Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 september 2013, 08:37   #401
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Vooral dat ik het gevoel heb dat Vlamingen enorm veel aandacht besteden aan de manier waarop de taal uitgesproken wordt door een "vreemdeling", daar waar Franstaligen de nadruk gaan leggen op de grammatica.
Dat is hier al eens aangekaart. In Vlaanderen wordt er vaak bovenmatig veel belang gehecht aan het accent waarmee iemand Nederlands spreekt. Soms echt op het maniakale af, en dat zelfs tussen Vlamingen uit diverse streken van Vlaanderen onderling. Zie bijvoorbeeld maar naar de manier waarop bijvoorbeeld West-Vlamingen soms op hun accent afgerekend worden.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2013, 09:36   #402
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Dat is vooral een excuus dat ingeroepen wordt. Op mijn werk zijn er verschillende Franstaligen van wie het Nederlands een stuk beter is dan het Frans van diverse Vlamingen.
Eén ding is hier zeker: dat is een uitzondering.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2013, 09:37   #403
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Eén ding is hier zeker: dat is een uitzondering.
Ik wil alleen maar zeggen dat Franstaligen echt wel in staat zijn om Nederlands te leren en te spreken indien ze dat echt willen.
Oud 11 september 2013, 09:46   #404
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil alleen maar zeggen dat Franstaligen echt wel in staat zijn om Nederlands te leren en te spreken indien ze dat echt willen.
100 % akkoord !
Spijtig dat er van die soort zo weinig zijn.
En het ziet er niet naar uit dat het écht zal verbeteren.
Oud 11 september 2013, 09:46   #405
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op mijn werk zijn er verschillende Franstaligen van wie het Nederlands een stuk beter is dan het Frans van diverse Vlamingen.
Een bekend patroon.

En dat zal nog steeds sterker worden, omdat er hordes Franstaligen rondrennen die de Nederlandse school bezoeken (primair en/of secondair).
De Kompany-franstaligen zeg maar.

Daar kunnen Vlamingen die Frans gedoceerd krijgen als ''vreemde taal'' nooit tegen op. Zeker niet als ze er verder nooit meer iets mee doen. Wat bij de meesten het geval is.

Citaat:
Zou je Walen iewat kennen, je wou weten dat zij vooral denken dat zij weinig tot nooit in contact zullen komen met Vlamingen, en daarom het Nederlands niet nodig hebben.
Precies.

En exact hetzelfde geldt voor de meeste Vlamingen. Weinig tot geen contact met Franstaligen. Hooguit 3 % van de Belgische beroepsbevolking heeft de andere landstaal ''nodig''.

Vandaar ook dat de verplichting op die andere landstaal vooral een politiek project is. Zoals het ook een politiek project zal zijn om van die verplichting af te komen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 11 september 2013 om 09:48.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2013, 09:55   #406
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Precies.

En exact hetzelfde geldt voor de meeste Vlamingen. Weinig tot geen contact met Franstaligen. Hooguit 3 % van de Belgische beroepsbevolking heeft de andere landstaal ''nodig''.

Vandaar ook dat de verplichting op die andere landstaal vooral een politiek project is. Zoals het ook een politiek project zal zijn om van die verplichting af te komen.
Ja, maar ondertussen ik weet niet hoeveel procent van de vacatures in Vlaanderen die een (van basis tot grondige) kennis Frans eisen. Dus blijkbaar hebben de Vlaamse bazen een andere mening dan jou, en tot nader orde zijn het zij die beslissen, niet jij.
Oud 11 september 2013, 10:02   #407
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, maar ondertussen ik weet niet hoeveel procent van de vacatures in Vlaanderen die een (van basis tot grondige) kennis Frans eisen. Dus blijkbaar hebben de Vlaamse bazen een andere mening dan jou, en tot nader orde zijn het zij die beslissen, niet jij.
Die kennis wordt nogal vaak standaard gevraagd in veel vacatures in Vlaanderen. Zo heb ik een tiental jaar geleden een aantal jaar gewerkt in een bedrijf in de Gentse haven. De keren dat ik dat Frans effectief heb moeten gebruiken waren letterlijk op de vingers van één hand te tellen.
Oud 11 september 2013, 10:05   #408
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als die bazen niet iemand vinden die voldoet aan die eis, zullen ze op termijn toch iemand in dienst nemen die "onvoldoende" Frans kent.
Zéker weten.
Oud 11 september 2013, 10:13   #409
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Attila, je weet toch hoe het gaat met vereisten bij vacatures ... dat zijn selectie-middelen, geen einddoelen ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2013, 10:16   #410
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Attila, je weet toch hoe het gaat met vereisten bij vacatures ... dat zijn selectie-middelen, geen einddoelen ...
Dat weet ik, maar als er twee kandidaten zijn met ongeveer hetzelfde niveau, en één is tweetalig FR-NL, de andere eentalig (of tweetalig FR-ENG), wie gaat de baas kiezen, volgens u?

Ik spreek over Vlaanderen, hé, in Brussel is het antwoord duidelijk.
Oud 11 september 2013, 10:24   #411
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is hier al eens aangekaart. In Vlaanderen wordt er vaak bovenmatig veel belang gehecht aan het accent waarmee iemand Nederlands spreekt. Soms echt op het maniakale af, en dat zelfs tussen Vlamingen uit diverse streken van Vlaanderen onderling. Zie bijvoorbeeld maar naar de manier waarop bijvoorbeeld West-Vlamingen soms op hun accent afgerekend worden.
Daar heb je wel gelijk in. In andere landen vind je evenzeer sterk uiteenlopende accenten. Je moet maar eens in het noorden van Engeland je oor te luisteren leggen. Of in Wales. Idem voor wat Frankrijk en Italië betreft. En eigenlijk is dat niet zo verschrikkelijk. Want uiteindelijk is de extreem puriteinse uitspraak van het ABN (zoals bij Marc Galle indertijd) óók een soort "accent".
Véél belangrijker is dat mensen niet vervallen in de visie dat anderen maar moeten zorgen dat ze hun dialect snappen. En dat andere uiterste vind je wel vaker bij West-Vlamingen.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2013, 11:54   #412
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat denk ik niet, Franstaligen hebben de neiging Frans als een (zeer) ingewikkelde taal te beschouwen, die moeilijk te beheersen is voor buitenstaanders. Trouwens, zij hebben er zelf last van...
Met het leren en bestuderen van andere Romaanse talen ben ik ook tot die conclusie gekomen: het Frans is inderdaad een redelijk ingewikkelde taal. En dan vooral de schrijfwijze. Vergeleken met het Occitaans bijvoorbeeld zeker. Maar het kan erger: het genormaliseerd Waals met z'n vele accenten en bolletjes is verdomme een hel voor Nederlandstaligen
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2013, 11:55   #413
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daar heb je wel gelijk in. In andere landen vind je evenzeer sterk uiteenlopende accenten. Je moet maar eens in het noorden van Engeland je oor te luisteren leggen. Of in Wales. Idem voor wat Frankrijk en Italië betreft. En eigenlijk is dat niet zo verschrikkelijk. Want uiteindelijk is de extreem puriteinse uitspraak van het ABN (zoals bij Marc Galle indertijd) óók een soort "accent".
Véél belangrijker is dat mensen niet vervallen in de visie dat anderen maar moeten zorgen dat ze hun dialect snappen. En dat andere uiterste vind je wel vaker bij West-Vlamingen.
Vaker ?
Niet veralgemenen, eikje !
Oud 11 september 2013, 12:02   #414
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat weet ik, maar als er twee kandidaten zijn met ongeveer hetzelfde niveau, en één is tweetalig FR-NL, de andere eentalig (of tweetalig FR-ENG), wie gaat de baas kiezen, volgens u?

Ik spreek over Vlaanderen, hé, in Brussel is het antwoord duidelijk.
heel de discussie gaat over FR/ENG als tweede of derde taal in het Vlaams onderwijs ... hoezo kom je nu ineens met een tweetalige FR-ENG aanzetten ???

gij kronkelt ook in gelijk welke bocht om toch maar uw ongelijk niet te moeten toegeven hé ??
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2013, 12:25   #415
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
heel de discussie gaat over FR/ENG als tweede of derde taal in het Vlaams onderwijs ... hoezo kom je nu ineens met een tweetalige FR-ENG aanzetten ???
Euuh, ik was gewoon eventjes verkeerd... Ik wou zeggen een "eentalige (of een tweetalige NL-ENG)". Zal mij leren twee zaken tegerlijkertijd te doen...

Citaat:
gij kronkelt ook in gelijk welke bocht om toch maar uw ongelijk niet te moeten toegeven hé ??
Neen, maar als je dat wilt geloven, mij best, hoor.
Oud 11 september 2013, 12:59   #416
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euuh, ik was gewoon eventjes verkeerd... Ik wou zeggen een "eentalige (of een tweetalige NL-ENG)". Zal mij leren twee zaken tegerlijkertijd te doen...

Neen, maar als je dat wilt geloven, mij best, hoor.
Bij ons kiest de baas voor tweetalig NL/ENG

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2013, 13:01   #417
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Bij ons kiest de baas voor tweetalig NL/ENG
bij ons ook,met zelfs er het Duits nog bij omdat de hoofdzetel in Leverkusen is gevestigd...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2013, 14:27   #418
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
... Ik stel vast dat mijn kinderen in hun beroepsleven vooral Engels gebruiken...
Hoe spijtig ik dat zelf ook moge vinden: als er in om het even welk onderwijs dan al een 'vreemde' taal VERPLICHT moet worden, dan is het toch wel Engels.

Engels is nu eenmaal dé 'internationale' taal, en zal dat nog wel een tijdlang blijven.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2013, 15:02   #419
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Weyland : 11 september 2013 om 15:02.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2013, 15:02   #420
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen, dat denk ik niet, Franstaligen hebben de neiging Frans als een (zeer) ingewikkelde taal te beschouwen, die moeilijk te beheersen is voor buitenstaanders. Trouwens, zij hebben er zelf last van...
Volgens mij is de moeilijkheidsfactor voor veel Franstaligen het relatief lagere culturele aanbod dat onze taal hen biedt. Crue gezegd is dat volgens mij de enige reden. De oppervlakkigere medemens vind het Nederlands niet leuk om te leren. Nu ja, ik vond het Frans evenmin leuk te leren binnenin de Belgische context ("omdat het moet, want België" geen aantrekkelijke reden)

Laatst gewijzigd door Weyland : 11 september 2013 om 15:04.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be