Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2012, 12:26   #721
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AkeSory Bekijk bericht
dat schrijft hij toch door het volgende:
Waar blijkt uit het Romulus en Remus-verhaal dat er massaal kinderen werden gedood? Nergens. Dus de vergelijking is zo lek als een zeef.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 12:35   #722
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Waar blijkt uit het Romulus en Remus-verhaal dat er massaal kinderen werden gedood? Nergens. Dus de vergelijking is zo lek als een zeef.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 12:48   #723
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen de discussie of Jezus gehuwd was of niet, staat ook voor een symbooldiscussie. Namelijk in welke mate datgene wat in het N.T. staat, historisch kan worden gestaafd.
Zoals wij bijvoorbeeld ook uit Hoofstuk 8 van Mattheus grondig kunnen reduceren indien we ons beperien tot mogelijke historische feiten.

Hoofdstuk 8.

Hij daalde van de berg af en een grote menigte volgde Hem.

[2] Daar kwam opeens een melaatse naar Hem toe. Hij knielde voor Hem neer en zei: ‘Heer, als U wilt, kunt U me rein maken.’ [3] Hij stak zijn hand uit en raakte hem aan. ‘Ik wil het, word rein’, zei Hij. Meteen werd de melaatse rein. [4] Jezus zei: ‘Zorg dat u er met niemand over praat, maar ga u laten zien aan de priester* en breng de offergave die Mozes heeft voorgeschreven, om hun het bewijs te leveren.’

[5] Toen Hij in Kafarnaüm was gekomen, kwam een centurio* naar Hem toe die Hem te hulp riep. [6] Hij zei: ‘Heer, mijn kind ligt verlamd thuis, met vreselijk veel pijn.’ [7] Hij zei hem: ‘Ik zal het komen genezen.’ [8] De centurio antwoordde daarop: ‘Heer, ik ben niet waard dat U onder mijn dak komt, maar spreek een woord en mijn kind zal beter worden. [9] Want ik ben iemand die onder bevel staat en soldaten onder zich heeft. Tegen de een zeg ik: “Ga!” en hij gaat, en tegen de ander: “Kom!” en hij komt, en tegen mijn slaaf: “Doe dit!” en hij doet het.’ [10] Toen Jezus dit hoorde, was Hij verbaasd, en Hij zei tegen degenen die Hem volgden: ‘Ik verzeker u, bij niemand in Israël heb Ik zo’n groot vertrouwen* aangetroffen. [11] Ik zeg u dat velen uit oost en west zullen komen en aan tafel zullen gaan met Abraham, Isaak en Jakob in het koninkrijk der hemelen. [12] Maar de kinderen van het koninkrijk zullen in de uiterste duisternis geworpen worden. Het zal daar een gejammer zijn en een tandengeknars.’ [13] Jezus zei tegen de centurio: ‘Ga maar naar huis; het moge u gaan overeenkomstig uw vertrouwen.’ En op datzelfde uur werd zijn kind beter.

[14] Jezus ging naar het huis van Petrus en zag diens schoonmoeder met koorts op bed liggen. [15] Hij nam haar bij de hand en de koorts verliet haar. Ze stond op en bediende Hem. [16] Toen het avond was geworden, brachten ze velen bij Hem die van demonen te lijden hadden; met zijn woord dreef Hij de geesten uit. En Hij genas alle zieken, [17] opdat vervuld zou worden wat bij monde van de profeet Jesaja gesproken is: hij heeft onze ziekten op zich genomen en onze kwalen gedragen.

[18] Toen Jezus een menigte om zich heen zag, gaf Hij opdracht om naar de overkant te gaan. [19] Een schriftgeleerde kwam naar Hem toe en zei: ‘Meester, ik zal U volgen, waar U ook gaat.’ [20] Jezus zei tegen hem: ‘De vossen hebben een hol, en de vogels van de hemel een nest, maar de Mensenzoon* kan nergens het hoofd neerleggen.’ [21] Iemand anders, een van zijn leerlingen, zei tegen hem: ‘Heer, sta me toe om eerst mijn vader te gaan begraven.’ [22] Maar Jezus zei hem: ‘Volg Mij, en laat de doden hun doden begraven.’

[23] Toen Hij aan boord ging, volgden zijn leerlingen Hem. [24] Opeens werd de zee zo onstuimig dat de golven over de boot heen sloegen. Hij sliep. [25] Ze maakten Hem wakker en riepen: ‘Heer, red ons, wij vergaan!’ [26] Hij zei: ‘Waarom zijn jullie bang, kleingelovigen?’ Toen stond Hij op en bestrafte wind en zee, en het werd volkomen stil. [27] De mensen stonden verbaasd en zeiden: ‘Wat is dat toch voor iemand, dat zelfs de wind en de zee naar Hem luisteren?’
[28]
Toen Hij aan de overkant kwam, in het land van de Gadarenen, kwamen Hem vanaf de rotsgraven twee bezetenen tegemoet. Ze waren zeer gevaarlijk, zodat niemand over die weg durfde te gaan. [29] Ze brulden: ‘Wat wilt U van ons, Zoon van God? Bent U ons hier voortijdig komen kwellen?’ [30] Een eind verderop weidde een grote troep varkens. [31] De demonen smeekten Hem: ‘Als U ons uitdrijft, stuur ons dan naar die troep varkens.’ [32] Hij zei tegen hen: ‘Ga maar.’ Ze kwamen eruit en gingen de varkens in. Heel de troep stoof de helling af het meer in, en ze kwamen om in het water. [33] De varkenshoeders gingen ervandoor. Ze gingen naar de stad en vertelden alles, ook wat er met de bezetenen was gebeurd. [34] Nu ging heel de stad Jezus tegemoet, en toen ze Hem zagen, vroegen ze Hem om uit hun gebied te vertrekken.
_________

Mogelijk waar gebeurde feiten van heel het hoofdstuk 8:

Hij daalde van de berg af en een grote menigte volgde Hem. Daar kwam opeens een melaatse naar Hem toe. Hij knielde voor Hem neer en zei: ‘Heer, als U wilt, kunt U me rein maken.’ Hij stak zijn hand uit en raakte hem aan. Toen Hij in Kafarnaüm was gekomen, kwam een centurio naar Hem toe die Hem te hulp riep. Hij zei: ‘Heer, mijn kind ligt verlamd thuis, met vreselijk veel pijn.’ Hij zei hem: ‘Ik zal het komen genezen'. Daarna ging Jezus naar het huis van Petrus en zag diens schoonmoeder met koorts op bed liggen. Hij nam haar bij de hand. Ze stond op en bediende Hem. Toen het avond was geworden, brachten ze vele zieken bij Hem .Toen Jezus een menigte om zich heen zag, gaf Hij opdracht om naar de overkant te gaan. Een schriftgeleerde kwam naar Hem toe en zei: ‘Meester, ik zal U volgen, waar U ook gaat. Jezus zei hem: ‘Volg Mij'. Toen Hij aan boord van een schip ging, volgden zijn leerlingen Hem. Opeens werd de zee zo onstuimig dat de golven over de boot heen sloegen. Hij sliep. Ze maakten Hem wakker en riepen: ‘Heer, red ons, wij vergaan'. Toen Hij aan de overkant kwam, in het land van de Gadarenen, kwamen Hem vanaf de rotsgraven twee onevenwichtigen tegemoet. Ze waren zeer gevaarlijk, zodat niemand over die weg durfde te gaan. Nu ging heel de stad Jezus tegemoet, en toen ze Hem zagen, vroegen ze Hem om uit hun gebied te vertrekken.

