Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 december 2012, 00:05   #1901
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Jan, begin uw eigen draad!
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2012, 00:07   #1902
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Zijn off topic is langs alle kanten behandeld en 10000 keer herhaald.
Er valt niets meer aan toe te voegen. Gwylan heeft gelijk met weg te blijven daarover.
Dat is eigen aan religieuze freaks...
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2012, 00:09   #1903
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Discriminatie is er enkel indien niet iedereen gelijk behandeld wordt. Als je zegt "Iedereen die een religieus huwelijk wil afsluiten moet eerst burgerlijk trouwen" is dit geen discriminatie. Dit geldt ook voor vrijzinnigen. Het is misschien niet relevant maar het geldt ook voor hen.

Bv. het feit dat enkel mannen priester kunnen worden is wel discriminatie. Want je kunt niet zeggen "iedereen kan priester worden" (we laten de kwalificaties hier even terzijde).
Euh, heeft de Kerk dan ooit gesteld dat ze het gelijkheidsbeginsel nastreeft als het op de toegang tot de geestelijke orden aankomt? Neen. Uitdrukkelijk niet. Meer zelfs, de Kerk heeft altijd voorgehouden dat er een verschil is en dat dit verschil ons is opgedragen door Jezus' onderricht.

Voor het overige is er weldegelijke discriminatie. Daar waar andere burgers alle vrijheid genieten al dan niet een van de stelsels te kiezen die de overheid aanbiedt, hebben koppels die een religieuze ceremonie kiezen de verplichting voor het burgerlijk huwelijk te gaan. Hen wordt zelfs de keuzemogelijkheid ontnomen om bijvoorbeeld te kiezen tussen burgerlijk huwelijk en, om maar iets te zeggen, het samenlevingscontract.

En daarnaast, zoal al een paar keer aangegeven, vormt de regulerende werking van het grondwetsartikel een inbreuk op de godsdienstvrijheid. De overheid bemoeit zich met de toegang tot een kerkelijke ceremonie, tot een sacramentele plechtigheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2012, 00:12   #1904
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Euh, heeft de Kerk dan ooit gesteld dat ze het gelijkheidsbeginsel nastreeft als het op de toegang tot de geestelijke orden aankomt? Neen. Uitdrukkelijk niet. Meer zelfs, de Kerk heeft altijd voorgehouden dat er een verschil is en dat dit verschil ons is opgedragen door Jezus' onderricht.

Voor het overige is er weldegelijke discriminatie. Daar waar andere burgers alle vrijheid genieten al dan niet een van de stelsels te kiezen die de overheid aanbiedt, hebben koppels die een religieuze ceremonie kiezen de verplichting voor het burgerlijk huwelijk te gaan. Hen wordt zelfs de keuzemogelijkheid ontnomen om bijvoorbeeld te kiezen tussen burgerlijk huwelijk en, om maar iets te zeggen, het samenlevingscontract.

En daarnaast, zoal al een paar keer aangegeven, vormt de regulerende werking van het grondwetsartikel een inbreuk op de godsdienstvrijheid. De overheid bemoeit zich met de toegang tot een kerkelijke ceremonie, tot een sacramentele plechtigheid.
Stop met je off topic jan, het is welletjes geweest
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2012, 00:41   #1905
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
U snapt het dus niet. De Kerk heeft haar eigen spelregels en de Kerk heeft daar naar Belgisch recht volkomen recht op. De Kerk mag bijgevolg zelf bepalen onder welke voorwaarden iemand priester wordt, welke voorwaarden er zijn om gedoopte te worden, enzovoort. Ook de voorwaarden tot het religieus huwelijk zijn eigen aan het kerkrecht, met slechts één beperking: hier breekt de overheid in en schendt aldus de godsdienstvrjiheid.

U schijnt dus geen onderscheid te maken tussen burgerlijk en kerkelijk huwelijk. Nochtans helemaal niet zo moeilijk!
De overheid schendt niets. Mijn Nigeriaanse ex heeft inmiddels twee schattige kinderen bij een Nigeriaanse vrouw en volgens de traditie is zij zijn nieuwe vrouw. Ook al ben ik na jaren feitelijk gescheiden te zijn nu echt gescheiden (een formaliteit), blijf ik volgens de traditie de eerste vrouw omdat mijn eerstgeborene een zoon is. Die heeft ook alle erfrechten.

Die traditionele regelingen hebben evenveel waarde als een religieus gesloten huwelijk, meer zelfs omdat ze authentiek zijn en ws veel ouder zijn dan het religieuze.

