Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 december 2012, 14:16   #2501
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Met welke onzin komt u hier aandraven? Beweert u misschien dat de verschillende uitspraken van het Hof over godsdienstvrijheid en de rol van de overheid misschien niet onpartijdig zijn of religieus geïnspireerd zijn?
Ik wil graag weten wie daar allemaal in zit. Weet jij het?
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2012, 14:17   #2502
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook voor gelovigen mogen mensen, ongeacht of ze man of vrouw zijn, gelijklopende ambities koesteren. In die zin kan ik priester Bodar aanhalen die, alhoewel hij in het conservatieve segment zit, altijd heeft gesteld dat er een verschil is tussen functie en wijding. De onmogelijkheid voor het laatste houdt niet de onmogelijkheid tot het eerste in.

De overheid legt geen rolpatroon op als het om het gezin gaat. De overheid stelt zich neutraal op. U vindt de christelijke visie op het gezin achterhaald, maar dat is slechts een opinie. De overheid komt daar hoegenaamd niet in tussen.
U liegt, waar zijn uw vrouwelijke pastoors, bisschoppen, kandinaal of zelf Paus?
En dan nog op de borst kloppen, dat vrouwen desgevallend wel het werk mogen verrichten zonder dezelfde erkenning die mannen wel krijgen?

Schreef ik ergens dat de overheid rolpatronen oplegt? Nee dus waar begin je nu weer over?
De christelijke visie IS achterhaald, ze bepaald het leven van burgers op geen enkel punt, juist omdat die opvatting moreel als achterhaald wordt gezien.
Dat noemen we emancipatie!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2012, 14:18   #2503
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Heel eenvoudig te vinden:

http://www.echr.coe.int/ECHR/EN/Head...+of+the+Court/
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2012, 14:18   #2504
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heel eenvoudig te vinden:

http://www.echr.coe.int/ECHR/EN/Head...+of+the+Court/
Oud 12 december 2012, 14:20   #2505
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
U liegt, waar zijn uw vrouwelijke pastoors, bisschoppen, kandinaal of zelf Paus?
U gooit het weer eens door elkaar: functie met wijding. Er zijn weldegelijk vrouwen die de pastorale taak van een parochie op zich nemen. In België worden die zelfs betaald. Ze zijn evenwel geen priester.

In een vraaggesprek onderstreept Bodar bijvoorbeeld dat er geen enkel beletsel is om vrouwen deel te laten uitmaken van het kardinaalscollege. Tot vrij recent moest je immers geen wijding te hebben ontvangen om er deel van uit te maken. Die regel kan gerust weer gewijzigd worden.
Oud 12 december 2012, 14:21   #2506
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Schreef ik ergens dat de overheid rolpatronen oplegt? Nee dus waar begin je nu weer over?
De christelijke visie IS achterhaald, ze bepaald het leven van burgers op geen enkel punt, juist omdat die opvatting moreel als achterhaald wordt gezien.
Dat noemen we emancipatie!
Euh, het christendom is ook voor veel mensen nog steeds belangrijk. Kortom, van "de" burgers is geen sprake. Onze maatschappij is divers. U huldigt daarbij een bepaalde opvatting, maar die hoeft niet door iedereen gedeeld te worden. Dat noemen ze vrijheid.
Oud 12 december 2012, 14:24   #2507
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat? Het Duits Hooggerechtshof heeft o.m. een uitspraak gedaan over het heikele punt van de rituele besnijdenissen. Daarin heeft ze het duidelijk opgenomen voor de lichamelijke integraliteit van de mens, iets wat m.i. inderdaad buiten het strikt religieuze valt en bijgevolg door de overheid kan gereguleerd worden. Merk op dat het gerechtshof zich niet kant tegen rituele besnijdenissen als dusdanig, maar meent dat bij minderjarigheid niet aan de wettelijke voorwaarden is voldaan.
Dat voorbeeld zegt me niet veel. Zelfs het kleinste kind komt spontaan op voor de integriteit van het lichaam.

De integriteit van de geest is een ander paar mouwen.
Oud 12 december 2012, 14:25   #2508
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U zegt het daarmee zelf: de overheid neemt geen moreel standpunt in. De vastlegging van de criteria tot de zaken die u opsomt, gebeuren trouwens niet op morele gronden, maar bij democratische besluitvorming. Bij de parlementariërs kunnen wel morele gronden een rol spelen, maar het overheidsapparaat zelf neemt geen stelling in. De norm is de wet. Niet een bepaalde moraal.
U heeft echt Jezuietenstreken, u legt uw tegenstander zaken in de mond die niet gezegd zijn, en zo probeert u dominant het debat te leiden.
De overheid neemt WEl een moreel standpunt in, zeggen dat je mag kiezen voor abortus, mensen men andere seksuele geaardheid kunnen trouwen, zeggen dat vrouwen vrij toegang hebben tot geboortebeperkende middelen, zeggen dat je mag beslissen te willen sterven ZIJN morele keuzes die de overheid heeft gemaakt.
Dus hou nu eens op het je hoogdravend en schoolmeesterachtig toontje, er zijn wel degelijk MORELE GRONDEN DIE TOT WETSVOORSTELLEN LEIDEN, democratie is enkel de weg die wordt afgelegd om morele vraagstukken binnen de samenleving te berantwoorden.