Laatst gewijzigd door system : 23 oktober 2012 om 13:00.
Oud 23 oktober 2012, 13:45   #724
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zoals wij bijvoorbeeld ook uit Hoofstuk 8 van Mattheus grondig kunnen reduceren indien we ons beperken tot mogelijke historische feiten.
Mogelijk waar gebeurde feiten van heel het hoofdstuk 8:

Hij daalde van de berg af en een grote menigte volgde Hem. Daar kwam opeens een melaatse naar Hem toe. Hij knielde voor Hem neer en zei: ‘Heer, als U wilt, kunt U me rein maken.’ Hij stak zijn hand uit en raakte hem aan. Toen Hij in Kafarnaüm was gekomen, kwam een centurio naar Hem toe die Hem te hulp riep. Hij zei: ‘Heer, mijn kind ligt verlamd thuis, met vreselijk veel pijn.’ Hij zei hem: ‘Ik zal het komen genezen'. Daarna ging Jezus naar het huis van Petrus en zag diens schoonmoeder met koorts op bed liggen. Hij nam haar bij de hand. Ze stond op en bediende Hem. Toen het avond was geworden, brachten ze vele zieken bij Hem .Toen Jezus een menigte om zich heen zag, gaf Hij opdracht om naar de overkant te gaan. Een schriftgeleerde kwam naar Hem toe en zei: ‘Meester, ik zal U volgen, waar U ook gaat. Jezus zei hem: ‘Volg Mij'. Toen Hij aan boord van een schip ging, volgden zijn leerlingen Hem. Opeens werd de zee zo onstuimig dat de golven over de boot heen sloegen. Hij sliep. Ze maakten Hem wakker en riepen: ‘Heer, red ons, wij vergaan'. Toen Hij aan de overkant kwam, in het land van de Gadarenen, kwamen Hem vanaf de rotsgraven twee onevenwichtigen tegemoet. Ze waren zeer gevaarlijk, zodat niemand over die weg durfde te gaan. Nu ging heel de stad Jezus tegemoet, en toen ze Hem zagen, vroegen ze Hem om uit hun gebied te vertrekken.
Ga daar mee naar de oorlog. Mogelijk historische feiten. Gewoon om je te bescheuren man.
Oud 23 oktober 2012, 14:14   #725
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ga daar mee naar de oorlog. Mogelijk historische feiten. Gewoon om je te bescheuren man.
U kunt voor mijn part ook geloven:
Toen stond Hij op en bestrafte wind en zee, en het werd volkomen stil. .

Ik ga door op de tekst die we eeuwenlang hebben van de zogenaamde 'Mattheus'. En ik stel me de vraag: in de veronderstelling ( hypothese dus) dat de tekst berust op oude mondelinge en schriftelijke overleveringen, welke passages zouden we dan zeker kunnen weerhouden die effectief historische gebeurtenissen zouden kunnen weerspiegelen. En daarom weerhoud ik bovengenoemde tekst dus niet.
Oud 23 oktober 2012, 14:20   #726
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit is echt een vorm van hersenspoeling.

O ja ook leuk! Vervang jezus in de bijbel door de 'zon' en alles wordt klip en klaar!

Het licht van de wereld.
maagd maria is niet echt maar het sterrenbeeld.
en de winterzonnewende is de kruisiging.
Dan komt de zon 3 maal niet hoger en is dus 'dood', om later te 'verrijzen"
Pasen is wanneer de lengte van de dagen en nachten hetzeldfe zijn.
Daarom is de ZONdag zo belangrijk.
Het wordt donker als jezus 'sterft", tsja als de zon weggaat!
En het gaat maar door en door.
Dus het is niet ZooN van God, maar ZON van God!

