Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2012, 15:13   #161
Den Bal
Gouverneur

Den Bal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
beste vriend, je bent een voorbeeld van iemand die valse excuses zoekt waarom een groep zich anders zou moeten of mogen gedragen dan een andere groep; Laten we er nu eens vanuuitgaan dat we allemaal in dezelfde boot zittn en als we de boot niet willen doen kapsijzen moeten we eens allemaal op dezelfde manier denkne en aan hetzelfde touw trekken.

Dus dergelijke ongelijkheden vergoelijken is zeker niet opportuun om iedereen nu eens in die spirit te krijgen, en leidt alleen maar tot frustratie van mensen die dan die faveurkes niet krijgen. In feite mag je ervan uitgaan dat je zou moeten eindigen in eeneenheidsstelsel
Ik zoek geen valse excuses. Ik antwoord enkel op een aantal zaken die volgens mij vandaag niet meer correct zijn of eenzijdig bekeken worden. Men spreekt over het hoog pensioen van de ambtenaren. Men vergeet er wel bij te zeggen dat reeds in veel bedrijven gebruik gemaakt wordt van de zogenaamde 2de pijler. Waar het bedrijf een kapitaal in een fonds stort en er een kleine bijdrage is van de werknemer. Mogen we dan nog niet vergeten dat er ambtenaren zijn die voor een voltijdse baan rond de € 1200 netto/maand verdienen. Leg daar eens veel lonen (en dan spreek ik niet van de lonen die sommigen nog eens in het zwart uitbetaald worden of bijverdienen) van arbeiders of bedienden naast. Hoeveel verdienen er zoveel in de privé? En ik kan u verzekeren, deze mensen mogen er de pees opleggen.
Ikzelf werk ook in de privé. Ik stel vast dat veel mensen vinden dat het gras veel groener is aan de andere kant terwijl, als je alles in beschouwing neemt, dat niet het geval is.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2012, 15:15   #162
Den Bal
Gouverneur

Den Bal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Och, wat specifiek de pensioenen betreft. Hier hebben de loodsen zich een tijdje geleden wel van hun beste zijde laten zien. Ze hebben daar wel gestaakt om ook pensioenrechten te krijgen op hun premies, maw hun streven was zeer duidelijk een maximum staatspensioen van 7000€.
En er lopen wel wat meer loodsen rond dan ceo's van grote nationale bedrijven.
Het is correct dat deze groep gestaakt heeft. Alleen is het niet zo dat ze om de haverklap staken zoals Raven stelt.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2012, 15:30   #163
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal Bekijk bericht
Men vergeet er wel bij te zeggen dat reeds in veel bedrijven gebruik gemaakt wordt van de zogenaamde 2de pijler. Waar het bedrijf een kapitaal in een fonds stort en er een kleine bijdrage is van de werknemer.
- Die bijkomende pijlers zijn ZWAAAAAAAAAAAAAAAAR verlieslatend.
- Worden sedert dit jaar zwaarder belast (RV) en in de toekomst nog zwaarder wegens de financiele nood vd Belg. Staat.
- Werkkgever en werknemer dragen bij tot dit systeem en dit betekent dus dat wij netto MINDER te besteden hebben (deel van ons loon). Indien ambtenaren volgens hetzelfde principe hun (aanvullend) pensioen moesten opbouwen moeten jullie bijleggen!
- uw pensioen is ZEKER. Het aanvullend pensioen in de privé is ONZEKER (het rendement). In pricipe kunnen wij ALLES verliezen.
- persoonlijk : wij dragen (incl. wergeversstorting) 30 Euro/maand bij.
Na 20 jaar bijdragen EN INDIEN HET HOOGSTE RENDEMENT (9% dus volledig onrealistisch) gehaald wordt dan betekent dat 10.000 Euro en daar moet dan nog roerende voorheffing (21% en stijgend) op betaald worden.
- het Belgisch pensioenstelsel is BEDROG. Zij die bijdragen tot het BNP krijgen gemiddeld de helft. Dit zal stoppen of eindigen in burgeroorlog!!!

