![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Willen we, en zo ja hoe, een voorzitter van de Europese Commissie kiezen? | |||
De huidige benoemingsprocedure (zoals bij Barroso) is adequaat |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Algemene rechtstreekse verkiezingen |
![]() ![]() ![]() |
2 | 11,11% |
Getrapte verkiezingen middels kiesmannen zoals in de VSA (zie toelichting) |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Keuze aan het Europees Parlement |
![]() ![]() ![]() |
4 | 22,22% |
Een systeem als van de Bundesversammlung in Duitsland (zie toelichting) |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
We hebben eigenlijk een monarch nodig |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Weg met de Europese Commissie (en de EU); ik gedraag me als een struisvogel (kop in het zand) |
![]() ![]() ![]() |
10 | 55,56% |
Anders |
![]() ![]() ![]() |
2 | 11,11% |
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Europees Commissaris
|
![]() Naar aanleiding van voorstellen door de Europese Commissie om de verkiezingen voor het Europees Parlement meer kiezers te doen trekken heb ik nogmaals deze poll opgesteld.
Citaat:
Uitleg bij een paar mogelijkheden:
Vorige enquete: Welke benoemingsprocedure voor de voorzitter van de Europese Commissie prefereert u? Laatst gewijzigd door Sjaax : 13 maart 2013 om 22:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Ik zou de keuze door het parlement laten gebeuren.
Rechtstreekse verkiezingen zijn onmogelijk (en ook niet echt wenselijk). Hoe meer macht het parlement krijgt, hoe beter.
![]() |
#3 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De Europese Commissie zou een regering moeten zijn, met uitsluitend regeringsbevoegdheden. De voltallige regering zou rechtstreeks door het volk moeten worden verkozen.
Gedaan met het (uitsluitende! recht op) "wetgevingsinitiatief" en met het recht, de eigen leden en die van de andere instellingen mee te benoemen! En natuurlijk een verplichting om aan referenda onverkort gevolg te geven. Een president hoeft er niet eens te zijn, en zo ja: dan geldt voor hem hetzelfde als voor de rest van de Commissie. Nu nog onderbouwen? ![]()
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weg met de Europese Commissie (en de EU); ik gedraag me als een struisvogel (kop in het zand) Wat een opmerkelijk domme commentaar bij deze keuze. ![]() Weg met de EC zou voldoende zijn en een mooie stap betekenen, en dat is dan ook mijn standpunt. Laatst gewijzigd door zonbron : 14 maart 2013 om 00:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is een ongewenst gedrocht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Altijd dat kiezen, een fetish die de illusie van vrijheid moet stand houden.
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() De gehele Europese Commissie zou moeten samengesteld worden door het meest democratische orgaan van de EU, het Europese Parlement. De regeringsleiders de EC laten samenstellen, zoals het nu is, kan bezwaarlijk beschouwd worden als een stem van de Europese bevolking, aangezien zelfs de vertegenwoordiging van bijna de helft van de Europese stemmers al vanaf het nationale niveau niets meer te zeggen heeft.
Wat de voorzitter betreft, lijkt het me een goed idee die rechtstreeks door de Europese bevolking te laten verkiezen. Toen ik het idee eerst las, voelde ik er weinig voor (waarschijnlijk vanuit de Belgische politieke cultuur, waarbij zoiets nooit gebeurt en waarbij ik niet het gevoel heb iets te missen), maar het kan een goed idee zijn om meer mensen te interesseren in Europese politiek, als opstapje naar een Europese kieskring voor het EP om de democratie te optimaliseren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik zou de volgende oplossing ambieren:
De munt op zich laten bestaan maar de onderlinge waarde aanpassen. Destijds was en werd de gulden zwaar ondergewaardeerd t/o van veel andere Europese munteenheden. De politieke Unie afbreken en Brussel ontmantelen. Het politieke/juridische element verwijderen en een vrijhandelsverdrag tussen de landen onderling laten sluiten voor die landen die dat willen en wensen. Alle EU subsidies stop zetten.
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie twee mogelijkheden:
- rechtstreekse verkiezingen, maar daar is Europa volgens mij absoluut niet klaar voor, en het is zelfs de vraag of dit ooit realiseerbaar zal zijn - verkiezingen via het Europees Parlement, maar dan helaas met het risico op particratie...
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De bedoeling is dat je je eigen preferentie aangeeft. Je hoeft niet de denken voor andere mensen i.c. de Europese bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je een enquête lanceert waar je zelf aan deelneemt doe je dat niet om de mening van anderen te kennen.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 14 maart 2013 om 09:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In het geval van de EU: je kunt kiezen, zolang je het maar op Barroso doet. Hoewel, dat lijkt op optie 1). Ik noteer u voor 1. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb erover getwijfeld. Maar mijn overweging om zelf te ook te kiezen is dat het voor anderen een stimulans zou zijn om hun mening uit te drukken. (Als er één schaap over de dam is...)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() De huidige procedure is in ieder geval zowat de slechtst mogelijke oplossing.
Het volk kiest een nationaal parlement op basis van nationale thema's. De meerderheid van dat parlement kiest een regering. En die regering duidt dan aan wie er Europees commissaris of Europees voorzitter wordt? Dat is om meerdere redenen zo krom als het maar zijn kan. Als je een goed werkende Europese democratie wilt, dan zou ik pleiten voor verkiezingen voor een Europees parlement waar Europese partijen een Europees programma aan hun kiezers voorleggen, en de commissie laten samenstellen door dat parlement. Maar zoals de Europese instellingen nu werken, zouden we eigenlijk beter de hele boel opdoeken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Daar kan ik het mee eens zijn. 2 dus.
![]() |
#18 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vandaar dat het veel beter zou zijn dat commissarissen door het parlement worden aangesteld. De president die optreedt als de vertegenwoordiger van de raad van Europa wordt dan ook het best door diezelfde raad aangesteld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Noem me gerust een struisvogel, maar de EC moet simpelweg verdwijnen. En bij voorkeur alle EC-leden berecht wegens volksverraad ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |