Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 september 2013, 10:43   #481
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De langste grens tussen Franstalig en Nederlandstalig gebied ligt in Zuid Amerika.

Recentelijk wordt op het College d'Apatou (Guyana) ook Nederlands als keuzevak aangeboden.

Le collège accueille 579 élèves, répartis en 24 classes pour l'enseignement général....
Il mène depuis deux ans une politique d'ouverture qui se traduit, entre autres, par la création d'une classe euro-amazonienne, de LV2 néerlandais, langue du pays voisin le Surinam.

En Surinaamse scholen onderzoeken het Frans als keuzevak. Naast Engels, Portugees en Spaans.

http://www.youtube.com/watch?v=kABb7ik8m0I
Met het Frans als keuzevak heb ik geen enkel probleem.

Maar het Frans als verplichte eerste vreemde taal opleggen aan elke Vlaming terwijl de Walen het Nederlands niet verplicht stellen als eerste vreemde taal,vind ik getuigen van een knechtenmentaliteit tov de Franstaligen ,terwijl het daarenboven onze studenten minder tijd geeft om hun broodnodige kennis van het Engels te verbeteren..
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2013, 23:31   #482
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Zou er graag is willen tussensmijten dat NL-taligen of anderstaligen niet wijzer of dommer zijn dan de anderen.
Alles hangt van een complexe context waarin mensen leven af. En dit geldt nog meer voor Belgie.

Ik zie het niet lukken om van iedere Belg een 3 of 4 talig wezen te maken.
Heel veel mensen beschikken gewoon niet over een talenknobbel!
Door tijd, geld en energie te steken in het proberen meertalig te maken, gaat er enorm veel verloren.
Deze mensen zijn gewoon beter in wetenschappen, economie, bio, wiskunde... en toch verplicht men ze talen aan te leren.

Waar zijn we mee bezig??
Dit is te gek voor woorden. Dit kost pakken geld en is demotiverend.

Het is veel efficienter om gewoon als tweede taal verplicht Engels aan te leren. Wie er een andere taal bij wil leren zou dit vrij mogen kiezen.

Als ze dit in het Franstalig en Nederlandstalig onderwijs zouden toepassen, dan zouden op termijn alle Belgen in een neutrale taal (Engels) met elkaar en de rest van de wereld kunnen communiceren.

Keep it simple!

Laatst gewijzigd door De Prodigy : 16 september 2013 om 23:32.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 08:36   #483
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Veel Vlamingen laten zich gewoon door de anti-Franstalige standpunten van het Vlaams-Nationalisme beïnvloeden en denken dus dat "alles wat Franstalig is, slecht is enkel en alleen omdat het Franstalig is". Het volstaat dat hun ouders Vlaams-Nationalisten zijn om zoiets te begrijpen.
Every, je mag een beetje overdrijven maar niet te veel hé.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 08:38   #484
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Met uitzondering van Brussel, want daar is Nederlands verplichte eerste vreemde taal.
In alle onderwijsnetten ?
Oud 17 september 2013, 08:49   #485
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Zou er graag is willen tussensmijten dat NL-taligen of anderstaligen niet wijzer of dommer zijn dan de anderen.
Alles hangt van een complexe context waarin mensen leven af. En dit geldt nog meer voor Belgie.

Door tijd, geld en energie te steken in het proberen meertalig te maken, gaat er enorm veel verloren.
Deze mensen zijn gewoon beter in wetenschappen, economie, bio, wiskunde... en toch verplicht men ze talen aan te leren.

Waar zijn we mee bezig??

Het is veel efficienter om gewoon als tweede taal verplicht Engels aan te leren. Wie er een andere taal bij wil leren zou dit vrij mogen kiezen.

Als ze dit in het Franstalig en Nederlandstalig onderwijs zouden toepassen, dan zouden op termijn alle Belgen in een neutrale taal (Engels) met elkaar en de rest van de wereld kunnen communiceren.

Keep it simple!
Véél hangt af van de complexe struktuur van ons onderwijs. Systemen met keuzevakken maken het nóg ingewikkelder.
"...en toch verplicht men ze talen te leren"
3 Lijnen verder: "tweede taal VERPLICHT Engels"

???
Oud 17 september 2013, 09:06   #486
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht

Waar zijn we mee bezig??

Keep it simple!
Vrees dat dit voor sommigen, die leven van, of geilen op, de kennis van de Franse taal, te simpel is.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 09:45   #487
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Met uitzondering van Brussel, want daar is Nederlands verplichte eerste vreemde taal.
sarcastisch grapje vermoed ik ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 10:07   #488
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Nee, bepaald niet.

Op de Europese en internationale scholen is het Nederlands een keuzevak.

Opgelet, bijna 15 % van de Brusselse kinderen gaat naar dit soort scholen, en dat zal stijgen tot 20 % in 2020.

Van deze scholen raakt bijna iedereen vlotjes aan een baan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
sarcastisch grapje vermoed ik ?
Neen.

In Brussel is op de overheidsscholen het Nederlands verplicht.

Iets dat tevens het ''Vlijmscherp-argument'', dat kennis van de andere landstaal de kansen op de arbeidsmarkt zou vergroten, vernietigt.
Veel belangrijker of je voornaam Mohamed of Louis is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Laat de keuze vrij en je gaat zien dat vooral de zwakkeren het Engels, de gemakkelijkheidsoplossing, zullen kiezen.
Want de 97% Duitsers die geen Frans kiezen zijn zwakkeren? Gek hoor.

Waarom zouden mensen die voor een combinatie engels<> mandarijn gaan kiezen ''zwak moeten zijn volgens jou? Misschien spelen die mensen juist wel in op een veranderende wereld.

Verder zijn er 100duizenden leerlingen in Vlaanderen met een Franstalige achtergrond. Die kunnen wél Frans kiezen (lekker makkelijk), of juist niet (leer ik nog iets anders)

Citaat:
Toch als Nederlandstaligen in een omgeving waar het Frans de taal is van 1 van onze belangrijkste handelspartners
7% van de Nederlanders leert Duits. Zo wat? Doen ze geen zaken meer daar?

Citaat:
Daarnaast zullen er ook vele extreem-flaminganten die keuze maken, gewoon om van het Frans vanaf te geraken
Ik ken zoveel mensen die weigeren Frans te spreken. Mogen ze heel misschien?

Citaat:
Het enigste nadeel dat ik me kan inbeelden is dat doordat de mentaliteit van de doorsnee Vlaming zodanig slecht is dat daardoor Vlaanderen verder verfranst.
jij vindt het dus geen nadeel dat alle Vlamingen verplicht worden een vak te leren dat slechts een paar procent van hen ooit beroepsmatig zal moeten gebruiken?
Ondertussen gedemotiveerd de lessen Frans verzieken, het tempo ophouden en de Franse taal een negative reuk geven?
Over een groteske kapitaalsvernietiging gesproken.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 17 september 2013 om 10:09.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 11:22   #489
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 11:24   #490
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Nee, bepaald niet.

Op de Europese en internationale scholen is het Nederlands een keuzevak.
Dan spreken we niet over "onderwijsnetten". Met die laatste term wordt in het algemeen de door de overheid georganiseerde, gecontroleerde en/of betoegelaagde onderwijsinstellingen bedoeld.

Europese, internationale of strikt confessionele scholen vallen daarbuiten, waardoor ze ook niet gebonden zijn aan de taalwet.
Oud 17 september 2013, 12:38   #491
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Véél hangt af van de complexe struktuur van ons onderwijs. Systemen met keuzevakken maken het nóg ingewikkelder.
"...en toch verplicht men ze talen te leren"
3 Lijnen verder: "tweede taal VERPLICHT Engels"

???
Nu zitten leerlingen uit het Nederlandstalig onderwijs opgeschept met het verplicht aanleren van Frans en Engels.

Nu, als je enkel Engels moet aanleren is het veel simpeler en daar kan je hoe langer hoe meer overal mee terecht.

Frans zou je als keuzevak kunnen aanbieden zoals nu al het geval is met Duits of Spaans.

Als het Franstalig en Nederlandstalig onderwijs dit systeem zouden gebruiken, dan krijg je op termijn een Belgie waar de verschillende gemeenschappen in een neutrale taal kunnen communiceren.

Is toch fair en logisch...

Wat is daar zo ingewikkeld aan?
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 13:14   #492
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja.
ook het niet door de Vlaamse Gemeenschap georganiseerde ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 11:00   #493
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Met het Frans als keuzevak heb ik geen enkel probleem.
Dat was wél de insteek van topicstarter.
Oud 18 september 2013, 22:19   #494
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ook het niet door de Vlaamse Gemeenschap georganiseerde ?
Ja, het is federale wetgeving: zowel de Brusselse Frans- als Nederlandstalige scholen die door de overheid worden georganiseerd of gesubsidieerd vallen onder die regeling, nl. in het Nederlandstalig onderwijs Frans als eerste vreemde taal; in het Franstalig onderwijs Nederlands als eerste vreemde taal.
Oud 19 september 2013, 11:39   #495
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, het is federale wetgeving: zowel de Brusselse Frans- als Nederlandstalige scholen die door de overheid worden georganiseerd of gesubsidieerd vallen onder die regeling, nl. in het Nederlandstalig onderwijs Frans als eerste vreemde taal; in het Franstalig onderwijs Nederlands als eerste vreemde taal.
Maar in het Waals onderwijs is het Nederlands een niet verplicht keuzevak.
Dat is nu één van de weinige dingen die we van de Walen kunnen leren
Het Frans in Vlaanderen ook als niet verplicht keuzevak aanbieden.

In Brussel ,als wettelijk tweetalige stad ,blijft het Nederlands en Frans natuurlijk verplicht in de beide schoolnetten.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 11:58   #496
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Vlaamse regering heeft een decreet goedgekeurd dat scholen toelaat om tot twintig procent van hun vakken in een andere taal dan het Nederlands te onderwijzen.

1 dag in de week alle lessen in het Frans wordt weer mogelijk in Vlaanderen. Plus dan nog de reguliere lessen Frans.

De toekomst is meertalig", zegt Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet.

Een vijftigtal van de zeshonderd katholieke scholen staan alvast te popelen om, net als in de goede dagen (1831- 1952), weer Frans als voertaal in te voeren.

Het project heet: Content and Language Integrated Learning . En daar is geen woord Nederlands bij.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 7 november 2013 om 11:59.
Oud 7 november 2013, 12:12   #497
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Net zo veel als dat Vlamingen Franstalig onderwijs krijgen? Waarom bestaat dan de indruk dat de Waloniers veel slechter Nederlands spreken dan dat Vlamingen Frans spreken?
Vlamingen moesten wel Frans spreken , anders hadden ze geen werk. In Belgiël is zelfs gedurende verschillende decennia het Nederlands verboden geweest als taal voor het onderwijs en voor de administratie. de eerste postzegel met een Nederlandstalig opschrift kwam er pas in 1910. Het Vlaamse volk werd extreem onderdrukt en leeggezogen. Dat laatste is nu nog steeds aan de gang.

Laatst gewijzigd door Pericles : 7 november 2013 om 12:13.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 12:12   #498
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Vanmorgen kreeg ik een verkeerd telefoontje op mijn GSM.

Waar ik vroeger een franstalig persoon onmiddellijk in het Frans zou hebben geantwoord, doe ik dat nu niet meer. Het is in feite z�*lig.

ikke : hallo
zij (kortaf na enige stilte) : qui est �* l'appareil ! (ZONDER s.v.p)

ikke: ik denk dat U verkeerd verbonden bent mevrouw
zij: je ne comprends pas!

ikke: dat is dan heel spijtig mevrouw
en dan heb ik ingelegd.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 7 november 2013 om 12:14.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 12:16   #499
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Vanmorgen kreeg ik een verkeerd telefoontje op mijn GSM.

Waar ik vroeger een franstalig persoon onmiddellijk in het Frans zou hebben geantwoord, doe ik dat nu niet meer. Het is in feite z�*lig.

ikke : hallo
zij (kortaf na enige stilte) : qui est �* l'appareil (ZONDER s.v.p)

ikke: ik denk dat U verkeerd verbonden bent mevrouw
zij: je ne comprends pas!

ikke: dat is dan heel spijtig mevrouw
en dan heb ik ingelegd.
Toen ik nog in Brussel werkte bestelde ik mijn broodjes in het Nederlands, als ze me niet verstonden , bestelde ik ze in het Frans , maar als ze het dan gemaakt hadden , zei ik plots dat ik het niet meer moest hebben. Verschillende keren gedaan , plezant dat dat was.
Als je al te lomp zijt om "een broodje kaas" of "een broodje hesp" te verstaan , moet je daar maar de gevolgen van dragen.

Laatst gewijzigd door Pericles : 7 november 2013 om 12:18.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 12:20   #500
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Doordat de meeste Vlamingen Frans spreken, kunnen alle Walen met hun Frans terecht in de Vlaamse gebieden. Dit vormt voor hun dus geen stimulans om Nederlands te leren. Als niemand in de Vlaamse gebieden Frans spreekt, dan dwing je de Walen om een andere taal te spreken. Vooral in de grensgebieden is het belangrijk dat de Vlamingen geen Frans spreken om het Nederlands te beschermen. Frans is gewoon geen belangrijke taal in de wereld dus het is ook niet nodig om die taal te leren.
Tja, gewoon achterlijk blijven zoals zij dan? Iedereen word dom geboren, als je het blijft dan ben je zelf fout.
De meeste Vlamingen zijn wel slimmer en bewijzen dat ze dat zijn door hun meertaligheid.
Bij ons op de zaak was het de gewoonte, aanbiedingen van leveranciers, in het Nederlands of ze moesten in ieder geval moeite doen.
Klanten direct in hun eigen taal. Dat werkte prima.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be