nu eens vanuuitgaan dat we allemaal in dezelfde boot zittn en als we de boot niet willen doen kapsijzen moeten we eens allemaal op dezelfde manier denkne en aan hetzelfde touw trekken.

Dus dergelijke ongelijkheden vergoelijken is zeker niet opportuun om iedereen nu eens in die spirit te krijgen, en leidt alleen maar tot frustratie van mensen die dan die faveurkes niet krijgen. In feite mag je ervan uitgaan dat je zou moeten eindigen in eeneenheidsstelsel
Oud 26 juni 2012, 22:23   #90
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom kan het niet plots opgeheven worden. De statutaire ambtenarenpensioenen liggen momenteel al gevoelig hoger dan deze van de arbeiders/bedienden, en het perekwatieverschijnsel zal de kloof alleen nog maar vergroten.
En de vraag is nog maar, tegen dat de nieuwelingen op pensioen gaan (tegen hun 80 ?), of er dan nog voldoende geld gaat zijn.
30% van de tewerkstelling is ambtenaren. die zuigen de staatskas leeg, en vinden het doodnormaal dat een land failliet gaat aan de vergrijzingslast van hu n ambtenarenkorps.

Als 30% het dubbel krijgt, wil dit zeggen doodeenvoudig in wiskunde dat de ambtenaren hun pensioenlast even groot is als de privé, ZONDER DAT ZE ERVOOR BETalEn. Dus de privémoet het allemaal ophoesten.

We zouden beter eens de volledige privésector 2 maand lamlegggen, we gaan zien wie dat er zal moetn scharten op zijn begroting om er te komen.
Oud 26 juni 2012, 22:27   #91
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit dateert van 1969. Ambtenaren die vanaf dat jaar in dienst gekomen zijn en na 40 jaar op pensioen gaan hadden/hebben dus volgens U geen recht op die uitgestelde wedde (hun beginwedde was geen vette....en als we het zouden vergelijken met een overeenkomstige bediendejob in de privé was het huilen met de pet op.....maar dat pensioen was toch een compensatie in het vooruitzicht) ? Inderdaad, allemaal zever.

Er is TOEN iets gecreërd dat NU niet meer kan betaald worden...misschien daarom dat de pensioenleeftijd met 2 jaar is opgetrokken ?

En ook van mij mag er een eenheidsstelsel komen, maar dan wel met een overgangsfase waarin het voorgaande wordt ingebouwd.....

En wat die "solidariteit" betreft : betalen zij geen belastingen, solidariteitsbijdrage, enz. ??????

Het is een zaak van geven en nemen, maar dan met de juiste gegevens.
Luister een keer, als ht niet kan betaald worden, dn vraag ik mij af waarom de overheid met 100% staatsschuld, die dus al 10 jaar va haar investeringspotentieel an de toekomst verkwanseld heeft, alstublieft schulden zou maken om dat legertje ambtenaren ee faveurke te geven, die dan in feite gewoon op uw spaarrekening zal belanden en in na een jaar of 20 op de rekening van uw kinderen zal belanden. Ik begrijp dat echt niet, en zo zijn er miljoenen belgen die het niet begrijpe. Ik begrijp n iet dat de privé moet werken als slaven om die onbetaalbare tijdsbom te helpen recht te houden. Ik ben het stillekes aan ferm beu aan het worden. Het beste dat we kunnen doen is met 100.000 ons laten belasten in London, Berlijn, of luxemburg.
Oud 26 juni 2012, 23:07   #92
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Het was niet goed want ze verdienden niet genoeg,dus gingen ze in de prive werken.
Na 20 jaar was er al wat minder verschil in wedde,en het morren begon.
Na 40 jaar stonden ze zowat gelijk in wedde,en ze morden nog meer.
Nu het pensioen wat hoger ligt dan in de prive stoppen ze niet meer met morren,maar zijn ze wel vergeten d at ze jaren meer hebben gehad!
Mijn vader (pas overleden)had nu inderdaad wat minder pensioen dan ik,maar als hj op pensioen in de prive gegaan is 25 JAAR geleden heeft hij wel een verzekering van zijn werk opgetrokken van meer dan 60duizend EURO boven op zijn pensioen zonder dat hij daar veel voor heeft moeten inboeten,ik heb niks getrokken,mag ik nu ook morren?
Oud 26 juni 2012, 23:16   #93
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Luister een keer, als ht niet kan betaald worden, dn vraag ik mij af waarom de overheid met 100% staatsschuld, die dus al 10 jaar va haar investeringspotentieel an de toekomst verkwanseld heeft, alstublieft schulden zou maken om dat legertje ambtenaren ee faveurke te geven, die dan in feite gewoon op uw spaarrekening zal belanden en in na een jaar of 20 op de rekening van uw kinderen zal belanden. Ik begrijp dat echt niet, en zo zijn er miljoenen belgen die het niet begrijpe. Ik begrijp n iet dat de privé moet werken als slaven om die onbetaalbare tijdsbom te helpen recht te houden. Ik ben het stillekes aan ferm beu aan het worden. Het beste dat we kunnen doen is met 100.000 ons laten belasten in London, Berlijn, of luxemburg.
Ik ben uw gezever al lang beu,ik dacht dat het net om onze kinderen ging man,als gij mijne gebuur waart zouden we dikken ambras hebben.
Oud 27 juni 2012, 00:04   #94
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Niet juist, niet iedereen kan en mag ambtenaar worden.
Sommige groepen van mensen worden weldegelijk door de overheid uitgesloten om ambtenaar te worden.
Een andere groep mensen word wel door de overheid aangeworven met blijft in een nep statuut hangen en word NOOIT ambtenaar.
Je moet natuurlijk voldoen aan bepaalde selectiecriteria, die verschillen van ambt tot ambt. Maar dat heb je in de privé ook.

