Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Akkoord met de vrijheid dat godheden beledigd mogen worden
Akkoord 92 89,32%
Niet akkoord 6 5,83%
Ik weet iets beters 5 4,85%
Aantal stemmers: 103. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 september 2012, 00:06   #81
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
uiteraard mag dat, enkel in een theocratische dictatuur mag zoiets niet. Iedereen mag geloven in wat hij wil, maar ook iedereen mag daar mee lachen als hij dat wil.

De notie dat je respekt moet hebben voor iemands religie is gewoon de eerste stap in een proces van onderwerping.
Zeer juist.
Oud 16 september 2012, 00:08   #82
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 高贵的 Bekijk bericht
Wie de Goden beledigt
Verdient te worden gestenigd
Spartelend in een zee van bloed
In Maggie De Block's ondergoed
Euh - dat van Mega De Block's ondergoed gaat er echt over.

Chance dat ik niet aan 't eten ben...

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 16 september 2012 om 00:09.
Salvadorii is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2012, 01:01   #83
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het respect moet uitgaan naar de mens.
Maar ook naar de gevoelens van die mens.

Respect hebben is - zo op het eerste zicht in deze discussie - nooit een teken van onderwerping, maar wel een teken van beschaving.

.
Respect betekent dat men iets of iemand in hoge mate waardeert. In dit geval vraagt men om respect te hebben voor een god of een godsdienst wat mij onmogelijk lijkt voor iemand die die overtuiging niet deelt. Dat zou toch in hoge maten hypocriet zijn. Wat men wel kan vragen is om rekening te houden met de gevoeligheden van die persoon of overtuiging. Mijn ervaring dat mensen dat doorgaans doen, er is geen enkel baat bij onnodige provocatie. Maar als nu blijkt dat die persoon/ideologie geen enkele consideratie heeft voor zijn gastheer/land en een overtuiging uitdraagt die humaan niet te verdedigen is, mag men en terecht een tegenreactie verwachten.
Oud 16 september 2012, 01:46   #84
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Respect betekent dat men iets of iemand in hoge mate waardeert. In dit geval vraagt men om respect te hebben voor een god of een godsdienst wat mij onmogelijk lijkt voor iemand die die overtuiging niet deelt. Dat zou toch in hoge maten hypocriet zijn. Wat men wel kan vragen is om rekening te houden met de gevoeligheden van die persoon of overtuiging. Mijn ervaring dat mensen dat doorgaans doen, er is geen enkel baat bij onnodige provocatie. Maar als nu blijkt dat die persoon/ideologie geen enkele consideratie heeft voor zijn gastheer/land en een overtuiging uitdraagt die humaan niet te verdedigen is, mag men en terecht een tegenreactie verwachten.
Ja, en waar stopt hé - moet ik de tandfee of de kerstman 'respecteren'?

Ik zou dat misschien kunnen doen indien de aanhangers van de tandfee of kerstman niet om de vijf minuten iemand vermoorden.

Om de Islam als voorbeeld te nemen, aangezien deze draad daarover gaat (het geldt evenzeer, of toch bijna, voor andere religies hoor), Moslims misbruiken hun god als excuus om mensen te doden.

Of het nu Shiieten in Pakistan zijn, Christenen in Indonesie, mede-Soenis in Saoedi, of relschoppers die hun eigen zussen zouden vermoorden hier bij ons om hun 'eer' te redden (te ziekelijk voor woorden), het doet er niet toe.

Nu Christenen en Hindoes en Joden kunnen zeker even erg zijn. Zie de Shoa of wat er gebeurt is in Gujarat onder Modi, of Sasha Baron Cohen (een Jood nb) die voor zijn leven moet gaan lopen omdat extremistische Joden zijn outfit niet kunnen verkroppen.

Er zijn zeker gelovigen die echt goed en vrijgevig en zelfloos zijn.

Helaas zijn ze een piepkleine minderheid. De meesten gelovigen zijn ronduit religioten. Vol haat, vol 'ik weet het beter', vol 'ik ben beter dan gij'.

En voor zulke mensen heb ik geen respect - enkel antipathie.

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 16 september 2012 om 01:47.
Salvadorii is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2012, 07:55   #85
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Dit los van het feit dat godslasteraars na hun dood de rekening sowieso zullen gepresenteerd krijgen...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2012, 08:10   #86
Twigmuntus
Burgemeester

Twigmuntus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik heb niettemin (een klein beetje) compassie met diegenen die van wat onnozele bewegende beeldjes het schuim op de lippen krijgen.

