Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 oktober 2012, 19:49   #221
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Stieren zijn prachtige beesten en je ziet hun schoonheid pas wanneer ze in open ruimte met elkaar vechten. Idem voor bizons, muscusossen, edelherten, ...
Ik hoef ze niet eens met elkaar te zien vechten om ze mooi te vinden.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 19:56   #222
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ik hoef ze niet eens met elkaar te zien vechten om ze mooi te vinden.
Stieren zijn prachtige beesten, maar ze hebben gewoon iets extra,s als ze speren in hun rug hebben.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 19:56   #223
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Kunnen ze niet iets verzinnen dat nog steeds entertainend is én met stieren te maken heeft zonder de stieren te hoeven doden?
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 20:01   #224
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Stieren zijn prachtige beesten, maar ze hebben gewoon iets extra,s als ze speren in hun rug hebben.
Mannen zijn geen stieren hé. Nietzsche.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 20:04   #225
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Parsprototem.Ik vind het spijtig dat je je kennis van het Latijn misbruikt. Je hoeft het onderwerp niet ingewikkeld te maken, behalve voor insiders. De vraag is gewoon of stierengevechten, zoals we ze nu kennen, verantwoord zijn of niet. Over de kwaliteit van hun zaad liggen de stieren niet wakker.
Heeft niks te maken met Latijn zelf maar met de Romeinse cultuur en met geschiedenis.

Voor mij is dat stierengevecht een afgeleide van een pervers element uit de Romeinse cultuur. Is dat zo moeilijk om te begrijpen?
En vermits ik het zie als een afgeleide van een pervers element, kan ik er niks goeds over zeggen.

De stierengevechten zijn een decadent cultuurelement dat overeind is gebleven maar totaal niet meer door de beugel kan, zelfs niet onder het mom van cultuur of van kunst of van folklore.

Een meer acceptabele vorm van stierengevechten zijn de koegevechten in Zwitserland, Italië en Frankrijk (Haute Savoie). Daar wordt de natuur van het beest gerespecteerd: koeien die vechten om het leiderschap in de kudde. De horens zijn stomp gemaakt (hoorn is zoals een nagel) zodat de dieren elkaar niet kunnen kwetsen. En de winnares stijgt in waarde.

"Cows naturally fight to determine dominance in the herd, and this is the behaviour that is exploited in cow fighting, using cows from the local Herens breed. With their horns blunted, the fights are mainly a pushing contest. Any cow that backs down from a fight is eliminated until one cow is left standing in the ring. It sometimes happens that the cows in a fight refuse to engage in physical contact with each other at all. Each fight can last up to 40 minutes.
Similar events take place in France, in Haute-Savoie, and also in the Aosta Valley of Italy."

Geen bloed en toch veel toeristen.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 20:23   #226
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Kunnen ze niet iets verzinnen dat nog steeds entertainend is én met stieren te maken heeft zonder de stieren te hoeven doden?
Wiki:
Citaat:
Ook in Portugal vinden stierengevechten plaats. Een belangrijk verschil tussen Spaanse en Portugese stierengevechten is dat in Portugal de stier niet in de ring gedood wordt. Een ander verschil is dat in Portugal de rol van de berijder van een paard veel groter is. Zo worden in Portugal de banderilla's door een ruiter in de nek van de stier gestoken. Het gaat om de sierlijke bewegingen van het paard en de manier waarop de stier om de tuin wordt geleid.

In de eerste fase betreden acht vrijwilligers (de forcados) de arena en gaan ze in een rechte lijn staan. De stier wordt uitgedaagd deze groep mensen van voren aan te vallen. De leider (die vooraan staat) grijpt de aanstormende stier bij de hoorns, waarna hij aan de nek van de stier moet blijven hangen. De anderen proberen op de stier te springen en deze te stoppen.

Door veel mensen wordt de Portugese variant van het stierenvechten als "beschaafder" beschouwd omdat de stier niet wordt gedood (tenminste niet voor de ogen van het publiek). Maar veel Spaanse voorstanders van het stierenvechten vinden dat de Portugese variant in tegenstelling tot de Spaanse variant gericht is op het vernederen van de stier. De eerste stier in de arena moet drie uur of langer wachten om afgemaakt te worden buiten de arena.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 20:27   #227
eno2
Banneling

Standaard

De vechtstier heeft tenminste de kans zijn doder te doden. Dat is een groot voordeel op de miljoenen kansloos en anoniem afgeslachte koeien en stieren en overige consumptiedieren.
Oud 4 oktober 2012, 20:38   #228
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De vechtstier heeft tenminste de kans zijn doder te doden. Dat is een groot voordeel op de miljoenen kansloos en anoniem afgeslachte koeien en stieren en overige consumptiedieren.
Deze vorm van volksvermaak moet gewoonweg worden afgeschaft. Desnoods dmv een GAS-boete. Een stier hoort te worden gekweekt, niet afgemaakt waar ieder er staat op te kijken en hiervoor zelfs wenst te betalen.
Oud 4 oktober 2012, 20:39   #229
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze vorm van volksvermaak moet gewoonweg worden afgeschaft. Desnoods dmv een GAS-boete. Een stier hoort te worden gekweekt, niet afgemaakt waar ieder er staat op te kijken en hiervoor zelfs wenst te betalen.
Waarom niet?
Oud 4 oktober 2012, 20:47   #230
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft niks te maken met Latijn zelf maar met de Romeinse cultuur en met geschiedenis.