Een overheidsadministratie moet helder en overzichtelijk blijven. En practisch. Er is geen plaats voor religieuze eigenheidjes of voor traditionele eigenheidjes. Doet de overheid een toegeving aan het ene, dan dient ze dat ook te doen aan het andere.

Hoe gaat de katholieke kerk overigens om met kinderen die geboren worden buiten het huwelijk? Gaat de paus dat erfrecht ook eventjes regelen?
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2012, 00:46   #1906
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
De overheid schendt niets. Mijn Nigeriaanse ex heeft inmiddels twee schattige kinderen bij een Nigeriaanse vrouw en volgens de traditie is zij zijn nieuwe vrouw. Ook al ben ik na jaren feitelijk gescheiden te zijn nu echt gescheiden (een formaliteit), blijf ik volgens de traditie de eerste vrouw omdat mijn eerstgeborene een zoon is. Die heeft ook alle erfrechten.
Waarover gaat dit? Over Belgisch erfrecht?
Oud 6 december 2012, 00:47   #1907
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die traditionele regelingen hebben evenveel waarde als een religieus gesloten huwelijk, meer zelfs omdat ze authentiek zijn en ws veel ouder zijn dan het religieuze.
Wat mogen dan wel "traditionele regelingen" zijn?
Oud 6 december 2012, 00:48   #1908
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een overheidsadministratie moet helder en overzichtelijk blijven. En practisch. Er is geen plaats voor religieuze eigenheidjes of voor traditionele eigenheidjes. Doet de overheid een toegeving aan het ene, dan dient ze dat ook te doen aan het andere.
Inderdaad, ik ben het volkomen met u eens. Daarom ook is er geen enkele reden te bedenken waarom de overheid zich zou moeten bemoeien met de toegang tot het kerkelijk huwelijk. Of het religieus huwelijk in het algemeen.
Oud 6 december 2012, 00:49   #1909
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hoe gaat de katholieke kerk overigens om met kinderen die geboren worden buiten het huwelijk? Gaat de paus dat erfrecht ook eventjes regelen?
Sedert wanneer wordt erfrecht door het kerkrecht geregeld? Ook vroeger niet, hoor. Ook voor de Franse Revolutie bestond er seculier erfrecht.
Oud 6 december 2012, 00:53   #1910
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Sedert wanneer wordt erfrecht door het kerkrecht geregeld? Ook vroeger niet, hoor. Ook voor de Franse Revolutie bestond er seculier erfrecht.
En wat heeft dat te maken met het homohuwelijk?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2012, 01:05   #1911
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zwarte piet Bekijk bericht
De meningen van kerkelijke en andere religieuze instanties ( islam, hindoes , flying spagettimonster-aanbidders enz enz ) moeten genegeerd en doodgezwegen worden.
Ze mogen denken en zeggen wat ze willen, niemand moet zich daar aan storen of het zich aantrekken. Die mensen mogen geen énkele macht bezitten.
Een overheid beheert een territorium en daarom dient een overheid te weten wie bij wie hoort om de zaken op een fatsoenlijke manier te kunnen te regelen.
Ik regel een alliantie met een man met de tijd als mijn enige getuige maar daar hoef ik de overheid niet mee te belasten. Allianties in een religieuze context of animistische of traditionele context horen daarbij, zonder onderscheid. Vanwege practische beweegredenen alleen al dient een overheid al deze concepten van 'alliantie' terzijde te schuiven en blijven bij een duidelijke, overzichtelijke regeling: het burgerlijk huwelijk.
Oud 6 december 2012, 02:23   #1912
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
M.i.? Geef dan eens een paar voorbeelden a.u.b.
Het vragen aan gelovigen om hun biologische eigenheid aan de kant te zetten in de veronderstelling dat ze (veelal analfabeten) zich meer verdiept hebben in de diepgaande religieuze teksten dan de paus zelf en vanzelf tot de overweldigende conclusie zijn gekomen dat ze uitsluitend zullen vrijen als er een fles melk extra op het koerke in de schaduw staat. Een mondje meer is leuk met die extra fles melk.

Het stelselmatig afstoten van varianten van seksueel menselijk gedrag is fuel voor grondwetten van landen met een katholieke context die extreem discriminerend zijn, tot en met gevangenisstraf en doodstraf, om te zwijgen van minder levensbedreigende intimidatie.

