Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2012, 16:50   #401
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
O, vertel mij dan maar eens wie de auteurs van de evangeliën zijn. En hoe zit het met Paulus de farizeeër ? Nog steeds een trouwe volger van de Wet ?
Paulus zegt zelf in Handelingen dat hij een farizeeër is. U zegt dat is hij niet.
Welnu, bewijs dit dan.

Wie zijn de auteurs van de evangeliën? We hebben een mogelijke zeer vroege bron die beweert dat Marcus en Mattheus een evangelie schreven. U zegt: dat is niet waar! Welnu, bewijs dit dan.

Citaat:
Gezien ik er niet bij was is de enige mogelijkheid na te gaan wat deskundigen uit die hoek te vertellen hebben. En bij mij gaat dit niet om ' bepaalde boeken ', maar een complete bibliotheek. En gezien uw antwoorden en beweringen zit je nog een heel eindje achterop.
Dan zult u zeker niet de minste moeite hebben om te bewijzen wat u allemaal beweert door tevens de bewijzen van deze auteurs aan te halen.
Citaat:
Dat doe je reeds een tijdje ja
Bewijs dit dan. Het zal voor u een kleine moeite zijn, vermits u toch zo goed op de hoogte blijkt te zijn.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2012, 17:11   #402
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Paulus zegt zelf in Handelingen dat hij een farizeeër is. U zegt dat is hij niet.
Dat beweer ik niet. Lees eens goed: EX farizeeër.
Citaat:
Welnu, bewijs dit dan.
Lees zijn brieven eens. Staat er zeer duidelijk in hoor.

Citaat:
Wie zijn de auteurs van de evangeliën? We hebben een mogelijke zeer vroege bron die beweert dat Marcus en Mattheus een evangelie schreven.
Dat zijn pseudoniemen. Zeg mij nu eens wie de auteurs waren ? Nog steeds geen antwoord. Armoede ?
Citaat:
U zegt: dat is niet waar! Welnu, bewijs dit dan.
Wat moet ik bewijzen ? Ik vraag jou wie de auteurs waren van de evangelies. Hun pseudoniem kennen we, maar wie waren deze schrijvers? Kom maar op.
Citaat:
Dan zult u zeker niet de minste moeite hebben om te bewijzen wat u allemaal beweert door tevens de bewijzen van deze auteurs aan te halen.
Dat heb ik steeds gedaan als dit relevant was. Let wel, als ik een deskundige quote wil dit nog niet zeggen dat ik hem bijtreed over de ganse lijn hoor, en dat geldt zelfs voor baasjes met een univ-zetel.

Citaat:
Bewijs dit dan. Het zal voor u een kleine moeite zijn, vermits u toch zo goed op de hoogte blijkt te zijn.
Die kleine moeite heb ik hier al meermaals gedaan, maar het lijkt er op dat je zelfs nog niet eens de elementaire kennis bezit. Best dat ik deze discussie met jou hierover sluit. Je kan beter nog wat meelezen tussen mij en de overige leden wat mijn standpunten zijn. Nu verlies ik echt mijn tijd.

Laatst gewijzigd door Aton : 14 oktober 2012 om 17:13.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2012, 19:06   #403
system
Banneling

Standaard

[quote=Aton;6366008]
Citaat:
Dat beweer ik niet. Lees eens goed: EX farizeeër
.

Een 'ex-farizeeër' betekent in mijn ogen dat hij geen geen farizeeër meer.
En Paulus beweert dat hij dat wel is.

Citaat:
Lees zijn brieven eens. Staat er zeer duidelijk in hoor.
Ja maar u moet weten wat u wilt. U zegt dat we Handelingen niet moeten geloven, maar u gelooft dan wel klakkeloos de brieven van Paulus.

Citaat:
Dat zijn pseudoniemen. Zeg mij nu eens wie de auteurs waren ? Nog steeds geen antwoord. Armoede ?
Wie zegt dat dit pseudoniemen zijn? Sommigen auteurs beweren dit in hun werken. En dit is mogelijk, maar het evengoed niet mogelijk. Indien u zegt dat het pseudoniemen zijn dan moet u klaar en duidelijk daarvan een bewijs leveren. En dat doet u nooit. Volgens mij hebt u ergens gelezen dat de namen van de evangelisten gefingeerde namen zijn die men in de loop van de 1ste eeuw of wellicht later als auteur op de onderscheiden evangelies geplakt heeft. Dat kan natuurlijk, maar echt weten doen we dat niet.