Ja we kennen deze bespiegelingen. En ik sluit dat niet uit. Maar overtuigd ben ik nog lang niet. Dat de kerk sommige feest- en andere dagen van de heidense godsdienst heeft overgenomen en 'verchristelijkt', dat betwist hier ook geen zinnig mens. Maar hetgeen u doet, lijkt me wat simpel. Te simpel.
Oud 23 oktober 2012, 14:27   #727
Gelogeerde aap
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja we kennen deze bespiegelingen. En ik sluit dat niet uit. Maar overtuigd ben ik nog lang niet. Dat de kerk sommige feest- en andere dagen van de heidense godsdienst heeft overgenomen en 'verchristelijkt', dat betwist hier ook geen zinnig mens. Maar hetgeen u doet, lijkt me wat simpel. Te simpel.
Zo de geest zo de uitleg?
Gelogeerde aap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 14:33   #728
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Deze dan. Wanneer is de Bijbel geschreven? Ik bedoel hoe lang na de (fictieve) jezus? Als er nu een ongeluk voor Uw huis gebeurt, en U schrijft niks op, maar U gaat schrijven precies na de tijd die U als antwoord heb gegeven als hierboven?
Denkt U dan dat mensen U serieus nemen ?
Ik poneer dan ook dat niet alle dingen die in het evangelie staan historisch juist zijn. Maar sommige dingen blijkbaar wel. Zo blijkt dat men een vondst heeft gedaan, een gedenksteen waarop staat:

Pontius Pilatus / Praefectus Iduaea" ...

P.S.
En of de mensen mij serieus nemen, daar moet u zich geen zorgen over maken. Misschien wel of de mensen u ernstig nemen.

Laatst gewijzigd door system : 23 oktober 2012 om 14:35.
Oud 23 oktober 2012, 14:37   #729
system
Banneling

Standaard

Citaat:
En nu ik er toch mee bezig ben. Voor de mensen die er hier voor openstaan is dit een aanrader om een betere 'balans' te krijgen over die kerk (die, ook al zullen veel mensen
schrikken en het niet geloven, satanisch is! Daarom eet u lichaam en drink bloed! Dat is
gewoon kannabalisme, wat voorkomt in het satanisme!)\

Anyway, hier het boek

Het is in ieder geval zeer strijdig met de joodse ethiek. En het past zeker niet uit een mond van een Jood die geen iota aan de Thora wilde wijzigen.
Oud 23 oktober 2012, 14:41   #730
system
Banneling

Standaard

Citaat:
dus? wat zegt U hier nu eiegenlijk? EN ik heb nog geen antwoord op mijn vraag over hoelang na de gebeurtenissen.Kijk, van deze weet ik het niet maar er zijn wel enorm veel hoaxen rondom het jezus verhaal zoals bv de Turijnwade.

Wat heeft mij serieus nemen opeens nu hier mee te maken?
Niet dat het me iets kan schelen, mensen kunnen voor zichzelf denken en zo.
We hebben het hier al zo vaak over gehad. Blijkbaar was u er toen nog niet bij. Wanneer de eerste teksten zijn geschreven? Daar is betwisting over. De enen zeggen vóór de val van Jeruzalem (voor sommige mondelinge overleveringen zal dit zeker zo zijn) anderen zeggen erna. Luttikhuizen ( en anderen met hem) neemt aan dat de definitieve teksten, zoals ze we die nu kennen en in deze redactie, vast kwamen te liggen rond de tweede helft van de 2 ste eeuw.

Laatst gewijzigd door system : 23 oktober 2012 om 14:44.
Oud 23 oktober 2012, 14:46   #731
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nou, hoeveel tijd zit er dan tussen het jesus kindeke verhaal en de opschrijving er van?
Dat weten we niet. Er zullen zeer oude schiftelijke overleveringen tussen zitten en vermoedelijk ook passages die later zijn toegevoegd.
Oud 23 oktober 2012, 14:46   #732
Gelogeerde aap
Banneling

Standaard

Citaat:
gewoon kannabalisme, wat voorkomt in het satanisme!)\

Anyway, hier het boek
Zou je niet beter eerst het woord leren schrijven, simpele cavia?
Oud 23 oktober 2012, 14:51   #733
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat weten we niet?

