![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#401 | |||
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
Welnu, bewijs dit dan. Wie zijn de auteurs van de evangeliën? We hebben een mogelijke zeer vroege bron die beweert dat Marcus en Mattheus een evangelie schreven. U zegt: dat is niet waar! Welnu, bewijs dit dan. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#402 | ||||||
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Aton : 14 oktober 2012 om 17:13. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#403 | ||||||
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() [quote=Aton;6366008]
Citaat:
Een 'ex-farizeeër' betekent in mijn ogen dat hij geen geen farizeeër meer. En Paulus beweert dat hij dat wel is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 14 oktober 2012 om 19:27. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#404 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
![]() System, voor alle duidelijkheid, hier stopt mijn discussie nu u. Ik wil hier enkel met ernstige forumleden over de geschiedenis van het christendom. Doe jij maar rustig verder met je geloofsgenoten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#405 |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Neen, u wilt niet met forumleden discussiëren over de geschiedenis van het christendom, maar wel over uw geschiedenis van het christendom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#406 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Niet zonder enige heimelijk genoegen heb ik de afgelopen discussie tussen u en system gevolgd. Eigenlijk vrij leerzaam met welke wisselende argumentatie men elkaar bestookt, maar waarbij steeds naar voorkomt hoe relativerend er wordt omgegaan met de bronteksten. Zoals al eerder weet ik dat system nu eens wel en dan weer geen geloof hecht aan die teksten, terwijl u in de meeste gevallen die teksten afwijst. Grappig is wel - en dat is door system scherp en ongenadig u voorgeworpen - dat u allerlei zaken beweert, maar geen enkele bron aanwijst voor uw visie. U probeert een geschiedenis van het christendom te schrijven die grotendeels gebaseerd is op een grote portie verbeelding, niet op bronnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#407 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 14 oktober 2012 om 22:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#408 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#409 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
°omdat die ingaat tegen elementaire natuurwetten: Jezus stijgt ten hemel op. °omdat die bijvoorbeeld ingaat tegen toenmalige juridische waarheden: de kruisiging van Jezus wegens godslastering. De Romeinen kruisigden nooit iemand wegens godslastering. °omdat een tekst een andere tekst tegenspreekt: één van die teksten moet dus fout zijn. Of misschien alle twee. °omdat teksten zo goed als zeker fabulaties zijn: de kindermoord door Herodes. °omdat er geprutst is aan de tekst: laatste deel van het evangelie van Marcus wat de opstanding betref of de brieven van Paulus. °teksten met argumenten die pleiten voor- of tegen het bestaan van Jezus. Allemaal twijfelachtig. Noch het ene kamp, noch het ander kan voldoende overtuigen met afdoende bewijzen. °of teksten die beweren dat Paulus een gnosticus is. Op zijn minst wishfull thinking, maar geen bewijzen. Dat Paulus gnostiche invloeden zou kunnen hebben ondergaan, mag men dan weer niet uitsluiten, want men kan teksten uit zijn brieven aanhalen in die zin. Maar... zijn zogezegde 'brieven' zijn dan ook weer twijfelachtig. Enz, enz. Het heeft dus uiteindelijk maar weinig met mijn persoonlijke opvattingen te maken. Laatst gewijzigd door system : 15 oktober 2012 om 09:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#410 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.936
|
![]() Komt die gluiperd daar nu pas vooruit....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#411 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#412 |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Een persoonlijk standpunt (en dito mening) lijkt me eerder het standpunt te zijn van mensen die geloven dat iemand uit de dood kan opstaan en/of ten hemel kan rijzen (wat dat laatste ook moge betekenen). We kunnen dit zonder meer afdoen als fabulaties vermits het wetenschappelijk onmogelijk is en indruist tegen elementaire natuurwetten. Dat laatste is geen persoonlijk (subjectief) standpunt, maar een objectief standpunt.
Laatst gewijzigd door system : 16 oktober 2012 om 07:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#413 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#414 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#415 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
En dus, wanneer er in een tekst een verhaal staat dat iemand na drie dagen dood te zijn weer uit zijn graf opstaat of zoals Lazarus reeds een lijkgeur verspreidt, dan mogen we dit gerust afdoen als fabulaties. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#416 | |||
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#417 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
|
![]() Citaat:
Klaar en duidelijk voor iedereen die een béétje rede hanteert en een béétje logisch nadenkt. Evenwel ... euh ... "iets minder" duidelijk voor diegenen die ondanks alles nog steeds geloven in allerlei onzichtbare wezens.
__________________
Etiam si omnes, ego non. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#418 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
1) Men neemt de tekst letterlijk en dan is hij duidelijk een fabulatie. 2)Men interpreteert de tekst als symbolisch, figuurlijk dus, en dan komt men op drijfzand. Ik zie niet in welke de symboliek is van Lazarus' opwekking bijvoorbeeld. Lazarus is al 4 dagen dood en wordt opnieuw tot leven gewekt. U daarentegen zou er bijvoorbeeld een symbool in kunnen zien van de invloed van mysteriegodsdiensten: de mens wordt opnieuw (figuurlijk) geboren na een reeks van inwijdingen of stappen (die bij het verhaal van Lazarus geheel ontbreken). Ik zie dat zo niet zitten. Wat ik echter wél zie zitten, is de 'cultus der wonderen' die gangbaar was in die tijd vol geloof aan magie, boze, vaak onreine geesten en andere demonen. Dikwijls ging hun faam van het verrichten van wonderen en wonderbaarlijke genezingen rondtrekkende predikers en 'profeten' vooraf. Ook de vermaarde Apollonius van Tyana kon doden opwekken zo melden ons de geschriften. Apollonius was dan ook een wonderdoener van formaat. Van hetzelfde kaliber als Jezus. En die cultus van de wonderen bleef vrij lang duren. De wereld van toen was dan ook erg 'bij (?) gelovig'. Teminste naar onze huidige maatstaven. Tot ver na de dood van de apostelen. Zo meende Origines (°185) zelfs dat de wonderen voortduurden tot in zijn tijd. Hij vond dat het oorspronkelijk succes van het christendom niet te verklaren was zonder de mirakelen. Het waren deze wonderen die de heidenen ervan overtuigden hun geloof te verlaten. Toch bespeurt men bij Origines reeds een kentering van het aantal mirakels. Vandaar dat hij meer en meer de nadruk legt op het spirituele en morele mirakel van elke nieuwe bekering tot het christendom. Zo zegt hij dat 'het herwinnen van het innerlijk zicht door de bekering veel belangrijker is dan het genezen van een echte (sic) blinde'. En in onze tijd zijn er zo goed als geen mirakes meer omdat het geloof in deze wonderen in deze nuchtere Westerse wereld gedaald is tot -bijna- nul . Ik zeg wel 'bijna', want in het het magische Lourdes gebeurt er af en toe nog een mirakel naar het schijnt. Laatst gewijzigd door system : 16 oktober 2012 om 10:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#419 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
![]() Citaat:
- Ofwel is Lazarus net zo uit de dood opgewekt, zoals men ons via de evangelies laat verstaan en waren die joden toen allemaal idioten. - Ofwel is dit er bijgeschreven door de auteur van dit evangelie om wat tegengewicht te geven aan de concurrentie ( zie verder ). Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Apollonius_van_Tyana Citaat:
Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#420 | |||||
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 16 oktober 2012 om 12:26. |
|||||
![]() |
![]() |