![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#261 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#262 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Opmerkelijk is dat bij de dood en begrafenis van Herodus de Grote ( 4 v.C.) er ook een gigantisch rel ontstond. De aanleiding was de moord op de hogepriester ( verdrinking ) en aanstelling van een totaal nieuw Sanhedrin-bestuur door zoon Archelaüs. Opmerkelijke overeenkomst is dat dit ook net voor het Pesachfeest plaatsgreep. Rond die tijd was er steeds een legereenheid om onlusten de kop in te drukken. De naar schatting ( volgens Josephus ' De oude geschiedenis van de Joden ' ) zo'n 600 manschappen. Echter waren niet voldoende op deze rel te bedwingen. Zelfs de commandant werd volgens Josephus gewond door een steen. Archelaüs liet dan maar versterking aantreden en er vielen in deze stadsoorlog vele duizenden burgers. Terwijl Archelaüs in Rome was om zijn zaken te bepleiten braken er opnieuw opstanden uit aan de vooravond van Sjavoet, de vijftigste dag na Pesach. Zowel in Jeruzalem braken er onlusten uit en wordt geleid door Judas de Galileër ( zeloot ). Na deze nederlaag werden er zowat 2000 zeloten en verzetsmensen gekruisigd. Naar schatting moest Jezus toen ongeveer twee jaar geweest zijn en lijken deze gebeurtenissen van cruciale betekenis geweest zijn. Jozef verdwijnt ook van het toneel alook zijn familie om pas dertig jaar later opnieuw op het toneel te verschijnen. En precies op dezelfde tijd en plaats doet hij dit nog even over. Men zal zich de opstand van 4 v.C. nog duidelijk herinnerd hebben. |
|
|
|
|
|
|
#263 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Dit kan men op voorwaarde dat men afstapt van het idee dat al deze feiten onder Mozes hebben plaats gehad. Als je het ziet als een opsomming van merkwaardige feiten in een tijdspanne van 200 jaar kan men dit zeker. Per slot zijn dit aangedikte kampvuurverhalen, maar wel met een historische kern ( die niet zo fraai zijn voor het Judaïsme ).
|
|
|
|
|
|
#264 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#265 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#266 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Op zijn minst zou u noch in het één noch in het andere moeten geloven. Laatst gewijzigd door system : 6 oktober 2012 om 14:13. |
|
|
|
|
|
|
#267 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Er zijn er wel meer gehuwd, niks bijzonders dus, en Jezus heeft dat omwille van al die vrouwen die hem bewonderden, gewoon verzwegen.
Dat was met Hitler ook het geval die Eva Braun als zijn vriendin verborgen hield voor de publiciteit om al die vrouwen die hem bewonderden niet te kwetsen. |
|
|
|
|
|
#268 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#269 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#270 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#271 |
|
Banneling
|
God? Moest die al bestaan, zou u hem niet kunnen benaderen. Want Hij/Zij/Het valt niet te 'benaderen'.
|
|
|
|
|
|
#272 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Goed, ik zal het dan een beetje anders formuleren: de manier waarop tegen het begrip (of de notie, zoals u verkiest) "God" wordt aangekeken is anders en voor mij veel eerlijker, meer direct en aantrekkelijker dan in het Christendom.
|
|
|
#273 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Jezus zei dit eigenlijk ook in zekere zin: "het koninkrijk zit in u, het is overal, maar ge ziet het niet." Maar uiteindelijk denk ik dat dit allemaal hersenspinsels zijn. God is de 'deus(!) ex machina' om zin te geven aan zijn leven, de moeilijkheden van het leven te rationaliseren en de angst voor de dood draaglijk te maken. Meer is het allemaal niet zo vrees ik voor de gelovigen hier al te gader. Natuurlijk hoop ik voor hen dat ik me vergis. Laatst gewijzigd door system : 6 oktober 2012 om 15:41. |
|
|
|
|
|
|
#274 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#275 |
|
Banneling
|
Uw woorgebruik is fout mijnsinziens. Immers, ik ben wel degelijk een gelovige. Alleen, ik geloof niet in hetgeen u gelooft. En ik ben zeker geen atheïst.
Laatst gewijzigd door system : 6 oktober 2012 om 16:07. |
|
|
|
|
|
#276 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Ik zou eerder durven zeggen: noodzakelijk.
|
|
|
|
|
|
#277 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#278 |
|
Banneling
|
U hoeft zich niet te excuseren, maar de term 'gelovige' is tot nog toe veel te veel gelinkt met 'godsdiensten'. Het heeft veel te veel een religieuze connotatie. Een atheïst is ook een gelovige, een agnosticus ook. En daarom moet ook deze term wat 'gelaïciseerd' worden.
|
|
|
|
|
|
#279 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|