Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 november 2012, 20:27   #361
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
De CEO van Ford Genk heeft 1.500 Euro wettelijk pensioen ondanks enorme bijdragen.
Dit is ongeveer evenveel als het laagste pensioen bij statutairen.
Hoe kun je zulk pervers systeem verdedigen?
Het gemiddelde pensioen bij statutairen bedraagt 2.400 Euro/maand.
Ik heb begrepen dat jij minder hebt dus jij zit in de schaal vd Jomme Dokxen.
Jij zult dan rond de 1.800 Euro/maand zitten (correct me if I'm wrong).
Dit is nog steeds 300 Euro/maand meer dan onze Ford CEO en 800 Euro/maand meer dan uw collega uit de privé die U onderhouden heeft.
Op jaarbasis is dat 9.600 Euro en indien U nog 15 jaar leeft na uw pensioen komt dat neer op 144.000 Euro meer. Indien wij de annuiniteiten erbij tellen komen we aan een huis.
Dit heeft met redelijkheid niets meer te maken en dit pervers stelsel moet retroactief aangepakt worden.
En zou het mogelijk zijn om het werkelijke bezit, onder alle mogelijke vormen, van die CEO te kennen? Dat is zeker andere koek. En geheim.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2012, 20:34   #362
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Omdat u vroeger enkele jaren iets minder hebt verdiend dan in de privé , nota bene in een tijd waarin de politieke benoeming eerder regel dan uitzondering was, meent u nu dus recht te hebben op een pensioen met op termijn (levensverwachting) een meerkost van ca. 200.000 euro.

Enkele jaren? meer dan 20 bedoel je,meerkost nu en minderkost vroeger,en dan moet ik blijven leven he!
Oud 4 november 2012, 20:40   #363
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Enkele jaren? meer dan 20 bedoel je,meerkost nu en minderkost vroeger,en dan moet ik blijven leven he!
U had het voordeel van een vaste betrekking en u moest ook VELE malen minder hard werken . Dat lijkt mij al compensatie genoeg.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2012, 20:41   #364
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
OVERLEDEN SUKKEL,vind ge dat plezant mss
Zeg, sorry zenne. Heb mij gewoon vergist.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2012, 20:47   #365
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Typisch diplomafetishisme van een ambtenaar... Welk diploma je hebt betekent an sich niks. Wat je ermee doet, d�*t is van belang.

En eveneens typisch kader-fetishisme van de ambtenaar. Zich gaan vergelijken met midden/hoger-kader in de privé, om zo te verwijzen naar de "voordelen" die dezen hebben, terwijl 95% van diezelfde ambtenaren functies uitvoeren die te vergelijken zijn met de meest basic, uitvoerenede bedienden-functies. Bedienden-functies, die ook al die voordelen niet hebben.
Hoor de slimste mens ter wereld is bezig,allee toch de slimste van de niet ambtenaren!
Moet gij uw geld ni tellen op zondag?
Oud 4 november 2012, 20:47   #366
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Is het niet zo dat vooral in het franstalig landsgedeelte, naast hun vele werklozen, ook een leger ambtenaren zit dat in verhouding met de grootte van hun bevolking héél wat groter is dan in Vlaanderen?
Misschien moet men toch een beetje meer kijken waar het vooral mis loopt ipv "alle ambtenaren over dezelfde kam te scheren" zoals in de geijkte formule? Ook het werken met "gemiddelden" geeft een erg vertekend beeld!
In het franstalig gedeelte loopt het helemaal de spuigaten gaat. Maar ook Vlaanderen is aan het "walloniseren".
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2012, 20:49   #367
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
U had het voordeel van een vaste betrekking en u moest ook VELE malen minder hard werken . Dat lijkt mij al compensatie genoeg.
Daar weet gij niks van,dus hebt gij daar ook niks van te zeggen!
Oud 4 november 2012, 20:58   #368
de luis
Vreemdeling

Standaard

Zeer interessante discussies hier; daarom kan ik me er ook niet van weerhouden enkele opmerkingen te formuleren:
op www.kenuwpensioen.be kun je een redelijk nauwkeurige simulatie verkrijgen van wat je pensioen later zal zijn. Deze website is opgesteld ism de RVP; hoewel de huidige simulaties nog niet aangepast zijn aan de nieuwe pensioenregels van onze regering.
Op 28 januari dit jaar heb ik eens voor de lol verscheidene simulaties gemaakt op basis van diverse lonen en statuut bediende/ambtenaar. Ondertussen is er een index sprong geweest waardoor de bedragen niet helemaal meer correct zijn; maar het is toch wel een goede uitgangspositie voor mijn betoog:

geslacht man
geboorte datum 2/01/1949
start loopbaan 18 jaar
einde loopbaan 65 jaar
burgelijke staat ongehuwd

