Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2013, 15:10   #27481
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Zomaar even een kanttekening bij .... kennelijk medelijden met de hardwerkende Cyprioot ... Griekenland

De Nederlander werkt gemiddeld: 1300 á 1400 uur per jaar
De Griek werkt ruwweg: 1900 uur jaar
Trouwens, ben je echt zo kortzichtig? Want in Griekenland houdt men er een andere definitie op na van werken. Een Nederlandse ambtenaar doet het werk van 3 Griekse ambtenaren. Je moet niet naar het aantal gewerkte uren kijken, maar naar de productiviteit.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2013, 15:13   #27482
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Inderdaad

Om maar even te illustreren dat het oude simpele links-rechts paradigma allang niet meer opgaat.
Kunnen wel eens in de clinch liggen, maar hier zijn we het blijkbaar over eens.
Nederland staat daarin niet alleen, maar geldt eveneens voor België en andere landen dat het beeld rechts/links een farce is.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2013, 15:19   #27483
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zijn ook wel wat ''linkse'' politici te noemen die flink hebben besteed.

Maar je hebt gelijk, als je punt is dat ''binnen het budget blijven'' geen specifiek linkse of rechtse hobby is.

In grote lijnen klopt dat.

Aan de andere kant is de meute ook zelf zo dom om dat toe te laten.
We hebben uiteindelijk te maken met bange burgers, die weliswaar allemaal tot minstens tot hun 18e onderwijs hebben genoten, maar relatief simpele economische en maatschappelijk processen niet kunnen doorgronden.
mee eens,men kiest nu eenmaal voor een systeem van een bankenbeleid en dan moet men achteraf ook niet klagen
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2013, 15:20   #27484
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Mag ik uit het ontwijken van mijn kritiek afleiden dat jullie voor transfers van Noord- naar Zuid-Europa zijn? De EU als een Groot-België dus...

Laatst gewijzigd door Spinoza : 19 maart 2013 om 15:21.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2013, 18:32   #27485
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Jullie maken er een links versus rechts discussie van, niet ik. Nergens heb ik beweerd dat in Nederland alles perfect. Je hoort mij niet over de problemen bij de Nederlandse banken omdat ik accepteer dat dit onze rotzooi is. Maar ik accepteer niet dat de Nederlander ook nog eens moet opdraaien voor de rotzooi in andere landen. In de goede jaren waarschuwde Nederland voor het schenden van het stabiliteitspact. Toen wilde Zuid-Europa niet luisteren. Dus nu moeten ze ook niet om geld komen bedelen onder het mom van solidariteit. Ze moeten zelf hun rotzooi opruimen net zoals wij ook onze eigen rotzooi moeten opruimen.
De Duitse auteur Thilo Sarazin schreef hierover een boek waarin hij stelt dat het in de eurozone deze kant is opgegaan.

Verplichte kost voor europrofeten ...
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2013, 19:46   #27486
Adrian M

Standaard

Citaat:
Mag ik uit het ontwijken van mijn kritiek afleiden dat jullie voor transfers van Noord- naar Zuid-Europa zijn? De EU als een Groot-België dus...
Het is niet dat ik het daarin niet mee je eens zou zijn, punt is echter dat zoals de situatie nu eenmaal is het bij ons in elkaar stort als het daar fout loopt.
Voorheen kon je het nog grotendeels redden door een munt te devalueren, zoals ook overigens met de B. frank gebeurd is.
Wat er zich nu afspeelt in de Zuidelijk Europese landen is dus nauwelijk veel anders dan er nu gebeurt. We steunen ze nu, maar voorheen kwam dit feitelijk min of meer op hetzelfde neer.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 19 maart 2013 om 19:51.
Oud 19 maart 2013, 19:47   #27487
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.... Nergens heb ik beweerd dat in Nederland alles perfect. Je hoort mij niet over de problemen bij de Nederlandse banken omdat ik accepteer dat dit onze rotzooi is. Maar ik accepteer niet dat de Nederlander ook nog eens moet opdraaien voor de rotzooi in andere landen. ....

Dat is een legitiem standpunt.

Het betekent ook dat je dan de EU zou moeten verlaten. In diverse verdragen is nl onderlinge solidariteit verankerd.

Zelf zou ik zeker niet tegen een Nederland zijn dat uit de EU stapt. En haar grenzenloze naiviteit/eurofilie eens van zich afschudt. Dat kan enorme voordelen hebben (voor NL), en zo kan Vlaanderen dienen als proxy voor Nederland in de EU.

Uiteindelijk gaat het niet om Nederland of Vlaanderen. Het gaat erom dat de belangen van de hele Nederlandstalige gemeenschap op de strategisch beste manier worden verdedigd.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2013, 20:10   #27488
Adrian M

Standaard

Citaat:
Dat is een legitiem standpunt.

Het betekent ook dat je dan de EU zou moeten verlaten. In diverse verdragen is nl onderlinge solidariteit verankerd.

Zelf zou ik zeker niet tegen een Nederland zijn dat uit de EU stapt. En haar grenzenloze naiviteit/eurofilie eens van zich afschudt. Dat kan enorme voordelen hebben (voor NL), en zo kan Vlaanderen dienen als proxy voor Nederland in de EU.

Uiteindelijk gaat het niet om Nederland of Vlaanderen. Het gaat erom dat de belangen van de hele Nederlandstalige gemeenschap op de strategisch beste manier worden verdedigd.
Geloof er geen pest van dat het stand zal houden in de toekomst.
Zie jij al voor ogen een Europeaan met de hand op het hart het EU volkslied zingen en een EU vlag zoals de Amerikanen?
De Euro? Mijn idee erover .... binnen 50 jaar aan z'n eind.

Mooi voorbeeld, wapens leveren aan Syrië. Wie trekken zich niets aan van de rest van de EU ...Frankrijk en de Britten.
De grote landen gaan gewoon hun eigen gang. De Benelux landen kunnen dan wel tegen zijn, maar ze hebben doodgewoon lak aan die paar K. landjes.
Oud 19 maart 2013, 20:11   #27489
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Nederlander koop zijn huis met een hypotheek en heeft op dat vlak het grootste gat in zijn hand ter wereld. De grootste schuldenlast ter wereld opgebouwd.
Ofwel een grotere bigspender dan de overheid waar hij op afgeeft. Hij heeft even hard gegokt op winst als de groot kapitalist.
De Griek daarentegen heeft gemiddeld zijn huis niet gefinancieerd via een hypotheek
Nou nou, beetje eenzijdig verhaal zo hoor. De hoge hypotheekschuld is het gevolg van fiscale keuzes en prikkels. Een groot deel van ons kapitaal is niet in de woningen gestopt maar in pensioenfondsen (ca 1000 miljard). Dat kan je niet buiten beschouwing laten als je deze discussie voert. Die schuld is een keuze geweest. Nu gaan we de bakens verzetten.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2013, 20:19   #27490
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Geloof er geen pest van dat het stand zal houden in de toekomst.
Zie jij al voor ogen een Europeaan met de hand op het hart het EU volkslied zingen en een EU vlag zoals de Amerikanen?

Mooi voorbeeld, wapens leveren aan Syrië. Wie trekken zich niets aan van de rest van de EU ...Frankrijk en de Britten.
De grote landen gaan gewoon hun eigen gang. De Benelux landen kunnen dan wel tegen zijn, maar ze hebben doodgewoon lak aan die paar K. landjes.
het zijn zware groeipijnen maar het zal standhouden,
deze vergelijking gaat helemaal niet op
Oud 19 maart 2013, 20:23   #27491
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Jullie maken er een links versus rechts discussie van, niet ik. Nergens heb ik beweerd dat in Nederland alles perfect. Je hoort mij niet over de problemen bij de Nederlandse banken omdat ik accepteer dat dit onze rotzooi is. Maar ik accepteer niet dat de Nederlander ook nog eens moet opdraaien voor de rotzooi in andere landen. In de goede jaren waarschuwde Nederland voor het schenden van het stabiliteitspact. Toen wilde Zuid-Europa niet luisteren. Dus nu moeten ze ook niet om geld komen bedelen onder het mom van solidariteit. Ze moeten zelf hun rotzooi opruimen net zoals wij ook onze eigen rotzooi moeten opruimen.
eigen malafide klompen eerst
Oud 19 maart 2013, 20:31   #27492
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Nou nou, beetje eenzijdig verhaal zo hoor. De hoge hypotheekschuld is het gevolg van fiscale keuzes en prikkels. Een groot deel van ons kapitaal is niet in de woningen gestopt maar in pensioenfondsen (ca 1000 miljard). Dat kan je niet buiten beschouwing laten als je deze discussie voert. Die schuld is een keuze geweest. Nu gaan we de bakens verzetten.
Dat is wel zo, maar anderszins ook kapitaalverlies. Ook in aanmerking genomen dat de schatkist in de loop van jaren een enorm kapitaal op jaarbasis aan de koper heeft terug gegeven.