Laatst gewijzigd door demonen : 30 juni 2012 om 15:31.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2012, 16:26   #164
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
- Die bijkomende pijlers zijn ZWAAAAAAAAAAAAAAAAR verlieslatend.
- Worden sedert dit jaar zwaarder belast (RV) en in de toekomst nog zwaarder wegens de financiele nood vd Belg. Staat.
- Werkkgever en werknemer dragen bij tot dit systeem en dit betekent dus dat wij netto MINDER te besteden hebben (deel van ons loon). Indien ambtenaren volgens hetzelfde principe hun (aanvullend) pensioen moesten opbouwen moeten jullie bijleggen! Heeft er iemand iets anders beweerd ?
- uw (wettelijk) pensioen is ZEKER. Het aanvullend pensioen in de privé is ONZEKER (het rendement). In pricipe kunnen wij ALLES verliezen. Als U natuurlijk het wettelijk pensioen van de ambtenaar gaat vergelijken met het aanvullend pensioen van de privé, dan wordt de discussie waardeloos !!!!het wettelijk pensioen in de privé is namelijk ook zeker, en het aanvullend pensioen aan de staat zou ook onzeker zijn!
- persoonlijk : wij dragen (incl. wergeversstorting) 30 Euro/maand bij.
Na 20 jaar bijdragen EN INDIEN HET HOOGSTE RENDEMENT (9% dus volledig onrealistisch) gehaald wordt dan betekent dat 10.000 Euro en daar moet dan nog roerende voorheffing (21% en stijgend) op betaald worden. (Heeft U het over die aanvullende verzekering ? Ook die ambtenaar zou zélf moeten (een stuk ?) bijdragen. Dus wat is uw punt ?)
- het Belgisch pensioenstelsel is BEDROG. Zij die bijdragen tot het BNP krijgen gemiddeld de helft. Dit zal stoppen of eindigen in burgeroorlog!!!
Oud 30 juni 2012, 16:38   #165
demonen
Banneling

Standaard

IN GEEN ENKEL LAND ter wereld heeft een ambtenaar een hoger pensioen dan mensen uit de privésector!
België is de grote uitzondering (maar dit blijft niet duren).
Indien een ambtenaar hetzelfde pensioen krijgt als wij in de privé nl gemiddeld 1.000 Euro/maand maar hij wil dat aanvullen met een tweede pijler zodat hij evenveel pensioen krijgt als wat ambtenaren NU KRIJGEN dan moet hij 45 jaar met 0 Euro naar huis gaan en er nog elke maand op toeleggen.
DUS KLOJO, DIT SYSTEEM IS ROT!

Laatst gewijzigd door demonen : 30 juni 2012 om 16:52.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2012, 17:04   #166
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
==> Dat heb je in de privé ook. Alleen is er in de privé wat meer controle dan in de opbare diensten waardoor dergelijke praktijken langer in stand blijft.

Ik betaal de mensen niet die er in de privé de kantjes vanaf lopen. Ik betaal wel de ambtenaren.

Spot the difference?