Citaat:
Wat moet ik bewijzen ? Ik vraag jou wie de auteurs waren van de evangelies. Hun pseudoniem kennen we, maar wie waren deze schrijvers? Kom maar op.
Dat weet ik niet. Maar u zegt dat het pseudoniemen zijn. En dus nogmaals, bewijs het. En ik sluit zeker niet uit dat inderdaad Mattheus en Marcus een evangelie kunnen geschreven hebben. U sluit dit apriori uit.

Citaat:
Dat heb ik steeds gedaan als dit relevant was. Let wel, als ik een deskundige quote wil dit nog niet zeggen dat ik hem bijtreed over de ganse lijn hoor, en dat geldt zelfs voor baasjes met een univ-zetel.
Het lijkt anders wel op dat u dit wel doet. U schijnt zelfs gebeten te zijn op de Dionysus-cultus m.b.t. Paulus. Of Paulus als 'gnosticus'. Helemaal uitsluiten kunnen we dat niet, maar bewijzen nog minder.

Citaat:
Die kleine moeite heb ik hier al meermaals gedaan, maar het lijkt er op dat je zelfs nog niet eens de elementaire kennis bezit. Best dat ik deze discussie met jou hierover sluit. Je kan beter nog wat meelezen tussen mij en de overige leden wat mijn standpunten zijn. Nu verlies ik echt mijn tijd.
Ik zou toch nog maar eerst wat meer boeken lezen, wat betere boeken lezen, en vooral wat meer kritisch lezen.

Laatst gewijzigd door system : 14 oktober 2012 om 19:27.
Oud 14 oktober 2012, 20:59   #404
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

System, voor alle duidelijkheid, hier stopt mijn discussie nu u. Ik wil hier enkel met ernstige forumleden over de geschiedenis van het christendom. Doe jij maar rustig verder met je geloofsgenoten.
Oud 14 oktober 2012, 21:32   #405
system
Banneling

Standaard

Citaat:
System, voor alle duidelijkheid, hier stopt mijn discussie nu u. Ik wil hier enkel met ernstige forumleden over de geschiedenis van het christendom. Doe jij maar rustig verder met je geloofsgenoten.
Neen, u wilt niet met forumleden discussiëren over de geschiedenis van het christendom, maar wel over uw geschiedenis van het christendom.
Oud 14 oktober 2012, 21:51   #406
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet zonder enige heimelijk genoegen heb ik de afgelopen discussie tussen u en system gevolgd. Eigenlijk vrij leerzaam met welke wisselende argumentatie men elkaar bestookt, maar waarbij steeds naar voorkomt hoe relativerend er wordt omgegaan met de bronteksten. Zoals al eerder weet ik dat system nu eens wel en dan weer geen geloof hecht aan die teksten, terwijl u in de meeste gevallen die teksten afwijst. Grappig is wel - en dat is door system scherp en ongenadig u voorgeworpen - dat u allerlei zaken beweert, maar geen enkele bron aanwijst voor uw visie. U probeert een geschiedenis van het christendom te schrijven die grotendeels gebaseerd is op een grote portie verbeelding, niet op bronnen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2012, 22:23   #407
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet zonder enige heimelijk genoegen heb ik de afgelopen discussie tussen u en system gevolgd. Eigenlijk vrij leerzaam met welke wisselende argumentatie men elkaar bestookt, maar waarbij steeds naar voorkomt hoe relativerend er wordt omgegaan met de bronteksten. Zoals al eerder weet ik dat system nu eens wel en dan weer geen geloof hecht aan die teksten, terwijl u in de meeste gevallen die teksten afwijst. Grappig is wel - en dat is door system scherp en ongenadig u voorgeworpen - dat u allerlei zaken beweert, maar geen enkele bron aanwijst voor uw visie. U probeert een geschiedenis van het christendom te schrijven die grotendeels gebaseerd is op een grote portie verbeelding, niet op bronnen.
Ik verwerp zeer zelden teksten op zichzelf. Wel stel ik me soms ernstige vragen over het waarheidsgehalte van teksten of over de authenticiteit van teksten. Wanneer bijvoorbeeld men zegt dat Jezus gekruisigd werd omdat hij beweerde God te zijn, dan is dit voor mij historisch weinig waarschijnlijk. Bovendien vind ik sommige teksten hoog twijfelachtig omdat ze ontsproten zijn aan de fantasie zoals het bezoek van de wijzen aan het kindje Jezus, of oorzaken van de zwangerschap van Maria, of de opstanding van Jezus of Lazarus. Ook vind ik sommige teksten niet consistent, zoals bijvoorbeeld teksten die Jezus afbeelden als een zachtmoedige terwijl hij in een andere evangelie een oproep tot mogelijk geweld niet schuwt of zich gedraag als een driftkikker. Met de berichten van kerkvaders ben ik zeer zeker op mijn hoede. Zij zijn apologeten van een kerk die zich aan het vestigen is en zij moeten zeer kritisch benaderd worden. Hetgeen niet wil zeggen dat zij altijd de waarheid geweld zouden aandoen. Dat moeten we juist proberen uit te vissen. En tenslotte, de Brieven van Paulus zijn meer dan waarschijnlijk vals. Of ze zijn zo goed als zeker niet de 'authentieke' brieven van Paulus. En er waren zeker niet zoveel brieven. Ze werden hoogstwaarschijnlijk 'verzameld' en 'opgepoetst' door de 'Paulinische school'. Maar... echt weten doe ik het niet. Want heel die geschiedenis van het eerste christendom is gehuld in een historische waas die zeer moeilijk te lichten valt, zo niet onmogelijk. Maar we blijven proberen. En het zoeken en het lezen over die dingen blijven boeiend. Meer is dat niet.