Voor mij is dat stierengevecht een afgeleide van een pervers element uit de Romeinse cultuur. Is dat zo moeilijk om te begrijpen?
En vermits ik het zie als een afgeleide van een pervers element, kan ik er niks goeds over zeggen.

De stierengevechten zijn een decadent cultuurelement dat overeind is gebleven maar totaal niet meer door de beugel kan, zelfs niet onder het mom van cultuur of van kunst of van folklore.

Een meer acceptabele vorm van stierengevechten zijn de koegevechten in Zwitserland, Italië en Frankrijk (Haute Savoie). Daar wordt de natuur van het beest gerespecteerd: koeien die vechten om het leiderschap in de kudde. De horens zijn stomp gemaakt (hoorn is zoals een nagel) zodat de dieren elkaar niet kunnen kwetsen. En de winnares stijgt in waarde.

"Cows naturally fight to determine dominance in the herd, and this is the behaviour that is exploited in cow fighting, using cows from the local Herens breed. With their horns blunted, the fights are mainly a pushing contest. Any cow that backs down from a fight is eliminated until one cow is left standing in the ring. It sometimes happens that the cows in a fight refuse to engage in physical contact with each other at all. Each fight can last up to 40 minutes.
Similar events take place in France, in Haute-Savoie, and also in the Aosta Valley of Italy."

Geen bloed en toch veel toeristen.
Parsprototem. Laten we vooral menselijk en diervriendelijk blijven. Het blijven laag bij de grondse praktijken. Of het nu om latijnse stieren , zwitserse koeien met afgestompte horens, mechelse schepers of koekoeks, of hanengevechten, of paardenkoersen gaat. Eet die beesten op maar speel er niet mee. Deal ?
Oud 4 oktober 2012, 20:49   #231
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Rudy, waarom mogen we dieren doden voor consumptie, maar niet voor volksvermaak?
Oud 4 oktober 2012, 20:52   #232
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom niet?
Vertel eens in minstens drie zinnen waarom wel.
Oud 4 oktober 2012, 20:52   #233
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Rudy, waarom mogen we dieren doden voor consumptie, maar niet voor volksvermaak?
Het gaat over de manier waarop. Heb je dat nog steeds niet door?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 20:57   #234
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euh, stel je voor dat je na drie dagen wandelen in siberië, zonder eten, toevallig een kip tegen het lijf loopt. Zeg mij nu niet dat Nietsche de weg zou hebben gevraagd.
Oud 4 oktober 2012, 20:58   #235
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom niet?
Omdat de stress en het bloed voor het oog is en niet voor de maag.

Die Spanjaarden en die toeristen kunnen een lesje leren van de Bosjesmannen en andere echte jagers die wanneer ze een dier neerleggen, het dier bedanken en zich zelfs verontschuldigen.

Het niet onnodig laten lijden van een dier of een mens heeft niets te maken met romantiek of met sentimentaliteit, het heeft te maken met een doordachte afweging en veel gezond verstand.

Stierengevechten zijn een kitcherige, waterige aquarel van echte jachtpartijen.
In een arena kan zo'n 'ik doe het effe na, gestyleerd en met de nodige choreografie maar met echt bloed' alleen maar belachelijk zijn. Onterend voor de mens van nu.
Oud 4 oktober 2012, 20:58   #236
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Het gaat over de manier waarop. Heb je dat nog steeds niet door?
Wat is er precies zo walgelijk aan de manier van het stierenvechten?
Oud 4 oktober 2012, 20:59   #237
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euh, stel je voor dat je na drie dagen wandelen in siberië, zonder eten, toevallig een kip tegen het lijf loopt. Zeg mij nu niet dat Nietsche de weg zou hebben gevraagd.
Irrelevant, dat is hetzelfde argument die sociaal darwinisten erbij halen, om misbruik van het survival of the fittest goed te praten.

Wij leven nu eenmaal niet in Siberië.

Laatst gewijzigd door Nietzsche : 4 oktober 2012 om 21:00.
Oud 4 oktober 2012, 21:01   #238
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is er precies zo walgelijk aan de manier van het stierenvechten?
Het volksvermaak ten koste van de dieren.

Laatst gewijzigd door Rudy : 4 oktober 2012 om 21:04.
Oud 4 oktober 2012, 21:01   #239
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Parsprototem. Laten we vooral menselijk en diervriendelijk blijven. Het blijven laag bij de grondse praktijken. Of het nu om latijnse stieren , zwitserse koeien met afgestompte horens, mechelse schepers of koekoeks, of hanengevechten, of paardenkoersen gaat. Eet die beesten op maar speel er niet mee. Deal ?
Ik maak nooit deals.
Oud 4 oktober 2012, 21:03   #240
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik maak nooit deals.
Groot gelijk, ge kunt beter meals maken dan deals
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be