Als een privé-bedrijf geen goede werknemers heeft gaat het na verloop van tijd simpelweg failliet. Aan de overheid komt men simpelweg extra geld eisen van de aandeelhouders, in casu de belastingbetalers.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2012, 18:04   #167
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Men heeft reeds meerdere diensten bij de overheid vrij van vastheid van betrekking gemaakt,maar ze in prive handen geven is vragen om een nieuwe bankencrisis,controle door de overheid is broodnodig
Ja de professionele overheidscontroleurs �* la Dehaene, Janssens, Stevaert en de tientallen anderen die verbetaalde postjes hadden bij Dexia bewijzen dat de overheid de zaken degelijk runt.
Oud 30 juni 2012, 18:10   #168
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
IN GEEN ENKEL LAND ter wereld heeft een ambtenaar een hoger pensioen dan mensen uit de privésector!
Indien een ambtenaar hetzelfde pensioen krijgt als wij in de privé nl gemiddeld 1.000 Euro/maand maar hij wil dat aanvullen met een tweede pijler zodat hij evenveel pensioen krijgt als wat ambtenaren NU KRIJGEN dan moet hij 45 jaar met 0 Euro naar huis gaan en er nog elke maand op toeleggen.
Het is nog erger dan dat . Ik ben zelfstandige en ik betaal mijn miserabel pensioen 4 keer . Ik betaal 40 jaar lang jaarlijks meer bijdragen dan dat ik jaarlijks aan pensioen ga trekken. Ik moet zowat de oudste Belg ooit geleefd worden , willen mijn bijdragen ontoereikend worden. Ik wordt uitgeperst als een citroen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2012, 18:14   #169
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Het is nog erger dan dat . Ik ben zelfstandige en ik betaal mijn miserabel pensioen 4 keer . Ik betaal 40 jaar lang jaarlijks meer bijdragen dan dat ik jaarlijks aan pensioen ga trekken. Ik moet zowat de oudste Belg ooit geleefd worden , willen mijn bijdragen ontoereikend worden. Ik wordt uitgeperst als een citroen.
Dan had je maar op de N-VA moeten stemmen...
Oud 30 juni 2012, 18:19   #170
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dan had je maar op de N-VA moeten stemmen...
Zeg Xeno , ik ben mijn verstand nog niet verloren hé. De N-VA wil inderdaan mijn geld niet langer aan de Walen geven. Ze willen het aan de Spanjaarden , de Ieren , de Grieken en de Cyprioten geven , kwestie van eens te veranderen.
Maar mijn centen ben ik evengoed kwijt.
Oud 30 juni 2012, 18:21   #171
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Zeg Xeno , ik ben mijn verstand nog niet verloren hé. De N-VA wil inderdaan mijn geld niet langer aan de Walen geven. Ze willen het aan de Spanjaarden , de Ieren , de Grieken en de Cyprioten geven , kwestie van eens te veranderen.
Maar mijn centen ben ik evengoed kwijt.
Aangezien u zelfstandig bent denk ik dat er bitter weinig van uw geld naar de Walen gaat laat staan de Spanjaarden, de Ieren of de Grieken.
U had toch een creatieve boekhouder ?
Dat heeft u zelf al toegegeven.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2012, 18:25   #172
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zoek geen valse excuses. Ik antwoord enkel op een aantal zaken die volgens mij vandaag niet meer correct zijn of eenzijdig bekeken worden. Men spreekt over het hoog pensioen van de ambtenaren. Men vergeet er wel bij te zeggen dat reeds in veel bedrijven gebruik gemaakt wordt van de zogenaamde 2de pijler. Waar het bedrijf een kapitaal in een fonds stort en er een kleine bijdrage is van de werknemer. Mogen we dan nog niet vergeten dat er ambtenaren zijn die voor een voltijdse baan rond de € 1200 netto/maand verdienen. Leg daar eens veel lonen (en dan spreek ik niet van de lonen die sommigen nog eens in het zwart uitbetaald worden of bijverdienen) van arbeiders of bedienden naast. Hoeveel verdienen er zoveel in de privé? En ik kan u verzekeren, deze mensen mogen er de pees opleggen.
Ikzelf werk ook in de privé. Ik stel vast dat veel mensen vinden dat het gras veel groener is aan de andere kant terwijl, als je alles in beschouwing neemt, dat niet het geval is.
Maar men moet wel geen appelen met peren vergelijken. Een ambtenaar heeft nu eenmaal een loonkurve die (sterk) stijgt met de ancienniteit. Maw een poetserambtenaar zal aan 1200€ netto/maand aanvangen, maar zal na een paar decades waarschijnlijk eerder rond 2000€ netto/maand zitten. En enkele jaren later zal hij een pensioen trekken van 1500€ netto/maand. Een poetser in de privé zal na een paar decades nog 1200€ netto/maand ontvangen, en enkele jaren later zal hij een pensioen trekken van 900€ netto/maand. En voor hem geen tweede pijler. En de kans is daarbij groot, dat zijn werkvolume hoger zal liggen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2012, 18:28   #173
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als een bedrijf voor een tweede peiler betaalt of een werknemer zelf spaart voor zijn tweede peiler dan heb je zelf een deel van uw loon gespaard. Dus je parkeert twee maandloon per jaar verdien je in de prive 20% minder om een deel vandat pensioen in te halen.