Abortus is njet, voorbehoedsmiddelen zijn njet. Een bezoekje brengen in een Roemeens weeshuis destijds was ook te duur zeker? Maar op intimiderende manier de goesting om te leven kapot te maken, te reguleren, te manipuleren, te costumeren dat is echt wel de specialiteit van een katholieke kerk. Om verwarring te zaaien ook.

En als er een oorlog is, dan wordt het ineens heel stil, nietwaar?

En zovelen hebben een dankbare kluif gehad aan de katholieke kerk om hun wreedaardige slagjes te kunnen slaan. Ga dat maar eens zelf na en struikel er vooral niet over.

Als de katholieke kerk een persoon was in vlees en bloed, dan zou die moeten terechtstaan in Den Haag.
Oud 6 december 2012, 02:43   #1913
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarover gaat dit? Over Belgisch erfrecht?
Ik wil alleen maar aantonen dat de Kerk zich niet heeft te moeien met de overheid. Net zoals animistische levensregels of traditionele leefregels zich niet te moeien hebben met een overheidsapparaat dat een territorium beheert. En dat probeert te doen op een transparante, heldere en hopelijk steeds efficiënte wijze.
Uw Kerk zou geen enkel privilege mogen kunnen genieten. Doet ze dat wel, dan staat de deur open voor al het andere. Iedereen gelijk voor de wet dan maar. Dan zal ik ook eens beginnen met 'Vertrouw alleen maar dat wat dat de mens niet bedacht heeft en ouder is dan de mens zelf.' Alle vormen van homoseksualiteit en bi-seksualiteit en veel meer dan dat bestaan al lang en zijn veel ouder dan de mens zelf.
Als de specialiteit van de homosapiens imiteren is, aanvaard het en haal er constructieve zaken uit, in plaats van die creativiteit stelselsmatig af te breken.
Oud 6 december 2012, 02:44   #1914
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat mogen dan wel "traditionele regelingen" zijn?
In een ivoren toren zal het nooit lukken.
Oud 6 december 2012, 04:02   #1915
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil alleen maar aantonen dat de Kerk zich niet heeft te moeien met de overheid.
Bij mijn weten moeit de Kerk zich niet met de staat. Natuurlijk mag de Kerk, bij monde van paus, bisschoppen, geestelijken en gelovigen, haar mening uiten. Dat lijkt me ieders recht, vooral in onze samenleving. Of wilt u ons, gelovigen, verbieden onze mening te ventileren op het openbaar forum?
Oud 6 december 2012, 04:04   #1916
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Abortus is njet, voorbehoedsmiddelen zijn njet. Een bezoekje brengen in een Roemeens weeshuis destijds was ook te duur zeker? Maar op intimiderende manier de goesting om te leven kapot te maken, te reguleren, te manipuleren, te costumeren dat is echt wel de specialiteit van een katholieke kerk. Om verwarring te zaaien ook.
De Kerk beseft als geen ander de hoge waarde van het leven. Daarom ook, in tegenstelling tot wat u denkt, staat de Kerk open voor het leven zoals het komt. Juist bijzonder weinig reguleren, manipuleren, costumeren... De Kerk leert ons het omgekeerde: "Sta open voor het nieuwe leven. Heb eerbied voor dat jonge leven."

En verwarring? Duidelijker taal kan niet. Daarom ook wordt de Kerk gehaat omdat ze een eenduidige boodschap heeft.
Oud 6 december 2012, 04:05   #1917
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En als er een oorlog is, dan wordt het ineens heel stil, nietwaar?
Hoezo?
Oud 6 december 2012, 05:32   #1918
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Goed Raf. Dat is wat ik gezegd heb.

Als je wil dat iets blijft zoals 2000j geleden moet je die mening niet uiten op een 20ste E uitvinding. Je omarmt evolutie of je omarmt ze niet. Dat is logisch.
Nee, dat is onzin van de bovenste plank.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2012, 05:36   #1919
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Zijn off topic is langs alle kanten behandeld en 10000 keer herhaald.
Er valt niets meer aan toe te voegen. Gwylan heeft gelijk met weg te blijven daarover.
Nee, Gwylan weet dat ze bakzeil gehaald heeft. Meer valt er achter haar wegblijven niet te zoeken.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2012, 05:48   #1920
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, ik ben het volkomen met u eens. Daarom ook is er geen enkele reden te bedenken waarom de overheid zich zou moeten bemoeien met de toegang tot het kerkelijk huwelijk. Of het religieus huwelijk in het algemeen.
Net zomin er een reden te bedenken valt waarom bisschoppen zich dienen te bemoeien met een burgerlijk (homo)huwelijk.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be