(1)Brutomaandloon januari 2012
(2)nettopensioen als bediende
(3)nettopensioen als ambtenaar

(1) (2) (3)
1000 1024,98 1144,47
1250 1024,98 1143,54
1500 1042,19 1163,39
1750 1073,26 1236,18
2000 1091,89 1327,83
2250 1176,78 1427,64
2500 1226,63 1515,41
2750 1299,24 1589,08
3000 1366,29 1671,35
3250 1434,08 1756,63
3500 1483,67 1841,90
3750 1515,40 1925,48
4000 1519,41 2000,32
4250 1522,00 2084,26
4500 1522,00 2160,90
4750 1522,00 2249,77
5000 1522,00 2338,62
5250 1522,00 2427,49
5500 1522,00 2516,35
5750 1522,00 2605,21
6000 1522,00 2694,07
6250 1522,00 2790,96
6500 1522,00 2879,82
6750 1522,00 2968,68
7000 1522,00 3057,55
7250 1522,00 3146,40
7500 1522,00 3178,51
7750 1522,00 3178,51
8000 1522,00 3178,51

Wat blijkt:
voor werknemers in de prive ligt het berekeningsplafond op +-4300 bruto per maand
Voor ambtenaren ligt dit ergens rond 7500 bruto per maaand
Als we nu al eens zouden beginnen met dit plafond van ambtenaren te verlagen naar dat van privewerknemers; dan denk ik dat we al een goede stap gezet hebben. De ambtenaren van lager niveau leveren dus niets in en de vetpotten krijgen iets minder.
Met het uitgespaarde geld kunnen we de laagste pensioenen verhogen zodat er minder armoede is onder onze bejaarden zodat het OCMW (lees U en ik)minder moet bijleggen. Op deze manier terug een besparing.
Ikzelf werk in de prive en heb een meer dan behoorlijk loon waardoor ik reeds boven het plafond uitsteek. Ik heb geen probleem met dit plafond; dit zie ik als een vorm van solidariteit. En ik wil gerust solidair zijn met iemand die heel zijn leven heeft gewerkt maar ongelukkiglijk in een minder goed betaalde sector tewerkgesteld was en daardoor minder pensioenrecht heeft opgebouwd.
Nu heb ik enkel het gevoel dat mijn solidariteit opgaat naar de te hoge ambtenarenpensioenen (van de hogere orde wel te verstaan) en niet dient om ongelijkheden weg te werken.
de luis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2012, 20:58   #369
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar weet gij niks van,dus hebt gij daar ook niks van te zeggen!
Nee zeker , we hebben 2 keer zoveel ambtenaren als in Nederland en ze vinden daar dat ze er nog te veel hebben . Dan ga je mij toch niet vertellen dat de ambtenaar hier bemiddeld hard moet werken.
Ik zie dat trouwens hier op de gemeente . De helft van het personeel verdoet zijn tijd met op de gang over koetjes en kalfjes te keuvelen. En dat , dat moet je in geen enkel bedrijf doen, beste vriend.
Oud 4 november 2012, 21:09   #370
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee zeker , we hebben 2 keer zoveel ambtenaren als in Nederland en ze vinden daar dat ze er nog te veel hebben . Dan ga je mij toch niet vertellen dat de ambtenaar hier bemiddeld hard moet werken.
Ik zie dat trouwens hier op de gemeente . De helft van het personeel verdoet zijn tijd met op de gang over koetjes en kalfjes te keuvelen. En dat , dat moet je in geen enkel bedrijf doen, beste vriend.
Gij verdoet uwen tijd dus met godganse dagen dat gemeentepersoneel te bespioneren ??
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2012, 21:13   #371
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Gij verdoet uwen tijd dus met godganse dagen dat gemeentepersoneel te bespioneren ??
Helemaal niet , maar ik moet daar af en toe zijn , zoals gij veronderstel ik. En telkens als ik daar ben staan ze te keuvelen , zoiets wil een mens wel eens opvallen.
Oud 4 november 2012, 21:13   #372
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
ga er dan wonen als ge het daar zo goed vind,hun gemiddeld pensioen is 20.000 EURO PER JAAR en daar kafferen zo niet zoals hier,waar wacht ge op!
gij kent mij niet gij weet niks van mij dus heb je ook niet te oordelen.
Oud 4 november 2012, 21:16   #373
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Helemaal niet , maar ik moet daar af en toe zijn , zoals gij veronderstel ik. En telkens als ik daar ben staan ze te keuvelen , zoiets wil een mens wel eens opvallen.

Moet ge dat niet aan de bevoegde instanties gaan vertellen bolledoos,mss krijgt ge er voor betaald,want daar gaat het toch om voor u he!

