![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1901 |
Minister-President
|
![]() Jan, begin uw eigen draad!
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#1902 |
Minister-President
|
![]() Dat is eigen aan religieuze freaks...
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#1903 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor het overige is er weldegelijke discriminatie. Daar waar andere burgers alle vrijheid genieten al dan niet een van de stelsels te kiezen die de overheid aanbiedt, hebben koppels die een religieuze ceremonie kiezen de verplichting voor het burgerlijk huwelijk te gaan. Hen wordt zelfs de keuzemogelijkheid ontnomen om bijvoorbeeld te kiezen tussen burgerlijk huwelijk en, om maar iets te zeggen, het samenlevingscontract. En daarnaast, zoal al een paar keer aangegeven, vormt de regulerende werking van het grondwetsartikel een inbreuk op de godsdienstvrijheid. De overheid bemoeit zich met de toegang tot een kerkelijke ceremonie, tot een sacramentele plechtigheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1904 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1905 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die traditionele regelingen hebben evenveel waarde als een religieus gesloten huwelijk, meer zelfs omdat ze authentiek zijn en ws veel ouder zijn dan het religieuze. Een overheidsadministratie moet helder en overzichtelijk blijven. En practisch. Er is geen plaats voor religieuze eigenheidjes of voor traditionele eigenheidjes. Doet de overheid een toegeving aan het ene, dan dient ze dat ook te doen aan het andere. Hoe gaat de katholieke kerk overigens om met kinderen die geboren worden buiten het huwelijk? Gaat de paus dat erfrecht ook eventjes regelen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1906 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1907 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1908 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1909 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sedert wanneer wordt erfrecht door het kerkrecht geregeld? Ook vroeger niet, hoor. Ook voor de Franse Revolutie bestond er seculier erfrecht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1910 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1911 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik regel een alliantie met een man met de tijd als mijn enige getuige maar daar hoef ik de overheid niet mee te belasten. Allianties in een religieuze context of animistische of traditionele context horen daarbij, zonder onderscheid. Vanwege practische beweegredenen alleen al dient een overheid al deze concepten van 'alliantie' terzijde te schuiven en blijven bij een duidelijke, overzichtelijke regeling: het burgerlijk huwelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1912 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het stelselmatig afstoten van varianten van seksueel menselijk gedrag is fuel voor grondwetten van landen met een katholieke context die extreem discriminerend zijn, tot en met gevangenisstraf en doodstraf, om te zwijgen van minder levensbedreigende intimidatie. Abortus is njet, voorbehoedsmiddelen zijn njet. Een bezoekje brengen in een Roemeens weeshuis destijds was ook te duur zeker? Maar op intimiderende manier de goesting om te leven kapot te maken, te reguleren, te manipuleren, te costumeren dat is echt wel de specialiteit van een katholieke kerk. Om verwarring te zaaien ook. En als er een oorlog is, dan wordt het ineens heel stil, nietwaar? En zovelen hebben een dankbare kluif gehad aan de katholieke kerk om hun wreedaardige slagjes te kunnen slaan. Ga dat maar eens zelf na en struikel er vooral niet over. Als de katholieke kerk een persoon was in vlees en bloed, dan zou die moeten terechtstaan in Den Haag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1913 |
Banneling
|
![]() Ik wil alleen maar aantonen dat de Kerk zich niet heeft te moeien met de overheid. Net zoals animistische levensregels of traditionele leefregels zich niet te moeien hebben met een overheidsapparaat dat een territorium beheert. En dat probeert te doen op een transparante, heldere en hopelijk steeds efficiënte wijze.
Uw Kerk zou geen enkel privilege mogen kunnen genieten. Doet ze dat wel, dan staat de deur open voor al het andere. Iedereen gelijk voor de wet dan maar. Dan zal ik ook eens beginnen met 'Vertrouw alleen maar dat wat dat de mens niet bedacht heeft en ouder is dan de mens zelf.' Alle vormen van homoseksualiteit en bi-seksualiteit en veel meer dan dat bestaan al lang en zijn veel ouder dan de mens zelf. Als de specialiteit van de homosapiens imiteren is, aanvaard het en haal er constructieve zaken uit, in plaats van die creativiteit stelselsmatig af te breken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1914 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1915 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij mijn weten moeit de Kerk zich niet met de staat. Natuurlijk mag de Kerk, bij monde van paus, bisschoppen, geestelijken en gelovigen, haar mening uiten. Dat lijkt me ieders recht, vooral in onze samenleving. Of wilt u ons, gelovigen, verbieden onze mening te ventileren op het openbaar forum?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1916 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En verwarring? Duidelijker taal kan niet. Daarom ook wordt de Kerk gehaat omdat ze een eenduidige boodschap heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1917 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1918 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, dat is onzin van de bovenste plank.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#1919 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, Gwylan weet dat ze bakzeil gehaald heeft. Meer valt er achter haar wegblijven niet te zoeken.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#1920 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Net zomin er een reden te bedenken valt waarom bisschoppen zich dienen te bemoeien met een burgerlijk (homo)huwelijk.