Laatst gewijzigd door system : 14 oktober 2012 om 22:25.
Oud 14 oktober 2012, 22:29   #408
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik verwerp zeer zelden teksten op zichzelf. Wel stel ik me soms ernstige vragen over het waarheidsgehalte van teksten of over de authenticiteit van teksten. Wanneer bijvoorbeeld men zegt dat Jezus gekruisigd werd omdat hij beweerde God te zijn, dan is dit voor mij historisch weinig waarschijnlijk. Bovendien vind ik sommige teksten hoog twijfelachtig omdat ze ontsproten zijn aan de fantasie zoals het bezoek van de wijzen aan het kindje Jezus, of oorzaken van de zwangerschap van Maria, of de opstanding van Jezus of Lazarus. Ook vind ik sommige teksten niet consistent, zoals bijvoorbeeld teksten die Jezus afbeelden als een zachtmoedige terwijl hij in een andere evangelie een oproep tot mogelijk geweld niet schuwt of zich gedraag als een driftkikker. Met de berichten van kerkvaders ben ik zeer zeker op mijn hoede. Zij zijn apologeten van een kerk die zich aan het vestigen is en zij moeten zeer kritisch benaderd worden. Hetgeen niet wil zeggen dat zij altijd de waarheid geweld zouden aandoen. Dat moeten we juist proberen uit te vissen. En tenslotte, de Brieven van Paulus zijn meer dan waarschijnlijk vals. Of ze zijn zo goed als zeker niet de 'authentieke' brieven van Paulus. En er waren zeker niet zoveel brieven. Ze werden hoogstwaarschijnlijk 'verzameld' en 'opgepoetst' door de 'Paulinische school'. Maar... echt weten doe ik het niet. Want heel die geschiedenis van het eerste christendom is gehuld in een historische waas die zeer moeilijk te lichten valt, zo niet onmogelijk. Maar we blijven proberen. En het zoeken en het lezen over die dingen blijven boeiend. Meer is dat niet.
Kortom, u verwerpt een bepaalde inhoud van teksten omdat die ogenschijnlijk niet compatibel is met uw persoonlijke opvattingen ter zake.
Oud 15 oktober 2012, 08:49   #409
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Kortom, u verwerpt een bepaalde inhoud van teksten omdat die ogenschijnlijk niet compatibel is met uw persoonlijke opvattingen ter zake.
Neen, ik verwerp of betwijfel een tekst:

°omdat die ingaat tegen elementaire natuurwetten: Jezus stijgt ten hemel op.

°omdat die bijvoorbeeld ingaat tegen toenmalige juridische waarheden: de kruisiging van Jezus wegens godslastering. De Romeinen kruisigden nooit iemand wegens godslastering.

°omdat een tekst een andere tekst tegenspreekt: één van die teksten moet dus fout zijn. Of misschien alle twee.

°omdat teksten zo goed als zeker fabulaties zijn: de kindermoord door Herodes.

°omdat er geprutst is aan de tekst: laatste deel van het evangelie van Marcus wat de opstanding betref of de brieven van Paulus.