Een norm is trouwens niet steeds wet, wat bazelt u toch allemaal vandaag?
Normen en waarden zijn trouwens STEEDS een afspiegeling van moraliteit!
Geeft u echt les????
IK hoop dan dat u macramé en mandjes vlechten geeft of zo!

Laatst gewijzigd door alice : 12 december 2012 om 14:26.
Oud 12 december 2012, 14:26   #2509
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat voorbeeld zegt me niet veel. Zelfs het kleinste kind komt spontaan op voor de integriteit van het lichaam.

De integriteit van de geest is een ander paar mouwen.
Hoe zou u "integriteit van de geest" definiëren?
Oud 12 december 2012, 14:28   #2510
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De overheid neemt WEl een moreel standpunt in, zeggen dat je mag kiezen voor abortus, mensen men andere seksuele geaardheid kunnen trouwen, zeggen dat vrouwen vrij toegang hebben tot geboortebeperkende middelen, zeggen dat je mag beslissen te willen sterven ZIJN morele keuzes die de overheid heeft gemaakt.
Neen, hoor. De overheid neemt helemaal geen moreel standpunt in. De overheid legt wetten op. Dat is een wereld van verschil.

De morele keuze komt de individuele burger toe. U ziet: u gooit er weer eens flink naast.
Oud 12 december 2012, 14:29   #2511
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus hou nu eens op het je hoogdravend en schoolmeesterachtig toontje, er zijn wel degelijk MORELE GRONDEN DIE TOT WETSVOORSTELLEN LEIDEN, democratie is enkel de weg die wordt afgelegd om morele vraagstukken binnen de samenleving te berantwoorden.
Misschien ontgaat het u, maar dat heb ik al eerder gesteld en nadien nog eens bevestigd. Alleen is er een verschil tussen de visies van politici die leiden tot wetten en een zogezegde moraliteit die van de overheid zou uitgaan. De overheid zelf handelt vanuit de wet.
Oud 12 december 2012, 14:30   #2512
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een norm is trouwens niet steeds wet, wat bazelt u toch allemaal vandaag?
Doe eens inspanning te lezen wat er staat. Voor de overheid is de enige norm de wet. En dat is nu eenmaal het geval.
Oud 12 december 2012, 14:36   #2513
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe zou u "integriteit van de geest" definiëren?
Hou toch op zeg....je bent integer, wanneer je handelt, in overeenstemming met de principes die je zelf uitdraagt
Oud 12 december 2012, 14:39   #2514
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hou toch op zeg....je bent integer, wanneer je handelt, in overeenstemming met de principes die je zelf uitdraagt
Daar gaat het niet over. Wel over de vraag wat, in het verlengde van het respecteren van andermans "lichamelijke integriteit", nu respect voor "de integriteit van de geest" van iemand anders inhoudt.
Oud 12 december 2012, 14:54   #2515
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar lijkt me niets archaïsch aan, daar we nu eenmaal de lichamelijkheid van man en vrouw niet kunnen ontkennen. Ik zie het geenszins als problematisch de rol van de moeder in de vrouw te onderkennen en dan ook aan deze rol een grote waarde toe te kennen. Nu lijkt het alsof het "in" is om die rol te minimaliseren en zelfs als minder waardevol te onderkennen. Menselijk gesproken zie ik bij dat laatste standpunt geen enkele meerwaarde.
Integendeel: de rol van de moeder wint aan inhoud wanneer een vrouw alle touwen in eigen handen houdt. En dat gaat niet als er een rollenmodel is!

Wat een chance dat ik atheïst ben geworden als alleenstaande moeder. Ik zou potverdorie nooit mijn zoon van vier jaar tussen twee bomen hebben durven zetten om de ballen die ik shotte te keeperen. Hij speelt nog altijd voetbal (25j) en dat wordt nog steeds en al jarenlang betaald.
Als gelovige vrouw zou ik geen voet hebben durven zetten in een voetbalkantine. Als gelovige vrouw had ik nooit vlammenwevers gekweekt. (Daar kun je niet mee kweken, zeiden die oude venten die alle varianten van kanaries kweekten, en 'zou je niet beter prachtvinkjes kweken?). Van rollenmodel gesproken.

Over de invulling van 'moederzijn' heb ik van niemand lessen te ontvangen. De overheid is altijd een bondgenoot geweest, net omdat zij dat rollenspelgedoe heeft geminimaliseerd.

En relativeer toch dat lichamelijk verschil: neem de venten weg uit Afrika en alles wordt er beter op. Neem de vrouwen weg en alles stort in elkaar. En zo heb ik ene lange lijst van voorbeelden.

