Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 augustus 2004, 20:26   #101
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
mijn favoriete stijl blijft de statige herenhuizen van brussel (hoewel er al niet zo veel meer overblijven )
8) Er is nog altijd de "Boulevard Lambermont" 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 20:27   #102
Vossie
Vreemdeling

Standaard

Ja, kijk maar eens naar Amsterdam anders...
Wel jammer dat ze het in Vlaanderen zo hebben verpest, met nieuwbouw overal waar het juist niet mooi is!
Maar hoe voelen de Vlamingen zich dan, toch zeker ook wel een beetje Half-Nederlander of Zuid-Nederlander?
Ik hoop vurig dat Vlaanderen + Frans-Vlaanderen ooit nog eens samengaan met het huidige Koninkrijk der Nederlanden, zodat er een Koninkrijk der Nederlanden ontstaat dat iets meer lijkt op wat het ooit is geweest!
Vossie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 20:37   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vossie
Ik hoop vurig dat Vlaanderen + Frans-Vlaanderen ooit nog eens samengaan met het huidige Koninkrijk der Nederlanden, zodat er een Koninkrijk der Nederlanden ontstaat dat iets meer lijkt op wat het ooit is geweest!
Frans-Vlaanderen mag je gerust vergeten, daar komt niets meer van in huis. Reeds onder de oorlogsjaren schreef Alexander von Falkenhausen in een rapport aan Hitler dat Frans-Vlaanderen voor de Nederlandse stam verloren waren omdat de kiemen voor verdere verfransing naar taal en mentaliteit gezaaid waren. De man moet een scherpe blik heb gehad, want dat is waar. Er leeft onder de Frans-Vlamingen wel nog een Vlaamse identiteit, maar die gaat voor hen onverbrekelijk samen met hun Franse staatsaanhorigheid. Aan dat laatste wordt niet getornd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 21:06   #104
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Daarvoor is de Vlaming een te grote individualist. Door de hoge prijzen van de bouwgrond echter worden de kavels kleiner, waardoor men gewoon genoodzaakt is woningen met beperktere afmetingen neer te poten. 1) Voor Nederlanders zullen die huizen nog altijd groot overkomen, denk ik toch.

Maar het individualisme zit hier diep geworteld, hoor. 2) Ook wil iedereen zo graag een woning hebben van waaruit men neerziet op een wijds natuurlandschap.
1) De woningen in Nederland zijn echt belachelijk klein. Mijne living is even groot (stoef stoef )
Daarom natuurlijk dat ze tijdens de vakantie massaal op reis gaan.
Drie weken in zo een kot, ge zou voor minder zot worden.

2) Zoals boer Fiermin op radio 2 zei: "[size=5]Ik hou van de natuur[/size] [size=1](rondom mijne villa)[/size] "

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 21:10   #105
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Frans-Vlaanderen mag je gerust vergeten, daar komt niets meer van in huis. Reeds onder de oorlogsjaren schreef Alexander von Falkenhausen in een rapport aan Hitler dat Frans-Vlaanderen voor de Nederlandse stam verloren waren omdat de kiemen voor verdere verfransing naar taal en mentaliteit gezaaid waren.
Hadden ze moeten winnen dan hadden ze daar wel een "oplossing" voor gevonden.
Je weet wel "Arbeit macht frei"

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 21:12   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
Hadden ze moeten winnen dan hadden ze daar wel een "oplossing" voor gevonden.
Je weet wel "Arbeit macht frei"
Neen, dat laatste niet. Naar ik gelezen heb, dacht men in Berlijn er gewoon aan om Vlaanderen alsook heel Le Nord bij het Grootduitse Rijk te voegen en een verduitsingspolitiek te voeren.
Oud 14 augustus 2004, 21:13   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1) De woningen in Nederland zijn echt belachelijk klein. Mijne living is even groot (stoef stoef )
In Brugge zijn bepaalde woningen nog veel kleiner. En in Gent, in die voormalige arbeiderswijken, zijn de woningen nu ook niet bepaald groot te noemen. Ik denk dat de Vlaming gewoon verwend is.
Oud 14 augustus 2004, 21:16   #108
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Frans-Vlaanderen mag je gerust vergeten, daar komt niets meer van in huis. Reeds onder de oorlogsjaren schreef Alexander von Falkenhausen in een rapport aan Hitler dat Frans-Vlaanderen voor de Nederlandse stam verloren waren omdat de kiemen voor verdere verfransing naar taal en mentaliteit gezaaid waren. De man moet een scherpe blik heb gehad, want dat is waar. Er leeft onder de Frans-Vlamingen wel nog een Vlaamse identiteit, maar die gaat voor hen onverbrekelijk samen met hun Franse staatsaanhorigheid. Aan dat laatste wordt niet getornd.
Niets meer aan toe te voegen, enkel dit:

Wat interesseert een man als Falkenhausen zich voor de Nederlandse stam? Die man heeft altijd zich integraal-belgisch opgesteld in zijn militair bestuur. Tot grote frustratie van het VNV, dat eerder aanschurkte bij de Militärverwaltung dan bij de SS (dat lieten ze aan Degrelle en Vandewiele over), dat zijn Vlaamse én Groot-Nederlandse droom gefnuikt zag.

Ik vind het wel een vreemde persoon die tot die correcte analyse is gekomen...
Oud 14 augustus 2004, 21:22   #109
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jaaaaa! Verniel maar het prachtige open landschap dat Zeeuws-Vlaanderen nog heeft. Jaaaa! Bouw maar vol met die lelijke lintbebouwing die we hier al kennen! Jaaaa! Maak de natuur daar maar kapot!
Mooi gezegd!

Een domme redenering van Cynicus.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 21:29   #110
Volksstormer
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb onlangs met de plaatselijke afdeling van de Jeunesses Identitaires van de streek gesproken en ik vond dat zéér bemoedigend. Ze zijn zéér gericht op op ons in Vlaanderen, hebben ook een Van Severen-herdenking georganiseerd enz. Er zit toekomst in!
Oud 14 augustus 2004, 21:49   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Niets meer aan toe te voegen, enkel dit:

Wat interesseert een man als Falkenhausen zich voor de Nederlandse stam? Die man heeft altijd zich integraal-belgisch opgesteld in zijn militair bestuur. Tot grote frustratie van het VNV, dat eerder aanschurkte bij de Militärverwaltung dan bij de SS (dat lieten ze aan Degrelle en Vandewiele over), dat zijn Vlaamse én Groot-Nederlandse droom gefnuikt zag.

Ik vind het wel een vreemde persoon die tot die correcte analyse is gekomen...
Eerlijk gezegd denk ik niet dat Von Falkenhausen zelf veel te zeggen had in de keuze waarop hij de Militärverwaltung hier moest uitwerken. Of althans binnen welke krijtlijnen hij dat moest doen. Ik meen dat dit vanuit Berlijn hem werd opgelegd.

Berlijn dacht er echt niet aan om na een Duitse overwinning een Vlaamse satellietstaat op te richten. Naar wat ik gelezen heb, zou men België (alsook Le Nord, want ik meen me toch te herinneren dat Von Falkenhausen ook bevoegd was voor Le Nord) gewoon bij het Duitse Rijk voegen. Waarschijnlijk waren de Walen dan ook hetzelfde lot beschoren, wat ook verklaart waarom Degrelle toch zo graag zei dat de Walen gewoon geromaniseerde Germanen waren. Wat eens geromaniseerd was, kon volgens de nazi's ook weer gegermaniseerd worden.
Oud 14 augustus 2004, 21:50   #112
Dimitri

Standaard

Citaat:
Daarom natuurlijk dat ze tijdens de vakantie massaal op reis gaan.
Drie weken in zo een kot, ge zou voor minder zot worden.
In West-Vlaanderen zal het wel ruim wonen zijn. Volgens mij was dat de enige provincie waar nog volop bouwkavels te krijgen zijn, niet?

Maar het is juist door zo klein te bouwen dat er nog genoeg ruimte over is voor weilanden en recreatiegebieden, zelfs hier in Zuid-Holland waar de bevolkingsdichtheid twee keer zo hoog ligt als in de provincie Antwerpen! Als men hier net zo was blijven bouwen als in Vlaanderen, dan was Zuid-Holland een grote bebouwde kom geworden. Een soort parkmetropool zonder ook maar een stukje weiland. Ik denk dat dat nog veel erger is om in te wonen. En iedereen is toch gewend aan de huidige situatie, dus is het niet echt een probleem.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 21:51   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
Ik heb onlangs met de plaatselijke afdeling van de Jeunesses Identitaires van de streek gesproken en ik vond dat zéér bemoedigend. Ze zijn zéér gericht op op ons in Vlaanderen, hebben ook een Van Severen-herdenking georganiseerd enz. Er zit toekomst in!
Kunt u mij de contactgegevens bezorgen van die groep?