Wel ok dan! Dis het zal jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren later opgeschreven zijn dan!
Leuk! en weinig waardevol dus.

en met ´Er zullen..` daar hebben we niks aan

eed, there is hardly a mythicist who has not experienced such treatment, even at the hands of other mythicists and/or freethinkers, another fact highlighted by Cutner, who shows that the early modern mythicists were viciously attacked not only by Christians but also by other "rationalists" and "freethinkers" who, in their attempts to remain "respectable" with the Christian elite, mindlessly fell in line and displayed a real lack of critical thinking. Professional jealousy also factors into this type of vitriol, as various scholars want their particular interpretation to become that which is accepted by the establishment.
http://www.hbvl.be/archief/guid/arch...8-e5ef7b94ad7e

Vijver van Siloam.

Laatst gewijzigd door system : 23 oktober 2012 om 14:55.
Oud 23 oktober 2012, 14:57   #734
system
Banneling

Standaard

Citaat:
ja leuk een vijver! Maar daar heb ik het niet over,Ik heb het er over hoe betrouwbaar de beschrijvingen zijn als je ze
zo´n honderd jaar later opschrijft.

Er zijn ook graven van "jezus", schijnt goed te verdienen maar zo fake als wat.
Daar hebben we het zeker over. Sommige dingen in het NT zijn historisch juist en anderen niet. En welke dingen nu juist zijn en welke niet , dat moeten we proberen uit te vissen. D�*�*r gaat het nu juist wèl over.
Oud 23 oktober 2012, 15:05   #735
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat weten we niet?

Wel ok dan! Dis het zal jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren later opgeschreven zijn dan!
Leuk! en weinig waardevol dus.

en met ´Er zullen..` daar hebben we niks aan
Volgens Eusebius vermeldt Papias reeds sommige evangelies. En Papias schreef in de eerste helft van de 2de eeuw. Nu kan men zeggen: ja maar Papias heeft niet bestaan en is een bedenksel van Eusebius. Dat mag men zeggen, maar dan moet men dit aantonen, want anders kan men zo alles wegwuiven wat men niet graag hoort.

Dat gekende evangelies niet overal gelezen werden bij de eerste christenen, kan ik me wel indenken. De christelijke gemeenten waren vrij geïsoleerd, leefde wat op zichzelf, en iedere christelijke gemeente had zo zijn eigen evangelie want de kerk was natuurlijk niet zo gecentraliseerd als later het geval werd. Zoals ik reeds vermeldde, hadden bijvoorbeeld de christenen uit Rhodos ook hun eigen evangelie, dat een docetisch evangelie bleek te zijn.

Laatst gewijzigd door system : 23 oktober 2012 om 15:10.
Oud 23 oktober 2012, 15:10   #736
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En ik stel me de vraag: in de veronderstelling dat de tekst berust op oude mondelinge en schriftelijke overleveringen, welke passages zouden we dan zeker kunnen weerhouden die effectief historische gebeurtenissen zouden kunnen weerspiegelen. En daarom weerhoud ik bovengenoemde tekst dus niet.
Citaat:
Jantje zag eens pruimen hangen
Jantje zag eens pruimen hangen,
O! als eieren zo groot.
't Scheen, dat Jantje wou gaan plukken,
Schoon zijn vader 't hem verbood.
Hier is, zei hij, noch mijn vader,
Noch de tuinman, die het ziet:
Aan een boom, zo vol geladen,
Mist men vijf, zes pruimen niet.
Maar ik wil gehoorzaam wezen,
En niet plukken; ik loop heen.
Zou ik om een hand vol pruimen
Ongehoorzaam wezen? Neen !

