Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2013, 23:42   #401
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nogmaals: waarom bewandelt u dwaalwegen en stelt u dat het voor alsof de Kerk zich actief inlaat met de staat?

Of anders gezegd: ontkent u dan dat de Kerk binnen haar organisatie niet haar eigen regels mag opstellen?
1: Ik spreek niet over de kerk.. veralgemenen is zo 1940 .

Oeps... godwin law ....

1: Nee.. dat ontken ik niet.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2013, 23:47   #402
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kameraad Mauser Bekijk bericht
Goed. Voor mij is dat geen probleem hoor dat mensen geloven.

Zolang ik dat maar niet hoef te doen.

Ik weet dus niet of er iets bestaat als een god. Misschien...misschien ook niet.
De wetenschap doet er geen uitspraak over en ik dus ook niet.

Dus ga ik ook geen moraal opleggen gebaseerd op een godsbestaan aan anderen.

Ik verwacht dan ook niet van anderen dat ze dat bij mij komen doen.

Toch niet teveel gevraagd, dacht ik.
Dus U heeft er neem ik aan ook geen probleem mee dat een paar mensen privaat en volledig vrijwillig een paar rituelen uitvoeren ? Geen probleem dus dat er een duivelsuitdrijvinkje meer of minder uitgevoerd is. De mensen van het VB hebben dus niks mis gedaan.

mvg. Sint Ignacius
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2013, 23:55   #403
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor haar leden wel, ja.

Probleem is met georganiseerde godsdiensten dat ze graag een complete samenleving onder hun vleugels wil nemen.
Wie is "ze" hier? 'n Godsdienst wordt door mensen gedragen. "Ze" zoals door u gebruikt, is een goedkope beschuldiging die nergens op slaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2013, 00:02   #404
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ik zal het nog eens in een andere vraagstelling zetten (ik ben o zo sportief): Waarom vind JIJ dat religie morele uitspraken kan doen? Waarom vind JIJ dat jouw geloof mag beslissen of 2 mannen mogen trouwen?
Je mag dat zo zwart wit niet voorstellen.

De Kerk kan, zoals iedere ledenvereniging de spelregels opstellen. Het staat dan iedereen vrij om geen lid te zijn, of wel een lid te zijn en te trachten om een meerderheid te verzamelen om de regels bij te sturen. De Kerk is gewoon soms wat traag met het bijsturen van haar ideologie. Ze had ruim 300 jaar nodig om te erkennen dat de aarde rond de zon draait bijvoorbeeld. Vandaag de dag zijn er reeds mensen binnen de Kerk die verklaren dat ze geen probleem hebben met holebi's, priesters met name. Geef ons wat tijd, misschien sturen we in de toekomst die lijn bij ... of niet. De toekomst zal dat uitwijzen.

Wat betreft het beslissen ... het is niet de Kerk die daarover beslist. De lekenstaat heeft reeds gesteld dat het kan. De Kerk kan enkel beslissen dat haar infrastructuur niet gebruikt kan worden. Elke ledenclub kan niet-leden de toegang ontzeggen uit haar infrastructuur.

Wil jij graag een fitnessclub gebruiken zonder de opgelegde regels te volgen ? Als man meesporten in een vrouwenfitnessclub ? Pech gehad. Dat kan niet. Maar als man kan je wel een andere club zoeken om te zweten. Ik zie het probleem niet.

mvg. Sint Ignacius
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2013, 00:03   #405
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is geen theocratie. Dat heb ik niet gezegd, maar de verstrengeling met de RKK was wel intens. Niet enkel in België, trouwens.

Zeg mij eens wat de RKK te maken heeft met het persoonlijk leven van iemand?

Een huwelijk? Een levenstijl? Iemand een job weigeren omdat hij geen lid is van de RKK?
Het christendom speelde vroeger een belangrijke rol in recht en moraal , maar de kerk had geen vrijspel op het gebied van machtspolitiek en handel.
Oud 20 juni 2013, 00:04   #406
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht
Je mag dat zo zwart wit niet voorstellen.

De Kerk kan, zoals iedere ledenvereniging de spelregels opstellen. Het staat dan iedereen vrij om geen lid te zijn, of wel een lid te zijn en te trachten om een meerderheid te verzamelen om de regels bij te sturen. De Kerk is gewoon soms wat traag met het bijsturen van haar ideologie. Ze had ruim 300 jaar nodig om te erkennen dat de aarde rond de zon draait bijvoorbeeld. Vandaag de dag zijn er reeds mensen binnen de Kerk die verklaren dat ze geen probleem hebben met holebi's, priesters met name. Geef ons wat tijd, misschien sturen we in de toekomst die lijn bij ... of niet. De toekomst zal dat uitwijzen.