Wat voor zielig bestaantje moeten die wel niet te compenseren/te verbergen hebben?
Zeer juist. Zinniger dingen zoals deze bv.
Twigmuntus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2012, 08:37   #87
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U zult dit wel merken na uw dood.
Vreemd... de laatste keer dat ik een dode zag, leek het toch wel zo dat hij niks meer merkte.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2012, 16:22   #88
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als je je beledigd voelt omdat iemand jouw gedachtengoed verkeerd vindt, dan zit het probleem bij jou en niet bij die persoon die jouw gedachtengoed verkeerd vindt, he !

Want anders is de enige oplossing dat iedereen exact hetzelfde gedachtengoed aanhangt, en we weten wat dat wil zeggen.

Een gedachtengoed aanhangen en de vrijheid wensen om dat gedachtengoed aan te hangen impliceert automatisch dat anderen het gedachtengoed mogen koesteren dat jouw gedachtengoed op niks trekt, en als jij uiting mag geven aan jouw gedachtengoed, dan mogen zij dat ook.

De normale manier om om te gaan met mensen die denken (en uiting geven) dat jouw gedachtengoed verkeerd zit, is van te argumenteren ; of van vast te stellen dat je niks aan elkaar te zeggen hebt. En daar stopt het.

Als ik de liedjes van Elvis fantastisch vind, mag ik dat denken, en dat ook publiek stellen. Maar daar staat tegenover dat jij een even groot recht hebt om te stellen dat volgens jou Elvis zong als een valse kat. Mijn uitlatingen over de musikale kwaliteiten van Elvis zijn voor jou een idiotie, en omgekeerd. We kunnen nu oftewel samen gaan debatteren, of we kunnen gewoon vaststellen dat we verschillende meningen hebben. Ik moet jouw mening niet respecteren, en jij de mijne niet, we mogen elkaar idioten vinden ; maar ik moet wel JOUW RECHT om Elvis een abominabele zanger te vinden, respecteren, en jij moet mijn RECHT respecteren om Elvis het 8ste wereldwonder van de muziek te vinden. Maw, ik moet jouw huis niet komen in brand steken, en jij moet mijn banden niet komen kapotsnijden.
Mee eens!
Mag ik er nu van uit gaan dat u tegen het cordon sanitair bent want dat is natuurlijk identiek dezelfde inbreuk op het recht op vrije mening en dito muilkorffaktie als diegene waar de soepjurknazi's toe oproepen.
Oud 16 september 2012, 16:47   #89
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Een godheid is een idee en ideeën kan men niet beledigen.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2012, 16:54   #90
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Ik denk bij respect toch aan iets anders.

(voorbeeldje: je gedraagt je stil en rustig op een kerkhof, uit respect voor de doden. Natuurlijk is dat geen respect voor de doden, maar wel voor de gevoelens van de dierbaren van de overledenen ...)

Respect voor een godsdienst, moet dus niet. Maar wel respect voor de gevoelens, ook religieuse gevoelens, van een medemens. Dat houdt zeker niet in dat je akkoord moet zijn, zelfs niet dat je geen kritiek mag leveren - maar wel op de juiste wijze/plaats/omstandigheden.

Ik respecteer de mens in een moordenaar; maar hij hoort en blijft horen voor mij in de gevangenis.
Ik respecteer de mens in Dutroux, zelfs al vind ik dat hij de doodstraf verdient, en zelfs al vind ik dat die ook uitgevoerd moet worden.

...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2012, 19:21   #91
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zeg niet dat het proper is om dat te doen. Mensen horen gerespecteerd te worden en voor sommige mensen is godsdienst een zeer belangrijke zaak.

Maar naar mijn aanvoelen, moet het kunnen.

Naar mijn aanvoelen: wie er niet mee akkoord is, mag zijn stem laten horen; vanzelfsprekend. Zonder geweld en binnen de perken van de wettelijke regelingen van de vrije meningsuiting.

Wie tegen die vrijheid niet tegen kan, wie het zo hoog zit dat hij/zij daarvoor geweld zou willen gebruiken, die moet maar verhuizen naar een land met een cultuur die meer in overeenstemming is met de zijne.

