Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2013, 08:59   #41
Fiscoman
Provinciaal Statenlid

Fiscoman's schermafbeelding

Standaard

Link naar de richtlijn aub?

Of staan deze tegenwoordig in blaadjes van laag allooi als de standaard?
Fiscoman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 09:00   #42
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
We zijn dus geen baas meer van ons eigen geld! malafide bedrijfjes wrijven de handen in elkaar denk ik.
Je moet EN een lamzak EN een idioot zijn om je te domiciliëren.

Wat spaart dat je maandelijks uit in tijd? 1 uur? Of eigenlijk niet, want je moet uiteindelijk toch controleren of het juiste bedrag van je rekening is gegaan.
Oud 27 augustus 2013, 09:01   #43
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht

Wat spaart dat je maandelijks uit in tijd? 1 uur? Of eigenlijk niet, want je moet uiteindelijk toch controleren of het juiste bedrag van je rekening is gegaan.
Dat is een feit. Ik had al geen domiciliering.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 09:03   #44
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

Ook niet voor een woonkrediet?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 09:05   #45
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bepaalde firma's geven 'kortingen' op domicilieringen. Het idee is niet per se slecht, maar de implementatie die ze nu voorstellen is van de pot gerukt.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 09:11   #46
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

ik snap niet goed de bedoeling er achter. Waarom zou je niet via de bank een domiciliëring mogen stopzetten?
Oud 27 augustus 2013, 09:11   #47
Juan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht

En heb ik het vooral over malafide bedrijven
Wie is er nu zo idioot om een domiciliëring op te starten met malafide bedrijven? Dat doe je toch enkel maar met gevestigde bedrijven (�* la Luminus, Lampiris, Proximus, Telenet, etc.).
Juan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 09:12   #48
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juan Bekijk bericht
Wie is er nu zo idioot om een domiciliëring op te starten met malafide bedrijven? Dat doe je toch enkel maar met gevestigde bedrijven (�* la Luminus, Lampiris, Proximus, Telenet, etc.).
En dan nog....
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 09:13   #49
Ill Duce
Banneling

Standaard

Citaat:

Ill Duce is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 09:14   #50
Fiscoman
Provinciaal Statenlid

Standaard

In verband met de Payment Services Directive PSD, 2007/64/EC

24
2.4.3.
Bijzondere regels in de wet betalingsdiensten m.b.t. domiciliëring:
1. Domiciliëring – mandaat
54
Naast de algemene regels inzake raamcontracten voor betalingsdiensten, zijn er een
aantal bijkomende vereisten wanneer de “consument” een domiciliëring wenst te
doen:

er moet een uitdrukkelijk ondertekend mandaat zijn;

er moet een uitdrukkelijke verwijzing zijn naar de onderliggende verkoop- of leve
-
rancierovereenkomst. Het moet met andere woorden duidelijk bepaald of bepaal
-
baar zijn voor welke contractuele schuldvorderingen er een domiciliëring is gege
-
ven
55
;

de domiciliëring kan stopgezet worden door de betaler-schuldenaar door de enkele
kennisgeving aan de schuldeiser-verkoper of, indien dit werd overeengekomen, aan
de betalingsdienstaanbieder van de betaler. Dit laatste is het geval bij bv. DOM’80.
Oud 27 augustus 2013, 09:14   #51
Juan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
En dan nog....
Zo'n (gevestigde) bedrijven hebben er geen enkel voordeel bij lastig te doen over stopzetting domicilieringen (waartoe ze blijkbaar wettelijk verplicht zijn bij eenzijdige aanvraag). En ze gaan dat al zeker niet tot een rechtszaak laten komen.. (bad press)
Oud 27 augustus 2013, 09:15   #52
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
En dan heeft je tienerdochter wat veel gefacebooked met vaders smartphone terwijl de familie op vakantie was in Spanje.... Met een domiciliëring heb je plots een ferm gekelderd saldo, als je zelf de opdracht moet geven, dan kan je dat vermijden en aanvechten vooraleer er geld is over en weer gesluisd. Geven is zo gebeurd, terugkrijgen is telkens hard knokken.
Oud 27 augustus 2013, 09:15   #53
Fiscoman
Provinciaal Statenlid

Standaard

Altijd boeiend een gesprek te voeren over een document dat nog niemand gezien heeft.

(voor het betere juridische advies kan u zich altijd wenden tot het samenwerkingsverband De Standaard -gisereke)

Core van de zaak zoals altijd met eu wetgeving, hogere consumentenbescherming

Laatst gewijzigd door Fiscoman : 27 augustus 2013 om 09:16.
Oud 27 augustus 2013, 09:16   #54
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiscoman Bekijk bericht
Altijd boeiend een gesprek te voeren over een document dat nog niemand gezien heeft.

(voor het betere juridische advies kan u zich altijd wenden tot het samenwerkingsverband De Standaard -gisereke)
Dat gestuntel van hem begint zo een beetje zijn handelsmerk te worden.
Oud 27 augustus 2013, 09:19   #55
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wees klaar voor SEPA: vanaf 1 februari 2014 zal de overstap rond zijn!

Vanaf 1 februari 2014 moeten overschrijvingen en domiciliëringen voldoen aan nieuwe Europese wetsbepalingen en aan de normen van de Single Euro Payments Area (SEPA). Het is de bedoeling dat burgers, bedrijven en andere economische actoren betalingen in euro kunnen doen en ontvangen, binnen Europa, binnen of buiten de nationale grenzen, onder dezelfde voorwaarden en met dezelfde rechten en verplichtingen, ongeacht waar ze zich bevinden.