Wat betreft het beslissen ... het is niet de Kerk die daarover beslist. De lekenstaat heeft reeds gesteld dat het kan. De Kerk kan enkel beslissen dat haar infrastructuur niet gebruikt kan worden. Elke ledenclub kan niet-leden de toegang ontzeggen uit haar infrastructuur.

Wil jij graag een fitnessclub gebruiken zonder de opgelegde regels te volgen ? Als man meesporten in een vrouwenfitnessclub ? Pech gehad. Dat kan niet. Maar als man kan je wel een andere club zoeken om te zweten. Ik zie het probleem niet.

mvg. Sint Ignacius
Dit is geen antwoord op de vraag. Maja.. dat neem ik jou niet kwalijk.

Jan hoort dat namelijk te doen.
Oud 20 juni 2013, 00:12   #407
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus U heeft er neem ik aan ook geen probleem mee dat een paar mensen privaat en volledig vrijwillig een paar rituelen uitvoeren ? Geen probleem dus dat er een duivelsuitdrijvinkje meer of minder uitgevoerd is. De mensen van het VB hebben dus niks mis gedaan.

mvg. Sint Ignacius
Wel als dat in het Parlement is gebeurd, op mijn kosten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2013, 00:16   #408
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niemand wordt tot geloof gedwongen, daar het geloof zich gewoon niet laat dwingen.

U dwaalt dus rond in uw eigen spookpaleizen...
hoe noem je het van kindsbeen inlepelen van een religie ? Want dat is wat gebeurt, enfin gebeurde.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2013, 00:50   #409
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie is "ze" hier? 'n Godsdienst wordt door mensen gedragen. "Ze" zoals door u gebruikt, is een goedkope beschuldiging die nergens op slaat.
'Ze' is de georganiseerde godsdienst die via verzuiling en verstrengeling met het politieke wezen een moraal oplegt aan haar leden en de mensen die niet behoren tot die godsdienst dwingt om in de pas te lopen.
Kameraad Mauser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2013, 00:51   #410
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Het christendom speelde vroeger een belangrijke rol in recht en moraal , maar de kerk had geen vrijspel op het gebied van machtspolitiek en handel.
Via het huwelijk tussen Kerk en Staat had ze dat wel.
Kameraad Mauser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2013, 04:21   #411
OilOnFire
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
hoe noem je het van kindsbeen inlepelen van een religie ? Want dat is wat gebeurt, enfin gebeurde.
Katholieke Ouders willen doorgaans het allerbeste voor hun kinderen . Reden temeer om ze van kind's af aan, de leer van 'Jezus' in te lepelen!

Regeltjes zoals: bemin uw naaste, niet stelen noch minder doden, zich behulpzaam en begripvol gedragen enz.

Ik durf mij gewoon niet inbeelden hoe onze beschaving er zou hebben uitgezien, zonder 'religie'. (indachtig: Syrië, Egypte, Libanon enz.)

Onlangs doorkruiste ik het Land per trein : Wie heeft er nu al eens overwogen hoeveel 'kapellen', 'Kerken', kathedralen' en 'Basilieken' er in onze mooie Landschappen te zien zijn? Allen opgetrokken ter ere van 'God' - door en met middelen van ontel- en dankbare gelovigen.

Soms stel ik mij de vraag: hoe onze weiden, heiden, duinen en kempen er zouden hebben uitgezien, indien de ons ingeramde godsdienst de 'islaam' zou zijn geweest.

Mogelijk is er geen 'God' maar: wees allen blij en gelukkig , dat hij er is! en dat hij over ons waakt.
Oud 20 juni 2013, 04:31   #412
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Er wordt hier de laatste pagina's weer behoorlijk gekronkeld en rond de pot gedraaid. En dit alles onder het schaamlapje 'democratie'.
Oud 20 juni 2013, 07:41   #413
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Alle redelijke mensen zijn het er over eens dat er meer wetenschappelijke aanwijzingen zijn dat (een) god niet bestaat, dan dan (een) god wel zou bestaan.

...
Citaat:
U poneert hier een totaal onbewezen stelling.
Ik poneer geen stelling.
Ik spreek over 'aanwijzingen'.
Er is geen bewijs in een of andere richting.

En natuurlijk heeft kleine Schoof dat niet uitgevonden. Het is een citaat van Vermeersch, dat hij eens in een tv-programma uiteen gezet heeft.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2013, 07:50   #414
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Wel als dat in het Parlement is gebeurd, op mijn kosten.
Welke kosten waren er daar dan wel aan verbonden? Als een parlementariër in zijn bureau een boek leest, gaat u er dan ook vanuit dat dit boek met gemeenschapsgeld is gekocht?
Oud 20 juni 2013, 07:52   #415
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...
Ik blijf echt het knagende gevoel hebben dat sommigen hier in 't diepst van hun gedachten echt onverdraagzaam zijn als 't op 't katholicisme aankomt.

...
Ik ben inderdaad erg onverdraagzaam tegenover oplichters.
En ik vind dat wie iemand blaasjes wijsmaakt, om vervolgens het slachtoffer te binden aan zijn club met alle gevolgen vandien, een oplichter is.
(de dunne lijn tussen godsdienst en sekte is eigenlijk onbestaand, want een godsdienst is niet meer of minder dan een sekte die het mooi weet te verbergen ...)

Gelovigen zelf zijn dus niet de oplichters, wel de slachtoffers.

Ik hang dus een moeilijke positie aan:
er moet godsdienstvrijheid blijven, maar de propaganda er voor moet bestreden worden als oplichting. De leiders van de godsdiensten moeten permanent in 't oog gehouden worden omdat de kans op ontsporingen te groot is.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 20 juni 2013 om 07:52.
Oud 20 juni 2013, 07:54   #416
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik poneer geen stelling.
Ik spreek over 'aanwijzingen'.
Er is geen bewijs in een of andere richting.

En natuurlijk heeft kleine Schoof dat niet uitgevonden. Het is een citaat van Vermeersch, dat hij eens in een tv-programma uiteen gezet heeft.

.
Aanwijzigingen? Welke aanwijzingen zijn er dan wel? En welke waarde zouden die hebben, daar men niet weet hoe men God kan omschrijven?
Oud 20 juni 2013, 07:56   #417
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En?

Is er dan ergens wetenschappelijk bewezen dat God niet bestaat? Of dat er geen slechte wezens bestaan buiten onze materiële werkelijkheid?
Is er dan ook ergens wetenschappelijk bewezen dat God wel bestaat?
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2013, 07:57   #418
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben inderdaad erg onverdraagzaam tegenover oplichters.
En ik vind dat wie iemand blaasjes wijsmaakt, om vervolgens het slachtoffer te binden aan zijn club met alle gevolgen vandien, een oplichter is.
(de dunne lijn tussen godsdienst en sekte is eigenlijk onbestaand, want een godsdienst is niet meer of minder dan een sekte die het mooi weet te verbergen ...)

Gelovigen zelf zijn dus niet de oplichters, wel de slachtoffers.

Ik hang dus een moeilijke positie aan:
er moet godsdienstvrijheid blijven, maar de propaganda er voor moet bestreden worden als oplichting. De leiders van de godsdiensten moeten permanent in 't oog gehouden worden omdat de kans op ontsporingen te groot is.

.
Kortom, er is volgens u geen godsdienstvrijheid. Er is immers geen vrijheid als men gelovigen in de gaten wil houden uitgaand van het feit dat ze eigenlijk een criminele daad stellen (= oplichting).

Wat mogen dan wel "ontsporingen" zijn in deze, tenzij een bijzonder subjectief element dat een inbreuk op de uitoefening van een belangrijk mensenrecht.
Oud 20 juni 2013, 07:58   #419
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Is er dan ook ergens wetenschappelijk bewezen dat God wel bestaat?
Ik beweer dat ook niet. Ik spreek daar trouwens niet over, daar geloof en wetenschap twee onderscheiden zaken zijn.
Oud 20 juni 2013, 08:34   #420
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik beweer dat ook niet. Ik spreek daar trouwens niet over, daar geloof en wetenschap twee onderscheiden zaken zijn.
Dat is zo'n pastoorsuitspraak. Nogal moeilijk, dus trappen wel wat mensen daar in.

Geloof kan, net zoals alles, wetenschappelijk onderzocht worden.
(en dan heb ik het niet over godsdienstwetenschappen, want dat is pas een contradictio in termines)

Het enige wat geloof kan doen, is pretenderen dat ze geen rekening zou moeten houden met de wetenschap.
Toets maar eens aan het creationisme van de uilskuikens ter zake.

.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be