Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Ik gebruik het woord "Allochtoon" ook NOOIT meer !
Uitstekend initiatief! 16 18,39%
Ben je gek! Ik schrijf wat ik wil. 71 81,61%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2012, 15:12   #101
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Geef er eender welke naam aan die u wilt, na tien jaar zal weer een nieuwe term gevonden moeten worden omdat die weer 'te zwaar beladen' is geworden. Dat was zo met 'gastarbeider', 'vreemdeling' en nu 'allochtoon', en zal in de toekomst ook gebeuren met 'etnische minderheid' of 'nieuwe Vlaming'. Ik vraag me af welk hersengebrek er bij linksen voor zorgt dat zij maar niet inzien dat het veranderen van een term de realiteit niet aanpast. En die realiteit is nog steeds dat vele allochtonen, ook diegenen die hier al drie generaties wonen, niet als Vlaming beschouwd kunnen worden.
Dat treft, ik vraag me af welk hersengebrek er bij rechtsen voor zorgt dat zij "allochtonen" zelfs na drie generaties nog altijd niet als Vlaming kunnen/willen zien.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:13   #102
Zac
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Zo'n dingen krijg je enkel verkocht aan mensen met een even lage of lagere intelligentie dan jezelf.

Je lijkt het woord censuur niet eens te begrijpen.

Als ik het heb over 'Vlaams-nationalisten' en niet over 'territoriale racisten', ben ik dan aan het censureren? Neen.
Direct beginnen schelden (zoals jij hier doet) is ook een handelsmerk van extreem links. Iedereen die niet denkt zoals u, is dom. Nietwaar?

Laatst gewijzigd door Zac : 20 september 2012 om 15:19. Reden: Toevoeging
Zac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:23   #103
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Omdat dit nu eenmaal de gewone menselijke natuur is van dit te doen.

Wat ga je zeggen tegen iemand die hier geboren is en zichzelf "Turkse" Vlaming/belg noemt?

Waarom kleef je jezelf een label op? Het is toch niet relevant?
Waarom houden mensen een dubbele nationaliteit.... ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:30   #104
Zenit
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Om van verschillende walletjes te kunnen eten.

Omdat men geen afstand kan doen van de heimweenationaliteit.

Binnenkort brengt De Morgen info en statistiekjes over de begrafenisgewoonten van de "Belgen".
"Belgen laten zich massaal in Marokko en Turkije begraven" ...
Zenit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:38   #105
Mr.White
Burger

Standaard

De waarheid verzuipt weer eens in de politieke correctheid, maar het is en blijft de waarheid.

Laatst gewijzigd door Mr.White : 20 september 2012 om 15:40.
Mr.White is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:40   #106
Robrecht de Fries
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar waarom zou je constant labels moeten opplakken op de mensen??

als dat relevant is, zonder probleem. maar anders???
Dat zijn geen labels: dat is gewoon een woord om een begrip te benoemen. Waarom komt De Morgen dan niet met een vervangwoord dat niet zo 'moeilijk' ligt?
Robrecht de Fries is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:41   #107
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Die mensen hebben een dubbele nationaliteit omdat het hen goed uitkomt, en voor de rest zijn ze in de eerste plaats Turk, daar zijn ze trots op. Dat ze Belg zijn, daar is niemand trots op, en dat duurt maar net even lang als dat het hen goed uitkomt.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 15:53   #108
Robrecht de Fries
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Wat dacht je van "(etnische) minderheden"? Die term suggereert tenminste niet dat zij "niet van hier" zijn. Je kan immers maar moeilijk volhouden dat mensen wiens families hier al verscheidene generaties wonen "van vreemde herkomst" zijn en blijven, dat zijn gewoon Vlamingen.

De term "allochtoon" impliceert dat die mensen, ongeacht de hoeveelste generatie ze zijn, toch niet écht "van bij ons" zijn en dat zij op de één of andere manier toch altijd "vreemdelingen" blijven. Het is ook een nogal stigmatiserende en discriminerende term hé, men aarzelt immers niet om kleinkinderen van Marokkanen of Turken als "allochtonen" te bestempelen maar ik moet de eerste Vlaming nog tegenkomen die de kleinkinderen van pakweg Nederlandse, Franse of Duitse inwijkelingen als allochtonen beschouwt. DM heeft gewoon gelijk.
Als men (DM) de correcste der correcten wil uithangen, zorg dan ervoor dat er een duidelijk en correct alternatief is. Anders maak men zich gewoon belachelijk. Afschaffen omdat het in een bepaald kader niet past. Terwijl het een hiaat in het begrippenarsenaal achterlaat. En minderheid of zeker etnische minderheid vind ik al even stigmatiserend als allochtoon. bovendien kunt u minderheid niet in alle omstandigheden gebruiken ter vervanging van allochtoon. Je kunt moeilijk zeggen:"Mijn buurman is een toffe minderheid." of zelfs niet mijn buurman is een tof lid van een minderheid. De morgen zou beter eens wat langer nadenken en niet dadelijk iedereen en alles met de vinger wijzen omdat het niet steeds in hun pseudocorrecte denkwijze past.

Laatst gewijzigd door Robrecht de Fries : 20 september 2012 om 16:08.
Oud 20 september 2012, 15:58   #109
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Als de wereld blijft draaien en zo, lezen en bespreken mijn leerlingen van de 5e klas volgende week samen met mij de hier bediscussieerde tekst uit De Morgen. Ze hebben de tekst al gekregen, zodat ze de lessen kunnen voorbereiden.

De grote meerderheid van die leerlingen heeft de Belgische nationaliteit, maar er is er echt geen één bij wiens grootouders "Belg" waren.

Ik ben benieuwd naar hun commentaren en reacties.

PS: ik had er tot voor kort geen bezwaar tegen hen 'allochtoon' te noemen, omdat dat woord wat mij betreft géén negatieve lading had. Ik beloof dat ik erover na zal denken of ik dat woord voortaan nog zal gebruiken als familieleden of vrienden of andere gesprekspartners van mij willen weten 'hoe het met mijn leerlingen zit'.

Ik heb echter nog een vraag: aangezien "seksisme" óók een ernstig maatschappelijk probleem is, mag ik het dan voortaan nog over 'meisjes'/'vrouwen' en 'jongens'/'mannen' hebben? En wat vang ik aan met 'hij' en 'zij'?

Dienen die woorden niet eveneens te worden geschrapt?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 16:07   #110
Robrecht de Fries
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Als de wereld blijft draaien en zo, lezen en bespreken mijn leerlingen van de 5e klas volgende week samen met mij de hier bediscussieerde tekst uit De Morgen. Ze hebben de tekst al gekregen, zodat ze de lessen kunnen voorbereiden.

De grote meerderheid van die leerlingen heeft de Belgische nationaliteit, maar er is er echt geen één bij wiens grootouders "Belg" waren.

Ik ben benieuwd naar hun commentaren en reacties.

PS: ik had er tot voor kort geen bezwaar tegen hen 'allochtoon' te noemen, omdat dat woord wat mij betreft géén negatieve lading had. Ik beloof dat ik erover na zal denken of ik dat woord voortaan nog zal gebruiken als familieleden of vrienden of andere gesprekspartners van mij willen weten 'hoe het met mijn leerlingen zit'.

Ik heb echter nog een vraag: aangezien "seksisme" óók een ernstig maatschappelijk probleem is, mag ik het dan voortaan nog over 'meisjes'/'vrouwen' en 'jongens'/'mannen' hebben? En wat vang ik aan met 'hij' en 'zij'?

Dienen die woorden niet eveneens te worden geschrapt?

In het links denken moet de wereld een grijze brei worden. Niets mag nog benoemd worden of het is discriminerend. Straks zult u ook geen 'leraar' meer mogen zijn en degenen die in wu klas zitten zullen we ook geen 'leerlingen' meer mogen noemen want u leert vast ook nog elke dag wel van hen.
Oud 20 september 2012, 16:13   #111
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robrecht de Fries Bekijk bericht
Als men (DM) de correcste der correcten wil uithangen, zorg dan ervoor dat er een duidelijk en correct alternatief is. Anders maak men zich gewoon belachelijk. Afschaffen omdat het in een bepaald kader niet past. Terwijl het een hiaat in het begrippenarsenaal achterlaat.
Als het in andere landen lukt, dan zal het in Vlaanderen ook wel lukken zeker?

Citaat:
bovendien kunt u minderheid niet in alle omstandigheden gebruiken ter vervanging van allochtoon.
Dankzij onze rijke Nederlandse taal is er voor elke context een degelijk alternatief.

Citaat:
Je kunt moeilijk zeggen:"Mijn buurman is een toffe minderheid." of zelfs niet mijn buurman is een tof lid van een minderheid.
Wat dacht je van "mijn buurman is een toffe Marokkaan/Pool/whatever" of zelfs "mijn buurman is een toffe pee"?

Ach, laat ons toch gewoon zeggen waar het op staat: jullie willen gewoon een woord waarmee je de nakomelingen van 'gekleurde' immigranten kan aanduiden, maar dat niet de nakomelingen van blanke migranten omvat, zonder een woord te gebruiken dat uitdrukkelijk naar hun huidskleur verwijst. Maar dat gij aan zo'n woord behoefte hebt betekent niet dat iedereen daar behoefte aan heeft.

Laatst gewijzigd door Geert C : 20 september 2012 om 16:21.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 16:18   #112
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat treft, ik vraag me af welk hersengebrek er bij rechtsen voor zorgt dat zij "allochtonen" zelfs na drie generaties nog altijd niet als Vlaming kunnen/willen zien.
Met hersengebreken heeft dat niets te maken, wel met het gebruiken van een ontwikkeld hoor- en zichtvermogen wanneer men door de gettowijken wandelt.

Daarnaast: als zes op de tien Turkse en Marokkaanse jongvolwassenen hun partner in het thuisland zoeken, dan heeft dat weinig te maken met toevallige vakantieliefdes, maar alles met het blijven vasthouden aan de oorspronkelijke cultuur.

Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 20 september 2012 om 16:21.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 16:24   #113
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach, laat ons toch gewoon zeggen waar het op staat: jullie willen gewoon een woord waarmee je de nakomelingen van 'gekleurde' immigranten kan aanduiden, maar dat niet de nakomelingen van blanke migranten omvat, zonder een woord te gebruiken dat uitdrukkelijk naar hun huidskleur verwijst. Maar dat gij aan zo'n woord behoefte hebt betekent niet dat iedereen daar behoefte aan heeft.
De overheid heeft in ieder geval al behoefte aan dat woord, al was het maar om haar positief discriminatiebeleid in de praktijk te kunnen brengen.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 16:25   #114
Robrecht de Fries
Banneling

Standaard

Citaat:
Als het in andere landen lukt, dan zal het in Vlaanderen ook wel lukken zeker?

Dankzij onze rijke Nederlandse taal is er voor elke context een degelijk alternatief.

Wat dacht je van "mijn buurman is een toffe Marokkaan/Pool/whatever" of zelfs "mijn buurman is een toffe pee"?

Kijk, het is spijkers op laag water zoeken. Als ik het woord allochtoon gebruik, denk ik daar niet bij:"Joepie, nu heb ik die man van vreemde herkomst nog eens kunnen viseren en hem onder zijn neus wrijven dat hij niet van blanke herkomst is." Zo iets kinderachtigs en onzinnigs komt alleen maar op in het brein van hen die zich correct noemen. het woord allochtoon wordt gebruikt zoals het woord jood of indiaan. het duidt een groep van mensen aan en het is gemakkelijker om hen met dat ene woord te omschrijven. Wie daar discriminatie in ziet, heeft meer problemen dan hen die hij van discriminatie verdenkt.
Oud 20 september 2012, 16:31   #115
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zac Bekijk bericht
Direct beginnen schelden (zoals jij hier doet) is ook een handelsmerk van extreem links. Iedereen die niet denkt zoals u, is dom. Nietwaar?
Neen, niet iedereen die anders denkt is dom. Sommigen hebben andere motivaties, een andere ethiek.