Alleen al wat de afgelopen 10 jaar werd teruggegeven uit de schatkist en de jaren die nog gaan komen is een schrikbarend hoog kapitaal.
Zonder de hypotheekaftrek zou de staatsschuld in no time helpen teruggebracht worden als je een huidig kapitaal, ruwweg 13 miljard, daarvoor zou gebruiken.

Nu de tijd niet voor, maar in Zweden heeft men dit destijds resoluut aangepakt en is men te boven gekomen.
Wij hebben het voort laten woekeren, daar uit kiezersoogpunt heeft men niet aan heeft durven pakken en nu zitten we met de gebakken peren.
Oud 19 maart 2013, 20:38   #27493
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zal nooit gebeuren.
Het nationalisme van de vele Europese volkeren is veel te sterk. en terecht.
Europa is een continent, géén land.
Houden zo.

Citaat:
Zal verdwijnen , of een andere grondslag krijgen. En véél sneller dan 50 jaar.

Citaat:
Wie trekken zich niets aan van de rest van de EU ...Frankrijk en de Britten.
De grote landen gaan gewoon hun eigen gang.
Niet alleen de grote landen, maar de meeste Europese landen gebruiken de EU voor eigen nut. Nederland en Duitsland zijn de uitzonderingen. Duitsland verplicht door haar complexe geschiedenis, Nederland door haar (voormalige) romantische eurofilie.

De EU is een eindig verhaal. Misschien kan het nog voortbestaan in een uitgeklede versie.
Frankrijk is druk met de francisation (Mali, Congo, Belgie, Ivoorkust), Portugal richt zich steeds nadrukkelijker op Brazilie (en andersom!), het VK blijft bovenal verknoopt met de VS en Spanje valt steeds meer in de hispanofonie met haar voormalige kolonien.

Nederland heeft een nieuwe geopolitieke orientatie nodig. Zoveel is zeker.

Citaat:
De Benelux landen kunnen dan wel tegen zijn, maar ze hebben doodgewoon lak aan die paar K. landjes.
Ik heb het je wel eerder geprobeerd uit te leggen: Belgie is vooral de bijwagen van Frankrijk. De geopolitieke belangen worden door deze 2 landen al meer dan 180 jaar geallieerd. Benelux is hooguit een handige afkorting voor de geografische ligging van drie landen, meer niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
... Een groot deel van ons kapitaal is niet in de woningen gestopt maar in pensioenfondsen (ca 1000 miljard). ... Nu gaan we de bakens verzetten.
Was het maar waar!

Den Haag blijft vasthouden aan hra en aan haar pensioenfondsen.

Wel zie je op privéniveau, dat steeds meer Nederlanders hun hypotheek snel aflossen (dan maar minder aftrek), en van hun pensioenverplichtingen proberen af te komen (weinig vertrouwen kennelijk).

Maar Den Haag is totaal verlamd.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 19 maart 2013 om 20:41.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2013, 20:42   #27494
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
het zijn zware groeipijnen maar het zal standhouden,
deze vergelijking gaat helemaal niet op
Gefeliciteerd ... jij voelt je dus vooral Europeaan en daarna Belg neem ik aan?
Ik heb totaal niets met een Pool of een Kroaat, evenmin hij iets met mij (neem ik aan).
Zie jij overigens al een militair bereid om te sneuvelen voor vlag en wimpel van het "Europese" vaderland?
Oud 19 maart 2013, 20:48   #27495
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Gefeliciteerd ... jij voelt je dus vooral Europeaan en daarna Belg neem ik aan?
Ik heb totaal niets met een Pool of een Kroaat, evenmin hij iets met mij (neem ik aan).
Zie jij overigens al een militair bereid om te sneuvelen voor vlag en wimpel van het "Europese" vaderland?
klopt..
Oud 19 maart 2013, 20:56   #27496
Adrian M