°teksten met argumenten die pleiten voor- of tegen het bestaan van Jezus. Allemaal twijfelachtig. Noch het ene kamp, noch het ander kan voldoende overtuigen met afdoende bewijzen.

°of teksten die beweren dat Paulus een gnosticus is. Op zijn minst wishfull thinking, maar geen bewijzen. Dat Paulus gnostiche invloeden zou kunnen hebben ondergaan, mag men dan weer niet uitsluiten, want men kan teksten uit zijn brieven aanhalen in die zin. Maar... zijn zogezegde 'brieven' zijn dan ook weer twijfelachtig.

Enz, enz.

Het heeft dus uiteindelijk maar weinig met mijn persoonlijke opvattingen te maken.

Laatst gewijzigd door system : 15 oktober 2012 om 09:13.
Oud 15 oktober 2012, 12:11   #410
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Komt die gluiperd daar nu pas vooruit....
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2012, 21:46   #411
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, ik verwerp of betwijfel een tekst:

°omdat die ingaat tegen elementaire natuurwetten: Jezus stijgt ten hemel op.

°omdat die bijvoorbeeld ingaat tegen toenmalige juridische waarheden: de kruisiging van Jezus wegens godslastering. De Romeinen kruisigden nooit iemand wegens godslastering.

°omdat een tekst een andere tekst tegenspreekt: één van die teksten moet dus fout zijn. Of misschien alle twee.

°omdat er geprutst is aan de tekst: laatste deel van het evangelie van Marcus wat de opstanding betref of de brieven van Paulus.

°teksten met argumenten die pleiten voor- of tegen het bestaan van Jezus. Allemaal twijfelachtig. Noch het ene kamp, noch het ander kan voldoende overtuigen met afdoende bewijzen.

°of teksten die beweren dat Paulus een gnosticus is. Op zijn minst wishfull thinking, maar geen bewijzen. Dat Paulus gnostiche invloeden zou kunnen hebben ondergaan, mag men dan weer niet uitsluiten, want men kan teksten uit zijn brieven aanhalen in die zin. Maar... zijn zogezegde 'brieven' zijn dan ook weer twijfelachtig.

Enz, enz.

Het heeft dus uiteindelijk maar weinig met mijn persoonlijke opvattingen te maken.
O jawel, het zijn allemaal persoonlijke standpunten die u hierboven inneemt.
Oud 16 oktober 2012, 07:06   #412
system
Banneling

Standaard

Citaat:
O jawel, het zijn allemaal persoonlijke standpunten die u hierboven inneemt.
Een persoonlijk standpunt (en dito mening) lijkt me eerder het standpunt te zijn van mensen die geloven dat iemand uit de dood kan opstaan en/of ten hemel kan rijzen (wat dat laatste ook moge betekenen). We kunnen dit zonder meer afdoen als fabulaties vermits het wetenschappelijk onmogelijk is en indruist tegen elementaire natuurwetten. Dat laatste is geen persoonlijk (subjectief) standpunt, maar een objectief standpunt.

Laatst gewijzigd door system : 16 oktober 2012 om 07:36.
Oud 16 oktober 2012, 07:39   #413
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lrrrr Bekijk bericht
Religieus én dom, een zelden geziene combinatie.
Komt wel meer voor.
Oud 16 oktober 2012, 08:08   #414
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een persoonlijk standpunt (en dito mening) lijkt me eerder het standpunt te zijn van mensen die geloven dat iemand uit de dood kan opstaan en/of ten hemel kan rijzen (wat dat laatste ook moge betekenen). We kunnen dit zonder meer afdoen als fabulaties vermits het wetenschappelijk onmogelijk is en indruist tegen elementaire natuurwetten. Dat laatste is geen persoonlijk (subjectief) standpunt, maar een objectief standpunt.
Ik zie ook geen enkele bron of onderbouw bij jou beweringen.
Oud 16 oktober 2012, 09:05   #415
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zie ook geen enkele bron of onderbouw bij jou beweringen.
Iemand die gestorven is, blijft dood. Dat is nu eenmaal wetenschappelijk. De belangrijke levensfuncties degenereren zeer vlug en sterven snel definitief af na het afsterven en er is geen enkele schijn van kans dat ze vanzelf terug weer zouden hernemen.