Particulieren

Vanaf 1 februari 2014 wordt SEPA verplicht ingevoerd in heel Europa. De overgang van nationale betalingen naar Europese heeft weinig gevolgen voor u. Het hele proces verloopt transparant en u...
Zelfstandigen en ondernemers

Vanaf 1 februari 2014 wordt SEPA verplicht ingevoerd in heel Europa. Voor u als professionele gebruiker heeft de overgang van nationale betalingen naar Europese het meest impact op het vlak van uw...
Domiciliëring

Ten laatste op 1 februari 2014 worden domiciliëringsmandaten niet langer beheerd door de bank maar wel door uzelf.
http://www.sepabelgium.be/nl/news/we...stap-rond-zijn
Citaat:
Wat is SEPA?

Consumenten, overheden, handelaars en ondernemingen kunnen hun betalingen overal in de eurozone en de Europese Unie gemakkelijk uitvoeren dankzij het gebruik van identieke betaalmiddelen: kaarten, overschrijvingen en domiciliëringen. In welk land men ook woont, er wordt geen onderscheid meer gemaakt: alle betalingen zijn “interne betalingen” binnen Europa.

Dit hebben we te danken aan een grote verandering uit 2002: op 1 januari van dat jaar werd de Europese eenheidsmarkt voor betalingen een feit. Sindsdien bestrijken de betaalsystemen niet alleen meer “het kleine België”, maar een zone die de naam Single Euro Payments Area (SEPA) kreeg.

Vanaf 1 februari 2014 zal de SEPA-overstap van nationale naar Europese betaalsystemen afgerond zijn. Alle overschrijvingen en domiciliëringen zullen op dat moment aan de SEPA-normen moeten voldoen.

SEPA betreft enkel betalingen in EUR, inclusief EUR-betalingen met sommige landen die niet tot de eurozone maar wel tot de SEPA-zone behoren (bv. Zweden, Zwitserland, ...) .
http://www.sepabelgium.be/nl/wat-sepa

o.a. Electrabel maakt reeds gebruik van Sepa.
Oud 27 augustus 2013, 09:19   #56
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Daar wordt hier weer veel van het gat gemaakt, zonder alle info eerst te overlopen.

Als je in de nieuwe regeling betaald hebt met zo'n domiciliëring, dan heb je nog enkele maanden de tijd om je geld terug te eisen.
Het terugstorten van dat geld gebeurt door de bank.
Er moeten daar geen redenen voor opgegeven worden.

In feite is dat meer bescherming voor de consument dan vroeger.

Maar of ik het nu snap, wat die nieuwe regeling aan voordelen heeft, dat is wat anders.
Neem:
ik ben geabonneerd op het forumblaadje, ik betaal per domiciliëring (vb. om mij het leven gemakkelijker te maken, en omdat ik een korting kreeg), maar ik wil dat nu stopzetten.
Ik verwittig de bank: stop die domiciliëring.
De bank verwittigt de forum-bank, en die verwittigt de forum-verkoopdienst.

Voil�*, iedereen weet het: de Schoof moet het blaadje niet meer hebben.

En nu,
de Schoof verwittigt de forum-verkoopdienst.
Die verwittigt zijn bank. Die verwittigt mijn bank. Die signaleert dat voor alle zekerheid nog eens aan mij.
Voil�*, iedereen weet het: de Schoof moet het blaadje niet meer hebben.

Maar ik herhaal:
in de nieuwe regeling moet je niet naar de rechtbank om je gelijk te halen.
Je drukt op de knop op je internetbankieren (die knop staat er bij mij reeds een tijdje op, zonder dat ik goed wist waarom die dient), en klaar is Kees.
Het is dan aan de 'leverancier' om te reageren. Vb. de elektriciteitsmaatschappij kan je komen afsluiten, indien zij daartoe eerst de wettelijke stappen onderneemt.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 09:20   #57
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiscoman Bekijk bericht

Core van de zaak zoals altijd met eu wetgeving, hogere consumentenbescherming
-lol-
Oud 27 augustus 2013, 09:21   #58
Juan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En dan heeft je tienerdochter wat veel gefacebooked met vaders smartphone terwijl de familie op vakantie was in Spanje.... Met een domiciliëring heb je plots een ferm gekelderd saldo, als je zelf de opdracht moet geven, dan kan je dat vermijden en aanvechten vooraleer er geld is over en weer gesluisd. Geven is zo gebeurd, terugkrijgen is telkens hard knokken.
Dankzij de in deze topic vermaledijde EU zijn de roaming-kredieten flink ingeperkt

Ik ben sowieso tegen een abonnement voor telefoonkosten (dan vermijd ge wat er in uw voorbeeld is gebeurd), maar dat is een ander verhaal.
Oud 27 augustus 2013, 09:23   #59
Another Jack
Banneling

Standaard

Wat zit je nu te lachen, giserke:

"Ten laatste op 1 februari 2014 worden domiciliëringsmandaten niet langer beheerd door de bank maar wel door uzelf."

Kluns die je bent.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 27 augustus 2013 om 09:24.
Oud 27 augustus 2013, 09:24   #60
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Maar ik herhaal:
in de nieuwe regeling moet je niet naar de rechtbank om je gelijk te halen.
Je drukt op de knop op je internetbankieren (die knop staat er bij mij reeds een tijdje op, zonder dat ik goed wist waarom die dient), en klaar is Kees.
Het is dan aan de 'leverancier' om te reageren. Vb. de elektriciteitsmaatschappij kan je komen afsluiten, indien zij daartoe eerst de wettelijke stappen onderneemt.

.
Die knop zal vanaf 14 februari verdwijnen. Dit heb ik zopas gevraagd in mijn bank.

Je zal mogen aanbellen bij de leverancier of hij alstublieft wil de domiciliering stopzetten.
En dan gaan ze allemaal doen alsof ze het vergeten zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be