Standaard

Citaat:
klopt..
Zomaar een vraag. Kan ik als buitenlander niet beoordelen, wordt dit in België veelal ook zo gevoeld?
Oud 19 maart 2013, 21:00   #27497
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Zomaar een vraag. Kan ik als buitenlander niet beoordelen, wordt dit in België veelal ook zo gevoeld?
geen idee en dat vind ik ook niet van belang,
wel is het zo dat nederlanders sterk op zichzelf gericht zijn tot in het absurde toe,het niet verder dan mijn eigen dorpje kijken mentaliteit primeert in de nederland

Laatst gewijzigd door Nvalid : 19 maart 2013 om 21:00.
Oud 19 maart 2013, 21:21   #27498
Adrian M

Standaard

Citaat:
geen idee en dat vind ik ook niet van belang,
wel is het zo dat nederlanders sterk op zichzelf gericht zijn tot in het absurde toe,het niet verder dan mijn eigen dorpje kijken mentaliteit primeert in de nederland
Dat we de afgelopen jaren nationalistischer geworden zijn is zondermeer waar. Samen met Frankrijk stemden we o.a. tegen Europa.
Naarmate de EU groter is geworden zag je het zich meer bewust Nederlander voelen toenemen.
Ook de economische crisis zal vooral ook mee een reden zijn dat ze meer nationalistisch worden.
Je ziet het ook terug in sport, muziek, maar ook in zo'n komende troonswisseling.

Anderzijds, aan de reacties te merken op politics krijg ik niet de induk dat men in Vlaanderen zo bar veel anders naar de buitenwereld kijkt dan ons naar binnen gekeerd blikveld.
Oud 19 maart 2013, 21:28   #27499
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat we de afgelopen jaren nationalistischer geworden zijn is zondermeer waar. Samen met Frankrijk stemden we o.a. tegen Europa.
Naarmate de EU groter is geworden zag je het zich meer bewust Nederlander voelen toenemen.
Ook de economische crisis zal vooral ook mee een reden zijn dat ze meer nationalistisch worden.
Je ziet het ook terug in sport, muziek, maar ook in zo'n komende troonswisseling.

Anderzijds, aan de reacties te merken op politics krijg ik niet de induk dat men in Vlaanderen zo bar veel anders naar de buitenwereld kijkt dan ons naar binnen gekeerd blikveld.
politics.be is geen referentie,de naar binnengekeerde vlamingen op dit forum zijn meestal van de strekking verzuurd,gefrustreerd en vlaams nationalistisch
Oud 19 maart 2013, 22:04   #27500
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is wel zo, maar anderszins ook kapitaalverlies. Ook in aanmerking genomen dat de schatkist in de loop van jaren een enorm kapitaal op jaarbasis aan de koper heeft terug gegeven.

Alleen al wat de afgelopen 10 jaar werd teruggegeven uit de schatkist en de jaren die nog gaan komen is een schrikbarend hoog kapitaal.
Zonder de hypotheekaftrek zou de staatsschuld in no time helpen teruggebracht worden als je een huidig kapitaal, ruwweg 13 miljard, daarvoor zou gebruiken.

Nu de tijd niet voor, maar in Zweden heeft men dit destijds resoluut aangepakt en is men te boven gekomen.
Wij hebben het voort laten woekeren, daar uit kiezersoogpunt heeft men niet aan heeft durven pakken en nu zitten we met de gebakken peren.
Ook dat is maar een déél van het verhaal. In tussentijd zou je kunnen zeggen dat de overheid geld 'misloopt' maar linksom of rechtsom moet het overheidsbeslag op het BNP worden 'opgehaald'. Het overheidsbeslag van Nederland is ca. 47% terwijl dat in België ergens in de buurt van de 55% ligt. Dat betekent dat ceteris paribus onze overheid er al voor kiest om 8% van het BNP niet op te halen met belastingen. Dat zet die 13 miljard van jou in een ander perspectief. Daar komt ook bij dat onze pensioenpotten (ca 1000 mld) dus ongeveer 300 miljard aan potentiele belastingen in zich hebben. Als we er van utigaan dat pensionado's ca 30% belasting gaan betalen zodra ze dat uitgekeerd gaan krijgen.
Er zijn al stemmen opgegaan om die belastingen af te kopen. Dat zou in een klap dus een paarhonderd mld in de staatskas brengen. Maar je moet het geheel natuurlijk in perspectief zien, net als de hypotheekrente-aftrek die je noemt.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be