En dus, wanneer er in een tekst een verhaal staat dat iemand na drie dagen dood te zijn weer uit zijn graf opstaat of zoals Lazarus reeds een lijkgeur verspreidt, dan mogen we dit gerust afdoen als fabulaties.
Oud 16 oktober 2012, 09:34   #416
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Iemand die gestorven is, blijft dood. Dat is nu eenmaal wetenschappelijk. De belangrijke levensfuncties degenereren zeer vlug en sterven snel definitief af na het afsterven en er is geen enkele schijn van kans dat ze vanzelf terug weer zouden hernemen.
OK, en wat gaat ge hiermee doen ? :

Citaat:

Citaat:
En dus, wanneer er in een tekst een verhaal staat dat iemand na drie dagen dood te zijn weer uit zijn graf opstaat of zoals Lazarus reeds een lijkgeur verspreidt, dan mogen we dit gerust afdoen als fabulaties.
O, je bent ook zo iemand die al deze teksten letterlijk neemt. En jij durft mij dan verwijten als ik stel dat ' Handelingen ' niet altijd zo betrouwbaar als bron zijn, ik dan Handelingen in zijn geheel zou verwerpen !!!! Wat doe jij ? Het hele N.T. verwerpen ?
Oud 16 oktober 2012, 09:40   #417
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uiteraard zijn dat lulverhaaltjes. Je moet al behoorlijk dolgedraaid zijn om zoiets voor waar aan te nemen.

Klaar en duidelijk voor iedereen die een béétje rede hanteert en een béétje logisch nadenkt.

Evenwel ... euh ... "iets minder" duidelijk voor diegenen die ondanks alles nog steeds geloven in allerlei onzichtbare wezens.
Oud 16 oktober 2012, 10:08   #418
system
Banneling

Standaard

Citaat:
OK, en wat gaat ge hiermee doen ? :

O, je bent ook zo iemand die al deze teksten letterlijk neemt. En jij durft mij dan verwijten als ik stel dat ' Handelingen ' niet altijd zo betrouwbaar als bron zijn, ik dan Handelingen in zijn geheel zou verwerpen !!!! Wat doe jij ? Het hele N.T. verwerpen ?
Er zijn twee mogelijkheden.
1) Men neemt de tekst letterlijk en dan is hij duidelijk een fabulatie.

2)Men interpreteert de tekst als symbolisch, figuurlijk dus, en dan komt men op drijfzand. Ik zie niet in welke de symboliek is van Lazarus' opwekking bijvoorbeeld. Lazarus is al 4 dagen dood en wordt opnieuw tot leven gewekt. U daarentegen zou er bijvoorbeeld een symbool in kunnen zien van de invloed van mysteriegodsdiensten: de mens wordt opnieuw (figuurlijk) geboren na een reeks van inwijdingen of stappen (die bij het verhaal van Lazarus geheel ontbreken). Ik zie dat zo niet zitten.

Wat ik echter wél zie zitten, is de 'cultus der wonderen' die gangbaar was in die tijd vol geloof aan magie, boze, vaak onreine geesten en andere demonen. Dikwijls ging hun faam van het verrichten van wonderen en wonderbaarlijke genezingen rondtrekkende predikers en 'profeten' vooraf. Ook de vermaarde Apollonius van Tyana kon doden opwekken zo melden ons de geschriften. Apollonius was dan ook een wonderdoener van formaat. Van hetzelfde kaliber als Jezus. En die cultus van de wonderen bleef vrij lang duren. De wereld van toen was dan ook erg 'bij (?) gelovig'. Teminste naar onze huidige maatstaven.

Tot ver na de dood van de apostelen. Zo meende Origines (°185) zelfs dat de wonderen voortduurden tot in zijn tijd. Hij vond dat het oorspronkelijk succes van het christendom niet te verklaren was zonder de mirakelen. Het waren deze wonderen die de heidenen ervan overtuigden hun geloof te verlaten.

Toch bespeurt men bij Origines reeds een kentering van het aantal mirakels. Vandaar dat hij meer en meer de nadruk legt op het spirituele en morele mirakel van elke nieuwe bekering tot het christendom. Zo zegt hij dat 'het herwinnen van het innerlijk zicht door de bekering veel belangrijker is dan het genezen van een echte (sic) blinde'. En in onze tijd zijn er zo goed als geen mirakes meer omdat het geloof in deze wonderen in deze nuchtere Westerse wereld gedaald is tot -bijna- nul . Ik zeg wel 'bijna', want in het het magische Lourdes gebeurt er af en toe nog een mirakel naar het schijnt.

