![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1041 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
|
#1042 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Hier betekent kerk en staat dat uw geloof een privezaak is, en uw instituut geen enkele wettelijke bevoedheden heeft. |
|
|
|
|
|
|
#1043 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Betekent scheiding van kerk en staat in Scandinavië dan iets anders? Wat dan wel?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
#1044 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Anderzijds vindt men ogenschijnlijk enorm problematisch dat gelovigen voor de wet ongehuwd door het leven gaan. Wat een spreidstand... |
|
|
|
|
|
|
#1045 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Vermits veel gelovigen vroeger (en blijkbaar ook nu nog) onder "huwelijk" bleken de kerkelijke ceremonie te verstaan, wijl het burgerlijk huwelijk slechts als een accessoir en ondergeschikt bijkomertje werd gezien, bestond het gevaar dat mensen die slechts een kerkelijk huwelijk zouden afsluiten in de overtuiging zouden verkeren dat zij "gehuwd" waren, met alle wettige, fiscale, en maatschappelijke gevolgen vandien. Het is dan ook geheel logisch dat de wetgever het nodig heeft geoordeeld om deze mogelijke misvatting te vermijden door duidelijk te maken dat enkel het burgerlijk huwelijk als huwelijk in wettelijke zin dient gezien te worden, en dat geen kerkelijk huwelijk kan plaatsvinden zonder voorafgaand burgerlijk huwelijk, vermits dit laatste het enige is dat voor de wet (en dus voor de maatschappij) relevant is. |
|
|
|
|
|
|
#1046 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#1047 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Kortom, uw antwoord is totaal naast de zaak en mist ook iedere grond. |
|
|
|
|
|
|
#1048 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#1049 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En trouwens, u spreekt over "vroeger". Herinnert u zich nog dat u eerder stelde dat het weinig zin heeft te verwijzen naar het verleden... Wel, dan lijkt het me logisch dat we de huidige wetgeving niet laten vastroesten in een maatschappelijk verleden dat van geen enkele tel meer is. Wees even logisch met uzelf. |
|
|
|
|
|
|
#1050 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1051 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1052 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#1053 |
|
Europees Commissaris
|
|
|
|
|
|
|
#1054 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik zie ook niet in hoe mensen zoiets zouden kunnen verwarren. Misschien ongeletterde mensen tweehonderd jaar geleden... maar, zoals Gwylan zelf aangaf, moeten we ons toch niet vastpinnen op een mogelijke visie van zo lang geleden, van een tijd waar het maatschappelijk helemaal anders aan toe ging dan nu.
|
|
|
|
|
|
#1055 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#1056 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dus voor de honderd en één keer, het is onmogelijk om gelovigen te laten kiezen voor een kerkelijk huwelijk zoals Jan bepleit, wanneer je dan niet dat huwelijk wettelijk gelijk maakt, en even legitiem dan het burgelijk huwelijk. Dan geef je de kerk dus macht, die nu enkel door de staat wordt uitgeoefend. Daar gaat het over, en niets anders, macht, legitimiteit en wettiging van de overeenkomst die een huwelijk uiteindelijk is. |
|
|
|
|
|
|
#1057 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#1058 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Vandaar dat het ook geen legitiem huwelijk is.Want natuurlijk heeft een huwelijk ook juridische gevolgen.
|
|
|
|
|
|
#1059 | |||
|
Banneling
|
[quote]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#1060 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het kerkelijk huwelijk daarentegen is geen contract, maar een sacramentele handeling. 'n Sacrament dat door de huwenden aan elkaar wordt gegeven en door de priester ingezegend. |
|
|
|
|