Je moet natuurlijk wel over je burgerlijke rechten beschikken om voor de overheid te werken, maar als je die verliest heb je het doorgaans aan jezelf te danken.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2012, 00:08   #95
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Verwijderd

Laatst gewijzigd door Vlaanderen_onafhankelijk : 27 juni 2012 om 00:13.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2012, 07:02   #96
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Zie mijn bericht dat vlak boven het uwe staat...... Het verleden heeft ook zijn rechten
Oud 27 juni 2012, 07:03   #97
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Ik ben uw gezever al lang beu,ik dacht dat het net om onze kinderen ging man,als gij mijne gebuur waart zouden we dikken ambras hebben.
Voila, ziewel het tegenstrijdig belang zorgt dat de politici sterk staan, en in feite gaat het maar gewoon over geld. Nogmaals het is een dikke discriminatie en als je die zaak correct wil uitrekenen dan doe je een statistisch eanalyse, je kunt geen analyse maken die bewijst dat ambtenaren minder krijgen want ze krijgen gewoon gigantisch veel geld voor het 'beetje' werk die ze verzetten.

En de toekomst is inderdaad de toekomst van het land.

Ik ga u eens uitleggen hoe je zorgt dat onze kinderen een toekomst hebben:
door gewoon te zorgen dat iedereen maximaal rendabel kan investeren (dus ja winst en inkomsten uit investeringen minder belasten)�*

door te zorgen dat de overheid maximaal taken afstoot (en ja inderdaad eens goed snijden in al die bijgecreeerde jobs en al die fantasietjes van de ministers, want de laatste tijd hebben ze daar nog niet veel in gesneden)
Maar afstoten naar de privé wil zeggen dat de job verdwijnt of dat ze efficienter wordt

en zorgen dat de overheid geen concurrentie vervalsing creeert tussen prive en de overheid, dus zorgen dat alle diensten evenveel belast worden als de privésector (belast qua loon, qua sociale lasten en inderdaad ook btw)
Het kan niet dat een café in een vzw zit, en dat een vzw 1 miljard euro opstapelt op zijn rekening.

door te zorgen dat het VERSCHIL IN LASTEN tussen verschillende diensten of verschillende equivalente produkten niet bestaat; Maar ook zorgen dat er meer evenwichten zijn in de economie, dat de lasten op arbeid even hoog zijn als de lasten op energie. Als je 50% belasting betaalt moet energie ook 100% BTW krijgen, dan zijn die twee evenveel belast en dan is de EENHEID TIJD die je nodig hebt om ENERGIE te sparen EVEN VEEL getaxeerd als de EENHEID ENERGIE. En daar gaat het vooral fout in onze economie.

dan finaal zoeken naar de groeiers in de begroting en kijken of ze een rendabele investering zijn. Ik kan u garanderen4000euro pensioen betalen of 2000 euro pensioen betalen is in feite knal hetzelfde voor die burger, hij zal geen boterham tekort hebben. Het enige dat hij doet is dat geld op zijn spaarrekening parkeren in een bank die de staat dan moet onderstutten.

Laatst gewijzigd door brother paul : 27 juni 2012 om 07:21.
Oud 27 juni 2012, 07:13   #98
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zie mijn bericht dat vlak boven het uwe staat...... Het verleden heeft ook zijn rechten
Je bent dus voorstander van een 'kaste systeem..'

de begroting gaat over de toekomst, wat je gekregen hebt heb je gekregen, maar je kunt niet iedereen verplichten om zich failliet te betalen een aan kaste ??

Laatst gewijzigd door brother paul : 27 juni 2012 om 07:13.
Oud 27 juni 2012, 07:13   #99
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Laat ons vergelijken met de zonnepanelen : er werden hoge 'rechten' gegeven en nu is er ook geen geld meer voor. Volgens uw theorie kan dat "contract " dus gewoonweg eenzijdig verbroken worden om minder hoge 'rechten' te moeten betalen ? Nee, enkel in de nieuwe contracten zouden lagere 'rechten' kunnen worden opgenomen .
Dit is exact hetzelfde probleem als die perekwatie en staatspensioenen.

En wat die ambtenaren met hun wedde doen is hun zaak, niet de uwe, net zoals uw wedde niet hun zaak is.

Interessant voorstel om U te laten belasten in 't buitenland. Misschien dan ook maar de daar gaan wonen én werken want U betaalt dan uiteraard ook niet meer voor de wegen, gezondheidsdienst, veiligheidsdiensten, enz. hier in België....
Oud 27 juni 2012, 07:19   #100
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Voila, ziewel het tegenstrijdig belang zorgt dat de politici sterk staan, en in feite gaat het maar gewoon over geld. Nogmaals het is een dikke discriminatie en als je die zaak correct wil uitrekenen dan doe je een statistisch eanalyse, je kunt geen analyse maken die bewijst dat ambtenaren minder krijgen want ze krijgen gewoon gigantisch veel geld voor het 'beetje' werk die ze verzetten.
Gééf ons dan eens de analyse die bewijst dat wat U zegt inderdaad de realiteit is !
Gewoon een vergelijking tussen een arbeider in de privé en één aan de staat, met precies dezelfde graad en dezelfde anciënniteit. Idem voor een bediende. Idem voor iemand van het hoger kader. Mét brutowedde, nettowedde, bijkomende extraatjes, pensioensvooruitzichten na precies hetzelfde aantal dienstjaren, enz. Dus exact dezelfde voorwaarden. D�*n, en pas d�*n, kan iemand verifiëren wat U beweert.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be