[email protected]
Oud 14 augustus 2004, 21:54   #114
Dimitri

Standaard

Citaat:
In Brugge zijn bepaalde woningen nog veel kleiner. En in Gent, in die voormalige arbeiderswijken, zijn de woningen nu ook niet bepaald groot te noemen. Ik denk dat de Vlaming gewoon verwend is.
Een paar maanden geleden heb ik zulke huisjes in een docusoap over het OCMW gezien. Ik weet niet of dat in Brugge was, maar het waren inderdaad wel zeer kleine huisjes. In Rotterdam kun je zulke bouw ook wel vinden, maar dan hebben ze inmiddels van twee huizen één gemaakt zodat het toch nog wat is. Hele knusse huisjes van binnen, dat wel.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 22:10   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Een paar maanden geleden heb ik zulke huisjes in een docusoap over het OCMW gezien. Ik weet niet of dat in Brugge was, maar het waren inderdaad wel zeer kleine huisjes. In Rotterdam kun je zulke bouw ook wel vinden, maar dan hebben ze inmiddels van twee huizen één gemaakt zodat het toch nog wat is. Hele knusse huisjes van binnen, dat wel.
In Brugge kosten dergelijke huisjes fortuinen (in verhouding toch tot wat je aan bewoonbare oppervlakte krijgt)! Slechts wat halfvervallen is, kan men nog aan een redelijke prijs kopen. Maar dan moet je nog beginnen: vaak kost de restauratie meer dan de aankoopprijs!

Leuke beelden op
http://www.regiobrugge.be/home.php?sid=1

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 14 augustus 2004 om 22:11.
Oud 14 augustus 2004, 22:25   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog een vraag - even buiten de loop van de hier gevoerde discussie - voor Hans I.

Enkele dagen geleden beweerde hij dat in de Middeleeuwen Vlamingen en Brabanders elkaars "vijanden" waren, omdat hun vorsten en ook soms bepaalde steden af en toe een robbertje met elkaar uitvochten.

Welnu, hoe plaatst hij dan ruzies tussen de steden van eenzelfde vorstendommen die uiteindelijk ook leiden tot wapengeweld?

Die vraag komt bij me op omdat men vandaag op TV Brussel een korte reportage gaf over de jaarlijkse "meyboomplanting" die door de "buumedroegers" gebeurt (waaronder dit jaar ook de zogezegde "Franstalige" burgemeester die echter plat Brussels spreekt). Dit gebruikt gaat terug op een gewelddadig treffen tussen Leuvenaars en Brusselaars (eigenlijk over een pietluttigheid maar dat ontaarde).

Zijn de Brusselaars en Leuvenaars volgens Hans' logica dan ook elkaars vijanden geweest in de Middeleeuwen?

En waren Gentenaars en Bruggelingen dat ook, daar dit nog veel ernstiger conflicten met elkaar hadden (bijvoorbeeld de slag bij Oedelem)?

Of hebben we hier weer te maken met een eenzijdige benadering van alleen feiten die Hans I de Grote graag opneemt in zijn discours, en andere, minder passende, weglaat?
Oud 15 augustus 2004, 01:14   #117
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Rij je van het ene naar het andere dorp dan zie wel overal plukjes huizen. En dan heb ik het nog niet over die ronduit AFGRIJSELIJKE lintbebouwing die we overal langs de "steenwegen" aantreffen. Gewoon een echte verschrikking!
Wat is er nu toch zo afgrijselijk aan lintbebouwing ? Wat houdt diegenen die voorstander zijn van een strenge ruimtelijke ordening, tegen om te verhuizen naar een of ander EU-land (zoals Nederland) met een strenge ruimtelijke ordening ? Dan zouden wij tenminste van een aantal verzuurde, 'ruimtelijke' zeurpieten verlost zijn.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2004, 12:29   #118
Volksstormer
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Wat is er nu toch zo afgrijselijk aan lintbebouwing ? Wat houdt diegenen die voorstander zijn van een strenge ruimtelijke ordening, tegen om te verhuizen naar een of ander EU-land (zoals Nederland) met een strenge ruimtelijke ordening ? Dan zouden wij tenminste van een aantal verzuurde, 'ruimtelijke' zeurpieten verlost zijn.
Lintbebouwing is géén vorm van beleid. Het is WANBELEID!
Oud 15 augustus 2004, 13:12   #119
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd denk ik niet dat Von Falkenhausen zelf veel te zeggen had in de keuze waarop hij de Militärverwaltung hier moest uitwerken. Of althans binnen welke krijtlijnen hij dat moest doen. Ik meen dat dit vanuit Berlijn hem werd opgelegd.

Berlijn dacht er echt niet aan om na een Duitse overwinning een Vlaamse satellietstaat op te richten. Naar wat ik gelezen heb, zou men België (alsook Le Nord, want ik meen me toch te herinneren dat Von Falkenhausen ook bevoegd was voor Le Nord) gewoon bij het Duitse Rijk voegen. Waarschijnlijk waren de Walen dan ook hetzelfde lot beschoren, wat ook verklaart waarom Degrelle toch zo graag zei dat de Walen gewoon geromaniseerde Germanen waren. Wat eens geromaniseerd was, kon volgens de nazi's ook weer gegermaniseerd worden.
Berlijn? Nogaal vaag, niet?

De SS van Himmler was nochtans eerder voor een opdeling in een Germaans deel (Vlaanderen) en een Romaans deel (Wallonië). Dat proces kreeg zijn voltooiing bij het burgerbestuur dat op het einde van de oorlog in Vlaanderen werd ingericht onder Nonkel Jef, als onderdeel van het Germaanse Rijk, ondanks het gebrul van Degrelle dat de Walen Germanen waren (nogal wiedes, die zitten zelfs tot in Andalusië). Degrelle kreeg er niet meer mee dan een nachtje in de trein met Himmler...

Falkenhausen was echter geen nazi, maar een militair uit een zeer oude, conservatieve familie. Zo bekleedde zijn nonkel Ludwig dezelfde functie in WOI. Falkenhausen behield daarom België, meer uit conservatieve motieven dan iets anders. Wat die man met de Nederlanse stam inzit, heb ik nog steeds het raden naar.
Oud 15 augustus 2004, 14:54   #120
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
U beseft nu wat voor een gedrocht u onafhankelijk wil maken, uw redenering volgend uiteraard. Dan maar liever de Ardennen erbij...
Dan kan ik mij natuurlijk ook afvragen waarom jij je zo verzet tegen de afsplitsing van het "gedrocht" Vlaanderen van Belgie? Waarom zo vechten voor een gedrocht, Hans?

De Ardennen zijn inderdaad prachtig. Maar dat is één kant van Wallonie, de andere kant is een heel ander plaatje: neem nu bijvoorbeeld de verpauperde provincie Henegouwen met z'n afschuwelijke steden (Charleroi en omgeving), sociale achterstelling, torenhoge werkloosheid,... en Luik is anders ook niet meteen de mooiste stad. Op de vernieuwde stadskern na, ziet het er ook niet al te fris uit. Of hoe een Nederlandse toeriste de stad onlangs beschreef in De Standaard: "Ik heb nog nooit zo'n lelijke stad gezien!".

Ik vind de lintbebouwing in Vlaanderen ook zeer spijtig. Een mooier voorbeeld van het wanbeleid in het Unitaire Belgie bestaat er niet. Toch moet ik zeggen dat provincies zoals Limburg, West- en Oost-Vlaanderen nog vele mooie groene plekjes hebben. Het "probleem" situeert zich vooral in het vierkant Gent-Brussel-Leuven-Antwerpen dat nagenoeg volledig is volgebouwd.

Aan iedereen die Vlaanderen zo lelijk vindt: ga eens wandelen in de Zwalmstreek, de Westhoek, het Hageland, fiets eens door de Limburgse bossen en heiden,... Het nadeel van Vlaanderen is dat de mooie plekjes meer verborgen liggen, en dat de mesen ze daarom gewoon minder kennen.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be