Het voogdijschap van Kerk over vrouwen is voorbij. Tenzij je de indoctrinatie in familiekring in een zoveelste versnelling brengt. Maar die kring wordt kleiner en kleiner.
Oud 12 december 2012, 14:57   #2516
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Juist, vandaar dat de traditionele groep steeds verder aandikt, terwijl de modernistische vleugel snel leegloopt. De werkelijke evolutie is wel juist de omgekeerde dan wat u veronderstelt.
Een kleine paniekreactie tgo de islam-aanwezigheid. Meer is het niet.

En soort zoekt soort, vooral wanneer er versnippering is.
Oud 12 december 2012, 15:20   #2517
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Heeft u kleine kinderen thuis? Schijnbaar niet. Naar gelang de leeftijd van het kind houdt opvoeding een andere benadering in. Daarbij laat men natuurlijk bij het ouder worden steeds meer ruimte voor de eigen besluitvorming van het kind, wat evenwel niet betekent dat men als ouder neutraal hoort te zijn. Ik zie bijgevolg niet in hoe men als ouder geen bepaalde waardenpatroon zou mogen voorstaan. Denken is iets wat niet in het luchtledige gebeurt, maar vertrekt van een basis. Juist die basis biedt men zijn kinderen aan.
Mijn kinderen zijn nu twintigers. Denk je nu dat ik mijn kinderen geen waarden en normen heb meegegeven?

Ik bezit mijn kinderen niet en ik moet toegeven dat ik geen heldhaftige dynastie uitmuntend in dit of in dat ambieer.

En het is niet de leeftijd die een andere benadering van opvoeding vraagt, wel de ogenblikken waarop een kind zelf aangeeft grenzen te willen verleggen. Het kan al eens verschillen van kind tot kind.

Het woord 'luchtledig' geldt misschien voor andere mensen, voor vierdewereld mensen of zo. Het tegengestelde is 'psychische verstikking' met de Bijbel op tafel. Zo'n geval ken ik ook.
Oud 12 december 2012, 15:26   #2518
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Kortom, u bent een totalitaire staat genegen die oplegt wat mensen horen te denken en wat niet.

In een democratische rechtstaat laat de overheid de mensen vrij in hun denken. Daarom ook heeft het Europees Hof in een bepaalde zaak uitdrukkelijk de soevereiniteit van de ouders bevestigd in het waardenpatroon dat ze vanuit hun religie aan hun kinderen wensen door te geven. Dit waardenpatroon kan dus gerust verschillen van wat als de 'mainstream' in een maatschappij doorgaat.

Bijgevolg kunt u niet stellen dat mensen in hun denken akkoord moeten gaan met bepaalde wettelijke bepalingen. Als burger mag ik gerust de huidige abortuswetgeving in vraag stellen. Dat is mijn recht. Het is ook mijn recht daartoe politiek engagement op te nemen. Net zo kan ik mijn kinderen de heiligheid van het leven meegeven en hen abortus laten zien als een groot kwaad. Niets in de wetgeving beperkt mijn vrijheid daartoe.

U wilt dus de vrijheid inruilen voor een dogmatisch staatstotalitarisme dat geen ruimte meer laat voor de basisbeginselen van de Verlichting.
Oké, maar uw dochter weet dan dat ze bij een ongewenste zwangerschap niet bij jou terechtkan want ze zal het kind moeten houden. Ze zal dus clandestien moeten handelen. Afin, familiegeheimen daar stoelen de meeste streekromans op. Alles dus in het geheim om de pater familias in de waan te laten dat hij goed werk levert en het bij het rechte eind heeft. De goede, oude tijden...
Oud 12 december 2012, 15:31   #2519
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
De overheid hanteert geen "moraliteit". De overheid handelt vanuit de wetgeving die de enige toetssteen vormt.

Wel kunnen wetten de opvattingen, moraal, opinies, visies... weergeven van de meerderheid. De meerderheid gelijk stellen met de overheid is evenwel niet correct.
De overheid hanteert een modus vivendi van moraliteit. Mij gaat het vooral om de centen.
Tolerantie tot daar toe maar zeker geen goedkeuring via het financiële.
Oud 12 december 2012, 15:34   #2520
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U gooit het weer eens door elkaar: functie met wijding. Er zijn weldegelijk vrouwen die de pastorale taak van een parochie op zich nemen. In België worden die zelfs betaald. Ze zijn evenwel geen priester.

In een vraaggesprek onderstreept Bodar bijvoorbeeld dat er geen enkel beletsel is om vrouwen deel te laten uitmaken van het kardinaalscollege. Tot vrij recent moest je immers geen wijding te hebben ontvangen om er deel van uit te maken. Die regel kan gerust weer gewijzigd worden.
Functie met erkenning...dat krijgen vrouwen dus niet, wijs die vrouwen binnen het kardinaalscollege eens aan?
Juist ja...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be