![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#301 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Kijk, na alles wat ik hier over gelezen heb, zie ik het als volgt. Maar dat is mijn (voorlopige) persoonlijke mening. We moeten ons proberen terug te plaatsen in de geest van die tijd in het toenmalige Judea en Galilea.In deze periode waren heel veel joden in de ban van de joodse eschatologie: de komst van de joodse verlosser. Heel veel joden voelden als het ware gezamenlijk aan dat het 'Einde der Tijden' op komst was en/of in ieder geval de komst van de messias in het nabije verschiet lag. Er liepen in de tijd van juist vóór het leven van Jezus, tijdens zijn leven, en na zijn leven, dan ook veel predikers rond die allen ongeveer hetzelfde verkondigden. In het kort kwam hun gepreek neer op : “kom tot inkeer want het Einde is nakend!” Johannes de Doper is daar ook een voorbeeld van. Maar sommigen van deze ‘predikers’ gaven daar een politieke betekenis aan hetgeen soms aanleiding gaf tot rebellie en de daarop volgende repressie door de Romeinen. Jezus nu was ook een eschatoloog. Alles wat hij doet en zegt heeft verband met het nakende Koninkrijk. Hij preciseert zelf dat de Eindtijd zal komen ‘als een dief in de nacht’. Met alle gevolgen vandien voor de niet tot inkeer gekomen zondaars. Jezus heeft mijn inziens dus nooit het idee gekoesterd een leer te ontwikkelen (laat staan een ‘kerk’), maar wel de mensen aan te moedigen zich voor de bereiden op de komst van de messias en/of de Eindtijd die binnen zeer korte tijd te verwachten was. Met andere woorden, Jezus was een (joods) kind van zijn tijd en sprak en handelde binnen de joodse Wet, de Thora. Het zou kunnen zijn (maar de evangelies blijven hier te vaag over) dat Jezus op een gegeven ogenblik gedacht heeft dat hij zelf de uitverkorene was en dat hij pas laat tot het besef is gekomen dat hij zich vergist had. Vandaar zijn uitroep op het kruis : “eli eli lama sabachtani (mijn God, mijn God waarom hebt u me verlaten??!)”. Maar, zoals ik reeds stelde, voor deze stelling zijn er toch te weinig aanwijzingen te vinden in het evangelie naar mijn aanvoelen. Laatst gewijzigd door system : 7 oktober 2012 om 18:07. |
|
|
|
|
|
|
#302 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#303 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#304 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#305 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#306 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#307 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Dat Jezus kinderen had van Maria Magdalena is al vaker ter sprake gebracht. Ze wordt door de kerk in een verdomhoekje gedrongen omdat ze dichter bij Jezus stond dan Petrus, maar haar evangelie is enigszins behouden gebleven. Ze ging met Maria naar het graf om het lichaam van Jezus te verzorgen en zij betaalde voor de middelen. Marcus 16,1 'Toen de sabbat voorbij was, kochten Maria uit Magdala en Maria de moeder van Jakobus, en Salome geurige olie om hem te balsemen.' Maar iemand heeft het eens wat verder uitgeknobbeld. Een interessante theorie: Bron
Dat Maria Magdalena gevlucht is naar het zuiden van Frankrijk en dat zij toen zwanger was van een dochter, sara is algemeen geweten. Doch door het snuffelen in de evangelies denk ik daar anders over en ben ik er van overtuigd dat zij veel meer kinderen hadden. |
|
|
|
|
|
#308 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#309 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Dat is gemakkelijk te zeggen. Maar ik heb nog meer aanwijzingen voor deze theorie. Je weet dat Jezus tot na zijn doop door Johannes rustig in Nazareth woonde met zijn vrouw en kinderen. De timmerwinkel van zijn vader had hij verkocht en hij was aangesteld als Rabbi. Maar de doop door Johannes ging niet in zijn koude kleren zitten. Hij zocht de afzondering van de woestijn en daar kreeg hij uitgeput van honger en dorst een visioen waarin hij beproeft werd door de duivel. Deze bood hem onder andere alle koninkrijken van de wereld aan voor een daad van aanbidding. Dat was een populair verhaal destijds dus heel wat joden kregen daar last van. Toen Jezus door een herder was gevonden en weer bij kennis was gebracht liet hij zich naar huis brengen en verzorgen. Mattheüs schrijft: 4,11 'Daarna liet de duivel hem met rust, en meteen kwamen er engelen om voor hem te zorgen.'
Vanaf dat moment was Jezus er van overtuigd dat hij uitverkoren was door God om zijn volk te bevrijden van de Romeinse overheersing. Mat. 4,17 'Vanaf dat moment begon Jezus zijn verkondiging. ‘Kom tot inkeer,’ zei hij, ‘want het koninkrijk van de hemel is nabij!’ En hij maakte plannen om volgelingen te verzamelen en te trainen voor een opstand tegen de Romeinen. Toen hij dit in de synagoge van Nazareth verkondigde stonden de mensen versteld van schrik en ze smeten hem de stad uit. Hiervoor hebben de evangelisten fantasieverhaaltjes |
|
|
|
|
|
#310 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#311 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#312 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#313 |
|
Minister
|
Ik denk dat dit opgaat voor de modale Israëliet, maar niet voor de (al dan niet zelfverklaarde) profeten, messiassen en kluizenaars allerhande. Wie denkt dat het einde der tijden nabij is, vindt trouwen niet meer nodig. Paulus raadt trouwen af, tenzij men werkelijk niet aan de seksuele drang kan weerstaan. Christus zelf zegt in de evangelies dat zelfcastratie mag 'ter wille van het koninkrijk.' Zo zie je wat de denkwijze van die dagen was. Het zou dus net heel eigenaardig zijn moest Christus getrouwd zijn, en nog vreemder moest hij kinderen gehad hebben.
|
|
|
|
|
|
#314 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#315 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Dit klinkt misschien als een aanhaling van Jezus, maar het is in werkelijkheid de mysterie-godmens Mithras die spreekt.( J.Godwin ' Mysterie Religions in the Ancient World ' 1981 ) |
|
|
|
|
|
|
#316 | |||||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
|
|
|
|
|
#317 | |
|
Banneling
|
Citaat:
(*) °En hier sloeg Jezus de bal grandioos mis, want we zijn 2000 jaar verder en er is nog steeds geen 'Eindtijd' gekomen. °En moest hij in december van dit jaar komen, dan heeft niet Jezus gelijk, maar de kalender van de Maya's. °Maar ook de Maya's zullen, meer dan waarschijnlijk, net als Jezus, zich vergist hebben. Laatst gewijzigd door system : 8 oktober 2012 om 12:49. |
|
|
|
|
|
|
#318 | |
|
Minister
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door respublica : 8 oktober 2012 om 12:49. |
|
|
|
|
|
|
#319 | |
|
Minister
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door respublica : 8 oktober 2012 om 12:53. |
|
|
|
|
|
|
#320 | ||||
|
Minister
|
Citaat:
Ascese was in die tijd een veelvuldig voorkomend religieus fenomeen, en veronderstelde ook het celibaat. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Katholieken zijn ook maar het product van de christelijke overlevering, die begon bij Jezus. |
||||
|
|
|