Voort ging Jantje, maar zijn vader,
Die hem stil beluisterd had,
Kwam hem in het lopen tegen
Vooraan op het middenpad.
Kom mijn Jantje, zei de vader,
Kom mijn kleine hartedief!
Nu zal ik u pruimen plukken,
Nu heeft vader Jantje lief.
Daarop ging Papa aan 't schudden,
Jantje raapte schielijk op.
Jantje kreeg zijn hoed vol pruimen,
En liep heen op een galop.
Jantje zag pruimen hangen...
Was braaf.....
Kreeg hoed vol.

Laatst gewijzigd door Aton : 23 oktober 2012 om 15:11.
Oud 23 oktober 2012, 15:12   #737
system
Banneling

Standaard

Citaat:
ik wil niks zo maar wegwuiven omdat ik het niet graag hoor, maar dat geldt uiteraard ook andersom!

Maar eigenlijk ben je nog steeds niet ingegaan op wat ik zeg!

Anyway

or's purported advent.
Ja maar nu komt u af met het testimonium Flavianum. Daar hebben we het ook al over gehad. Het lijkt we praktisch zeker dat een gedeelte werd ingelast door copiisten. Want een jood zoals Josephus zou dit nooit geschreven hebben.

De kans echter dat Papias wel heeft bestaan is zeer groot, want hij wordt ook nog vermeld door andere schrijvers. Bovendien laat Eusebius zich eerder maar laatdunkend uit over Papias.

Laatst gewijzigd door system : 23 oktober 2012 om 15:18.
Oud 23 oktober 2012, 15:19   #738
Gelogeerde aap
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja maar nu komt u af met het testimonium Flavianum. Daar hebben we het ook al over gehad. Het lijkt we praktisch zeker dat een gedeelte werd ingelast door copiisten. Want een jood zoals Josephus zou dit nooit geschreven hebben.

De kans echter dat Papias wel heeft bestaan is zeer groot, want hij wordt ook nog vermeld door andere schrijvers. Bovendien laat Eusebius zich eerder maar laatdunkend uit over Papias.
System, u praat met iemand die absoluut geen kennis van wat dan ook heeft en, net als in de evolutiedraad, helemaal niet begrijpt wat u schrijft.
Oud 23 oktober 2012, 15:21   #739
system
Banneling

Standaard

Citaat:
ah wel ok en zo kunnen we uren doorgaan.

In mijn visie is jezus en alles wat er om heen draait een mythe en dus fake.
Ook ik heb ooit diep in het sprookje geloofd dus het is niet zo dat ik er niet mee
opgegroeid ben of zo.

Het jezus verhaal, is in mijn optiek, astrotheology, vandaar bv ook de 12 apostelen, (huizen in de astrologie) die draaien om de zon

En echt alles wat ik tot nu toe tegengekomen ben wat het verhaal zou moeten ondersteunen blijkt allemaal fake.

We worden behoorlijk bij de neus genomen!
Dat moeten we nu juist uitvissen in welke mate Jezus fake is. Bijna een onmogelijke taak natuurlijk. Maar wel interessant. En vooral, ons niet laten meeslepen door rancunes, door aantrekkelijke theorieën of wilde pseudo-wetenschappelijke fantasieën die wel verlokkend zijn maar van nature zeer weinig onderbouwd worden.

Laatst gewijzigd door system : 23 oktober 2012 om 15:22.
Oud 23 oktober 2012, 15:28   #740
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het is in ieder geval zeer strijdig met de joodse ethiek. En het past zeker niet uit een mond van een Jood die geen iota aan de Thora wilde wijzigen.
" Hij die niet eet van mijn lichaam en drinkt van mijn bloed, zodat hij één wordt met mij en ik met hem, zal de verlossing kennen. "

De eredienst voor Mithras had nog zes andere ' sacramenten ' die exact corresponderen met die van de katholieke kerk. ( Grüber & Kersten " The original Jezus " 1985 )

't Zijn wel geen duizenden dooie kinderen, maar er staat ook zoiets in het N.T. meen ik te weten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be