Bovendien betaalt de overheid nergens in een pensioenfonds om datroyaal pensioen te realiseren. Ik zou het normaal vinden dat de overheid die miljarden stort via de pensioenskas en de solidaritei tussn prive en ambgenaren realiseert
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2012, 18:31   #174
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Aangezien u zelfstandig bent denk ik dat er bitter weinig van uw geld naar de Walen gaat laat staan de Spanjaarden, de Ieren of de Grieken.
U had toch een creatieve boekhouder ?
Dat heeft u zelf al toegegeven.
Nu pas hé.
Pas dit jaar.
Ik heb 20 jaar aan een stuk ontzettend veel afgedragen .
De man verklaarde mij krankzinnig.
Oud 30 juni 2012, 18:39   #175
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
IN GEEN ENKEL LAND ter wereld heeft een ambtenaar een hoger pensioen dan mensen uit de privésector! 't heeft een tijdje geduurd maar ik heb eindelijk een site gevonden waar hierover iets wordt gezegd. http://www.coc.be/magazines/articleview/573 Als U dit wil tegenspreken, geeft U dan maar een link naar om het waar het tegendeel BEWEZEN staat ?
Indien een ambtenaar hetzelfde pensioen krijgt als wij in de privé nl gemiddeld 1.000 Euro/maand maar hij wil dat aanvullen met een tweede pijler zodat hij evenveel pensioen krijgt als wat ambtenaren NU KRIJGEN dan moet hij 45 jaar met 0 Euro naar huis gaan en er nog elke maand op toeleggen. Sorry, maar hier begrijp ik niks van. Ik denk dat U af en toe 'privé' en 'ambtenaar' in deze zin verwisselt. Bedoelt U soms "Als iemand uit de privé met een pensioen van gemiddeld 1OOO Euro per maand door een tweede pijler evenveel pensioen wil krijgen als wat ambtenaren gemiddeld krijgen, dan moest hij 45 jaar lang meer dan zijn wedde als premie voor deze tweede pijler betalen." ? Ik ben benieuwd naar de berekening
Ja, inderdaad, het systeem is NU verrot, maar heb ik iets anders beweerd ?
Oud 30 juni 2012, 18:44   #176
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard is dit lager pensioen te verantwoorden door ons fraudeer ggedrag volgens die kliek ambtenaren. Ze vergeten wel dat ze nooit die gigantische fraude kunnen bewijzen in heel veel gevallen. Wat mij doet de stelling doet naar voorschuiven gezien de fraude nu verdwijnt dankzij crombez verdienen we uiteraard toch ook ons normaal pensioen?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2012, 18:47   #177
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar men moet wel geen appelen met peren vergelijken. Een ambtenaar heeft nu eenmaal een loonkurve die (sterk) stijgt met de ancienniteit. Maw een poetserambtenaar zal aan 1200€ netto/maand aanvangen, maar zal na een paar decades waarschijnlijk eerder rond 2000€ netto/maand zitten. En enkele jaren later zal hij een pensioen trekken van 1500€ netto/maand. Een poetser in de privé zal na een paar decades nog 1200€ netto/maand ontvangen, en enkele jaren later zal hij een pensioen trekken van 900€ netto/maand. En voor hem geen tweede pijler. En de kans is daarbij groot, dat zijn werkvolume hoger zal liggen.
Wat de wedde betreft :
http://www.federalecartografie.be/we...d_class=&view=