Laatst gewijzigd door system : 16 oktober 2012 om 10:34.
Oud 16 oktober 2012, 10:37   #419
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Er zijn twee mogelijkheden.
1) Men neemt de tekst letterlijk en dan is hij duidelijk een fabulatie.

2)Men interpreteert de tekst als symbolisch, figuurlijk dus, en dan komt men op drijfzand. Ik zie niet in welke de symboliek is van Lazarus' opwekking bijvoorbeeld. Lazarus is al 4 dagen dood en wordt opnieuw tot leven gewekt. U daarentegen zou er bijvoorbeeld een symbool in kunnen zien van de invloed van mysteriegodsdiensten: de mens wordt opnieuw (figuurlijk) geboren na een reeks van inwijdingen of stappen (die bij het verhaal van Lazarus geheel ontbreken). Ik zie dat zo niet zitten.
- Ofwel was dit een Esseense ritus door afzondering en men ' symbolisch ' dood ging en herrees.
- Ofwel is Lazarus net zo uit de dood opgewekt, zoals men ons via de evangelies laat verstaan en waren die joden toen allemaal idioten.
- Ofwel is dit er bijgeschreven door de auteur van dit evangelie om wat tegengewicht te geven aan de concurrentie ( zie verder ).
Citaat:
Wat ik echter wél zie zitten, is de 'cultus der wonderen' die gangbaar was in die tijd. Vaak ging hun faam van het verrichten van wonderen en wonderbaarlijke genezingen rondtrekkende predikers vooraf. Ook de vermaarde Apollonius van Tyana kon doden opwekken zo melden ons de geschriften. Apollonius was dan ook een wonderdoener van formaat. Van hetzelfde kaliber als Jezus. En die cultus van de wonderen bleef vrij lang duren. De wereld van toen was dan ook erg 'bij (?) gelovig'. Teminste naar onze huidige maatstaven.
Hier kan je gelijk de waarde van die ' geschriften ' nagaan. Nu zit je wel lekker in die Mysterie-cultussen te putten he joh ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Apollonius_van_Tyana

Citaat:
Toch bespeurt men bij Origines reeds een kentering van het aantal mirakels. Vandaar dat hij meer en meer de nadruk legt op het spirituele en morele mirakel van elke nieuwe bekering tot het christendom.
Lichte wijziging van marketing- strategie. Klantenkaart met bonus werkt ook.
Citaat:
Zo zegt hij dat 'het herwinnen van het innerlijk zicht door de bekering veel belangrijker is dan het genezen van een echte (sic) blinde'. En in onze tijd zijn er zo goed als geen mirakes meer omdat het geloof in deze wonderen in deze nuchtere Westerse wereld gedaald is tot -bijna- nul . Ik zeg wel 'bijna', want in het het magische Lourdes gebeurt er af en toe nog een mirake naar het schijnt.
Man, ben jij grappig.
Oud 16 oktober 2012, 12:23   #420
system
Banneling

Standaard

Citaat:
- Ofwel was dit een Esseense ritus door afzondering en men ' symbolisch ' dood ging en herrees
Er is niets dat hierop wijst.

Citaat:
- Ofwel is Lazarus net zo uit de dood opgewekt, zoals men ons via de evangelies laat verstaan en waren die joden toen allemaal idioten.
Wat u hier poneert, blijft me een raadsel.
Citaat:
Ofwel is dit er bijgeschreven door de auteur van dit evangelie om wat tegengewicht te geven aan de concurrentie
Mogelijk. Maar niet zeker.

Citaat:
Hier kan je gelijk de waarde van die ' geschriften ' nagaan. Nu zit je wel lekker in die Mysterie-cultussen te putten he joh ?
Hoe komt u daar nu bij.
Citaat:
Lichte wijziging van marketing- strategie. Klantenkaart met bonus werkt ook.
Origines zegt dat de 'wonderen' der christenen hielpen bij het werven van nieuwe gelovigen. Zo ook de wonderen van de zogenaamde 'heiligen-martelaars'. M.a.w de lichtgelovigheid -die zeer groot was in die tijd- hielp bij het werven der christenen. Vergeet overigens niet dat bij de allereerste christenen de functie van 'exorcist' een vaste functie was. Men dacht een heiden die wilde overstappen naar het christelijk geloof voorzeker bezeten zou kunnen zijn door een onreine geest. En daarom moest die eerst uitgedreven worden door een exorcist. Dit alles maakte allemaal deel uit van de toenmalige 'magische' wereld.

Laatst gewijzigd door system : 16 oktober 2012 om 12:26.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be