![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#841 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Tussen "inmenging" en een mening verkondigen, lijkt me een wereld van verschil. Als ik op het dorpsplein mijn mening zeg over de laatste capriolen van onze burgemeester, meng ik mij toch niet in de politiek? Of wel misschien?
|
|
|
|
|
|
#842 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#843 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#844 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#845 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ondanks die "invloed", is de openstelling van het huwelijk voor koppels van hetzelfde geslacht er gekomen, is de mogelijkheid van adoptie door homoseksuele koppels er gekomen, is de abortuswetgeving er gekomen en is de euthanasiewetgeving er gekomen. Je uitgangspunt is verkeerd: de paus moet zich daar niet mee bemoeien, omdat het zijn zaken niet zijn; niet omdat hij door zijn "invloed" de wetgeving in de door hem gewenste richting kan sturen, want dat blijkt duidelijk niet het geval te zijn. Wat mij stoort, is dat hij zich begeeft op het terrein van de seculiere overheid, terwijl hij anderzijds diezelfde seculiere overheid van inmenging op zijn terrein beschuldigt.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
#846 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#847 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het burgerlijk huwelijk heeft een hele resem wettelijke gevolgen; het kerkelijk huwelijk geen enkel.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
#848 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat u daar immers allemaal schrijft, heb ik niet alleen nooit verwoord, maar vormt ook niet mijn gedachtegang. Dus, u vecht tegen uw eigen windmolens. |
|
|
|
|
|
|
#849 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#850 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik vrees dat je jezelf hier een beetje belachelijk aan het maken bent. Het kerkelijk huwelijk heeft geen enkel gevolg met betrekking tot erfenissen bijvoorbeeld.
|
|
|
|
|
#851 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wanneer ze daar buiten komen, is wat ze doen hun vrjie keuze. Je kunt de kerk in, maar evengoed de kroeg, dierentuin, pretpark! Er is dus helemaal geen sprake van discriminatie. Het gaat ook daar niet over, maar over macht. Net als de kroeg, de dierentuin of het pretpark heeft de kerk geen macht om een huwelijk legitiem te maken, wordt daarom de dierentuin als instelling gediscrimineerd? Waarom zou dit dan wel zo zijn voor de kerk? Niet dus Eno, loop daar toch niet in, in die kromme redenering van Jan. |
|
|
|
|
|
|
#852 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wel kan men het ons, gelovigen, niet kwalijk nemen dat we onze opvattingen ook politiek willen verwoorden, net zo min men het een vrijzinnige kan kwalijk nemen dat hij ook streeft naar politieke omzetting van zijn opvattingen. |
|
|
|
|
|
|
#853 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#854 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#855 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Als dat het doel was, dan was de oplossing veel eenvoudiger: het kerkelijk huwelijk totaal negeren.
|
|
|
|
|
|
#856 | ||
|
Banneling
|
[quote]
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#857 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#858 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#859 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Toch wel, u blijft maar herhalen dat gelovigen dwang wordt opgelegd, omdat zij net zoals anderen voor de burgelijke stand moeten huwen, alvorens een kerelijke ceremonie te mogen aangaan.
Daar werd brandhout van gemaakt,je mag ceremonies houden zoveel je wilt, al of niet religieus, maar dat maakt je niet voor de wet getrouwd. Die macht ligt enkel bij de staat en nergens anders. Wanneer je dan gaat piepen over discriminatie, dan piep je dus eigenlijk over het ontbreken van macht, iets waar vooral Opus Dei voorstander van is. |
|
|
|
|
|
#860 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
[quote=eno2;6439298]
Citaat:
|