![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#102 |
|
Vreemdeling
|
Ja, kijk maar eens naar Amsterdam anders...
Wel jammer dat ze het in Vlaanderen zo hebben verpest, met nieuwbouw overal waar het juist niet mooi is! Maar hoe voelen de Vlamingen zich dan, toch zeker ook wel een beetje Half-Nederlander of Zuid-Nederlander? Ik hoop vurig dat Vlaanderen + Frans-Vlaanderen ooit nog eens samengaan met het huidige Koninkrijk der Nederlanden, zodat er een Koninkrijk der Nederlanden ontstaat dat iets meer lijkt op wat het ooit is geweest! |
|
|
|
|
|
#103 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#104 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Daarom natuurlijk dat ze tijdens de vakantie massaal op reis gaan. Drie weken in zo een kot, ge zou voor minder zot worden. 2) Zoals boer Fiermin op radio 2 zei: "[size=5]Ik hou van de natuur[/size] [size=1](rondom mijne villa)[/size] "
|
|
|
|
|
#105 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Je weet wel "Arbeit macht frei"
|
|
|
|
|
#106 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#107 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#108 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Wat interesseert een man als Falkenhausen zich voor de Nederlandse stam? Die man heeft altijd zich integraal-belgisch opgesteld in zijn militair bestuur. Tot grote frustratie van het VNV, dat eerder aanschurkte bij de Militärverwaltung dan bij de SS (dat lieten ze aan Degrelle en Vandewiele over), dat zijn Vlaamse én Groot-Nederlandse droom gefnuikt zag. Ik vind het wel een vreemde persoon die tot die correcte analyse is gekomen...
|
|
|
|
#109 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Een domme redenering van Cynicus.
|
|
|
|
#110 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#111 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Berlijn dacht er echt niet aan om na een Duitse overwinning een Vlaamse satellietstaat op te richten. Naar wat ik gelezen heb, zou men België (alsook Le Nord, want ik meen me toch te herinneren dat Von Falkenhausen ook bevoegd was voor Le Nord) gewoon bij het Duitse Rijk voegen. Waarschijnlijk waren de Walen dan ook hetzelfde lot beschoren, wat ook verklaart waarom Degrelle toch zo graag zei dat de Walen gewoon geromaniseerde Germanen waren. Wat eens geromaniseerd was, kon volgens de nazi's ook weer gegermaniseerd worden. |
|
|
|
|
|
|
#112 | |
|
|
Citaat:
Maar het is juist door zo klein te bouwen dat er nog genoeg ruimte over is voor weilanden en recreatiegebieden, zelfs hier in Zuid-Holland waar de bevolkingsdichtheid twee keer zo hoog ligt als in de provincie Antwerpen! Als men hier net zo was blijven bouwen als in Vlaanderen, dan was Zuid-Holland een grote bebouwde kom geworden. Een soort parkmetropool zonder ook maar een stukje weiland. Ik denk dat dat nog veel erger is om in te wonen. En iedereen is toch gewend aan de huidige situatie, dus is het niet echt een probleem. |
|
|
|
|
|
|
#113 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
[email protected] |
|
|
|
|
|
|
#114 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#115 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Leuke beelden op http://www.regiobrugge.be/home.php?sid=1 Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 14 augustus 2004 om 22:11. |
|
|
|
|
|
|
#116 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Nog een vraag - even buiten de loop van de hier gevoerde discussie - voor Hans I.
Enkele dagen geleden beweerde hij dat in de Middeleeuwen Vlamingen en Brabanders elkaars "vijanden" waren, omdat hun vorsten en ook soms bepaalde steden af en toe een robbertje met elkaar uitvochten. Welnu, hoe plaatst hij dan ruzies tussen de steden van eenzelfde vorstendommen die uiteindelijk ook leiden tot wapengeweld? Die vraag komt bij me op omdat men vandaag op TV Brussel een korte reportage gaf over de jaarlijkse "meyboomplanting" die door de "buumedroegers" gebeurt (waaronder dit jaar ook de zogezegde "Franstalige" burgemeester die echter plat Brussels spreekt). Dit gebruikt gaat terug op een gewelddadig treffen tussen Leuvenaars en Brusselaars (eigenlijk over een pietluttigheid maar dat ontaarde). Zijn de Brusselaars en Leuvenaars volgens Hans' logica dan ook elkaars vijanden geweest in de Middeleeuwen? En waren Gentenaars en Bruggelingen dat ook, daar dit nog veel ernstiger conflicten met elkaar hadden (bijvoorbeeld de slag bij Oedelem)? Of hebben we hier weer te maken met een eenzijdige benadering van alleen feiten die Hans I de Grote graag opneemt in zijn discours, en andere, minder passende, weglaat? |
|
|
|
|
|
#117 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#118 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#119 | |
|
|
Citaat:
De SS van Himmler was nochtans eerder voor een opdeling in een Germaans deel (Vlaanderen) en een Romaans deel (Wallonië). Dat proces kreeg zijn voltooiing bij het burgerbestuur dat op het einde van de oorlog in Vlaanderen werd ingericht onder Nonkel Jef, als onderdeel van het Germaanse Rijk, ondanks het gebrul van Degrelle dat de Walen Germanen waren (nogal wiedes, die zitten zelfs tot in Andalusië). Degrelle kreeg er niet meer mee dan een nachtje in de trein met Himmler... Falkenhausen was echter geen nazi, maar een militair uit een zeer oude, conservatieve familie. Zo bekleedde zijn nonkel Ludwig dezelfde functie in WOI. Falkenhausen behield daarom België, meer uit conservatieve motieven dan iets anders. Wat die man met de Nederlanse stam inzit, heb ik nog steeds het raden naar.
|
|
|
|
#120 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
De Ardennen zijn inderdaad prachtig. Maar dat is één kant van Wallonie, de andere kant is een heel ander plaatje: neem nu bijvoorbeeld de verpauperde provincie Henegouwen met z'n afschuwelijke steden (Charleroi en omgeving), sociale achterstelling, torenhoge werkloosheid,... en Luik is anders ook niet meteen de mooiste stad. Op de vernieuwde stadskern na, ziet het er ook niet al te fris uit. Of hoe een Nederlandse toeriste de stad onlangs beschreef in De Standaard: "Ik heb nog nooit zo'n lelijke stad gezien!". Ik vind de lintbebouwing in Vlaanderen ook zeer spijtig. Een mooier voorbeeld van het wanbeleid in het Unitaire Belgie bestaat er niet. Toch moet ik zeggen dat provincies zoals Limburg, West- en Oost-Vlaanderen nog vele mooie groene plekjes hebben. Het "probleem" situeert zich vooral in het vierkant Gent-Brussel-Leuven-Antwerpen dat nagenoeg volledig is volgebouwd. Aan iedereen die Vlaanderen zo lelijk vindt: ga eens wandelen in de Zwalmstreek, de Westhoek, het Hageland, fiets eens door de Limburgse bossen en heiden,... Het nadeel van Vlaanderen is dat de mooie plekjes meer verborgen liggen, en dat de mesen ze daarom gewoon minder kennen. |
|
|
|
|