Ervoor kiezen een woord niet te gebruiken onderbrengen in de categorie 'censuur', daarentegen, ja, dat is wel dom of op zijn minst een eenmalige intellectuele blunder.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 16:44   #116
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robrecht de Fries Bekijk bericht
Kijk, het is spijkers op laag water zoeken. Als ik het woord allochtoon gebruik, denk ik daar niet bij:"Joepie, nu heb ik die man van vreemde herkomst nog eens kunnen viseren en hem onder zijn neus wrijven dat hij niet van blanke herkomst is." Zo iets kinderachtigs en onzinnigs komt alleen maar op in het brein van hen die zich correct noemen. het woord allochtoon wordt gebruikt zoals het woord jood of indiaan. het duidt een groep van mensen aan en het is gemakkelijker om hen met dat ene woord te omschrijven. Wie daar discriminatie in ziet, heeft meer problemen dan hen die hij van discriminatie verdenkt.
Neen, het is nu eenmaal beslist, allochtonen bestaan niet - en moesten ze wel bestaan, ze mogen zo niet genoemd worden, want we zijn allemaal autochtonen.

Als je nu bijvoorbeeld in Marokko op vakantie gaat, dan ben je daar geen allochtoon, maar een mede-Marokkaan.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 17:46   #117
Sundancer
Lokaal Raadslid

Standaard

Eerst en vooral schrap ik De Morgen, trouwens ik koop geen kranten meer in papieren versie en ik heb die uiterst linkse krant nog nooit gekocht. . Nu doe ik een vraag, teneinde in een tekst klaar en duidelijk te laten uitkomen of het om een autochtoon of een allochtoon gaat, want in crapuleuze of criminele zaken vind ik dit nog steeds belangrijk, hoe men die persoon gaat noemen. Ik doe beroep op uw spitsvondigheid, hier enkele indeeën:1) Belg van Marokkaanse, Afgaanse, Albanese, origine noem maar op (zo'n 130 mogelijkheden): 2) Europese migrant 3) voor sommige "allochtonen" toch - Ingevoerd crapuul 4) Gelukzoekers 5) Profiteurs 6) "Jongeren" laat uw inspiratie werken en De Morgen kan dan misschien gretig gebruik maken van één of ander idee of moeten wij dan toch allemaal over dezelfde kam gescheerd worden?

Vervolg: gekopieerd uit Clint:

http://www.clint.be/actua/sire-er-zi...lochtonen-meer

Laatst gewijzigd door Sundancer : 20 september 2012 om 17:58.
Sundancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 18:01   #118
pegasus6869
Banneling

Standaard

Zoals de stemming......Ik zeg, en schrijf wat "IK " wil !!
pegasus6869 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 18:04   #119
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Allochtonen zijn zij ook niet, weer eens omdat zij hier meestal geboren zijn, en dus "van hier" zijn.
Iemand is allochtoon als ofwel hij/zijzelf ofwel één of beide ouders niet in dit land geboren zijn.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 18:06   #120
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
waarom moet dat met 1 woord gebeuren?

mensen van Turkse afkomst die hier geboren zijn, met Belgisch identiteitskaart, zijn Turkse Vlamingen, of gewoon Vlaming.
Turken hebben een dubbel paspoort, in tegenstelling tot de autochtone Vlaming die zelfs geen dubbele nationaliteit mocht hebben tot voor een paar jaar.

Iemand met twee paspoorten is dan een Vlaamse Turk, een Belgische Turk of een Turkse Belg.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be