Als een regering/parlement/leiding van een ander land het niet zint dat wij die vrijheid verlenen aan onze inwonenden en er een breekpunt van wil maken, die moet er maar de nodige conclusies uittrekken. Bijvoorbeeld hun ambassadeur terugroepen en geen handels- of culturele betrekkingen met ons land onderhouden.
Schoof, zouden we niet beginnen met een definitie van "godheid" ?
Als dat mogelijk is.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2012, 08:38   #92
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Ja, maar daarom hoef je mensen met voor ons onredelijke gevoeligheden nog niet te gaan jennen om dan naderhand te gaan zagen over de gevolgen.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2012, 09:23   #93
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Schoof, zouden we niet beginnen met een definitie van "godheid" ?
Als dat mogelijk is.

Ik vind dat niet nodig wegens teveel afleiding van het onderwerp van deze draad.
Doe gerust uw ding, bijvoorbeeld in het subforum van godsdiensten. In dat subforum gaat ge mij niet rap vinden, daar vind ik mijn draai niet. Zelfs al heb ik een onweerstaanbare drang om om de 14 dagen eens te kakken op het geheel van kaloten, islammers en dies meer.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2012, 09:27   #94
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Niet-gelooofsgelovige beledigen mag in onze cultuur: ja of neen?

http://filesforum.politics.be/showpo...3&postcount=28
http://filesforum.politics.be/showpo...0&postcount=32
prachtig

Verder:
Da's er eentje om in te kaderen !!!
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2012, 09:29   #95
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Een godheid is een idee en ideeën kan men niet beledigen.
2
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 17 september 2012, 10:43   #96
Effect
Minister-President

Standaard

Laster en eerroof zijn verboden wanneer gericht tegen bestaande menselijke personen. Godheden bestaan niet, zijn geen mensen noch personen. Laster tegen godheden is dus hetzelfde als laster tegen de heks van hans en grietje, en daar ligt niemand wakker van. Satan is trouwens ook een soortement godheid en daarover mag dan wel weer gelasterd worden?
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2012, 10:53   #97
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Mee eens!
Mag ik er nu van uit gaan dat u tegen het cordon sanitair bent want dat is natuurlijk identiek dezelfde inbreuk op het recht op vrije mening en dito muilkorffaktie als diegene waar de soepjurknazi's toe oproepen.
Het cordon is helemaal geen inbreuk op het recht op vrije meningsuiting. Iedereen mag lid worden van het belang, iedereen mag op een belanglijst staat en iedereen mag er op stemmen. Hun verkozenen mogen ook steeds zetelen in het parlement en mogen er interpelleren. Ze mogen wetsvoorstellen indienen enz... Hoe je daar een inbreuk tegen de vrije meningsuiting inziet is een goed bewaard geheim.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2012, 11:03   #98
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt, maar als je voor absolute vrijheid van meningsuiting bent, moet je als ongelovige ook iets kunnen incasseren
als ongelovige krijg ik het volgende te incasseren:

- na mijn dood ga ik eeuwig branden in het hellevuur
- mijn verbrand vel groeit terug aan en verbrand telkens opnieuw
- ik ben in feite een varken
- ik ben ook wel een aap (geen makaak, dat is racistisch)
- in islamitische landen krijg ik de doodstraf
- indien mijn vrouw zich bekeert tot islam ben ik onmiddellijk gescheiden
- mijn kinderen worden van me afgenomen als ik niet gelovig ben in een moslimland
- etc.

..... me dunkt is dat toch al een serieus "stootje".

zullen we dan maar ineens wat ambassades in de fik gaan steken en een honderdtal slachtoffers maken?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2012, 11:26   #99
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Mee eens!
Het cordon is de definitie van democratie. De meerderheid moet niks weten van gematigde neonazi's (waarvan fieseler zelf beweert dat ze niet bestaan). Bijgevolg heeft de overgrote meerderheid beslist nooit te regeren met gematigde neonazi's. Democratischer kan niet, lijkt me. Daar kan het blok iets van leren, gezien de voorzitter-marionet van het blok gekozen wordt door een zelfverklaard triumviraat.

Laatst gewijzigd door Effect : 17 september 2012 om 11:27.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2012, 11:44   #100
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Het cordon is de definitie van democratie.
Onzin, het cordon staat haaks op democratie.

Citaat:
De meerderheid moet niks weten van gematigde neonazi's (waarvan fieseler zelf beweert dat ze niet bestaan). Bijgevolg heeft de overgrote meerderheid beslist nooit te regeren met gematigde neonazi's. Democratischer kan niet, lijkt me.
Democratie wilt zeggen dat het volk beslist. Het cordon is niet door het volk beslist maar door een handvol politici. Bovendien verdeelt het stemmen in meer waard en minder waard, terwijl in een democratie elke stem evenveel waard is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be