Voer misschien eens enkele simulaties in.... (hint : poetserambtenaar : niveau D, zonder diploma)
Aan U laat ik het bewijs voor uw beweringen i.v.m. de privépoetser....
Oud 30 juni 2012, 18:56   #178
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard is dit lager pensioen te verantwoorden door ons fraudeer ggedrag volgens die kliek ambtenaren. Ze vergeten wel dat ze nooit die gigantische fraude kunnen bewijzen in heel veel gevallen. Wat mij doet de stelling doet naar voorschuiven gezien de fraude nu verdwijnt dankzij crombez verdienen we uiteraard toch ook ons normaal pensioen?
De ene zelfstandige is de andere niet.
Ik ben verzekeringsmakelaar. Mijn bruto ontvangsten zijn tot op de eurocent bij de fiscus bekend, ik kan geen eurocent in het zwart verdienen. Anderen wel.
Het gevolg daarvan is dat ik de maximale sociale bijdrage betaal, terwijl een andere zelfstandige , die wel in het zwart kan werken dikwijls het minimum betaald. Ik dus meer dan 12000 euro per jaar en die andere dus minder dan 3000 euro per jaar , maar ons pensioen is op 50 of maximaal 100 euro na hetzelfde .
Ik heb een fiscalist ingeschakeld.
Oud 30 juni 2012, 21:16   #179
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Wat de wedde betreft :
http://www.federalecartografie.be/we...d_class=&view=

Voer misschien eens enkele simulaties in.... (hint : poetserambtenaar : niveau D, zonder diploma)
Aan U laat ik het bewijs voor uw beweringen i.v.m. de privépoetser....
Wat de aanvangswedde betreft, klopt het wel ongeveer. Voor de rest berekent de simulator enkel aanvangsweddes (geen jaarlijkse verhogingen, laat staan pensioenen). Het is ook niet duidelijk met welke index hij in rekening brengt.
Maar, op zoek naar salarisschalen, heb ik dit wel gevonden
http://www2.vlaanderen.be/arbeidsvoo...hine/index.htm
Ne D131 heeft daar een aanvangswedde van netto 1400€ (index ?) en een eindwedde van 1700€ (plus telkens nog wat premiekes). Dus toch allemaal niet zo heel ver ernaast (wel wat overschatting van de eindwedde, wegens onderschatting van de belastingen).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2012, 23:00   #180
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als een bedrijf voor een tweede peiler betaalt of een werknemer zelf spaart voor zijn tweede peiler dan heb je zelf een deel van uw loon gespaard. Dus je parkeert twee maandloon per jaar verdien je in de prive 20% minder om een deel vandat pensioen in te halen.

Bovendien betaalt de overheid nergens in een pensioenfonds om datroyaal pensioen te realiseren. Ik zou het normaal vinden dat de overheid die miljarden stort via de pensioenskas en de solidaritei tussn prive en ambgenaren realiseert

Waar je je volgende bedenking nog eens bij mag maken overigens.

Hoe gaan die 2e pijler fondsen nog rendement halen? Een paar weken gelden was er een eerste belgische (kleinere) speler die failliet ging en in het huidige klimaat verwacht ik dat er nog veel gaan volgen.

Bovendien - tenzij je de zaken héél goed opvolgt - is maar de vraag wat zo'n pensioenfonds eigenlijk precies in bezit heeft.

Bvb. Ik heb me een beetje verdiept in hoe shorten precies werkt. Nu als je wil shorten (tenzij je het naked doet) veronderstelt dit dat je ergens aandelen kan lenen.

Bij mij deed dit de vraag rijzen van wie lenen die shorters dan precies die aandelen? Ik ben daar nog niet helemaal uit maar vermoed dat nogal wat van de aandelen en fondsen die zogezegd in het bezit van pensioenfondsen zijn, in realiteit uitgeleend zijn aan derde partijen om ermee te speculeren op de markt.

Zo'n beetje zoals met het goud van de centrale banken dus.

Alleszins is mijn eigen conclusie dat ik niet wens deel te nemen aan al die verschillende ponzi-schema's. De fiscale korte termijn voordelen wegen mijns insziens niet op tegen de enorme risico's op niet betaling of compleet weggeinflationeerde betaling tegen dat ik er nood aan ga hebben.

En dan blijft er natuurlijk ook nog het feit dat de overheid veel eerder dan in eigen rangen te snijden de aanlokkelijke pot van 2e pijler pensioenplannen zal aanslagen om de volgende budgettaire crisis 'op te lossen'.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be