Laatst gewijzigd door BitterSweet : 4 november 2012 om 21:29.
BitterSweet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2012, 21:16   #374
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ga er dan wonen als ge het daar zo goed vind,hun gemiddeld pensioen is 20.000 EURO PER JAAR en daar kafferen zo niet zoals hier,waar wacht ge op!
gij kent mij niet gij weet niks van mij dus heb je ook niet te oordelen.
Tja , het is altijd mogelijk dat u één van de weinigen was die toch hard werkte en niet stond te keuvelen in de gang.
Oud 4 november 2012, 21:18   #375
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moet ge dat niet aan de bevoegde instantiees gaan vertellen bolledoos,mss krijgt ge er voor betaald,want daar gaat het toch om voor u he!
Die bevoegde instanties kan dat geen reet schelen.
Oud 4 november 2012, 21:24   #376
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat is speciaal om u te koejoneren, daar moet ge niet aan twijfelen. En iemand van uw gewicht kan dat nooit zo laten.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2012, 21:26   #377
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de luis Bekijk bericht
Op 28 januari dit jaar heb ik eens voor de lol verscheidene simulaties gemaakt op basis van diverse lonen en statuut bediende/ambtenaar. Ondertussen is er een index sprong geweest waardoor de bedragen niet helemaal meer correct zijn; maar het is toch wel een goede uitgangspositie voor mijn betoog
Over welk type van ambtenaar heb je het ? Want als ik me niet vergis, zijn er zeer veel soorten, en je vermeldt ook niet welk niveau van ambtenaar je hier analyseert.

Want jouw bruto-maandloon van 8000 euro is wel zéér hoog. Dat lijkt me toch verdacht veel op het loon van een regelrechte topambtenaar met massa's anciënniteit, en die vormen maar een klein percentage in het leger van ambtenaren.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2012, 21:26   #378
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
dat is speciaal om u te koejoneren, daar moet ge niet aan twijfelen. En iemand van uw gewicht kan dat nooit zo laten.
Natuurlijk niet , daarom stem ik op de nationalisten. Zij gaan de stal uitmesten.
Oud 4 november 2012, 21:29   #379
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
En zou het mogelijk zijn om het werkelijke bezit, onder alle mogelijke vormen, van die CEO te kennen? Dat is zeker andere koek. En geheim.
Wat doet dat ertoe?
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)
Perzik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2012, 21:32   #380
de luis
Vreemdeling

Standaard

O ja, nog even dit:
er gebeuren nog steeds statutaire benoemingen; in mijn naaste familie is er hier één die enkele weken geleden zijn eed heeft mogen gaan afleggen (was+-2 jaar contractueel), weliswaar bij de Vlaamse Overheid. Toen hij als contractueel begon (komende uit de prive) was dat voor hem al direct een opslag van 600 euro bruto. Sind het Copernicusplan van vandenbossche zijn de lonen van de ambtenaren minstens even hoog dan in de prive. Alleen deel 2 van het Copernicusplan is nooit uitgevoerd geworden nl. mogelijkheid tot sanctionering en ontslag bij een slechte beoordeling. Dit komt omdat de fakkel toen doorgegeven is geweest aan een zekere politica van PS signatuur. Die heeft dat 2e hoofdstuk ergens verloren gelegd of zo.

Het idee dat werknemers in de prive een pensioenplan hebben om hun pensioen aan te vullen gaat zeker niet op voor alle werknemers in de prive.
Daarbij zijn deze pensioenplannen er meestal gekomen in ruil voor opslag bij een CAO. En op 60 jaar roomt de staat daar doodleuk eens 16,5 of 10,5 percent op de verworven rechten vanaf.

Voor iemand die op 65 een loon had van 3500 bruto is het verschil met een ambtenaar +-450 euro per maand. Reken eens naar de gemiddelde levensverwachting uit hoeveel dit pensioenplan van de werknemer moet bedragen om gelijk te komen met dat van een ambtenaar. Ik kan u verzekeren dat veel werknemers die een bedrijfspensioenplan hebben bijlange zoveel niet hebben opgespaard.

Feit is dat de pensioenen onbetaalbaar gaan worden. Maar de oplossing is reeds gegeven in juni 2010 in aanloop naar de verkiezingen op het programma "Reyers laat" door een zekere SPA-politica; die doodleuk verkondigde dat als er te weinig geld is om de pensioenen te betalen ze dan de bedrijfspensioenplannen zou nationaliseren om iedereen een pensioen te garanderen. En denk nu niet dat dat niet kan gebeuren: In Griekenland hebben ze het enkele maanden geleden gedaan!
Met andere woorden: werkmens, let op uw pensioenplan!
de luis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be