![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Decentralisatie en de staat dichter bij de burger brengen is daarbij slechts een louter marketingtechnisch glijmiddel. ![]() ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 mei 2013 om 14:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lijkt mij wel nogal ingewikkeld, voor, mij part, weinig meerwaarde...
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Provinciale decentralisatie, met daarbij horende staatskenmerken, daarentegen, komt veeleer overeen met een federale staat, zoals Duitsland. En over de grootte van provincies : hoe groot zijn de Zwitserse cantons?
![]() |
![]() |
#105 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
België unitair ! Laatst gewijzigd door De Brabander : 29 mei 2013 om 17:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Minister-President
|
![]() Waarom zou het te klein zijn? Zijn gemeenten dan a fortiori ook niet te klein?
![]() |
#107 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
deconcentratie kan in centralistische (deel)staten. Decentralisatie kan in unitaire (deel)staten. Federalisme houdt nevengeschikte besturen in.
![]() |
![]() |
#108 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En sociologisch? Ik heb u al meermaals uit de doeken gedaan dat de provincie West-Vlaanderen geen sociologische eenheid vormt. Bijgevolg kunt u dat niet inroepen om deze structuur te handhaven. Welke bevoegdheden dan wel? Kleinere gemeenten hebben het nu bijvoorbeeld moeilijk voor een eigen brandweer te zorgen. Mij lijkt het totaal onnuttig dit door te schuiven naar de provincie. Veel beter passen fusies in het plaatje of, eerder bescheiden, grotere samenwerking tussen gemeenten. En laat het nu juist dat laatste zijn dat Bourgeois mogelijk heeft gemaakt. Zelfs tussen gemeenten van verschillende provincies. Voor de streek waar ik woon, is dat een mogelijkheid die zeker benut zal worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom dan wel? Neem nu bijvoorbeeld het Waregemse. Sociologisch en economisch zijn we veel sterker verbonden met het naburige Oost-Vlaanderen dan met het westelijk gelegen Kortrijkse. Dit overstijgt de provinciegrenzen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jawel, dat is zeker het geval. Ik neem het voorbeeld van het onderwijs waar ik, als onderwijzer, heel goed vertrouwd mee ben. In unitaire tijden was, ondanks de ontdubbeling, het ministerie heel ver. Nu de nabijheid veel sterker, de administratie gebeurt vele malen vlotter en efficiënter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() de huidige gemeenten wel ja.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() aja? wie vroeg dan dat er de gewesten kwamen om de economie van Wallonië te vrijwaren???
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Waarschijnlijk omdat het argument vrij evident is, het is gewoon te duur, de regelgeving te complex en het is gewoonweg een log systeem. Een unitair belgië was een soep, maar nu is de soep gewoon zuur. Puur theoretisch kan ik er nog inkomen, maar het is niet praktisch. Zelf een klein kind kan dat zien, maar blijkbaar zijn we verblind door romantiek.
Laatst gewijzigd door Loki : 30 mei 2013 om 23:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, daarmee heeft het niets te maken. Wel met de bereikbaarheid bijvoorbeeld. Op het Vlaamse ministerie van onderwijs zijn de scholen in werkstations ingedeeld. Hierdoor kan men onmiddellijk die dienst bereiken die ervoor verantwoordelijk is. Onder unitaire tijden was dat niet het geval. 't Was een ongelooflijke zoektocht na te gaan wie je dossier beheerde en in welke mate er voortgang was geboekt. Het oude ministerie van Onderwijs was een bijzonder log, traag apparaat, daar waar dat onder Vlaams bestuur heel sterk gemoderniseerd werd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |